Moeilijker om de Z te halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Moeilijker om de Z te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 16:51

Op diverse plaatsen hoor ik dat dressuurwedstrijden alleen maar moeilijker worden. Dat je vroeger veel makkelijker Z werd dan tegenwoordig.
Ik vraag me af of dat werkelijk zo is.

Ik ben bijna Z en heb absoluut geen moeite met het niveau. Nu ben ik zelf absoluut geen goede ruiter, zit niet altijd even netjes en maak nog steeds af en toe domme fouten.
Toch heb ik maar weinig wedstrijden gereden waar ik geen winstpunt had. Of dat nou aan de manier van jureren ligt of aan de kwaliteiten van mijn paard, ik weet het niet.

Is Z nou werkelijk moeilijker geworden dan het vroeger (in de tijd van het blauwe boekje?) was? Ik denk het niet...


Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:38

Eerlijk gezegd weet ik niet of het moeilijker is dan vroeger. Heel vroeger reed ik namelijk nog niet. Maar ik weet wel dat het niveau een stuk hoger ligt. Meer mensen zijn bijna professioneel (werken 2 dagen en de rest thuis in de paarden). Ook hebben de amateurs meer middelen dan vroeger: betere paarden, beter vervoer, beter les etc. Dus ik denk dat daarom het algemene niveau gestegen is. Mensen die hier (nog) niet aan kunnen voldoen hebben vaak de pech dat ze minder goed meekomen. Maar ook zij kunnen er komen...

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:57

Of het niveau in de laatste jaren nou gestegen of gedaald is weet ik niet hoor. Zo lang draai ik nog niet mee Haha!

Nou moet ik wel zeggen dat ik altijd er tegen de Z opkeek. Zo van..dan kan je pas goed rijden.
Zo denk ik tegenwoordig dus niet meer. Ik rij zelf Z en vind zeker niet dat ik een goede amazone ben. Heb nog veel te veel te leren!!

Maar als ik nu om mij heen kijk in Noord-Holland is het niveau helemaal erg laag!
Als iemand die M2 mag starten zijn/haar paard nog niet eens behoorlijk kan sturen, dan is er toch iets mis met de sport nietwaar?!

Dus of het nou beter of slechter is geworden kan ik niet zeggen, maar dat het niveau tegenwoordig naar mijn mening niet hoog ligt durf ik wel te zeggen.

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:06

Ik vind juist dat het wel lijkt alsof tegenwoordig iedereen Z rijdt, juist meer dan vroeger.

Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het feit dat de kwaliteit van de paarden omhoog gegaan is, tegenwoordig je iedere week op wedstrijd kunt gaan en dan ook nog eens 2 proeven starten en vooral ook de lessen die iedereen neemt.
Vroeger moest je het doen met 1 verenigingslesje in de week, priveles had bijna niemand. Tegenwoordig heeft vrijwel iedereen priveles.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:56

Met springen zeker wel moeilijker.
Met dressuur weet ik niet.

Ik denk als je fanatiek traint dat iedereen er uiteindelijk wel komt.
Ik keek er vroeger ook enorm tegen op.
Maar als je ziet hoe belachelijk ik op mijn paard zit, houding van niks.
Voorheen alleen maar B/L nivo gedresuurd.
En dan met een paard wat ook niet dressuurmatig aangelegd is.

Ja, als ik het kan, kan iedereen het.
Mits je wat doorzettingsvermogen hebt.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:37

Ik vind dat het niveau wel degelijk hoger is geworden, je ziet steeds meer meisjes welke een goed paard hebben gekregen en daar toch ook de B en L mee moeten door rijden.

Ik weet nog wel toen ik voor een jaar of 10 terug altijd mee ging om te groomen bij springwedstrijden, als ik dan zag wat er in de losrijring van de dressuur liep Lips are sealed
Het gebeurt nu nog maar zelden dat er mensen rondrijden welke niet fatsoenlijk kunnen lichtrijden.

Mensen komen steeds proffesioneler aanzetten!
Verder is het ook enorm streek gebonden.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 19:41

Vergeleken met pakweg 15 jaar geleden is het idd moeilijker geworden. Kijk maar in een dressuurproeven boekje uit 1985 en leg het boekje van tegewoordig er maar naast

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:30

Nou, naar mijn mening is het niveau inderdaad behoorlijk gestegen. Mijn moeder zei dat meteen al toen ik begon in de B met mijn eerste pony. In de B moet je pony namelijk meteen al keurig netjes aan de teugel lopen enzo. Ik vind dat niet erg hoor, maar mijn moeder zei dat dat vroeger nog niet echt het geval was..
Ik vind het niveau in de M/Z dressuur pony's ook niet superhoog ofzo. Maar niet lager dan vroeger volgens mij, want het komt gewoon doordat in de Z alleen oudere meisjes/jongens ook daadwerkelijk een normale proef kunnen neerzetten. Ik bedoel ermee dat tegen de tijd dat je behoorlijk rijdt, en in de Z zit, ben je niet zo klein dat je nog makkelijk op een pony past. Veel gaan dan over naar de paarden ofzo. Daar ligt het verschil. Maar het geldt niet voor iedereen natuurlijk

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 21:35

Fitzroy schreef:
Ik vind juist dat het wel lijkt alsof tegenwoordig iedereen Z rijdt, juist meer dan vroeger.


