het is zo moeilijk..ik krijg het gevoel niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

het is zo moeilijk..ik krijg het gevoel niet!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 15:01

Ik heb een probleem met mijn pony, ik kan haar niet genoeg haar achterhand laten gebruiken. Ik heb het verhaaltje al duizenden keren aangehoord, en mijn instructeur zegt ook dat het er aan zit te komen. Maar het vervelende is dat het lijkt alsof ik het gevoel gewoon niet krijg. Ze is altijd heel lekker nageeflijk, en goed voor het been. Maar sommige mensen kunnen me het zo eenvoudig vertellen, maar ik vind het gewoon echt niet simpel hoor. Rijd ik dan direct slecht? Ik heb er lang over gedaan om eindelijk lekker te kunnen rijden, lekker ontspannen, en het ziet er heel netjes uit. Maar als iemand mij zegt brneg die achterhand er nou eens onder..dan denk ik ja je zegt het wel zo mooi, maar hoe bereik ik het. Mijn pony is van karakter eerlijk gezegd nogal aan de slome kant, heeft niet echt veel looplust. Maar ondanks dat is ze heel goed voor mijn hulpen, behalve dit dan. Ik heb soms het idee dat het bij mijn pony wat moeizamer gaat als bij andere pony's. Het lukt me gewoon niet, en ik rijdt nog maar b dus is het niet zo heel erg, maar ik wel er gewoon graag aan werken... kan iemand me helpen? of zijn er mensen die hetzelfde hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:09

Weet je, paardrijden is gewoon hartstikke moeilijk. En hoe meer je weet, hoe moeilijker het wordt. Zelfs de allerbeste ruiters hebben nog wel eens het gevoel dat het gewoon helemaal nooit iets wordt en dat ze er maar beter mee op kunnen houden. Gewoon stug volhouden dus. Op een dag voel je het en dan heb je ineens zo'n *:) moment.

Daarnaast moet je bedenken dat 'de achterhand eronder brengen' niet een soort van knopje is dat je aan of uit kunt zetten, bij wijze van spreken, maar een heel geleidelijk proces. Je moet heel lang trainen voor je resultaat ziet, meestal gaat het ongemerkt. Opeens maak je een overgang en dan voel je hem doorsluiten en dan denk je ' hee, dat kon hij een maand geleden nog niet'. Het is niet zo zwart-wit in de zin van dat het werkt of niet.

Gewoon lachen en blijven rijden!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:19

Zep schreef:
Weet je, paardrijden is gewoon hartstikke moeilijk. En hoe meer je weet, hoe moeilijker het wordt. Zelfs de allerbeste ruiters hebben nog wel eens het gevoel dat het gewoon helemaal nooit iets wordt en dat ze er maar beter mee op kunnen houden. Gewoon stug volhouden dus. Op een dag voel je het en dan heb je ineens zo'n *:) moment.

Daarnaast moet je bedenken dat 'de achterhand eronder brengen' niet een soort van knopje is dat je aan of uit kunt zetten, bij wijze van spreken, maar een heel geleidelijk proces. Je moet heel lang trainen voor je resultaat ziet, meestal gaat het ongemerkt. Opeens maak je een overgang en dan voel je hem doorsluiten en dan denk je ' hee, dat kon hij een maand geleden nog niet'. Het is niet zo zwart-wit in de zin van dat het werkt of niet.

Gewoon lachen en blijven rijden!


Mooi gezegd Zep

Bij mij gaat het ook moeizaam en Omar en ik hebben ook nog een lange weg te gaan. Zijn vorige eigenaar heeft hem niet dressuurmatig ingereden en nu moet ik hem op 8 jarige leeftijd min of meer nog alles leren en dat terwijl ik ook nog zoveel moet leren. Een aantal dingen zoals ontspannen lopen en aanleuning gaan nu redelijk goed en Omar loopt nu beter door zijn lichaam heen e.d. maar hij valt nog gigantisch door mijn been heen... hij denkt dat druk van de kuit is om harder te gaan en niet bijvoorbeel wijken voor het been... alles op zijn tijd en je zult zien dat als je gewoon door blijft rijden het op een gegeven moment allemaal wel komt. En ja... paardrijden is moeilijk en het lijkt inderdaad wel of het steeds moeilijker wordt des te verder je komt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 15:27

Dat lijkt niet zo, dat is zo.

Als niemand je ooit uitlegt hoe een overgang gereden moet worden, ben je tevreden als je je paard van stap in draf krijgt. Hoe verder je komt, hoe moeilijker het wordt want hoe meer eisen je stelt. Daarnaast wordt je zelf steeds kritischer, dus je voelt nu ook al je fouten en bent je meer bewust dat je ze maakt.

Echt, ik denk regelmatig dat ik maar beter kan gaan bloemschikken. Stuk minder frustrerend.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:42

Voordat je een overgang naar voren rijdt drijf je terwijl je met je verdere houding dat nog tegenhoud bv.
jij wilt aandraven en drijft iets aan zodat je pony iets vlotter loopt, je vangt dat op door iets zwaarder te gaan zitten. vervolgens ga je gewoon zitten en geef je met je handen de ruimte zodat je pony kan gaan draven. Zo zet je je pony iets meer op de achterhand. Dit vergt wel enige oefening.

Met een overgang terug naar de stap blijf je je licht drijven zodat je pony niet gelijk stil valt, dus je draaft gaat zitten en maakt je zwaar, met je benen drijf je nog iets, dan geef je ophoudingen tot je pony stapt.

Je kan ook veel schijnovergangen rijden of er een paar keer heel lang overdoen voordat je gaat stappen (zodat je bv een lange zijde over de overgang terug doet)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:03

ik heb dat ook gehad,altijd die verhalen en zo en kreeg het ook niet.
ben op een gegeven momment gewoon veel oefeningen gaan rijden,geen steeds beter en soepeler,todat ik haar op een gegeven momment aan de longe had en in draf en me toen pas opviel van hey ze zet haar achterhand er idd weer goed onder!
sinds dien is het bij mij gewoon gebleven,ik heb er vante voren nooit niet echt opgelet maar wel aangewerkt en zo.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 02:04

Zep schreef:
Citaat:
Echt, ik denk regelmatig dat ik maar beter kan gaan bloemschikken. Stuk minder frustrerend


Denk ook wel eens over dammen.... Als je al die ellende toch van te voren geweten had..... Of schaken... heb je toch nog paarden... *LOL* Je zit iig lekker droog en als het niet lukt kun je lekker met je bord gaan gooien Haha!

Hoef nu een poosje niet ivm zwangerschap en ik mis het ontzettend... Gelukkig hebben mijn paardjes sinds kort een lief meisje dat ze gaat rijden enz. (Ze zit nu nog in haar proeftijd en mag dit weekend er voor het eerst op) Zal me benieuwen maar het lijkt tot op heden heel goed.

maarreh even On topic.: Het heeft gewoon zijn tijd nodig en met goede instructie kom je er wel... Susie een schrale troost is misschien dat we allemaal op dit punt zijn geweest waar jij nu zit en toch allemaal hebben doorgezet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 11:41

Ik ken het hoor, maar gewoon lekker oefenen, ik ben er ook al een tijd mee bezig, en nu lukt he eindelijk een beetje, soms. Maar daarna zijn er weer stappen die beter moet, en zo zal het altid zijn. Het kan altijd beter.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 15:49

kijk alle topics na over "paard is niet goed voor het been" en dergelijke. alle trucs die daar genoemd zijn werken heel goed om te zorgen dat het paard zijn achterhand eronder zet (tempowisselingen en overgangen) en hij wordt er ook vaak wat heter van (doe maar eens 10 mintuen achter elkaar stap-galop-stap-galop... moet je eens opletten hoe fel ie wordt!)

denk verder erom dat je alles voorwaarts moet leren oplossen, dat je het paardt niet hindert in zijn bewegingen en dat je van achteren naar voren moet rijden.

jij komt er heus wel!! succes ermee.

ps: dat ik beter iets anders kan gaan doen heb ik ook heel erg vaak Scheve mond af en toe moet ik echt oppassen dat ik niet TE kritisch word op mezelf, het moet wel leuk blijven.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 16:14

ik herken hier wel wat in hoor. maar probeer vooral ook ervan te genieten. dat is moeilijk als je steeds kritischer op jezelf wordt omdat je steeds meer leert/ziet/hoort/leest. let niet altijd op de dingen die beter kunnen maar ook op de dingen die goedgaan en doe gewoon eens alleen iets wat lekker gaat.