geven jullie fooi?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

geven jullie fooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 20:30

Ik had het er met een collega over.
Ik werk bij een benzine station, en regelmatig legt iemand bv wat extra's neer als fooi, nooit veel ofzo, maar een paar uur werken en je hebt een uur loon extra, toch mooi meegenomen Lachen

We vroegen ons eigenlijk af waar nou het meeste fooi wordt gegeven
en uiteraard ook hoe wij meer fooi kunnen ontvangen Haha!

Waar geven jullie wel eens fooi?
In een restaurant, bar, winkel?
en hoeveel geven jullie dan?

In Canada is het "een regel"(gewoon normaal) dat je 10% van het eindbedrag fooi geeft...
Vind het wel een mooie regeling Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet


Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:43

Wij geven dat ik weet in een restaurant altijd fooi, behalve als de service + het eten gewoon echt heel slecht was. Hoe beter het eten en de service, hoe meer fooi. In een winkel geven we eigenlijk geen fooi.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:45

Ik krijg op het tankstation ook wel fooi, maar in het weekend loopt het niet zo hard op...dan heb je minder vaste klanten *LOL* Toen ik van de zomer ook doordeweek werkte ging het beter hoor Haha!
al had ik gisteren toch bijna twee euro Party!! (is niet echt veel, maar alle beetjes helpen *LOL* Ik ben ook veel in de shop bezig dus doe minder kassawerk dan mijn collega's)

In de horeca werken is volgens mij nog steeds het beste hoor *LOL*
In een restaurant geef ik meestal 10 % of ze moeten er echt een potje van hebben gemaakt...Frusty

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:47

Ik geef ook alleen fooi in een restaurant,alleen als het lekker was!
Meestal geef ik een paar euro,s extra.
Ik werk zelf ook in een restaurant en dan zie je hoe verschillend de fooien zijn.
Sommige mensen geven helmaal niks en soms worden er echt grote bedragen gegeven van 20 tot 60 euro!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 21:21

gomir schreef:
Ik krijg op het tankstation ook wel fooi, maar in het weekend loopt het niet zo hard op...dan heb je minder vaste klanten *LOL* Toen ik van de zomer ook doordeweek werkte ging het beter hoor Haha!
al had ik gisteren toch bijna twee euro Party!! (is niet echt veel, maar alle beetjes helpen *LOL* Ik ben ook veel in de shop bezig dus doe minder kassawerk dan mijn collega's)

Bij mij ook heel verschillend
doordeweeks is rond de 3 euro, zondagen scheelt van 1 euro tot 3 euro
en met 2e kerstdag had ik 5 euro, al die mensen vonden me zo zielig Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:34

In een restaurant geef ik wel fooi. Ligt een beetje aan de bediening hoeveel dat is.
In een winkel ofzo geef ik over het algemeen geen fooi. Hooguit als mijn wisselgeld uit wat kleine muntjes bestaat.

* To Belg, or not to Belg *

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:38

Ik had eerste kerstdag bijna 7 euro fooi Party!! In 6 uurtjes en dan ben ik nog ruim 2 uur in de winkel aan het werk geweest *LOL*
Ze vonden mij zeker nog zieliger Tong uitsteken

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:45

Hmm...waarbij geef ik fooi...
* restaurant
* pizzakoerier etc.
* soms op het terras...

En ligt eraan hoe ze zich hebben gedragen Haha!

Het leven is een gebakje!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:49

In een restaurant soms, ligt eraan.
Als we met een grote groep zijn en het staat op 1 rek dan gooien we op een hoop wat we allemaal ongeveer gebruikt hebben. Tja dan blijft er weleens veeeeel over.
ALs ik samen ben dan geef ik wel wat fooi, maar niet veel.
In de winkel bijna nooit, op de markt ofzo eerder.

:evaw:

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:56

Ik ben heus niet krenterig, maar ik betrap me erop dat ik haast nooit fooi geef, heb zelf wel in de horeca gewerkt, en daar ging het altijd wel lekker, alleen was het zo dat we een fooien pot hadden waarvan iedereen een deel kreeg.
Maar goed, op een terassje ofzo dan wel, van die studenten die dan een praatje met je maken ofzo is altijd leuk. En in de winkel zeg ik altijd laat maar zitten, als je dan weer 1 of 2 tot 5 euro cent terug krijgt, haat dat kleingeld ..

Vandaag even geen achterhaalde quotes

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:00

Ik vind het altijd irritant dat mensen die in ketens werken vaak geen fooi aan mogen nemen...Verdrietig Ik heb namelijk iets tegen koperen kleingeld...*LOL*
En in dat soort winkels zijn de prijzen ook nog eens 2,97 en zo...Haha!

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:07

Ach doordat me vader taxichauffeur is geven wij thuis wel makkelijk en vaak fooi, in een restaurant, snackbar, taxi noem maar op.

