paard loopt L merk er niets van????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

paard loopt L merk er niets van????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 22:36

sinds kort verzorg ik een arabier-welsh: en heeft L gelopen ... ou ik merk er geen zak van.... loopt niet netjes aan de teugel ... als je je been er goed bij wilt houden gaat ze draven... als je ophoudingen wilt maken staat ze ineens stil.. kan niet normaal recht lopen alleen aan lange teugel... wijkt uit naar rechts ... houd je je linker been erbij dan gaat ze draven steeds het zelfde verhaaltje... ze is 8 dus zal niet veel meer aannemen van me...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:04

en wat is nu je vraag of probleem?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:11

Euh?

Ik snap met name je laatste opmerking niet? Waar je haar leeftijd noemt...
Zou even lekker wezen als alle paarden vanaf de 8 jaar maar opgegeven moeten worden als ze voor die tijd niet voldoende zijn bijgebracht

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:18

Mijn paard is pas ingereden op z'n 9e, en leert (hopelijk) elke dag nog.

Waarschijnlijk doe je zelf iets niet goed, maar je schrijft zelf al dat je haar nog maar net verzorgd, dus misschien moeten jullie elkaar nog gewoon leren kennen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:19

sharir schreef:
sinds kort verzorg ik een arabier-welsh: en heeft L gelopen ... ou ik merk er geen zak van.... loopt niet netjes aan de teugel ... als je je been er goed bij wilt houden gaat ze draven... als je ophoudingen wilt maken staat ze ineens stil.. kan niet normaal recht lopen alleen aan lange teugel... wijkt uit naar rechts ... houd je je linker been erbij dan gaat ze draven steeds het zelfde verhaaltje... ze is 8 dus zal niet veel meer aannemen van me...


Misschien een kleine opbeuring nodig Knipoog ?

Mijn paard was 6,5 toen ik hem kocht had ook al wedstrijden gelopen L of M. En had ook een stok in zijn lijf en stond chronisch op de handrem.

Inmiddels is hij elf en we zijn bezig met travers en appuyeren. De handrem blijkt er ook af te kunnen. Haha!

Dus gewoon rijden met die geit. Over een poos looptie als een zonnetje Knipoog
Laatst bijgewerkt door SkyMarian op 17-02-03 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:19

Kan het ook zijn dat je haar gewoon nog niet goed begrijpt? Of dat je hulpen net iets te stevig zijn voor je paard? Je zegt dat ze gelijk gaat draven als je goed stevig been geeft en dat ze gelijk stil staat als je een ophouding maakt.

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 23:35

jaahh ze doet het ook al je je been maar een beetje aanlegt...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:38

dan moet je dus zelf kleinere hulpen gaan geven!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:42

Ken het probleem ... en toen hing het echt wel aan mezelf, al heb je dat zelf eerst meestal niet in de gaten. Schijnheilig
Tot je eens gaat nadenken dan krijg je ineens wel door dat dat paard gewoon op alles reageert ... maar dat went en is een goede leerschool Lachen.

Gewoon rijden en proberen ieniemienie-hulpjes te geven. Dan komt dat allemaal wel goed.
Als ze nu echt "bizarre" reacties zou gaan geven, dan pas aan haar gaan twijfelen. Nu gewoon rustig uitzoeken waar haar knopjes staan.

bartvk

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 09:39

Citaat:
ze is 8 dus zal niet veel meer aannemen van me...



euhhhh .. 8jaar is naar mijn mening nog steeds jong ,kan dus nog steeds veel leren/afleren
zoek een goede instructeur die jouw met je problemen verder kan helpen *LOL*

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 10:06

Dat paard staat juist heel goed aan de hulpen. Hij moet juist in een keer stil staan als je aan de teugels zit, en hij moet juist heel fel reargeren op je hulpen. Dus zelf zorgen dat je hulpen wat subtieler worden, dan gaat de rest waarschijnlijk ook wel vanzelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:50

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat jij dan verwacht van een paard dat L heeft gelopen?

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:19

Volgens mij zie je het verkeerd. Het is natuurlijk niet zo dat een paard dat L gelopen heeft (of M, Z, of nog hoger) vanzelf "aan de teugel" gaat lopen. Daar moet jij wat voor doen! Als jij de juiste hulpen geeft, zal het paard waarschijnlijk wel doen wat je vraagt. Althans, het proberen.

Wat voor paarden ben je hiervoor gewend? Als je hiervoor bijvoorbeeld op manegepaarden hebt gereden, dan kan het verschil heel groot zijn hoe je aandraaft. Manegepaarden hebben vaak wat meer been nodig voordat ze aandraven, terwijl niet-manegepaarden vaak wat heter zijn en met een wat minder overdreven hulp ook doen wat je vraagt.

Ga eerst bij jezelf na of je de juiste hulpen geeft. Een paard is geen machine die oefeningen vanzelf uitvoert als hij/zij dat al eens geleerd heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:47

Ik wil helemaal niet gemeen zijn, maar heb je er al eens aan gedacht dat jij de hulpen misschien niet zo goed geeft.

een paard loopt niet aan de teugel als jij alleen maar wat met je handen frummelt. Daar komt meer bij kijken Lachen

Als je je been erbij houd is het toch ook de bedoeling dat je reactie krijgt, of snap ik paardrijden niet meer?

En als jij een ophpuding zonder been maakt hoort het paard ook stil te gaan staan.

Als ik het zo hoor is het juist een super goed gereden L paard en kunnen er veel een voorbeeld van nemen.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:54

Ze wijkt uit naar rechts schrijf je. Hang je soms, onbewust, een beetje scheef?
Verder denk ik, net als de rest, dat je zelf te sterk inwerkt. Als je de hulpen wat meer gedoseerd geeft denk ik dat het al veel beter zal gaan.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 14:52

Nou ik heb wel eens een Z paard gereden wat toen ik erop zat wel een oningereden beestje leek, want ze wilde niet aan de teugel, sprong aan in de verkeerde galop etc. En waar dat aan lag? Het feit dat dat paard zo GOED ingereden was de ze alleen via de juiste hulpen alles deed, en ik dus gewoon zat te PRUTSEN!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:25

Inderdaad, ik denk dat je de fout toch bij jezelf moet zoeken..en ik zou zeggen NEEM LES!! Daar leer jij en het paardje heel veel van..
Succes..

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:59

Ik denk inderdaad dat het paard er meer van snapt, dan jij denkt. Het zou heel goed kunnen dat je onbewust de verkeerde hulpen geeft, en dat het paard precies doet wat jij zegt........

Ik zouo eens naar een goed instructeur kijken die jullie goed kunnen bergeleiden.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:09

bij paardrijden ben je nooit uitgeleerd.
ga eens bij jezelf te rade of je alles wel goed doet.
Het leuke van rijden is dat je altijd bezog bent om jezelf en het paard te verbeteren. Nooit opgeven en geduld hebben !! heel belangrijk !

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 18:31

jaahh ben nu met d'r bezig met stemhulpen, en maar er rijd nog iemand op en daar doet ze precies het zelfde bij... maar ik ga morgen effe goed naar mezelf kijken wat ik eigenlijk allemaal doe.. kijken hoe dat gaat...

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 18:35

denk ook wel dat het aan mij ligt, want rij ook een ander paard en die is helemaal ingereden op stemhulpen.. en daar gaat alles prima mee

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:51

waarom ligt de fout altijd bij het paard?

sharir

Berichten: 2576
Geregistreerd: 15-02-03
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-03 19:35

ik ga toch bij me zelf kijken.... hallo waarom is het hier nooit goed genoeg zo komt het wel effe over

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:36

stef schreef:
waarom ligt de fout altijd bij het paard?


Bedoel je dit nu m.b.t. dit topic want dan begrijp ik niets van deze opmerking. Iedereen suggereert namelijk dat het aan haar hulpen ligt en zelf zegt ze ook dat ze de fout bij zichzelf zoekt Verward

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 19:36

Toen mijn paardje bij me kwam, ook L gereden en toevallig ook 8 jaar. Liepo hij goed, toen heb ik een tijdje op hem geprutst, en liep hij bagger, omdat ik nog niet op zijn niveau was. Nu langzaam aan 1,5 jaar laten komt hij weer op zn oude niveau, en bovendien L rijden zegt niet zo veel.