[LO]paard 'staakt' ??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

[LO]paard 'staakt' ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-06 20:58

Heej bokkers,

ik heb sinds uuh... twee weken een nieuw verzorgpaard. Even wat info overhaar, en dan het probleem.

Het is een drachtige merrie van 7 jaar jong. (ze moet in mei veulenen)
Ze is nog niet ingereden. Ze is wel zadelmak, en longeren kent ze al. Commando's zijn geen probleem.
Er heeft 3maal iemand op gezeten, en bij de 3e keer gaf ze een bok(je) en de ruiter viel er af. En is er niet meer opgegaan (hardstikke fout, maar meisje belande in het ziekenhuis iets met d'r nier.)
Sinds die tijd (tussen 1 en 2 jaar geleden) is er niets meer met haar gedaan. Af en toe gelongeerd, maar meer niet. Niemand had tijd voor haar. Ze is inmiddels drachtig van haar 3e veulen.

Het probleem
Ik ben vandaag voor de 3e keer geweest, en gister (2e keer) heb ik haar echt gepoetst, kennis gemaakt etc. Gister mocht ze met haar zus los in de bak. Even benen strekken. Daarna beetje 'droog' longeren. (stappen, en kijken hoe ze reageerd op me)
Vandaag weer geweest, niet echt mooi weer vandaag. Hinderd mij niet (misschien haar wel)
Ik longeerde haar ook vandaag,(heel braaf, zowel links en rechts om) met halster en hoofdstel. Daarna vroeg de eigenaar of het zadel er op kon. Ze kende het immers al.
Dus eigenaar komt met een zadel, ik zet de merrie stil in de bak. Eigenaar legt het zadel er op, merrie doet niks. Singel word gepakt (onderdoor) en op het 1e of 2e gaatje gezet. Merrie loopt ineens achter uit, en kijkt (in mijn ogen) angstig. Eigenaar reageerd er niet op, singeld op het 2e gaatje.
Daarna even laten stappen, en links ging goed, rechts deed ze raar. Maar eerst stappen, daarna gaatje strakker. (ze deed hier echt heel apart)
Ze liep onwijs scheef, hoofd naar zadel, en stond ineensvoor me stil. (vorige verzorgpaard deed dit ook, en begon te steigeren)
Ik probeer bij de merrie rechts te komen, en zet haar weer op de rechter hand. Merrie loopt paar tellen, stopt weer.
Eigenaar komt, en zegt dat ik door moet zetten. Ik probeer het nog maals, maar het lukte me niet. Eigenaar gaat achter de merrie staan, en handen in de lucht, en merrie schiet naar voren. Ik schrok, en zei er wat van. "Doe niet zo gevaarlijk"
Eigenaar doet het nog eens, en paard neemt een galop sprong naar mij toe, en ik spring op zei.
Eigenaar snapt er niets van, (wilt mij helpen) Ik vroeg of ik het alleen mocht doen, nou mocht even. Ik probeer een aantal, lukt 3x.
Maar ik deed het fout!
Later zadel afgehaald, en paard liep nu makkelijker op rechterhand.

Nu mijn vraag. Is ditpaard niet helemaal zadelmak? Probeert ze me uit? Heeft ze zure spieren? (ivm lang stil staan) of is het zadel niet goed? (we gaan een andere proberen volgende keer)

Wie kan me hiermee helpen?
Eigenaar vertelde later ook in stal, dat ze het ook bij het vorige meisje deed. Alleen ook zonder zadel, bij mij deed ze het alleen met.

Ik hoop op veel nuttige reacties.
xxiezz devica



CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:07

doe rustiger aan in je schema, je bent nu 3kker geweest... dier heeft 2jaar stilgestaan en is ook nog drachtig! verlang niet te veel!
en laat naar t zadel kijken

Everything happens for a reason.

Kindness MeadowSherlock BokoThor vd Rijsdrecht

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Re: [lon]paard 'staakt' ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:11

Tja dat is wat moeilijk te zeggen. Ik ken het paard niet.
Maar is het al lang geleden voor het zadel er voor de laatste keer op heeft gelegen?
En heb je het zadel gecontoleerd op bv wat uit het zadel in de rug kan prikken?
Ze kan je ook uitproberen.
Bij mijn paard heb ik eerst het zadel er op gelegd en haar los gelaten, maar dat was wel in een binnenbak. Daarna aan de longe met het zadel erop (ik weet niet of dat al bij jouwn verzorgpaard is gebeurd), en toen dat goed ging beugels eraan en los laten hangen. Zo wende ze er stap voor stap aan.


EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-06 21:16

het is in een buitenbak, en eiganaar kwakte zo t zadel op, kon het niet bekijken....
en k longeer btw zonder zweep, is helemaal niet nodig.
zadel lager 2 weken geleden ook op met longeren.
xxiezz


Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 21:46

Hmm niet zo'n leuk probleem Devica. Rustig opbouwen en longeer haar eerst maar even zonder zadel. Als dat wat beter gaat dan kan je altijd het zadel er even opleggen en dan rustig stappen. Kan zijn dat dat paard nooit goed is ingereden of snel zadelmak is gemaakt en dan weer op stal of de wei is gegooid en niks meer mee gedaan.

Ik zal wel eens een keer met je mee gaan

Wear a smile- One size fits all

Brisk
Berichten: 196
Geregistreerd: 22-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 10:53

probeer anders eerst een tijdje een longeersingel, en singel niet te strak aan. Ik denk eerder in de richting van zadeldwang. Ze heeft tot hiertoe niet zo'n goede ervaringen met een zadel, en dat moet dus met de nodige rust en het nodige vertrouwen terug herstelt worden. Heb veel geduld en werk vaak met haar (niet te lang), maar op een speelse leuke manier (natuurlijk wel consequent blijven! is HEEL belangrijk). Zorg dat ze plezier krijgt in werken met (of beter voor) jou. Geef haar het vertrouwen dat ze nodig heeft.
Veel plezier!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-06 14:02

En houd die eigenaar uit de buurt, die is levensgevaarlijk bezig.

Ik zou met haar aan het werk gaan met longeren en werken aan de hand. Als ze een probleem in de rug oid heeft zou je dat mss wel tegenkomen. Maar het lijkt me meer stress. Als je na een tijdje vertrouwd met haar bent kun je pas weer aan een zadel gaan denken en dan met hulp van iemand die wel handig met paarden is.
Ik denk dat je veel te snel van start bent gegaan bij een merrie die nog niet zadelmak is, een slechte ervaring heeft gehad, drachtig is en lang stil heeft gestaan. Eigenlijk lijkt het me meer een paard om zadelmak te laten maken door iemand met veel ervaring en zelfvertrouwen.

pumba_4_ever
Berichten: 19
Geregistreerd: 27-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 11:54

ga gewoon rustig met er bezig en kijk hoe het gaat en hou er rekening mee dat ze ook drachtig is en dat haar buik wel eens gevoelig zou kunnen zijn.
onze haflinger was toen ze drachtig was heel gevoelig je mocht absoluut niet aan haar buik komen.
en bij het longeren heb je de zweep miss helemaal niet nodig maar het is ook voor je eigen veiligheid als ze zo raar bijna gevaarlijk doet. ik hoop dat je een oplossing vindt.


hold on to dreams, for if dreams die, Life is like a broken bird that can not fly!!

sanzon
Berichten: 185
Geregistreerd: 19-12-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 22:48

ik denk dat de merrie ook weinig vertrouwen heeft. en na 3 keer al proberen! ik denk dat alles stapje voor stapje weer moet opbouwen. net als een jong paard. zodat ze je ook gaat vertrouwen.en wissel het af. longeerwerk met een keer leuke oefeningen in de bak.

Vvincent

Berichten: 1081
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: Rhenen/ een gat ergens onder zwolle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 13:14

KindnessM schreef:
doe rustiger aan in je schema, je bent nu 3kker geweest... dier heeft 2jaar stilgestaan en is ook nog drachtig! verlang niet te veel!
en laat naar t zadel kijken


En vragen of die eigenaar zoiets niet meer wil doen

Nieuw profiel! Ja


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers