Wat kost een veulen nou eigenlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wat kost een veulen nou eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 21:18

Ik ben benieuwd wat een veulen van rond de 5 á 6 maanden nou eigenlijk kost. Ik zou 'm dan dus kopen zodra hij afgespeend is, vlak voor de winter (wat meestal ook in de prijs scheelt) Ik ben benieuwd naar richtprijzen voor:

-Haflinger merrie/hengst
-KWPN-er merrie/hengst met redelijke papieren dressuurgericht. (hoeft geen superpapier te hebben)
-Welsh Cob merrie/hengst
-Fjord merrie/hengst

Ik heb eigenlijk alleen een beetje verstand van Tinkers dus ben erg benieuwd. Het liefste koop ik een KWPN veulentje en dan een merrie. Verwachte stokmaat zo rond de 1.65 of hoger.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:35

Het is erg moeilijk om richtprijzen te noemen. Een veulen is waard wat een liefhebber er voor geeft. Je betaald voor hoop. De echte waarde is de vleesprijs....

Je suis Charlie.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 09:07

Kwpn veulens prijzen zijn idd heel variabel. Daar heb ik niet zo veel verstand van. Welsh Cobs ook niet...

Maar ik heb mijn haflingerhengstje (wel zeven jaar geleden) gekocht voor 500 EUR. Merrieveulentjes waren het dubbele. Ik weet dat het een tijdje heel slecht is gegaan met de veulenverkoop van dat ras, dus daarna zijn de prijzen heel hard omlaag gedoken, maar nu gaat het weer beter. Ik kwam onlangs iemand tegen die voor zijn merrieveulen 800 EUR betaald had.
Maar ik denk dat je ook veel duurdere haf-veulens kunt kopen, bijvoorbeeld met uitmuntende gangen e.d.

Bij fjorden neem ik aan dat het gelijkaardig is?

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 09:25

Citaat:
KWPN-er merrie/hengst met redelijke papieren dressuurgericht. (hoeft geen superpapier te hebben)

Ehm.. tweeduizend euro. En daarna nog 2,5 jaar opfok à minstens 50 euro per maand is vijftienhonderd euro.
Daarbij nog veeartskosten en hoefsmid.
Dan kom je op zo'n vierduizend euro (erg mager gerekend).

Vaak is het voordeliger een wat ouder jong paard te kopen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 09:33

Je kunt haflingerhengstveulens kopen zonder papieren voor 250 euro, ik weet wel adressen. Een kwpn veulen kost vanaf de 900 euro denk ik, misschien heb je enkele goedkoper maar over het algemeen zullen ze duurder zijn.

De hond is de betere mens

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 09:37

Mijn kwpn-veulen is nog niet geboren en heeft al dik 1.000 euro gekost....

Ik zou geen veulen kopen als je denkt dan uiteindelijk geodkoper af te zijn. Watn een veulen opvoeden is kostbaar en onzeker. Voro in totaal minder geld koop je een kant en klare 3 jarige. zoals Kitty je al voorrekende.

typisch trouwens, dat je zowel geinteresseerd bent in zowel een dressuuurmatig gefokte kwpn als een fjordenveulen...vind ik toch wel 2 uitersten....
Wat wil je eigenlijk later met je veulen?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:41

Tja ik heb jaren geleden een hengstveulentje van de markt afgeplukt voor nog geen 300 gulden.
E-pony, geen papieren (lijkt nog het meest weg te hebben van een k-welsh) maar een superkoop.
Gelukkig had ik de kans om hem lekker buiten te laten lopen met een loopstal want dat scheelt een hoop in kosten natuurlijk.
Het was een gok en het is goed uitgevallen maar als je een veulen moet gaan stallen op een pensionstal dan is het natuurlijk al een stuk duurder. Dan zou ik toch eerder voor een paardje gaan waar je ook meteen wat mee kunt doen.
Want je weet ook nooit hoe zo'n veulen uitgroeit later.
Misschien voldoet hij/zij dan toch niet aan de verwachtingen en dan heb je al wel een hoop onkosten gehad.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 20:24

Ik ben geïnteresseerd in zowel wat forsere paarden als KWPN-ers inderdaad. Ik heb vroeger een KWPN-er gehad en ik vind ze fantastisch, zou er graag weer eentje willen.
Ik ben niet op zoek naar een veulen om goedkoper uit te zijn, dan kan ik inderdaad een wat ouder paard kopen, ik ben niet zo'n fanatieke rijden ofzo, ik hou me meer bezig met het omgaan met paarden en het opvoeden van een veulen lijkt me fantastisch. Ik verwacht zelf een veulen dit jaar en toen bedacht ik me dat als ik er eentje bij kocht dat wel erg leuk zou zijn. Die kunnen dan dus "samen" opgroeien. 's Zomers kunnen ze gewoon hier staan en 's Winters moeten ze dan dus in een opfokstal. Ik ben me nog een beetje aan het oriënteren, vandaar dus mijn vraag. Bedankt voor jullie reacties!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 20:39

Onlangs heeft een kennisje van me een Haflingerhengstje gekocht van 7-8 maanden oud. Wat ze er uiteindelijk precies voor betaald heeft weet ik niet. Maar ik weet wel dat de vraagprijs inclusief koets (wel oud recreatiemodel maar nog in goede staat) 800 euro was en voor het veulen alleen dacht ik 500 euro. Dit veulen had wel papieren alleen was de vader ondertussen een afgekeurde hengst en geruind.

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6


Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 21:15

Wat de gek er voor geeft! Zeg ik altijd. Hangt ook weer van allerlei factoren af. Wel of geen papier, hengst of merrie, en natuurlijk of hij/zij dringend weg moet. en ga zo maar door,

maar laat je niet voor de gek houden en zorg dat je een koopcontract opstelt waarin je jezelf indekt tegen verborgen gebreken enz. want ze willen je nog al eens oplichten tegenwoordig (en dan druk ik het nog zacht uit!)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:39

Ik heb net een kwpn reg. b veulen verkocht, 8 maanden oud. Merrie, op zich erg leuke voorouders (moeder een Glenridge x triton x periclesxx, vader een kleinzoon van samber) , maar ja, slechts register papier. De merrie zou ongeveer tussen de 1.66m en 1.70m worden.
Leuke bewegingen etc, voor echt niet veel, maar ja, ik verwacht dit jaar weer twee veulens die ik iever wil houden en dan moet je keuzes maken.
Ze komt iig bij een leeftijdsgenootje om samen mee op te groeien!

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 23:30

Mag ik vragen wat je voor het veulen gevraagd hebt? Die papieren maken me echt niet zo heel veel uit, register vind ik ook prima. Als het paardje me maar aanspreekt, dat vind ik veel belangrijker!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 09:31

Kijk met esme kan ik praten Lachen Papieren vind ik ook alleen maar belangrijk voor het fokken, als je voor de gezelligheid/recreatie etc een paard/veulen koopt, wat maken de papieren dan uit? Altijd dat hele gedoe eromheen... Ik heb t dan over stamboompapieren, klinische keuringspapieren, bijv. snap ik natuurlijk wel Knipoog

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 02:03

ik heb voor mijn fjordenhengstje, stamboek en eerste premie, 180 euro betaald, maar dat kwam omdat ik hem van mijn buurman kocht. op de keuring is er wel op hem geboden en dat ging to ongeveer 550 euro. ik denk dat het wel erg verschilt wat vor paardje het is inderdaad, en of het een beetje een goede stam heeft. op de site van het fjordenpaarden stamboek kan je ook wel informatie vinden en daar staan ook paarden te koop aangeboden.

eva

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 08:31

Een Haflinger is niet zo heel erg duur. Ik kocht mijn 9-jarige merrie incl 3 maanden oud veulen (hengst) voor 3000 gulden. Ik zal nooit meer als €500 betalen voor een Haflingerveulen. Overigens hadden ze beide papieren.
Een KWPN heb ik weinig verstand van.
En een Fjord ook niet echt, maar ik denk dat dat rond de prijs van een Haflinger ligt.
En een WelshCob is wel een stukje duurder. Mijn jaarling viel wel mee toen ik hem kocht, maar de prijzen zijn niet echt lager geworden. Ik denk dat je voor een veulen gemiddeld tussen de €750 en €1250 moet zoeken.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:32

voor wodan heb ik als 5mnd oud fjorden hengstje € 280,- betaald.
Hij had een B premie op de keuring en niet een top paps en mams,maar voor dit bedrag was hij gechipt, ingeent, dna getest en heb ik een paspoort. Voor merries moet je denken aan prijzen vanaf €500,-.

Wodan en ik onderweg in de M2

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:52

ik heb voor mijn haflingerhengst 600 gulden betaald, voor de haflingermerrie 400 euro(was er slecht aan toe, wormen, mager ed) en voor mijn 6-jarige merrie 800 euro (heeft wel zomerexceem)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: colunder, MarjanB en 44 bezoekers