combinatie studie met paard? (+ werken)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

combinatie studie met paard? (+ werken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 17:47

hoi,

ik ga volgend jaar bioligie studeren in groningen. ik heb altijd al een paard gewild (ook altijd bijrijdpaarden gehad ed, ik denk dat ik wel ongeveer weet wat het inhoudt om een paard te hebben), maar een paard zat er voor mij wegens de vrij hoge maandelijks terugkerende kosten niet in. vooral stalling is in de randstad vrij duur.

nou heb ik het mezelf in mn hoofd gehaald dat als ik straks eenmaal een kamertje heb in groningen en een beetje mn zaakjes op orde heb (een duidelijk beeld van mijn inkomsten/uitgaven balans en de zwaarte van de studie), dat ik er dan wel een paard naast wilde (mijn ouders willen het paard wel voor me kopen maar dan geen rijbewijs voor mij. maar als student heb je natuurlijk ov).
ideaal zou zijn (zolang het weer het toelaat) overdag op de wei en snachts op stal, met erge regen de hele dag op stal en zomers ook snachts op de wei. weidegang is vooral belangrijk zodat wanneer ik een keertje geen tijd heb hij ook een dagje stil kan staan.
qua geld zou ik een paar uurtjes per week kunnen gaan werken.
sowieso zou een bijrijder handig zijn, maar ik wil zowel financieel als qua tijd niet volkomen afhankelijk zijn van die bijrijder.

ik ben er hierbij vanuit gegaan dat ik per maand zo'n 400 euro kwijt ben aan stalling, verzekeringen, smid, onverwachte uitgaven ed. stufie reken ik incl lening op zo'n 600 euro per maand (waarvan zo'n 400 euro nodig is voor kamerhuur, boodschappen ed), daarnaast zou ik dan nog zo'n 200 euro moeten bijverdienen om rond te komen.

is dit voor een student qua tijd en geld haalbaar, of kan ik dit plan beter zo snel mogelijk uit mijn hoofd zetten?? veel mensen verkopen juist hun paard als ze gaan studeren...

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:56

Ja, ik heb mijn paardje verkocht omdat ik ga studeren en er nu al zo bar weinig tijd voor heb/had.

Ligt er ook aan hoe zwaar je studie is, hele dagen naar school + huiswerk maken + werken is erg zwaar.
En als je dan ook nog een paard moet verzorgen, kan dat wel eens opbreken.
Bovendien kost je kamer opruimen, wassen, koken e.d. ook veel tijd.

Even over het geld. Als je het echt wil, dan zal het wel lukken. Maar echt breed zul je het niet hebben. Je zult ook nog flink bij moeten werken en daar zal weer veel tijd in gaan zitten.

Ik zou als ik jou was een bijrijdpaardje zoeken waar je een aantal keer per week op kan rijden en zodat de kosten per maand altijd gelijk zijn.
Een paard kost veel geld, niet alleen de aanschaf en de spullen die hij nodig heeft.
Mocht hij eens ziek worden of speciaal beslag nodig hebben, gaat je dat erg veel geld kosten.
Kun je dit ophoesten? Als student lijkt me dit erg moeilijk.
Of je ouders moeten achter je staan om de eventuele grote dierenarts/hoefsmid kosten op te vangen.

Als ik jou was, zou ik wachten met een eigen paard tot je klaar bent met je studie en een leuke baan hebt waar je genoeg mee
verdient om je paardje leuk en goed te onderhouden Lachen

Succes ermee

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:04

Ik zit dan nog wel op de middelbare school, maar werk ook en heb daarnaast mijn paard nog. En ik heb nog wel tijd over Lachen
Ik heb opzich niet zulke bizar lange dagen, ga elke avond naar mijn paard, en werk alleen op zaterdag van 9 tot 5. Daarna naar mijn paard.
Ik heb ook niet zoveel huiswerk, dus kan het allemaal prima combineren.

