Fjordje of Friesje, kunnen jullie me helpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-01 21:00

Ik heb dus nu een jaarling, en binnenkort wil ik er graag een paardje bij. Nou zit ik te twijfelen tussen een Friesje en een Fjordje. Een heel verschil, ik weet het, daarom zal ik het eventjes toelichten. Ik ben helemaal leip van Friezen, maar als ik er eentje koop, zal ik nog ongeveer anderhalf jaar moeten sparen. Want ik wil dan ook een echte mooi en lieve. Als het dan toch veel geld kost, dan maar gelijk ook echt veel. Maar wat me daarin tegenstaat eigenlijk is dat je ze alleen kan gebruiken voor dressuur en buitenrijden. Dat zou ik jammer vinden, ik vind het zelf leuk om op z'n tijd een sprongetje te maken, als hoeft het van mij niet zo heel erg hoog Clown Ook ben ik zelf bang, als ik zo;n heel duur paard heb, dat ik hem niet eens in de wei met andere paarden durf te zetten, omdat ik dan bang ben dat ie iets krijgt. En verder, ik wil liever geen 2 paarden op stal zetten, ik kan het wel betalen, maar of ik dat wil is een tweede. Met India wil ik wel wedstrijdjes gaan rijden (duurt nog lang maar goed), dus haar wil ik graag sowieso op stal zetten, vanwege haar enorme aanleg voor een grasbuik en wintervacht Haha! . En in de winter kun je dan amper rijden. Als ik dus een fries zou kopen zou dit allemaal errug lastig worden.
Waarom een Fjord? Ik heb vroeger op de manege veel op een Fjordje gereden, ik vond ze echt supergaaf. Lekker veelzijdig, vooral als recreatie. En het is een ras dat lekker op de wei kan staan, en omdat ze minder duur zijn, ben ikzelf veel minderbeschermend Verward Beetje vreemd maar goed.....Ik zou het liefst een paardje hebben die gewoon lekker in de wei staat, en als ik zin heb om te rijden dat ik erop kan stappen en weg kan rijden. Dus niet speciaal voor concoursen ofzo, als kunnen somiige fjorden onwijs goed dressuren en springen. Maar dat vind ik dus niet echt belangrijk.

Ik denk zelf dat een Fjordje een hele goeie keus voor mij zou zijn, en dat die lekker in de wei kan rondhupsen, En dat ik met India later echt serieus aan het werk kan. Wat denken jullie ervan? Ik ben eigenlijk bang dat ik alleen een friesje koop "voor de buurman", d.w.z. als andere mensen hem maar mooi vinden...en dat wil ik nie!

Ik hoop dat jullie me hierbij willen helpen. Waarschijnlijk is mijn gedachtengang heel krom, kan er niet helder over nadenken op de een of andere manier Verward Ook op papier zetten helpt nie.......

Liefs

wendy1

Berichten: 1006
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: hoogvliet/rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:02

Ik zou lekker een fjordje nemen Haha!
Die kan je lekker op de wei laten staan,en je wil er toch geen wedstrijden mee rijden Haha!
Ik heb er zelf ook een en oke ik wil der wel wedstrijden mee,maar ik spring er ook mee en ga der lekker mee naar buiten Haha!
Het is een hele veelzijdige pony en ze zitten lekker zonder zadel Party!!
Niet dat dat veel uitmaakt maar het zijn wel makkelijke pony,s die lekker op de wei kunnen blijven staan,en omdat jij al zegt dat je er niet 2 op stal wil,lijkt een fjord mij een goede keus Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 22:20

Als je het aan mij vraagt heb je het al besloten...
Ik zou eerder voor de fjord gaan al is dat mijn type paard echt niet.
JIj wilt veelzijdig recreatief rijden en daar is een fries minder geschikt voor als een fjord.
STEef

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-01 23:13

Bedankt voor de reacties. En ja, eigenlijk was ik er al uit, maar wilde toch even jullie meningen peilen Haha!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 09:25

ik kan natuurlijk niet in jou portomonee kijken, maar friezen zijn zo ongeveer onbetaalbaar, dus voor mij zou de keuze simpel zijn (ondanks dat ik helemaal geen fjorden fan ben)

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 09:33

Misschien moet je het even laten bezinken.
Als je straks met je paard aan het rijden gaat komt er vanalles bij, lessen, ijzers,kleding,zadel, hoofdstel enz enz. De kosten worden wat hoger. Als je er 2 hebt is het allemaal dubbel.
Nu sta je misschien op een stal waar alles betaalbaar is met 2 paarden maar wat als je wegens omstandigheden weg moet?
Dan ben je misschien aangewezen op een duurdere stal en kan je het misschien wel niet meer betalen.
En zo'n ervaring is niet leuk dat weet ik wel want zelf zit ik midden in zo'n situatie.
Ik ben wel met wat bezig maar dat staat nog op losse schroeven.
Denk er nog eens over na.
een fries is misschien wel wat duurder in onderhoud dan een fjord.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 09:55

Ik zou voor de Fjord gaan, Haha! die zijn leuk en goed te betalen. Ook heb je tegenwoordig best grote fjorden, zodat je er altijd op kunt blijven rijden. 1.48 of zo. Ik vind mezelf echt veelte groot voor een fjord, ander had ik er best een willen hebben. Nu heb ik een waanzinnige tuiger Lovers