Kijk, ik denk dat ik daar dat idee vandaan haal.
Er rijden ineens allemaal clubgenootjes M2- of Z1 of 2 dressuur.
Ook tijdens wedstrijden kom ik ineens allemaal bekenden tegen. En ook op internet zijn er heel veel die Z rijden.

Met springen is het inderdaad niet het geval. Dat is een stuk technischer geworden en spring je niet zomaar een Z-parcours rond.

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:37

Nou bij mij op de ponyclub ben ik de enige die bij de pony's in het Z dressuur rijdt hoor!!! En er is ook maar één iemand die Z2 dressuur en hoger bij de paarden rijdt, namelijk mijn instructrice!!! En zo'n kleine club hebben we nou ook weer niet hoor..

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:44

Kitty, ik denk dat dat wat al eerder gezegd werd idd erg streekgebonden is. Ik hoorde van iemand die naar de selectied voor de Drentse kampioenschappen geweest was dat het niveau in het Z hier niet bepaald geweldig is. Misschien worden de punten hier wel meer/sneller 'vergeven' ?

Ik verbaas me er ook altijd over in hoe zo'n snel tempo sommigen door de klassen heen gaan, dat heb ik zelf niet echt.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 07:35

Ik ben ervan overtuigd dat het nivo absoluut omhoog gegaan is, enerzijds door het betere paarden-'materiaal', anderzijds door de betere instructie. Verder zijn er veel meer ruiters wedstrijden gaan rijden. Ik heb gereden in de periode dat op een NK slechts 10 ruiters in de Grand Prix reden, er waren er niet meer die boven de grens van ik geloof toen 58% scoorden. In de lichte tour reden er ca 25 en in de ZZ (die toen nog niet opgesplitst was in licht en zwaar) misschien ook nog een stuk of 40. Kan je je voorstellen dat je toendertijd al met M naar de VVDR mocht Clown .

Ik krijg wel het idee dat er de laatste maanden strenger wordt gejureerd, in ieder geval bij ons in de buurt. Dat zou lekker zijn zeg, gaan ze de 10 wp regel instellen en de maanden ervoor extra streng jureren zodat iedereen zich een slag in de rondte gaat starten en toch niet die puntjes binnenhaalt }> Zal dit bij het vooropgestelde plan horen dat de KNHS heeft opgezet om meer geld binnen te halen Haha!

Het leven is als een restaurant.... je krijgt wat je besteld hebt
Het leven is als een pijpkaneel...ieder zuigt eraan en krijgt zijn deel

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 00:06

Rieja schreef:
Kitty, ik denk dat dat wat al eerder gezegd werd idd erg streekgebonden is. Ik hoorde van iemand die naar de selectied voor de Drentse kampioenschappen geweest was dat het niveau in het Z hier niet bepaald geweldig is. Misschien worden de punten hier wel meer/sneller 'vergeven' ?

Ik verbaas me er ook altijd over in hoe zo'n snel tempo sommigen door de klassen heen gaan, dat heb ik zelf niet echt.


Ik ook niet Rieja Haha!
En voor een groot gedeelte gaat dit ook echt niet op denk ik.

Ik ben afgelopen weekend gaan kijken naar de finale van de Z2 Overijsselse kampioenschappen.In Staphorst dus lekker dichtbij.
Maar wat ik daar zag vond ik ook nog niet zo meevallen.
De hoogste score van de gewone proef was iets rond de 65%( leuke vos lekker swingen ,maar volgs omstanders een met een traag achterbeen) de nummers daarna zaten heel dicht opelkaar tegen de grens van 60%...

De uitschieters zijn dan toch de professionele ruiters en niet diegene die het met een paard moeten zien te redden.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 06:40

het is indd wewl moeilijker hoor.
alles zit veel sneller achter elkaar en je moet echt goede oren hjebben.

I LOVE MR.NIÑO 4-EVER AND ALWAYS !!!+o+
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
PROFIEL HELEMAAL VERNIEUWD.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Mosh

Berichten: 6017
Geregistreerd: 16-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 07:44

Het is juist niet moeilijker, want overstappen naar een hogere klasse is makkelijker want de stappen ertussen zijn niet zo groot gemaakt, vandaar dat de proeven verandert zijn.Je moet nu wel meer klasses door om naar de Z te gaan maar inprencipe is dat sneller.Maar de Z blijft moeilijk hoor

Dreams don’t work unless you do.
Mijn paarden op IG

Barrie

Berichten: 243
Geregistreerd: 03-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:51

