Barst overdwars in hoef,iets anders dan hoefzweer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Barst overdwars in hoef,iets anders dan hoefzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-02-03 13:19

Ik heb al eens eerder een vraag gesteld over hoefzweren. Of zoiets bij het ene paard gevoeliger ligt als bij het andere ed.
Udinde haar ene hoefzweer is behoorlijk uitgegroeid en is ook bijna weg. Mijn hoefsmid vertelde mij dat het idd een hoefzweer geweest kan zijn.
Udinde heeft hier absoluut niet kreupel op gelopen.

Ik ontdekte gisteren alweer een klein barstje in haar hoef, overdwars, boven bij de kroonrand.
Mijn eerste gedacht is dan dus: alweer een hoefzweertje.
Maar is het normaal dat een jong paard (wordt in mei 2 jaar) zo vaak een hoefzweer heeft? En er absoluut niet kreupel op loopt?

Of kan het ook iets anders zijn?


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:01

Een hoefzweer heeft natuurlijk niks met de leeftijd te maken, er kan iets door de zool heengeprikt zijn en daar kan het gaan ontsteken, dat is dus de hoefzweer die eruit gesneden moet worden door de hoefsmid.

Een barstje hoeft geen hoefzweer te betekenen, een hoefzweer zie je vaak niet en loopt het paard volgens mij altijd wel kreupel of gevoelig op.

Wat ik uit jouw verhaal begrijp zit het barstje bovenop de hoef Verward dan lijkt een hoefzweer me sterk.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 18:23

dat heb ikwel meer gezien bij paarden, volgens mij is dat gewoon een foutje van de natuur.
Groeit er vanzelf weer uit.

Vraag anders eens je smid, misschien komt ze iets te kort aan mineralen ofzo.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 00:13

Kore heeft dat ook wel eens, voornamelijk achter. Het zijn vaak kleine barstjes, ook horizontaal, en die groeien er gewoon uit. Ze loopt ook helemaal niet kreupel ofzo, volgens mij is het gewoon door droogte ofzo?


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 11:21

Is het niet gewoon een beschadiging in de aanleg? Door een klap/tik tegen de kroonrand waar het jonge hoorn zich vormt.
Ik denk wel dat het ene paard gevoeliger is dan het andere voor hoefzweren.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-03 13:49

Ik bedoelde niet dat het te maken het met haar leeftijd, maar dat het ene paard gevoeliger is als het andere. Isolda en Berber hebben nooit hoefzweren en Udinde had er in haar tweejarige bestaan al drie!
Mijn hoesmid vertelde idd ook dat het ene paard makkelijker/eerder een hoefzweer krijgt en dat de pijngrens bij ieder paard anders ligt.
Het kan dus best zijnd at ze wel pijn heeft, maar een bikkel is.

Het is een klein barstje, overdwars op de hoef, bij de kroonrand. Net zoals een hoefzweer eruit ziet die naar bovenuit gegroeid is.

Het kan dus gewoon een scheurtje zijn door een tik/klap tegen de kroonrand? Dat het hoorn daardoor scheurt?
Ik maak me verder geen zorgen hoor, het is schoon en ze loopt er niet kreupel op. Maar omdat ik bij mijn andere paarden nooit die scheurtjes heb gezien, vroeg ik mij dus af wat het zou kunnen zijn.

Jantien, je zegt al dat je denkt dat het ene paard gevoeliger is voor een hoefzweer als het andere. Kun je daar zelf ook invloed op uitoefenen? Kun je de weestand hoger maken, de hoeven harder maken oid? Heeft dat zin?

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:30

Is het niet logisch als weke hoeven sneller een hoefzweer hebben dan harde hoeven?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Barb, Lenexa, Selima, Trendiction en 106 bezoekers