Inrijden én laten dekken ?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Inrijden én laten dekken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 18:04

Ik heb dus een Tinkermerrie die dit voorjaar 3 jaar word en met wie ik dus rustig wil gaan beginnen met zadelmak maken en inrijden deze zomer.
Nou wil ik ook graag een veulentje bij haar fokken en het liefst wil ik haar deze zomer laten dekken zodat ze volgend jaar zomer dat veulen krijgt.
Zijn mensen die hier ervaring mee hebben ? Dus inrijden terwijl ze net drachtig is ? Zitten daar voor of nadelen aan ? Ik heb geen wedstrijdambities dus ze hoeft niet zwaar in training, het is voor mij echt recreatief en als ik om de een of andere reden een tijdje niet zou kunnen rijden zou dat voor mij geen probleem zijn.

aub geen reacties van voor of tegenstanders die er zelf geen ervaring mee hebben maar graag alleen reacties van mensen die hier zelf ervaring mee hebben.


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:08

kun je best doen hoor
dat maakt absoluut niet uit
een hoog drachtig paard beleren is niet erg verstandig
maar een paarddie net drachtig is kan heel goed ingereden worden hoor
dat is geen enkel probleem

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:15

Ikzelf zou persoonlijk (en dat is MIJN mening) eerst inrijden, dan wachten tot volgend jaar en haar dan laten dekken.

Oh, sorry, lees net de onderste regel.. dus mijn mening telt niet...

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:54

dat ze gedekt is, merkt ze het eerste halfjaar niet zoveel van volgens mij, en kan dus gewoon ingereden worden......het laatste halfjaar zou ik er niet meer aan beginnen.....
ik heb het ook met mijn merrie gedaan.....inrijden terwijl ze gedekt was...

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:59

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de eerste 4 weken na het dekken wel wat rustig aan doet. In die periode is het nl het meest risico op opbreken. De vrucht zit dan nog niet helemaal ingenesteld in de baarmoeder en kan dus nog makkelijk loslaten.
Succes.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 19:20

Citaat:
Oh, sorry, lees net de onderste regel.. dus mijn mening telt niet...


Knipoog

Normaal gesproken telt iedere mening. Maar ik heb dit er bewust zo bijgezet omdat ik verwachte allerlei persoonlijke meningen te krijgen van mensen die er geen ervaring mee hebben. Ik wil ervaringen, geen meningen. Het gaat mij puur om de werkelijke persoonlijk ervaringen van mensen, niet of je er voor of tegen bent.

En Melanie5, bedankt, dit is dus een tip waar ik echt iets aan heb !

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 19:23

Ik kreeg van veel mensen het advies om mijn merrietje eerst goed onder het zadel te hebben en dan pas te laten dekken. (ze was ook nog wat jeugdig)
Ze is nu officieel vier, maar omdat het een juliveulen is zijn we eigenlijk nu net begonnen met rijden. Ze pakt het super aan en is nu een keer of 12 onder het zadel geweest(over een maand of vier ivm tijdgebrek, soms komt het er gewoon niet van Bloos )
Het is de bedoeling dat ze dit jaar naar de hengst gaat, maar niet te vroeg in het seizoen.

Je moet gewoon goed naar de merrie kijken. Is ze al volgroeid, is ze er al aan toe om onder het zadel te lopen(anders kun je haar bijv. eerst laten dekken en na de dracht inrijden) en kijk gewoon even hoe ze reageert op het rijden.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:51

Wij beleren onze paarden eerst en daarna worden ze gedekt, ook omdat paarden een beetje stress krijgen omdat ze het spannend vinden al dat nieuwe wat ze leren tijdens inrijden etc. en kunnen dan de vrucht afwerpen (zoals al eerder aangegeven). Brechje word ook 3 en wordt in juni of juli gedekt. We zijn nu al wat basisdingetjes aan het leren en word ze onder het zadel en voor de kar beleert......dan kan ze in alle rust gedekt worden en is ze zelf wat rustiger erbij..
En daarnaast kun je volgend jaar van je veulen en van je goed ingereden paardje genieten Haha!

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:03

ik weet niet hoor maar ik heb altijd te horen gekregen dat het zowel voor het veulen als voor de moeder niet zo heel goed is om de merrie op jonge leeftijd te laten dekken... dus ik zou em zelf eerst inrijden en daarna pas dekken.
(aan de andere kant, in de natuur staat er ook niet voortdurend iemand naast haar om de hengsten van haar af te slaan totdat ze volwassen genoeg is.)

maar ik denk op zich dat je best een drachtig paard kan beginnen met inrijden. het betekent alleen wel dat zodra ze wat verder in dr zwangerschap is je wat rustiger aan moet doen enzo (zowel qua tempo als de hoeveelheid nieuwe indrukken die ze te verwerken krijgt, dus niet alleen fysiek maar ook psychisch) dus dat er dan eigenlijk tussendoor een poos komt waar de vooruitgang van je paard onder het zadel een beetje tot stilstand komt. en dat kan zn voor- en zn nadelen hebben...


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 11:24

Als je merrie voldoende is uitgegroeid dan lijkt het me juist wel mooi, je moet dan namelijk wel wat rustiger aan doen met inrijden.
Idd opletten met stress rond het dekken, maar van bewegen kan het niet mis gaan hoor!

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

lieke2
Berichten: 2124
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:14

zoals brechje aangeeft kunnen jonge paarden wat stress krijgen van het inrijden en daardoor de vrucht verliezen, bij twee jonge paarden in deze situatie die ik ken, heeft er een de vrucht afgeworpen, de andere niet ('t waren trouwens volle zussen).

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

marleentjevb

Berichten: 468
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:18

Mijn verzorgpaard in Italie (lees: Ill Princessa) was ook drachtig toen we werd beleerd, dit heeft tot nu toe nog geen problemen opgeleverd.
Ik was zelf wel extra voorzichtig, ik weet niet waarom maar vond het toch best een beetje eng, nergens voor nodig trouwens, maar zo zit ik in elkaar.
Begin mei word het geboren en ze word dus nu niet meer gereden.
Dus het kan prima hoor, tis juist hartstikke leuk!!!!!!!!

Don't love me because i'm easy, love me because i'm me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 18:25

Ik heb zelf ook een paar 3 jarige paarden zadelmak gemaakt, die net gedekt waren.
Ze hebben gewoon gezonde veulens gekregen.

Ik heb ze zover zadelmak gemaakt zodat ze goed aan de hulpen waren en alle gangen redelijk netjes liepen.
daarna het land op gegaan.
Maar op die manier heb ik het trouwens ook regelmatig met ruinen gedaan Lachen

En verder heb ik niets anders gedaan dat met andere paarden.
Niks extra voorzichtig of zo, maar ik doe normaal ook niet lomp Lachen

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:18

Ik zelf wou mijn pony ook laten dekken toen ze nog niet ingereden was. En toen heb ik het toch maar niet gedaan. En daar ben ik blij om. Want het inrijden is nog een hele kunst en als ze drachtig zou zijn zou ik het helemaal niet redden............... Nu laat ik haar volgend jaar ofzo dekken.

If you can't amaze people with your intelligence.. confuse them with your bullshit Slim

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:33

Ik denk dat het ook aan het paard zelf ligt....wij hadden dus Marion, die ingereden werd en gedekt, zij heeft wel haar vrucht afgeworpen en daarna (4 keer) helaas geen veulen levend ter wereld gebracht! Niet dat het allemaal door het inrijden kwam, maar je weet het nooit zeker. Het ene paard kan er wel problemen door krijgen en de ander niet, maar ik neem het risico zelf niet meer. Vinessa is nu een jaar onder het zadel en word nu pas gedekt. Brech zijn we nu aan het beleren en wordt ook gedekt, maar dan heb ik voor me zelf de zekerheid dat het niet door het inrijden komt

Koudbloedigheid dat is pas het mooie leven! 'shed a tear because i'm missing you, but I'm still alright to smile'profiel under construction

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:20

Mij lijkt het zelfs beter, je hebt de hengstigheid niet, de hormonen spelen niet op, en naar ervaringen van anderen (heb er ook al navraag naar gedaan) zijn ze 50% rustiger met inrijden. Scheelt echt een hoop.

Ik ben het zelf ook van plan, volgend jaar gaat ze naar de hengst

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-03 22:09

Citaat:
Mij lijkt het zelfs beter, je hebt de hengstigheid niet, de hormonen spelen niet op, en naar ervaringen van anderen (heb er ook al navraag naar gedaan) zijn ze 50% rustiger met inrijden. Scheelt echt een hoop.


