[AR] Hoe vervoeren jullie je aanspanning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Hoe vervoeren jullie je aanspanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 08:04

Tja, dat vroeg ik me af...
Als je nu eens wat verder weg wilt met paard en rijtuig, hoe nemen jullie het hele spul dan mee?

Wij zaten zo eens te puzzelen wat er in de mogelijkheden ligt en wat niet al te kostbaar en toch betrouwbaar is om alles te vervoeren.
Dus graag zou ik eens willen weten hoe jullie dat doen!


eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 08:32

Wat ik op wedstrijden het meest zie is dat:
1. mensen met 2 auto's gaan
2. mensen een pickup(je) + wagen hebben en de trailer erachter
3. mensen een veewagen(tje) hebben en een aanhangwagentje + wagen erachter
4 mensen met shetlanders een kleinvee wagentje hebben en het wagentje erop zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:12

Wij gaan met 2 auto´s, een met de trailer en een met de koetsenaanhanger.

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 10:49

Met de shetjes past ons kleine karretje in de trailer(2paards) en dan passen er nog 3 shetjes bij. Dus geen probleem. Zo kunnen we zelfs 2span(zodra we 2span tuig hebben) gaan rijden en ik d'r nog naast op Den.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 12:13

wij gaan met de vrachtwagen (be) en een aanhanger of de wagen in de vw

Aline4

Berichten: 901
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: Hengelo G

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:02

Wij gaan met twee auto's 1 voor de trailer en 1 voor de aanhangwagen met tijtuig. Als ik met meer dan twee ponies wil rijden moet ik met 3 auto's en twee trailers of als het dicht bij is, twee keer rijden.

Timing is alles!!

ik ga proberen terug te keren naar Zen :-)

Poosje81
Berichten: 21173
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:46

kar in de bus, paard in de trailer
ideaaaal

Des Lions - Fokkerij van Tinkers in Zuid Frankrijk
https://www.deslions.eu/
Live cam voor veulens 2024 via dit youtubekanaal; https://www.youtube.com/channel/UCOqsI9 ... bvuviF1vnw
Topic 2024; [KS-MK] Franse (Tinker)veulens 2024 - here we go again!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-03 15:41

Leonoor,

Wat voor busje hebben jullie dat de kar daarin past?
dat lijkt me nl erg handig!!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 17:52

eveline_B schreef:
Wat ik op wedstrijden het meest zie is dat:
1. mensen met 2 auto's gaan


Wij doen het zo. Eerst zijn we een hele tijd twee keer gereden. De avond van te voren met de trailer en daarin de marathonwagen. De dag erna met het paard en het tuig achterin de auto. Maar dat is wel een heel gedoe. En je zit toch wel steeds in de rats of de koets er dag erna nog wel staat. We hebben die eigenlijk altijd bij mensen in de buurt van het wedstrijdterrein kunnen zetten. Dan is het geen probleem, ,maar ook een keer bij een club en dan is het ietsepietsie riskanter.
Nu heeft de eigenaar een aanhanger gemaakt voor de koets en gaan we met twee auto's. Stuk relaxter moet ik zeggen.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:26

Van onze vereninging af zijn er mensen met verschillende oplossingen. Een paar hebben de kar gewoon in het busje staan. Dat past vaak wel, mits je geen hele grote kar hebt.
Er zijn er ook twee die altijd samen gaan. De een neemt de karren mee en de ander de paarden.
En mijn kennis heeft een nieuwe trailer gekocht. Die een stuk langer is, maar nog binnen de norm van wat mag. De kar staat voor de paarden zeg maar. De kar staat niet overdekt. Ik zal eens kijken of ik daar een foto van kan vinden.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:28

Wij hebben 2 vrachtwagens, 1 2 paards en 1 6 paards. Als we op enkelspanwedstrijd gaan nemen we de kleine mee, past pony en wagen 1. Gaan we met 2 weg, of ooit dubbel of meerspan dan gaan we met de grote.

Moet wel iedere keer mijn kar er opduwen, maar ja, is goedkoper dan 2 auto's *LOL*

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:46

Ik heb dus wat foto's gevonden.
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan weleens kijken welk merk mijn kennis heeft. Die heeft zo'n frame als op de onderste. Het werkt ideaal, want je hoeft maar met 1 auto. En kan ook nog twee pony's/paarden in de trailer vervoeren.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 22:42

Wij hopen nog eens een trailer met wagenplaats aan te schaffen, maar dat is toekomstwerk. Nu gaan we met of twee auto's, of met de bus van het bouwbedrijf, daar past de kar bovenop en de trailer erachter.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:10

Zo´n trailer met de kar voorop heeft wel als (groot) nadeel dat als je zonder kar weg gaat je een heel stuk kogeldruk mist omdat er dan geen gewicht voorop staat.
Ook met manouvreren kan het wat problemen opleveren.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:33

Mijn vriendin heeft ook een Bockmanntrailer met koetsruimte. Als we met twee pony's op pad gaan is dat erg gemakkelijk. Voor grotere wedstrijden hebben ze ook een vrachtwagentje waar 5 pony's in kunnen, erachter een tentwagen waar je 6 boxen aan kunt maken en waar twee karren in kunnen. De caravan gaat dan achter de personenauto. Ik voel me dan net iemand van het circus als de karavaan vertrekt.

Als we zelf op pad moeten hebben we hier een platte wagen staan. Alleen moet er nog wel een trekhaak onder de andere auto. Dan moeten we dus inderdaad met twee auto's. We hebben een oude dresseerkar en omdat die vaste bomen heeft kan hij niet op de koetsentrailer van mijn vriendin.
Laatst bijgewerkt door DendroFleur op 14-02-03 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 23:36

Ilindra schreef:
Zo´n trailer met de kar voorop heeft wel als (groot) nadeel dat als je zonder kar weg gaat je een heel stuk kogeldruk mist omdat er dan geen gewicht voorop staat.
Ook met manouvreren kan het wat problemen opleveren.


Ik heb ook wel eens zo'n trailer achter de VW-bus maar merk dan niet dat hij anders met of zonder kar rijdt. Nu staan er bij ons dan maar twee Welsh-A tjes in. Ook het manouvreren valt mee, al heb je natuurlijk wel iets meer ruimte nodig en moet je je bochten iets ruimer nemen omdat hij meer binnendoor komt.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:29

Met zo'n mensporttrailer moet je wel een hele zware auto hebben, want anders wordt je bijvoorbeeld bij tunnels en heuvels naar beneden geduwd.
Je hebt ook een systeem dat je een platformpje aan de klep van je trailer kan maken, maar die schijnen helemaal niet goed te zijn voor de balans en zo. Ik hoorde pas een verhaal van iemand die een tunnel in reed en dat de trailer afpikte, hoewel hij dus wel goed vast zat. Doet wil je dus echt niet hebben!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 09:06

Ilindra schreef:
Zo´n trailer met de kar voorop heeft wel als (groot) nadeel dat als je zonder kar weg gaat je een heel stuk kogeldruk mist omdat er dan geen gewicht voorop staat.
Ook met manouvreren kan het wat problemen opleveren.



Zonder de kar mis je idd wel wat druk. Maar toch valt het mee. Maar mijn kennis heeft over het algemeen er altijd een kar op staan, die halen we er gewoon niet af. Dan heb je ook geen problemen.
En wat betreft rijden, als je het niet gewend ben kan het moeilijk wezen. Maar ben je er eenmaal aan gewend maakt he niet uit.
En zo'n hele zware auto hoef je nu ook weer niet te hebben.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23367
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:31

Wij hebben een kar die achter in de auto past Haha!
Het is dan welliswaar voor een shet maar we rijden er toch regelmatig mee.

Afbeelding

De kar staat dan dus achter in de auto (bok eraf gehaald) en daarachter de shet-trailer met Polly

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-03 18:39

Bedankt voor al jullie informatie!

Wij zitten te dubben om evt. een busje aan te schaffen waar de marathonwagen in kan, en dan een trailer met paard erachter.
Toen we aan het meten gingen bleek de VW Transporter toch te smal te zijn tussen de wielkasten...
Iemand enig idee wat voor busje wel breed genoeg is?
(ca. 1.30 m. tussen de wielkasten)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 19:27

een kleine veewagen kopen kan ook he! Voor BE rijbewijs.

Ik ga straks trouwens foto's plaatsen van Magpie voor de kar *LOL* Met nieuw tuig Haha!


DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:45

Bij ons op de club heeft iemand een Ford Transit waar een marathonwagen voor een fries in past.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 23:52

Dyonne schreef:
Zonder de kar mis je idd wel wat druk. Maar toch valt het mee. Maar mijn kennis heeft over het algemeen er altijd een kar op staan, die halen we er gewoon niet af. Dan heb je ook geen problemen.


Verward Gaat die kennis dan op stap dan zo vaak op stap met zijn aanspanning? Of rijdt hij/zij de rest van de tijd het paard onder het zadel?

Citaat:
En wat betreft rijden, als je het niet gewend ben kan het moeilijk wezen. Maar ben je er eenmaal aan gewend maakt he niet uit.
En zo'n hele zware auto hoef je nu ook weer niet te hebben.


Tja, dat heb ik ook maar van horen zeggen, maar ik vind het wel een logisch verhaal. Hoe groot is het gewicht wel niet wat er getrokken moet worden? 1 of 2 paarden, de trailer en het wagentje, dat moet toch aardig zwaar zijn.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30594
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 10:07

Mijn kennis rijd zelf alleen aangespannen. Maar hij gaat ook weleens weg voor zijn dochter die onder het zadel rijdt. En ook weleens met een merrie naar de hengst bv. Maar de kar laten we er dan tegenwoordig ook op staan.
Het gewicht wat getrokken moet worden valt wel mee, want de kar weegt wel aardig wat, maar niets eens extreem veel. We hadden er eerst eentje van 250 kilo op staan, maar die we nu gebruiken is veel lichter.
Hij rijd met een Mercedus Vito geloof ik.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Fitzroy

Berichten: 25042
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:27

Clemens rijdt met een pickup truck waar hij de wagen oprijdt en dan de trailer erachter. Misschien is dat nog een idee?

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers