[LO] Wat zou ik kunnen doen met dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

[LO] Wat zou ik kunnen doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-06 13:38

Het gaat om een merrie die normaal als fokmerrie wordt gebruikt maar dit jaar niet gedekt is. Over haar verleden:

Ze heeft nooit wat geleerd en stond bijna altijd op stal met veel krachtvoer en haver. Ze heeft daardoor vele stalontdeugden ontwikkeld (weven, kribbebijten, hoofdzwaaien, lipklapperen, schrapen, met haar tanden ergens langs gaan, rondjes draaien). Ze is dus een erge zenuwachtige merrie, die niet eens aan een touwtje mee kon lopen.

Ze heeft een trailer ongeluk gehad, en haar pezen in haar achterbeen waren door. Ze loopt nogsteeds wel onregelmatig, en heeft gallen op het been. Maar ze vind het nu erg leuk om dingen te gaan doen, ineens. Ze is nu omdat ze niet gedekt is nog drukker, en gaat vaak gek rennend door de bak.

Wat zou ik met haar kunnen gaan doen, zonder dat ik haar been te zwaar belast. Rijden zal waarschijnlijk nooit gaan, maar hoeft van mij ook niet. Gewoon andere leuke dingen.
Laatst bijgewerkt door Pink_Horizon op 14-02-06 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 13:39

Ik verplaats het even naar UZ, omdat ik verwacht dat je daar meer reacties krijgt


lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-06 13:43

oke bedankt!

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

aorie
Berichten: 26
Geregistreerd: 13-02-06

Re: Wat zou ik kunnen doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:10

je kunt haar longeren en gwoon andre dingen leren. moet je maar ens in de amazone kijken daar staan vaak leuke dingen in die je kunt doen

_Inga
Berichten: 2796
Geregistreerd: 12-01-05
Woonplaats: Sappemeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:12

Ik zou juist niet gaan longeren, aangezien ze zwakke/geen pezen heeft, en door juist rondjes te gaan lopen, belast die je die pezen extra..

Misschien VDen ofzo?

ImkeTarek

Berichten: 2271
Geregistreerd: 25-09-05
Woonplaats: UK

Re: Wat zou ik kunnen doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 15:30

inderdaad VD, misschien dat als ze rustiger word beetje met dr wandelen (waarmee je eerst bijvoorbeeld in de bak kunt oefenen).

<3 Tarek <3 Wiepkje <3

Marigold

Berichten: 12554
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 16:10

van het voorjaar lekker naar buiten doen, op het land laten lopen, misschien in een groep jonge paarden?
omdat ze altijd veulens had misschien kan ze dan nu jonge paarden opvoeden?
minder of geen krachtvoer geven, dan word ze vast wel anders lijkt me!
misschien kan ze beleerd worden voor de wagen?
maar verder zou ik er niet persé mee gaan werken als ik jou was, gewoon zorgen dat ze aan de hand makkelijk is en zich laat verzorgen..
ik neem aan dat het de bedoeling is om er volgend jaar weer een veulen bij te fokken?
ik zou haar dus echt niet op stal laten staan deze zomer!
vind ze niks aan zo te lezen..

Paarden ❤️

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-06 16:25

Ja bij ons loopt ze veel buiten hoor, en ze loopt in een kudde met haar vriendin en nog wat andere. Ze heeft nu 2 jaar veulens gehad, en volgend jaar (nouja dit jaar dus) wordt ze weer gedekt. Het is juist zo dat ze graag wat wilt doen. Eerst niet hoor, maar nu begint ze het leuker en leuker te vinden. Daarom vraag ik dit.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

pumba_4_ever
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:48

het is meischien idd een goed idee om er iets mee tegaan doen ik denk dat een paard zich ook wel kan vervelen. Rijden valt niet onder de mogelijkheden toch? maar mischien kun je er mee gaan mennen ik weet niet hoe zwaar de pees blesure is maar er is vast wel iets dat je met er kan doen. suc6


hold on to dreams, for if dreams die, Life is like a broken bird that can not fly!!

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 08:00

ja ik ga zelf ook nog even goed denken. Maar ze wordt vooral jaloers omdat haar vriendin dan wel mag, die is weer genezen en u weer rustig onder zadel. Zij was van achteren aangereden door een tinker en heeft daardoor lang op rust moeten staan.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

_Fleur

Berichten: 2078
Geregistreerd: 29-10-04
Woonplaats: ridderkerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 18:12

lekker gaan wandelen met der, VD-en, of een ritje zonder zadel maken, uiteraard stappend

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-06 23:42

ndaag was ze erg grappig. Ik lag me handen op me hoofd, en toen ging ze de hele tijd rondjes rennen tot ik me handen weer omlaag deed. Bijzondere merrie is ze.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

cincindy
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-02-06

Re: [LO] Wat zou ik kunnen doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 00:45

Er is zoveel meer met een paard te doen zonder hem te belasten en bovendien is het nog erg leuk ook: Parelli
Oftwel grondwerk
Ik zou wel proberen het paard in beweging te houden, dat is alleen maar beter voor de benen/bloedsomloop enz.

floorlayka
Berichten: 183
Geregistreerd: 10-02-06
Woonplaats: in groningen

Re: [LO] Wat zou ik kunnen doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 17:24

Je kunt best veel met haar doen, eerst lekker vertrouwd met je maken, buiten gaan wandelen, lekker poetsen. Verder kun je grondwerk doen, tussen balkjes doorlopen, in de bak oefeningen aan de hand doen. Als zulke dingen wat beter gaan kun je misschien een keertje zonder zadel op haar stappen..

Maar ze krijgt nu hopelijk niet zoveel voer meer?Wat dat kan haar ook erg druk maken. Ik hoop trouwens dat je er wat aan hebt

ruben, emma en nick.. Mijn schatten.... Floor, Layka en Taco ik houd ook van jullie!Paarden en mijn familie is mijn alles

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-06 23:46

Nouja het voer heeft ze wel echt nodig. Maar ik heb haar gepoetst en zo lief rustig dat ze was. Jaartje geleden kon dat allemaal nog niet. Ze heeft geen enkel zenuwtrekje vertoont. Alleen gehinnikt, haar vriendin was hengstig en stond de hele tijd te hinniken. Ik ga denk ik voorlopig nog alleen poetsen. Dan later zie ik wel verder. Maar ideeën zijn nogsteeds welkom hoor!

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers