moeilijke galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

moeilijke galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 12:14

Ik heb een vraag over het verbeteren van de galop. Mijn paard heeft een nog al houterige galop. Haar draf is l mooi in balans en soepel, en ook de stap is ondertussen behoorlijk soepel en ruim, maar ik krijg het niet voor elkaar om haar galop veel te verbetren.
Ze heeft heel erg de neiging om scheef te gaan, maar dat kan ik aardig opvangen. Maar als ze galloppeerd dan zet ze haar binnenachterbeen heel weinig naar voren, en haar buitenachterbeen komt daar heel kort achteraan. Ze maakt dus hele kleine passen achter.
Oefeningen die ik al doe, zijn (korte gedeeltes) rond en laag laten lopen, waar de galop op dat moment wel beter van wordt, maar op het moment dat ik haar op pak ben ik weer terug bij het houterige galopperen. Ook heel veel overgangen rijden, zowel voorwaartst al terugrijden heeft weinig effect.
alvast bedankt.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:36

Welkom op Bokt !

Ik denk dat je dit topic het beste kunt laten verplaatsen naar "rijtechnisch", daar hoort het thuis en daar zul je ook vast meer reacties krijgen.
Neem even contact op met de moderator, die kan je topic verplaatsen.
Succes !

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:25

erm.. Dit is rijtechnisch?!?!(voor oscar)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:47

Toch zal je heel veel tempowisselingen moeten gaan rijden in de galop. Verzamelen, rengalop en alles wat er tussen in zit. Dat is de enige manier om de achterhand actiever mee te laten galopperen en heel consequent veel oefenen. Succes

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:48

RoCKyLoVE schreef:
erm.. Dit is rijtechnisch?!?!(voor oscar)


Klopt, je hebt gelijk Knipoog
Omdat Laurae niet online was, heb ik even een berichtje aan een moddie verstuurd, en die heeft het keurig verplaatst.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:47

Wat je ook eens kunt proberen is over balkjes galopperen. Je kunt dan beginnen op normale afstand en zodra dit beter gaat kun je de balkjes steeds iets verder uit elkaar leggen zodat je paard de galop moet gaan verruimen. Dit is niet iets wat je in een uurtje voor elkaar krijgt maar een of twee keer per week oefenen en beetje bij beetje proberen een grotere galopsprong te krijgen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:49

Dancer schreef:
Wat je ook eens kunt proberen is over balkjes galopperen. Je kunt dan beginnen op normale afstand en zodra dit beter gaat kun je de balkjes steeds iets verder uit elkaar leggen zodat je paard de galop moet gaan verruimen. Dit is niet iets wat je in een uurtje voor elkaar krijgt maar een of twee keer per week oefenen en beetje bij beetje proberen een grotere galopsprong te krijgen.


Helemaal mee eens, MAAR dan moet je wel eerst de galop onder controle hebben, als je door het eerste stuk heen bent is dit de idiaale oefening, echt perfect, maar eerst op jouw hulp verruimen, verkorten, versnellen en verminderen

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:04

Veel volte's rijden. Goed je buitenteugel erbij houden en volte's openen en sluiten. Dot afwisselen met kleine tempowisselingen. Af en toe contragalop meepakken. Kan ie de kont niet naar buiten zetten want daar zit het schot. Proberen zoveel mogelijk van je binnenhand af te blijven en met je benen in combinatie met buitenhand recht te richten. Eventueel iets schoudervoor proberen te laten galloperen.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:18

Idd, tempo wisselingen, lekker voorwaarts houden. En zorgen dat ie recht is. Ik weet het, allebei soms makkelijker gezegd dan gedaan...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-03 10:59

bedankt voor de reacties en het verplaatsen (sorry, niet goed gekeken), Balkjes galopperen vindt ik een goed idee, ga ik zeker proberen.

blieb01

Berichten: 1526
Geregistreerd: 05-04-02
Woonplaats: De Weere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 21:33

je schrijft niet hoe je paard scheef gaat lopen. Als je paard zijn kont naar binnen draait kan je proberen om in de bochten het paard 1 pas op zij te zetten (wijken) dat hielp bij Golin. Ik zou ook veel tempo wisselingen rijden. Zet hem op de volte en rij hem terug dan hoefslag volgen en naar voren rijden terwijl je de hals iets laat zakken.