Lucerne, waar is dit voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Lucerne, waar is dit voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 17:23

Waar dient lucerne voor? Is dat een ruwvoeraanvulling ofzo? Is dit geschikt voor een paard wat op zaagsel staat?

Hoeveel en hoe vaak kan je het geven aan een KWPN'er rank gebouwd, 1.61m, +/- 550kg?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 17:45

Lucerne is een ruwvoer wat ipv of bij hooi en kuil gegeven kan worden. Ik zelf voer ca. 2 scheppen lucerne per dag voor mijn paard (kwpn, 1.64m) bij zijn rantsoen aan hooi (3 plakken per dag).
Lucerne kun je ook ipv hooi doen, als je paard bijv. last heeft van het stof in hooi. Er zit wel melasse in, dat is op zich wel een dikmaker, vind ik. Op de verpakking van Hartog staat ongeveer wat je aan lucerne wilt voeren, als je dit als hoofdvoeding wilt gaan gebruiken.

Succes ermee!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-03 18:05

Dank je!

Kasmier staat namelijk op zaagsel en krijgt maar 1x per dag een flinke hoeveelheid kuil (hele grote stalling a 200 paarden). 1x vind ik te weinig en hij mist natuurlijk ook al het ruwvoer van stro.

Het zal dus voor erbij zijn.

Verdere tips en opmerkingen zijn natuurlijk welkom Knipoog

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:16

Mijn paard krijgt voornamelijk Lucerne en daarbij nog wat granen en hooi. Waarom Lucerne? In het kort: Het is ruwvoer, dus het paard is er langer mee bezig, het is rijk aan calcium en mineralen en vitaminen. De eiwitten die erin zitten zijn volledig verteerbaar, dit in tegenstelling tot veel ander eiwitrijk voer. Het is ook geschikt voor paarden met een stofallergie.
Maar het belangrijkste is, mijn paard vindt t lekker, en is niet binnen 5 minuten klaar met eten!

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:35

Hoi mayo,
Kunnen de paarden de hele tijd eten, staan ze in een loopstal?
Ja luzerne is goed spul, geef je hem ook nog iets van brok? zoja doe de luzerne er door heen dan moeten ze meer op hun biks kauwen, waardoor er meer speeksel vrijkomt waardoor het biks sneller uit elkaar valt, en dan neemt het paard alle vitaminen op die in de brok zitten

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:29

mijnes krijgen het puur voor de lekker

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 00:00

mijne krijgt het ook, staat ook op zaagsel. Bij ons word het gegeven omdat alle balen hooi altijd gejat werden en lucerne gewoon binnen in de keet kan liggen. Daarbij krijgen ze nog wel kuilhooi een beetje, zodat ze toch ook nog een idee hebben dat ze wat te knabbelen hebben, alle ponys doen het er goed op en vinden het erg lekker.. Lachen

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 13:27

Bedankt voor de opmerkingen en tips Knipoog

Kasmier staat gewoon in een enkele stal en tsja de hele tijd eten niet echt, hij heeft zaagsel en hij krijgt 's morgens kuil van de stalhouder en biks, 's avonds nog een keer biks van de stalhouder en dan van mij muesli-mix. Vandaar dat ik hem wat meer ruwvoer wil geven. Ik heb het idee dat hij qua ruwvoer niet genoeg krijgt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:33

bouw het wel op he! niet ineens te veel geven. Lucerne is rijk aan eiwit en kan dikke benen veroorzaken. Ik heb het mijn paarden ook een tijdlang gegeven en die kunnen het hebben. Er zouden veel vitamines in zitten en ook biotine en zo. Het geurt lekker en het is mooi voer.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:42

Fleur krijgt het eigelijk ook voor het lekkere tussen dr biks door! Doet ze ook wat langer over haar biks, want ze schrokt het naar binnen

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:59

Mayo, ik denk dat je paard beter af is als je hem wat meer ruwvoer als in hooi of kuil gaat geven. Lucerne is snel voer, ze doen er veel midner lang over dan een plak hooi; het is een stuk minder lol en aanzienlijk duurder.
Eventueel kan je de ruwvoer aanvullen met een plak stro...

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-03 20:16

Nou stro is geen mogelijkheid, want Kasmier is heel erg koliekgevoelig voor stro, vandaar dat hij ook op zaagsel staat. En daarnaast hebben we op stal alleen kuil, maar dat mogen we in principe niet zomaar pakken tenzij het klaar ligt bij de opslag. Dus ik heb niet standaard ruwvoer bij de hand, vandaar mijn idee van Lucerne. Daarnaast zal hij het niet in grote hoeveel heden van mij krijgen, maar een half emmertje per dag ofzo, gewoon iets extra's zeg maar.

Desiree, ik zal het rustig aan opbouwen, thanx voor de tip Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 11:43

Bij de fourage handelaar kan je ook kleine pakjes kuil kopen,
zijn nog kleiner als een baaltje hooi.
Dat zou ik dan eerder doen.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 13:06

Of die hooiblokken van de Paardendrogist? Ik zelf zou hooi bijvoeren, neem een plak of 2 per dag mee in een vuilniszak. Ik denk dat je je paard daar meer plezier mee doet dan met Luzerne.
Zelfs mijn pony die 3 keer per dag kuil krijgt krijgt van mij voor de nacht nog 2 grote plakken hooi. Hooi is zo belangrijk voor paarden, het houdt de spijsvertering op gang, ze hebben wat te doen, ze vervelen zich minder en ontwikkelen minder snel stalproblemen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 17:17

Ik sluit me helemaal bij Belker aan,
zeker bij een koliekgevoelig paard is het zo belangrijk dat ze minstens 3 keer per dag ruwvoer krijge.