Ik zie in elk geval veel meer mensen bij mijn vereniging M en Z starten dan vroeger. Vroeger (rond 1995) waren er ongeveer 3 Z-ruiters in totaal, terwijl er nu vaak 10 per Z-klasse starten. Ik denk inderdaad ook dat dit komt door de betere paarden en de betere instructie. Bovendien is mijn rijvereniging in een regio waar de mensen vaak bergen geld hebben (Bloemendaal e.o.), dus ook goede, dure paarden kunnen kopen.
Wat mij ook opvalt, is dat er in de M2 niet echt royaal gepunt wordt. Laatst heb ik indoor gereden en er waren maar 3 winstpunten gegeven in 12 proeven, waarvan ik er al twee van de drie had. Met het inrijden zag het er bij de meeste combinaties niet hopeloos uit, of zo. Ik hoorde dit ook vaker van andere mensen dat juryleden in de M2 niet snel winstpunten geven.
Ik wil vanwege die nieuwe 10 punten-regeling (wanneer ik mijn laatste puntje in de M2 nog kan halen) wel Z1 starten voor 1 april. Dit alleen wel gedwongen twee maanden eerder dan ik eigenlijk wilde. Ik verwacht dus nog helemaal niets van de Z, maar het was voor mij wel altijd een droom. Ik ben dus blij als ik die droom alvast bereikt heb!

Promovendus Ontwikkelingspsychologie sinds 1 februari Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:49

Ik had het er een maandje geleden nog over met een stalgenoot. Deze reed zelf wedstrijden een 20 jaar terug en kon beamen dat het niveau in de dressuur enorm gestegen was.

Tegenwoordig hebben mensen veel meer mogelijkheden om wedstrijden te rijden en goed les te krijgen. Als ik niet de mogelijkheid had aangegrepen om bij mijn huidige instructrice te gaan lessen dan was ik eeuwig wat rond blijven dwarrelen in de rijbaan thuis. Maar ik heb nu erg goed les, kan me die lessen veroorloven en heb een trailer waarmee ik wekelijks bijna een uur op pad ga om een half uur les te halen en daarna taaien we weer lekker af [weer een uur op de trailer].
Verder heb ik een modern lichtvoetig rijpaard met veel souplesse en dat schept al weer veel meer mogelijkheden dan die F1 producten uit de late jaren '70 en begin '80.
We hebben dus ook vooral meer mogelijkheden gekregen om een goede prestatie in de ring neer te zetten.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:48

het niveau is niet omhoog gegaan, maar volgens mij wordt de M strenger gejureerd, omdat je anders allemaal van die Z combinaties krijgt die niet kunnen rijden: laatst hoorde ik een jurylid "er wordt de laatste tijd slecht gereden, de mensen hebben goede paarden onder hun kont maar kunnen er niks uitgereden krijgen, daarom ben ik strenger gaan punten omdat deze mensen anders wel heel simpeltjes in het Z komen".........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:38

Imo. zijn de proeven technisch zeker moeilijker geworden.
Ik ben nog van de tijd van het gele boekje, en dan zit er toch een behoorlijk verschil in.

Daar tegenover staat dat je vroeger slechts 1 proef per wedstrijd mocht rijden.
Ook werden er minder wedstrijden georganiseerd, wij mochten blij zijn als er 1 keer per maand een kringconcours was hier in de buurt.

Door de combinatie van slechts 1 proef rijden en de weinig wedstrijden, was het uiteindelijk toch nog best moeilijk om de Z te halen.

Ik heb wel het idee dat het tegenwoordig allemaal veel sneller gaat, de paarden die je nu in de B ziet, kun je bij wijze van spreken al over een jaar in de Z tegenkomen.
En dat is toch wel een verschil met vroeger !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:41

Heeft er toevallig nog iemand het gele boekje?
zou wel leuk zijn om dan een Z proef daaruit hier neer te zetten.
Kunnen we allemaal vergelijken

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131846
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:44

runningkawa schreef:
Heeft er toevallig nog iemand het gele boekje?
zou wel leuk zijn om dan een Z proef daaruit hier neer te zetten.
Kunnen we allemaal vergelijken


Oliebol, da's nou echt jammer !
Ik heb het vorig jaar weggegooid, alle bladzijden zaten los en het was helemaal verschimmeld.
Wel een leuk idee, misschien heeft iemand het boekje nog liggen ?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:45

ik ga struinen in mijn archieven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-03 21:46

Het blauwe boekje heb ik nog wel bij mijn ouders liggen, maar die gele heb ik niet gehad...

Fitzroy

Berichten: 25044
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 22:09

Ik had zelfs nog ergens een grijs boekje, maar ik heb pas al pogingen gedaan om dat vinden. Kon het helaas niet vinden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:51

Dat gele boekje heb ik nog ja want toen reed ik wedstrijden. Ik zal straks eens gaan zoeken.

Ik vind ook dat de proeven moeilijker geworden zijn maar vooral het niveau van de ruiters en paarden is omhoog gegaan. 20 jaar geleden kwam je er wel als je gewoon netjes maar niet spectaculair je proef afwerkte. Als ik nu kijk op een wedstrijd wat voor paarden er al in de B starten dan zakt de moed mij in mijn schoenen Haha!

Hier in Limburg lopen echt heel veel goede paarden rond.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers