Beenbescherming dressuur en springen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Beenbescherming toestaan bij dressuur?

wel toestaan
27 (36%)
niet toestaan
41 (56%)
geen mening
5 (6%)

Totaal aantal stemmen: 73


fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Beenbescherming dressuur en springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 11:35

Hoe denken jullie hierover?

Eigenlijk is het niet helemaal fair. Ook bij dressuur kunnen paarden zichzelf best lelijk aantikken, strijken enz........Natuurlijk komt er bij springen de factor hout bij, en is daar nog betere bescherming nodig, maar een be-ijzerde paardenvoet kan ook hard aankomen. Zeker bij groot bewegende paarden, en jonge paarden die nog wel eens een ongecontroleerde beweging kunnen maken is beenbescherming geen overbodige luxe...........

Op zich zou ik het best redelijk vinden als bij dressuur beenscherming in de vorm van bandages of goede peesbeschermers toegestaan werd.

Als je altijd al zuinig bent op de benen van je paard, waarom moet je dan ineens in de proef het risico wel lopen?

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:41

Je mag geen bescherming om, omdat je dan er spullen tussen kan doen zoals bij. dopjes van bierflesjes enz. Dus vandaar. Verder denk ik dat een paard die 7 min wel even zonder bescherming kan redden.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:43

Merel Blom schreef:
Je mag geen bescherming om, omdat je dan er spullen tussen kan doen zoals bij. dopjes van bierflesjes enz. Dus vandaar. Verder denk ik dat een paard die 7 min wel even zonder bescherming kan redden.


Hier sluit ik me bij aan...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:44

Tja, eingelijk niet echt een mening.

Maar als je de beenzetting kan beïnvloeden met behulp van akelige prikdingen, zou je daarmee ook tijdens het springen de beol kunnen beinvloeden.
Verder gebruik ik aan de binnenzijde altijd kleine stompe stiften en aan de buitenkant langere en scherpere, maar toch heel af en toe krijgt hij het wel eens voor elkaar om zich te beschadigen.

Ik zou zeker bescherming gebruiken als het toegestaan was!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:47

Wat dacht je van verzwaarde peesbeschermers om net even meer actie te krijgen?
Ik vind het wel terecht dat het in de dressuur niet mag. Uiteindelijk gaat het maar om 7 minuutjes en ze moeten best even zonder bescherming kunnen.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:47

hey
dat was ik ook net aan het bedenken, dat dat eigenlijk dom is dat ze bij dressuur zeggen dat het niet mag, omdat je er vanalles kunt tussensteken. Maar bij het springen kan dat ook, dus waar is het verschil?
Mijn paard tikt zijn voorbenen geregeld wel eens flink aan, dus ik rij altijd met springschoenen en vierkant in de bandages of met peesbeschermers en strijklappen. Zijn benen staan anders vol met wondjes/ wondes.
Eigenlijk zouden ze bijvoorbeeld wel springschoenen en peesbeschermers moeten toestaan. Dat kunnen ze toch wel controleren? Gewoon even peesje los, bekijken en weer om...
xxx

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:49

KimS schreef:
hey
Dat kunnen ze toch wel controleren? Gewoon even peesje los, bekijken en weer om...
xxx


Heb je enig idee hoeveel tijd daar in gaat zitten per paard? Dan mogen ze daar wel mensen voor aan gaan stellen.,,,

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:51

Fitzroy"]
[quote="KimS schreef:
hey
Dat kunnen ze toch wel controleren? Gewoon even peesje los, bekijken en weer om...
xxx


Heb je enig idee hoeveel tijd daar in gaat zitten per paard? Dan mogen ze daar wel mensen voor aan gaan stellen.,,,
[/quote]

ja das ook wel waar...
Maar dan zouden ze het bij het springen ook moeten doen, en dat wordt ook niet gedaan spijtig genoeg...
xxx

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 12:52

En die mensen aanstellen kost weer een heleboel geld..
En ik heb in frankrijk ook bit&spoor-controle gehad, trust me: het werkt niet. Het wordt gecontroleerd, de ruiter loopt naar een andere hoek en dan komt er een groom om zogenaamd even aan te singelen. En hokus-spokus: een kous om de tong en langere sporen
Dus dat wordt nog lastig om dit gewoon op amateur concoursen te doen/.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:04

Ik vind dat beenbescherming moet kunnen. Laten ze de paarden dan maar extra controleren op het moment dat deze in de ring zijn. Doen ze bij westernrijden ook. Na de reining moet je je bit laten zien en kan de judge verlangen dat het zadel eraf gaat of de beschermers eraf. Ook mag de judge om het paard heen lopen om te controleren of het andere sporen van mishandeling vertoond. (zweepslagen, spoorprikken, kapotte mondhoeken.) Laat die luie jury's maar eens uit hun auto's komen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:32

ik gestemd niet toestaan, maar zelf zou ik vinden dat het zou moeten kunnen. Maar helaas zijn er nog altijd genoeg mensen die dan de vreemdste trucjes tevoorschijn toveren. Daarom niet toestaan. Dan maar een paar minuutjes zonder.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:40

Al die dure KWPN-ers in de ring? Die mogen NOOIT zonder peesbeschermers of bandages en bijpassend dekje lopen!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-03 13:47

Het argument dat er dingen ingestopt kunnen worden is niet steekhoudend, want dat verklaart niet waarom het dan bij springen wel mag!

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 13:57

ben het met Lielle eens dat je niet van een kwpner kunt verwachten zonder bandages met bijpassend dekje en niet te vergeten bijpassend geklede ruiter/amazone zich uberhaupt durft te vertonen. Heb gister avond tijdens de bijscholingsavond IL juryleden weer eens een sterk staaltje gezien..... paard in de uitvoering alles baby blauw...
nee, die zeven minuten kunnen best zonder hoor!
ik denk dat als je jury's ook nog eens de mogelijkheid geeft na de proef het hele paard na te lopen op het een en ander, de andere deelnemers hier niet vrolijk van worden omdat het enorm uit gaat lopen. Vergeet niet dat jureren zowat vrijwilligerswerk is tegenwoordig.

Flempy

Berichten: 134
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: somewhere between heaven and earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:05

fabienne schreef:
Het argument dat er dingen ingestopt kunnen worden is niet steekhoudend, want dat verklaart niet waarom het dan bij springen wel mag!


Dat is opzich waar,maar dan denk ik toch dat bij het springen de bescherming net even wat zwaarder weegt (het risico op verwonding is bij het springen toch nog altijd groter dan bij dressuur)

Dat er misbruik van wordt gemaakt bij het springen is wel heel triest,je wil niet weten hoeveel springpaarden er met mega zware strijklappen het parcours ingaan... Misselijk

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:15

lieke2 schreef:
paard in de uitvoering alles baby blauw...
nee, die zeven minuten kunnen best zonder hoor!


het feit dat die persoon een dekje en bandages had in het babyblauw (waarschijnlijk ook zelf zo gekleed) geeft geen aanleiding om het gebruik van peesbeschermers in de ring te verbieden...
Als een paard makkelijk zijn voorbenen aantikt, kan dat serieuze gevolgen hebben, ook tijdens die paar minuten. Een paard bij ons op stal heeft serieuze wonden aan de achterkant van de pijpbenen, door zich aan te tikken. Zonder peesbeschermers kun je hem amper rijden.
xxx

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:15

Ik zou wel eens willen weten wie er werkelijk al eens na een dressuurproef zonder beenbescherming met wondjes de ring uit is gegaan?

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:18

Fitzroy schreef:
Ik zou wel eens willen weten wie er werkelijk al eens na een dressuurproef zonder beenbescherming met wondjes de ring uit is gegaan?


dat paard bij ons op stal... die kan geen seconde zonder, want dan heb je dus wondes (die vlug ontsteken ook)
De mijne tikt ook zijn eigen benen aan. Ik moet in de ring dus voorzichtig rijden, zodat hij zich niet aantikt (en geregeld daardoor valt zonder springschoenen) Daardoor vermindert de impuls dus, en dat uit zich ook in de punten.
xxx

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:53

dat is wel een heel extreem geval hoor KimS. Die van mij strijkt ook een beetje achter, maar die kan ook best even zonder. In de weide heb ik ook geen bescherming om, alleen in de begin periode als ze net naar buiten gaan.
Verder kan er in jouw geval misschien ook iets gedaan worden met speciaal bekappen? Is maar een ideetje hoor, als het onzin is mag je dat wel zeggen.

prompter

Berichten: 11087
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 14:59

Is het constant aantikken niet een teken dat het paard gewoon niet sterk genoeg is, dat zijn coordinatie daardoor nog niet optimaal is en dat je zo'n paard eerst behoorlijk door moet trainen voordat je met zo'n paard op een wedstrijd verschijnt? Ik heb de dames en heren van Grand Prix niveau hier nog niet over horen klagen, het is dus mogelijk om zonder bescherming een proef te rijden. Wat wel vervelend is als je paard ergens van schrikt en zich daardoor aantikt, maar gebeurt dat nou vaak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:08

Bij mij op stal staat er ook 1 die echt na 5 min wondjes heeft.
Haar reden om dus niet te starten.
Ze zegt ook dat haar paard kromme poten heeft (heeft ie ook Lachen ) maar dat ze toch wel van hem houd.

Erg lief van haar dus, maar wel jammer dat ze niet kan starten.

En van mij zouden bandages best mogen.
Die gene die er van alles mee uitspoken komen zichzelf wel een keertje tegen.
Maar wel dat er alleen maar witte toegestaan zijn, zodat je geen bonte kermis krijgt.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:11

die gene die er vanalles mee uitspoken zullen zichzelf inderdaad wel tegenkomen, maar daar worden die paarden dan mooi wel de hele tijd de dupe van.
Als ze nou een regel hadden dat het om medische noodzaak wel mag, maar ja probeer dat maar eens te controleren. (briefje van de veearts erbij?) Ik weet het niet hoor of dat wat is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:13

Kyra schreef:
die gene die er vanalles mee uitspoken zullen zichzelf inderdaad wel tegenkomen, maar daar worden die paarden dan mooi wel de hele tijd de dupe van.
Als ze nou een regel hadden dat het om medische noodzaak wel mag, maar ja probeer dat maar eens te controleren. (briefje van de veearts erbij?) Ik weet het niet hoor of dat wat is.


Volgens knhs mag het zelfs niet met dat briefje. Tenminste zei de persoon die ze toen aan de tel. had.

En mensen die er van alles mee uitspoken doen dat thuis ook wel.
Dus die paarden zijn zowiezo toch wel de |ul

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:18

ik heb net even nagekeken in het reglement en dispensatie is NIET mogelijk.
Citaat:
Artikel 123 - Dispensatie
1. Door het bestuur van de basiswedstrijdsportorganisatie waarbij een deelnemer als rijdend lid is aangesloten, kan - eventueel na advies van de technische commissie - een deelnemer, die permanent of tijdelijk lichamelijk gehandicapt is, dispensatie van een bepaling betreffende de optoming of uitrusting worden verleend. Het bestuur respectievelijk de technische commissie kan zich desgewenst laten bijstaan door een medisch adviseur. Een schriftelijk en gemotiveerd verzoek daartoe dient - zo mogelijk voorzien van een medisch attest - te worden ingediend bij het secretariaat van de betreffende basiswedstrijdsportorganisatie.
2. De in art. 123-1 beschreven dispensatieregeling is niet bedoeld voor paarden, die als gevolg van een blessure, exterieurafwijking dan wel vanwege een al dan niet chronische aandoening van welke aard en oorzaak dan ook, niet kunnen worden opgetoomd volgens de geldende voorschriften.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 15:30

Heel duidelijk Lielle. Ik had hem net op mijn klembord staan, maar jij was me voor *LOL*