wondje boven lip

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-01 21:53

Hoi,

Bolivia heeft gisteren met een ijzeren haakje (lang verhaal) een wondje van ongeveer een halve centimeter doorsnede en iets van 3/4 milimeter diep net boven haar lip gemaakt. Het bloedde en dat heb ik ook zo gelaten zodat eventueel vuil er uit zou komen. Toen ik gisteren wegging was het schoon, maar nog wel open.
Vandaag was het dicht maar zat er wel een bobbel onder het korstje en om de wond heen. Het was niet warm en als ik er opd rukte had ze ook niet echt pijn, dus ik heb het niet opengemaakt. IK ben van plan om het morgen te bekijken en als het dikker is geworden dan wil ik het wondje openmaken want dan zal er waarschijnlijk toch troep inzitten.

Maar ik weet niet zeker wat ik moet doen. Iemand tips?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl



Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-01 09:39

Schoonhouden met Biotex groen kan geen kwaad. Pas op dat ze niet al te veel Biotex binnenkrijgt. Hiermee week je het korstje wel weer los, maar maak je de wond goed schoon (ook evt bacterien). We raden meestal 3 x per dag aan, lukt dat niet? Dan maar zo vaak mogelijk.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-01 19:41

Misschien heel simpel van mij gedacht hoor, maar als je zelf een wondje hebt, dan ga je het korstje er ook niet afweken en/of 3 x per dag met zeep wassen.
Is het niet gewoon het beste om de natuur zijn werk te laten doen?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

Ineke2

Berichten: 33043
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 20:01

Nee Manon,

Want dat heb ik met Bassies schoftwond ook gedaan (gewoon zo gelaten zonder 3x per dag schoon te maken ect...wel zalf erop, maar verder niet.) en nu is door de korst heen gewoon weer haar gegroeid!!

Nu moeten we weer proberen om die korst eraf te krijgen en soepel te houden zodat het goed dichtgroeid. (dat doen we met voorzichtig eraf pulken en veel uierzalf, eenvoudig is het niet en het doet natuurlijk zeer bij hem)

Dus het beste is zoals Riette het zegt 3x per dag wassen en schoon houden.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-01 17:43

Het is via internet natuurlijk altijd moeilijk om uit te leggen, maar het wondje heelt goed en op die plek zit natuurlijk geen haar.
De eerste dag was het open, de tweede dag een korstje met een bult eronder, de derde dag is de bult weg en is de wond niet gevoelig meer. Vandaag ben ik nog niet geweest.
Misschien ben ik een beetje eigenwijs in deze, maar ik laat het toch nog even zo.

NOg een vraagje: hoe moet het wondje ooit dichtgaan als je het 3x per dag wast?

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:44

hoi manon,

het is belangrijk dat de wond schoon blijft. met dat wassen is geen probleem, de wond moet toch van binnen uit genezen.
groetjes renate

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:08

Misschien hartstikke fout hoor, maar wij houden wondjes altijd zo veel mogelijk droog. Gewoon goed ontsmetten zolang het nog open is, en vanaf het moment dat er een korstje op zit, dit soepel houden met uierzalf of MSM-zalf (dan komt het haar heel snel weer terug, en niet wit!) Groetjes, Sonja.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 20:15

Ik kreeg het advies van de DA om de wondjes eerst af te spoelen en te koelen (singelplaats) en daarna goed droog te deppen. Dan zalf erop om alles soepel te houden en het herstel te bevorderen.
Ik spoelde heel zachtjes bovende wond, zodat het vuil er wel uit ging, maar de korst er niet af ging.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-01 21:28

Het korstje is er vandaag afgegaan tijdens het eten. Dat is wel lastig omdat het net boven haar lip is en het beweegt dus de hele dag.
Het wondje zag er mooi rozerood uit, maar ik blijf het toch wel redelijk diep vinden. Ik heb het ontsmet omdat het nu toch open was.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: desi92, Lara_ en 12 bezoekers