Ik denk dat restaurants en taxichauffeurs het meeste fooi krijgen

22 Januari verwachten we ons kleintje

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:11

Ik geef altijd fooi in een restaurant, minimaal 15% (dit geld ook voor eten wat word bezorgd) en verder geef ik altijd fooi in de taxi.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:12

Een vriendin van mij werkt trouwens ook bij een benzinestation, alleen dan in hartje Amsterdam. Die heeft dus allemaal vaste klanten, vooral taxi-chaffeurs. Maar ze werkt ook altijd de nachtdiensten. Dán heb je dus lekker fooi, zo'n 40 euro per nacht :-D

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:18

Soms in een cafe of restaurant wel, in winkels niet zo vaak. Ik mocht in de supermarkt ook eigenlijk nooit fooi aannemen, en wat ik aannam moest ik afgeven... heb ik natuurlijk nooit gedaan, kom op ik ben niet stom en dat geld heb ik verdient. De klant die me dat geld geeft wil net zo goed dat het geld voor mij is en niet voor de winkel...

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:39

Ik krijg af en toe een paar centen fooi (cassiere) "omdat de portomonee over loopt van dat kleine rotgeld" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 22:43

Alleen bij een restaurant.
maar dan wel als het ook goed was. Wat meestal wel is.

1x keer hebben we op de cent af geld neergelgd.
ik hoop dat de hint begrepen was Lachen

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:16

Esme_27 schreef:
Ik geef altijd fooi in een restaurant, minimaal 15% (dit geld ook voor eten wat word bezorgd) en verder geef ik altijd fooi in de taxi.


Dat vind ik overdreven hoor. Ik ga geen 15 euro fooi geven als ik voor 100 euro heb gegeten. Ik denk dat ik op 6 a 7% fooi zit wat ik geef, en dat is al meer dan gemiddeld, landelijk gezien. Dan heb ik het trouwens wel over eten boven de 150 euro. Daaronder zit ik max op 10%. We waren eens met ons 7-en uit eten geweest en hadden een rekening van 1400 gulden. Toen hadden we 75 gulden fooi gegeven. Is procentueel gezien weinig, maar maar ik vond het zat!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:19

Ik heb nog nooit fooi gegeven, tis al duur zat allemaal. En als ik achter de kassa zit en ik krijg wat extra doe ik het in de kankerpot, weet trouwens helemaal niet of dat wle mag, maargoed voor het goede doel Lachen

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:22

in de horeca niet meer sinds de enorme prijsstijgingen!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:23

Prima"]
[quote="Esme_27 schreef:
Ik geef altijd fooi in een restaurant, minimaal 15% (dit geld ook voor eten wat word bezorgd) en verder geef ik altijd fooi in de taxi.


Dat vind ik overdreven hoor. Ik ga geen 15 euro fooi geven als ik voor 100 euro heb gegeten. Ik denk dat ik op 6 a 7% fooi zit wat ik geef, en dat is al meer dan gemiddeld, landelijk gezien. Dan heb ik het trouwens wel over eten boven de 150 euro. Daaronder zit ik max op 10%. We waren eens met ons 7-en uit eten geweest en hadden een rekening van 1400 gulden. Toen hadden we 75 gulden fooi gegeven. Is procentueel gezien weinig, maar maar ik vond het zat!
[/quote]

Ik hou me hier dus altijd aan. Vorige keer hadden we een rekening van 300 euro (waren ook met z'n 10-en) dan krijg je van mij dus 45 euro fooi.
(volgens mij had ik "maar" 40 gegeven trouwens) tja zo ben ik opgevoed..

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 01:20

ik vind fooi geven onzinnig. De lonen die in horeca uitbetaald worden vind ik niet dermate slecht dat ik behoefte voel het aan te vullen. Dat het traditie is vind ik geen argument en dat zij werken om mijn eten op te dienen of op een feestdag ofzo hoort gewoon bij hun vak. Kortom ik kan geen enkele reden bedenken om fooi te geven

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 09:46

Ik geef alleen fooien in restaurants. Meestal rond de 10 % tenzij het erg slecht was (bediening dan vooral) dan krijgen ze niets.

Ethelate: Canada en Amerika kun je hier niet mee vergelijken. De bediening moet het hier hebben van hun fooi en krijgen of een heel laag loon of helemaal niets, dat weet ik niet precies.
Er staat niet voor niets op alle kaarten: service/gratuity not included.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 09:52

Idd.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 11:00

M'n vader geeft zowat overal fooi om.
Ik werk zelf in een pizzaria en moet de fooi inleveren. Veel klanten weten dit en geven dus ook geen fooi meer. Er zijn zelfs klanten(als ze de hele avond aan de bar/gokkast zitten) die me pas fooi geven als ik m'n jas ga halen om naar huis te gaan zodat ik het niet in hoef te leveren.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, Femek2902, NogSteedsGek, Paardjes83, Waratje en 157 bezoekers