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 09:59

Hoihoi,
geld is niet het probleem, klinkt heel stom, maar het is zo. En er zijn nog heel veel goedkopere stallen hier in de buurt. Het gaat er mij alleen om welke keuze ik het beste kan maken. Want daar kom ik dus ff niet uit. En het is ook niet zo dat hier morgenvroeg een ander paard op de stoep moet staan Haha! (als het kan natuurlijk wel ja, maar dat kan dus even nie)

Enne Stef: voor een Fries moeten we natuurlijk sparen, zo'n anderhalf jaar denk ik..dus wij hebben het geld niet op de rug hebben groeien, of in ieder geval niet op de spaarrekening Haha!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 10:13

zou ik toch voor de fjord gaan, ik denk dat de friezen prijzen nog wel zullen stijgen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 10:44

Dat zit er wel dik in Extreme duivel , ik weet niet of ik het dan nog wel kan betalen....

BTW, wat denk jullie dat ik voor een leuke Fjord kwijt ben. Merrie, liefst wat ouder, absoluut braaf, en als het kan incl. zadel en hoofdstel?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 10:45

Neem een fjord! Ik vind dat je met een fjord net zoveel aanzien hebt dan met een Fries, maar ik ben dan ook echt een super fjorden gek.

Ik ben bezig om er zelf 1 te kopen, ze zijn makkelijk, kunt zo op ze wegrijden en ze zijn zo veelzijdig....En je hebt ook echt hele mooie fjorden.

Echt een geschikte pony voor recreatie. Voor iemand die van alles wat wil doen!
En je hebt al een paard...(toch?) dan is het toch leuk om er een pony bij te hebben?

Sorry ik kan het niet laten...Ik heb een geweldige fjord gezien die ik misschien ga kopen...een zoon van Lenngard...zucht, zwijmel

Afbeelding

Kijk deze is heel erg chique gebouwd.
Veel succes ermee.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 10:50

Heeeej, ja ik ga denk ik ook voor de Fjord. En die op die foto is wel errug mooi Lovers En ik was echt bang dat ik alleen een friesje zou kopen gewoon, voor de mooi-igheid Verward .
En ik heb een jaarling, klopt, ook een schatje hoor......

Maar goed, ga jij een Fjord kopen bij een pariculier of bij een fokker? Als het allemaal meezit, ga ik deze winter, of van het voorjaar op zoek naar een lief, en vooral BRAAF Haha! fjordje......

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 11:07

Bij de fokker staat ie. Maar ik ben ook bij particulieren langsgeweest.
En ook bij een handelaar, maar die handelaar belazerde me waar ik bij stond.

Het is beste is de fokker, maar dan heb je kans dat ze niet zijn ingereden.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-01 11:15

Ja, en ik wil dus graag een wat oudere die echt lekker braaf is, voor beginners dus. Kan mijn vriend ook leren rijden hahahahaha

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:05

Een Fries kan in principe ook buiten blijven in de winter hoor. Maarja ze zijn heeeel duur dus daar moet je goed over nadenken.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-01 20:16

ja zonde van een fries als er iets overkomt omdat ze zo duur zijn, enne.. wat als ie gestolen word? ja ik heb er mee te maken daarom stel ik deze vraag er kwam eerst een man, heel geheimzinnig dus ik bleef bij ex anders zou ie iets doen en toen ging ie maar weg
ik ben bang dat iemand mijn grote schat wegsteeld
daarom laat ik hem snel chippen als et van me ouders mag!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 07:10

Wij hebben drie Friezen, met de oudste, Aagje, heb ik vroeger, toen het nog ons enigste paard was, heel veel gesprongen.

HEb ook nog het één en ander op video staan.

Ben nooit zonder prijzen terug gekomen, ze sprong alles tot en met muren van 1.00 meter hoog.

Ze staat op de springstallen waar ik gewerkt heb nog steeds bekend als Ratina Aag...

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 10:39

haha heel erg cool Sjuimpje Clown , maar is dat dan niet een erge uitzondering? Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 10:57

Ligt er aan, wij hebben niet van die klassieke zware, tuigtypische Friezen.

Ik heb nog wel een plaatje voor je, stond vorige maand in de Phryso, van een springede Frieze dekhengst.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 11:20

Hmm, dat plaatje wil ik wel eens zien Kwijl Lijkt heel apart om een fries te zien springen, heb het nog noot gezien! Clown

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 11:24

Ik zal het vanmiddag eens opzoeken en inscannen, zet ik het morgen wel op het plaatjesforum.

Zijn wel meer mensen die dat willen zien denk ik.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 11:32

Ik denk ook wel dat er meer zijn die dat wilen zien!

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:00

Ik spring ook wel met mijn fries, geen hoge sprongen maar gewoon een boomstammetje in het bos of een hindernisje, ze zijn best veelzijdig hoor, ik rij ook recreatief en doe er van alles mee. Lachen

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 19:21

Ik zou zelf voor een Fjord gaan. Waarom? Dat heb je eigenlijk zelf al gezegt, ze kunnen alles een beetje ( soms een beetje boel) en een Fries kan veel minder, sommige kunnen wel een sprongetje maken maar vraag niet hoe! Tja, denk toch dat je met een fjord veel meer kunt.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 23:22

ja, ik denk ook dat ik voor de Fjord kies Haha! , denk dat ik daar gelukkiger mee ben....
bedankt voor al jullie reacties Haha!