Dat klinkt goed, mijn tinkertje is een pittige tante dus dat zou wel goed uitkomen. Echt zeker weten dat ze rustiger zijn doe je nooit natuurlijk, tenslotte weet je niet hoe ze zouden zijn als ze niet drachtig waren. Maar je hebt geen last van henstigheid en dat lijkt me wel een voordeel. Hebben meer mensen deze ervaring ?

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 22:48

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik heb het wel gehoord *LOL*
Dat is voor mij ook één van de redenen al is mijn merrie nu ze aan het werk gaat al een stuk relaxter hoor Haha! En verder hoop ik dat ze wat breder wordt door de dracht...daar gaf de veearts me in ieder geval een goede kans op Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:18

dat ze drachtig zijn betekent niet dat de hormonen niet door hun lichaam gieren, misschien nog wel meer dan normaal! (denk eens aan alle zwangere vrouwen die midden in de nacht opeens trek in een augurk met slagroom hebben...)

maar ieder paard reageert er anders op denk ik.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 10:58

sophie18 schreef:
dat ze drachtig zijn betekent niet dat de hormonen niet door hun lichaam gieren, misschien nog wel meer dan normaal! (denk eens aan alle zwangere vrouwen die midden in de nacht opeens trek in een augurk met slagroom hebben...)



Inderdaad, maar vergeet niet dat een 6-7-maanden zwangere pony niet meer zo veel zin heeft om er scheurend en bokkend vandoor te gaan.

je kunt ze goed de basis leren zoals verkeersmak maken enzo, die mensen die ik ken doen het erg vaak op deze manier en hun merries zijn dan echt veel hanteerbaarder.
Je kunt ze in de zomer zadelmak maken enzo, en in bvb december er "echt" mee beginnen, dan kunnen ze zomers nog op het land en in de winter als ze op stal komen (en al een redelijke buik hebben) echt gaan inrijden. Het scheelt echt zo ontzettend veel volgens die mensen die ik ken, en ik geloof ze daar ook in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:02

Ik heb er 1 zadelmak gemaakt, waarvan ik eerst dacht, sh*t die trut knol.
Toen was ze gedekt en was ze super lief, niet meer gemeen en erg aanhankelijk.
Dat alles was ze voor de dekking absoluut niet.
Bij die ging het zadelmak maken dus veel makkelijker omdat ze drachtig was.

Maar ik ken ook paarden die juist erg fel worden als ze gedekt zijn, dus het scheelt per paard.

jameslover

Berichten: 75
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:49

je kan haar best laten dekken maar na een half jaar drie kwart jaar kan je daar beter mee stoppen (met het rijden)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:41

jameslover schreef:
je kan haar best laten dekken maar na een half jaar drie kwart jaar kan je daar beter mee stoppen (met het rijden)


Ik ben dan weer van mening dat je ze beter in beweging kunt houden, een paar keer per week het bos in en gaan wandelen ofzo is zoooooveel gezonden voor een paard ... Zeker voor een drachtige merrie, zo blijft haar spieren conditie ietwat op peil wat toch erg belangrijk is om een bevalling door te komen.
Je kan in wezen tot de laatste dag rijden, je merrie zal wel aangeven of ze het kan of niet. Beweging is net goed voor een paard, en dat is meer dan op de wei lopen vindt ik Lachen
Al neem je ze mee aan de hand ..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:43

runningkawa schreef:
Ik heb er 1 zadelmak gemaakt, waarvan ik eerst dacht, sh*t die trut knol.
Toen was ze gedekt en was ze super lief, niet meer gemeen en erg aanhankelijk.
Dat alles was ze voor de dekking absoluut niet.


En dat was bij mijn merrie dus ook!
Die was niet gemeen ofzo, maar toen ze drachtig was was zo zooooveel braver, rustiger en aanhankelijker, dat kun je je niet voorstellen. Ze was veel minder nerveus, het was echt zo een sok geworden *LOL*

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:03

Ik denk dat het gewoon kan, ik heb mijn Tinkermerrie ingereden en laten dekken. Ze was al wel redelijk ingereden toen ze werd gedekt maar dat had meer met de periode te maken, ik kreeg haar in September en liet haar in April dekken. Ze kunnen er inderdaad liever door worden, die van mij is in i.i.g veel aanhankelijker. Door welke hengst wil je laten dekken?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Appelien, BleikjA, GrapeshotBot, ikkedus, Knuffeldier, Vagabondo en 42 bezoekers