Ik denk dat je eerst moet kijken hoe zwaar je studie is, en hoe je tegen die tijd financieel en met tijd komt te zitten. Dan kun je het 't best beoordelen denk ik.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-03 18:22

ja dat was ik sowieso van plan, om dat eerst eens af te wachten. en de kosten van het paard zelf en de spullen is het probleem niet, het gaat juist idd om die maandelijkse lasten (400 euro per maand leek mij persoonlijk een redelijk realistische schatting). in een crisissituatie kunnen mijn ouders wel bijspringen, maar ik kan natuurlijk niet iedere maand bij hun om ieder wissewasje komen zeuren.
maar ik ben zo bang dat het er niet meer van komt als ik eerst mn studie afrond voor ik een paard neem... meestal word je min of meer meteen in een van 9 tot 5 baan geloodst plus dat je tegen die tijd meestal ook wel samenwoont enzo dus dan ben je al behoorlijk "gesetteld" en is er ook niet zoveel ruimte voor in je leven. en zo blijf je het steeds uitstellen.
ik heb al zo lang als dat ik me kan herinneren zo'n beetje altijd de paarden van anderen bijgereden (geleerd van wat er bij die mensen misging, etc) en ik wil nu eigenlijk juist wat voor mezelf.
ik kijk het gewoon ff aan, maar diep van binnen weet ik wel dat je waarschijnlijk gelijk hebt...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 18:27


Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:39

Is een beetje cliché natuurlijk, maar als je het echt wilt...dan moet het kunnen. Ik denkdat de financien nog het grootste probleem zullen zijn (althans, dat zou voor mij zo zijn...). Als student kun je je tijd meer zelf indelen enzo, dus dat is denk ik niet zo'n probleem (tenminste, als je er een gedeelte van een sociaal leven voor over hebt).

een paard zoeken die je voor een ander kunt rijden is idd misschien wel makkelijker, maar dat moet je willen natuurlijk. Je moet gewoon de goede eigenaar vinden (ik rij zelf nu ook een paard voor mensen die geweldig makkelijk en meewerkend zijn).

Succes met je keuze!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 00:48

sophie18 schreef:
hoi,

ik ga volgend jaar bioligie studeren in groningen.


Zolang je je studie nog niet goed kunt schrijven zou ik niet aan een paard beginnen. Knipoog

Ik zou een bijrijdpaard zoeken iig. Toen ik nog op school zat had ik minder tijd en geld voor paarden dan dat ik heb nu ik werk.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 09:10

Als ik jou was zou ik het eerste jaar van je studie niet aan een paard beginnen. Dat jaar heb je echt wel nodig om te bekijken hoeveel tijd je voor de studie nodig hebt en hoe je met je uitgaven zit. Bovendien lijkt 200 euro bijverdienen mij nog behoorlijk krap.
Dan heb je precies de 800 euro die je denkt nodig te hebben en valt er niks te sparen voor onverwachte uitgaven. Een ander zadel, veearts, etc.
Als je een studie doet en een behoorlijk aantal uren per week moet bijverdienen hou je denk ik weinig tijd over voor je paard.
Een bijrijder kan dan een optie zijn, maar ik denk dat je daar al snel afhankelijk van wordt en je geeft zelf al aan dat je dat niet wilt.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 12:53

Tessebes"]
[quote="sophie18 schreef:
hoi,

ik ga volgend jaar bioligie studeren in groningen.


Zolang je je studie nog niet goed kunt schrijven zou ik niet aan een paard beginnen. Knipoog
[/quote]

een tikfoutje is zo gemaakt :p

(als ik me trouwens -terecht of onterecht - ff persoonlijk aangevallen mag voelen: ik ken ZAT mensen die te dom zijn om te poepen met een pony, dus wat dat betreft zal het wel meevallen allemaal...
ik koop sowieso geen paard als ik er niet zeker van ben dat ik het de best mogelijke zorg kan geven! stel dat ik de tijd en het geld ZOU hebben, denk ik dat een pony redelijk happy zou mogen zijn met mij als baasje.
voor het geval dat ter sprake stond.)

yah ik heb altijd al bijrijdpaarden gehad (overigens heb ik altijd mazzel gehad qua eigenaren, maar vaak kwam het er uiteindelijk op neer dat ik het meer deed om hun een handje te helpen dan omdat ik die paarden/pony's nou zo geweldig vond. daar stond tegenover dat ik ook nooit heb hoeven betalen).

