Zonder ijzers voor de kar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Zonder ijzers voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-03 00:48

We zijn Jordy momenteel aan het beleren voor de kar, en hij zal dus meer kilometers gaan maken op de verharde weg, hij heeft echter geen ijzers.
Nu rijd ik ook veel op de verharde weg, ook draven, en dat gaat prima, zijn hoeven zien er heel netjes uit, nergens stukjes eraf en ze slijten ook vrijwel niet. Maar ik vraag me af of ik er beter ijzers onder kan laten zetten of hem blootvoets laten lopen. Voor zover ik weet heeft hij ook nooit op ijzers gestaan.

Is er hier misschien iemand die zijn paard ook onbeslagen voor de kar heeft lopen?

Run free Jordy.... 1997 - 2021


Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 00:51

Mijn vorige verzorgpaardje liep onbeslagen voor de kar, werd wel niet veel mee gemend.
Was maar sporadisch als dat gedaan werd, 1 à 2 keer in de maand. Voor de rest mocht mevrouw dus lekker luieren dan Haha!.

Maar ik denk dat het vooral van je hoeven van je paard enzo afhangt, ken er allemaal niets van. Maar weet dat zij zonder ijzers gewoon op de weg kwam Lachen.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 10:28

Snowdon staat ook zonder ijzers voor de kar, mazzel van Mazzel_meid ook. Mazzel staat alleen jammergenoeg maar amper voor de wagen. Snowdon heeft eerst wel met ijzers voor de kar gestaan. Het hangt echt van de hoefsmid af wat die er van denkt. Nu heb ik t geluk dat ik een meewerkende/denken hoefsmid heb Lachen En hij vindt Snows hoefjes er steeds keurig uitzien! In tegenstelling van toen ik net in Dronten kwam, toen ie nog ijzers had Verdrietig

Dennis

Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 11:11

Als je niet te vaak de weg op gaat kan dat prima hoor.
Dennis staat ook niet op ijzers en loopt soms wel 4 of 5x per week op de weg(voor de kar of onder het zadel). Moet ik d'r wel bij zeggen dat Dennis echt aso harde hoeven heeft.
Gewoon ff in de gaten houden dat ze niet te kort worden.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 21:08

Ik zou het gewoon net zo lang volhouden totdat het niet meer gaat. De hoeven van jouw pony zijn blijkbaar vrij sterk. Je ziet het snel genoeg waneer de hoeven te snel slijten en dan wordt het tijd voor hoefijzers.

Xyris

Berichten: 9444
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 22:18

Vraag de dierenarts, misschien weet die meer te vertellen, die zal de hoeven van je paard beter kennen als elk ander Lachen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 11:47

Kleine opmerking dat het niet alleen afhangt van de afstand of de hoeveelheid ritten die je maakt, maar ook van de stand van de benen. Als je paardje een goede stand heeft is het minder nodig dan als je paardje een afwijkende stand heeft van de benen. Dan slijten de hoeven soms aan één kant veel te veel af .... een goede smid zal je met plezier adviseren wat voor jou het beste is!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 12:48

Kijk eens op deze site:
http://www.oldmacs.com
Ze zijn verkrijgbaar via Kreamer in Duitsland.
Geen ijzers nodig en je doet ze alleen aan als het nodig is.
Ik gebruik ze al jaren en ze werken echt fantastisch Haha!


Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-03 12:56

Ja die OldMacs had ik ook al naar gekeken, vind ik persoonlijk een betere optie dan ijzers, omdat Jordy hele goede hoeven heeft, en dan wil ik er geen nagels in laten meppen. Blijven ze wel goed zitten trouwens?

Jordy staat alleen iets week, maar zijn hoeven slijten verder recht af, voor zover ze slijten.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:14

pol staat ook zonder ijzers, loopt alle dagen over straat en 1 a 2x per week voor de kar (als ze niet meer drachtig is)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 13:15

Supertje schreef:
Blijven ze wel goed zitten trouwens?


Ze zitten op 3 manieren vast en passen om de hoef en koot heen, dus ze kunnen ze echt niet uittrappen.
Je kunt er mee stappen, draven en galopperen ook door de modder en plassen. Want door de gaatjes in de randen loopt eventueel water er weer uit. Gebruikte materiaal is kunststof, dus rotten kan ook niet.
Ik doen er nu al 2 jaar mee en zie nog weinig sluitage.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 01:28

Even off topic:
Wat een geweldig idee om Jordy voor de kar te beleren!!
Zal hem goed doen, zoiets anders.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 11:58

Hij vind het ook heel leuk om te doen, en pakt het heel snel op. Hij vind het allemaal wel best, al die dingen die achter hem worden gehangen en dat tuig om zijn lijf Lachen
nog even heel erg off-topic, mijn vader wil zelfs een spangenootje voor hem gaan zoeken, hij wil een 2-span Haha!

Run free Jordy.... 1997 - 2021

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 15:41

Die van ons staat ook zonder ijzers voor de kar, ze staat er dan ook niet zo vaak achter, 1 a 2 keer per week. Het zou dus best kunnen als hij geen erg zachte hoeven heeft en geen verkeerde beenstand.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 23:55

Supertje schreef:
Hij vind het ook heel leuk om te doen, en pakt het heel snel op. Hij vind het allemaal wel best, al die dingen die achter hem worden gehangen en dat tuig om zijn lijf Lachen
nog even heel erg off-topic, mijn vader wil zelfs een spangenootje voor hem gaan zoeken, hij wil een 2-span Haha!
"
Gaaf!!!!

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Charaz

Berichten: 24278
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:01

Zolang de hoeven er goed uitblijven zien, hoef je er geen ijzers onder te laten zetten, waarom wel? Je kan het ook even aan de hoefsmid vragen, maar zolang de hoeven niet te hard slijten en ze niet gaan brokkelen hoeven er geen ijzers onder.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

jameslover

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:25

ik denk dat het best kan maar je moet dan niet te veel op de weg mijn zus haar shet liep ook voor de kar die had alleen aan zijn voorbenen ijzers want die sleten wel snel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 97 bezoekers