yah sowieso zou ik dan eerst ff een potje opsparen (terwijl ik de zwaarte van mijn studie een beetje aankijk ed) voor grote onverwachte uitgaven en in een noodsituatie zijn mijn ouders ook de beroerdste niet.

maar goed ik ga daar sowieso eerst een poos op een manege rijden en zorgen dat ik mn zaakjes (financieel en qua tijd) een beetje op een rijtje heb en daarna zie ik wel weer verder. want het is ook niet leuk om een paard te kopen en hem na 6 maanden weer weg te moeten doen.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:09

Ik denk dat het op zich best te doen is. Zeker als je zegt dat je ouders in nood ook wel willen helpen. Verder ken ik in Groningen redelijk wat mensen die een behoorlijk goedkope kamer hebben, dus als je mazzel hebt hou je daar ook financieel wat meer ruimte. Waar je natuurlijk wel rekening mee moet houden is dat het best kan zijn dat je het het tweede jaar van je studie wel drukker krijgt. (zou daar eens met een paar 'ouderejaars' over praten.)
En weet je zeker dat je die tijd aan je paard wil besteden? Denk je niet dat je misschien toch liever in de kroeg wil zitten, of bij een vereniging ofzo. Ik zeg niet dat dat voor jou zo is, maar ik ken genoeg mensen die én studeren én werken én een paard hebben en die dan toch een beetje balen omdat het sociaal leven er zo bij inschiet..
Ik heb mijn paard op dit moment niet bij me en ik zou het ook echt niet volhouden, die studie kost me behoorlijk wat tijd en ik geloof dat ik het ook niet meer op zou kunnen/willen brengen om zoveel voor mijn paard te 'laten' Nee studeren én een paard is op dit moment niets voor mij.. Maar voor jou kan ik dat natuurlijk niet beoordelen.
Veel succes met je beslissing!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 13:50

Als je t echt wil dan lukt t ook wel, zeker als je je paard op t land kan zetten. Das minder zielig dan dat ie de hele dag op stal staat. Maar wat je zelf zegt, als je je studie hebt afgerond en samenwoont en werkt enzo, dat er dan niet veel ruimte in je leven is voor een paard. Als je nu een paard koopt heb je m als t goed is nog wel een jaar of 15...
Maar goed dat had je zelf ook wel al bedacht denk ik Lachen
Suc6 dr mee!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:26

Ik zou eerst een verzorg/bijrijd paard zoeken.
Ik doe nu het MBO, woon nog gewoon thuis en heb eigenlijk weinig kosten en word nu al af en toe gek. Ik heb nu een volle werk week stage en daarnaast werk ik dus nog omdat ik het geld nodig heb. En Dennis moet ook nog verzorgt worden.
Ik zou gewoon kijken hoe het gaat als je een tijdje aan het studeren bent. Het liefst met een verzorg/bijrijd paard waarmee je (bijna) alles mag(dan moet je wel geluk hebben hoor).

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 16:49

Jeetje, 800 euro bijverdienen???

Ik verdien nauwlijks 600 euro per maand voor een 40 urige werkweek, maar goed...

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:25

Ik ben Bedrijfseconomie gaan studeren met daarnaast anderhalve dag per week werken. Het eerste halfjaar had ik er geen tijd voor maar daarna heb ik een bijrijdpaard gezocht wat inmiddels van mij is. Het is af en toe wel zwaar, zeker zo rond de tentamenweken, maar hij staat bij hele lieve mensen die hem voor mij uitmesten en buiten zetten als ik een dag niet kan.
Mijn advies kijk het even en (en even lekker sparen) en beslis dan of je het aan kan financieel en qua tijd

Groetjes Liesbeth

Bonjour

Berichten: 278
Geregistreerd: 21-01-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 17:40

Ik zou geen paard kopen als ik jou was. Je weet van te voren niet hoeveel tijd je studie je gaat kosten en of je er wel genoeg geld voor hebt als je op kamers gaat (kost meer dan je van te voren denkt). Ik kon ook vlak voor ik ging studeren in leeuwarden mijn verzorgpaard kopen en heb dit toen heel bewust niet gedaan. Ik heb er de afgelopen 3 jaar ook echt geen tijd en geld voor gehad. Dus ik ben blij dat ik het niet heb gedaan. Ik zit nu in mijn laatste jaar en heb sinds een paar dagen een bijrijdpaard voor 2 a 3 dagen in de week.
Ik zou als ik jou was gewoon even aankijken hoe je studie verloopt en hoeveel tijd en geld het kost. Dan kan je altijd nog beslissen of je het wel of niet doet.
Veel succes met je beslissing!!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-03 17:49

ja maar als dat paard er eenmaal is, kan je er ook niet echt omheen. dus dan MOET je er wel tijd voor maken, ook al heb je een baan enzo. maar ik denk dat, als je dan (helemaaal zonder uitzondering, als student heb je nog vakanties enzo) van 9 tot 5 moet sloven voor je baas, het dan nog veel zwaarder is om daarnaast dan net zelf een paard te hebben (ook omdat je in dingen toch een bepaalde routine krijgt).

ik heb tot nu toe altijd de mazzel gehad dat ik met mijn bijrijdpaarden altijd mocht doen en laten wat ik wilde (dat had ik ook wel aan mn eigen verantwoordelijkheidsgevoel te danken) maar zoals ik al eerder zei, ik deed het meer om hun een handje te helpen. al die paarden vond ik erg leuk, maar ik zou ze geen van allen gekocht hebben als ik zelf een paard uit mocht kiezen. niet om ondankbaar te doen trouwens.

dat hele studentenverenigingsgebeuren, iedere avond uit ed hoeft voor mij allemaal niet zo nodig (de fase van "zuipen om het leuk te hebben/erbij te horen" heb ik afgerond toen ik een jaar of 16 was...) maar het is natuurlijk ook niet goed om je daar volkomen van af te sluiten.

ik zou 200 euro bij moeten verdienen in de maand, uitgaande van E7,50 per uur is dat 30 uur per maand. dat is idd zeker naast een zware studie (en dus eventueel een paard) behoorlijk veel, en daarom ben ik er ook nog niet uit.

ik ga het gewoon allemaal even aankijken! bedankt voor de adviezen, als je nog meer tips of ervaringen kwijt wil hoor ik het graag!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:30

Qua tijd is idd misschien moeilijk inschatten, dat zal verschillen per studie en hangt er ook vanaf hoe efficient je kunt studeren. Ik doe geschiedenis en ik heb tijd om zo'n tien uur per week erbij te werken en twee paarden te rijden, waarvan één van mezelf is (dus die verzorg ik zelf ook). Op het moment start ik er eentje, maar het is wel de bedoeling om ze straks alletwee weer uit te brengen.
Daarnaast woon ik nog thuis dus heb ook nog elke dag die ik naar college moet een uur of drie reistijd. (maar hoef ook niet te koken en te wassen enzo, dat scheelt dan weer)
Voor mij zou die 30 uur per maand werken ondanks alles dus echt zat lukken.

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:52

Ik ben in september 2002 begonnen met mijn 6-jarige studie Diergeneeskunde aan de uni van Utrecht; dit schijnt Verward 1 vd zwaarste studies te zijn. Ik woon (nog) thuis, en loop nu nog 6 dagen in de week op de manege om mijn New Forester te doen. Ik rijd hem 3 a 4 x, en verder gaat ie los, aan de longeerlijn of in de stapmolen. En ik moet eerlijk bekennen...ik ben dan wel de hele dag ongeveer bezig, maar ik red t allemaal!!

Maar ja, ik werk er dan ook niet naast!! En voor mijn paardje hoef ik niks (behalve de extra dingetjes die ik zelf wil) te betalen...dat scheelt voor mij!

ik denk wel dat het te redden is, maar het is ook maar net hoe je zelf bent en wat je zelf wilt. Overdenk het iig goed!!!!

Succes met je keuze, groetjes Kim