welk merk bix/meusli voeren jullie en hoeveel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

welk merk bix/meusli voeren jullie en hoeveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 19:14

bij ons krijgen ze subli sportbrok,ze krijgen daar gemiddeld 3/4 schep van en dan 3 maal op een dag,zijn paarden van 1.65/1.70 en werken z'on 6 dagen in de week een uur en dagelijks paddock.
Verder havens muesli zonder haver dan 1/4 schep en 3 x per dag.
Verder krijgen de meeste een flink bergje kuil 3xper dag.
Paarden krijgen s'avonds ook allemaal stuk of 5 flinke wortelen/penen.

Vinden jullie dit goed voer en vinden jullie het genoeg,ze doen het er verder goed op hoor,was gewoon nieuwschierig wat jullie ervaringen er mee zijn.

Verder staat er nog een drachtige merrie moet eind mei werpen,hoogte 1.68 doet verder geen werk,word niet bereden en krijgt dan flink wat kuil,sinds deze maand merriebrok 3xper dag schep en 3xper dag halve schep muesli,en s'avonds nog een voerschep met lucerne van hartog.

Iemand opmerkingen over hun dieetje of is het prima zo?


Verder had ik mijn voerleverancier gebeld,ik vroeg of wij niet beter de mueli sportmengeling konden geven want daar stond bij dat het goed voor sportpaarden was en de muesli zonder haver meer voor koliek gevoelige paarden en sobere rassen geschikt is,iemand ervaring met deze 2 voersoorten?

vast bedankt n

Z1+4


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:33

Tja wij hebben ook muslie gewoon zelf gekocht naast het voer wat ze krijgen, musli met kruiden gewoon bij de maasmond gekocht.
Ze zijn er echt hardstikke gek op! dit krijgen ze bij ons na het rijden als extratje

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:46

Ik gebruik ook Havens muesli zonder haver. Ik vind het prima, maar het is dan ook bedoeld als extraatje. Risco krijgt er een 1/2 kilo per dag van.
Wat je voert ziet er volgens mij prima uit. Iedere keer een beetje is wel fijn. Ik weet niet welke van de 2 beter is, maar ik denk dat het niet nodig is om een sportmengeling te voeren. Ze krijgen immers al sportbrok etc.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:48

Hippostar Reform Granenmix... die is vrij laag in het eiwitgehalte. Die van mij krijgt overigens alleen maar muesli en geen bix of iets dergelijks... Hij staat wel vrij laag in het werk.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:22

weet niet eens welk merk Clown iig oer ik elke dag een schep pavo muesli of slobber. en volgens mij krijgen ze ook pavo biks. mijne krijgt 2x 2,5 scheppen.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 21:55

De paarden krijgen bij ons Sportbrok en structuur muesli en zemelen van Subli en Granenmix van Havens.

Murphy (werkt 6x in de week intensief)
krijgt 's ochtends ruim 3/4 sportbrok 1/4 granenmix
's avonds ruim 3/4 sportbrok 1/4 granenmix, 1 zemelen een berg wortelen en suiker en zout

Nena (werkt 6x in de week, maar doet niet erg veel, rijd met een klein meisje)
's ochtends 1 sportbrok
's avonds 1 sportbrokm 1 zemelen een berg wortelen en suiker en zout

En Nouska (is drachtig en daar maar ik af en toe een buitenritje mee )
's ochtends 3/4 structuur muesli
's avonds 3/4 structuur muesli. 1 zemelen, wortelen, suiker en zout en zonnebloem olie.

Verder krijgen ze op wedstrijd vaak nog structuur muesli bij of als ze een hele dag op stal staan.

Normaal staan de paarden hier in de winter zo'n 2 uurtjes buiten en in de zomer zo'n 6 uur.

Ze krijgen nu 3 tot 4 keer per dag hooi gevoerd.

Het voer staat nu een beetje op een laag pitje kwa sportbrok en granenmix, zodra de paarden weer meer naar buiten gaan en ik weer meer kan rijden krijgen ze weer meer!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:10

Ik vind meusli echt grote onzin. Het is een stuk duurder en is niets anders dan ruwe brok. In brok zit echt helemaal hetzelfde, maar het kost een stuk minder. Muesli is modevoer.

Mijn paarden voer ik dus brok.
De hoogdrachtige krijgt daags 3kg Havens Ferto-Lac 3 (ik ben geswitched, zat eerst op Pavo, maar kenners raadden mij Havens aan).
De merrie op rust krijgt 1kg Equiral Stud.

Beide krijgen elke dag een kilo winterpeen en verder heel mooi hooi.
ik kan iedereen het voer van Equiral aanraden.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:12

Candor krijgt 1 biks en 1 muesli en Rocky krijgt 1 biks, ik weet niet welke merken.

tukker
Berichten: 158
Geregistreerd: 27-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:48

Hoi.
Waarvoor geef je zonnebloemolie?En doe je dat gewoon door de brokken ofzo?Groetjes Sylvia

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:09

Ies staat op enkel hooi en wortels. Af en toe krijgt ze een beetje slobber met wat vitamientjes.

Mander krijgt 1 kg basisbrok van Subli per dag en een halve kg Reform Granenmix van Hippostar. Ik voerde eerst de kruidenmuesli van Subli, maar ontdekte de Hippostar laatst. Die is en goedkoper en ruikt een stuk kruidiger...

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:20

Andrew krijgt op stal pavo stibro, ongeveer 1 tot 1,5 schep (soms krijgt ie meer dan ik op het bordje heb geschreven Knipoog ) verdeeld over 2 voerbeurten. Ikzelf voer hem bij met pavo 2 (met daardoorheen zonnebloemolie en kruiden tegen het hoesten en vanaf nu ook tegen zomereczeem), afhankelijk van hoeveel hij moet doen krijgt hij 1/3 tot 1/2 schep per dag. Ik zit nu te denken om te kijken of ik een sportbrok kan vinden mt minder eiwit. Ook wil ik hem wat meer of sterkere sportbrok gaan geven om hem iets actiever te krijgen. Maar eens goed de voedingstabellen lezen denk ik...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:39

De zonnebloemolie geef ik op advies van een jury, Nouska heeft erg droge en langzaam groeiende hoeven, de jury vertelde me dat dit nog wel is kon helpen! Dus vandaar!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:42

Subli basisbrok door stalhouder.

Lucerne (hartog) en muesli (havens) om de andere dag door shardy en mij.

Hon krijgt zomaar een handje voor het idee. Van de lucerne krijgt ze 1 schep.

Jamaica krijgt 1.5 kilo op een dag, lucerne een schep, muesli ongeveer een halve schep

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 13:00

marsthal type o-concours. 2 kilo pd en afhankelijk van de arbeid max. nog 1 kilo extra.

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:47

Wij voeren subli : veulenbrokken. merriebrokken, basisbrokken en structuurmusli

Ramona (drachtig en loopt 2 x per week) sochtends 1,5 kilo merriebrokken en 0,5 kilo structuur musli. en weidehooi. smiddags 1,5 kilo merriebrokken en 0,5 kilo structuur musli. en dan nog hooi in de ruif en op de grond

Soraya ( loopt 1 a 2 x per week) sochtends 1 kilo basisbrokken. en een kwart kilo musli en hooi
s'middags hetzelfde en hooi in de ruif en op de grond

Amore (haflingertje van 9 maanden) 3/4 kilo veulenbrokjes en 1/4 kilo musli en hooi
smiddags het zelfde en 2 plakken hooi

Gemini(arabisch hengstje van 11 maanden) krijgt het zelfde als amore.

Als iemand er iets op aan te merken heeft hoor ik het wel Haha!

http://www.bokt.nl/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=4234 KLIK HIER OP !!!!
MIJN PROFIEL IS VERNIEUWD!!!!! VEEL FOTO'S

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:53

Ik ga voor de drachtige merrie ook over op Merrie brok van subli..

carina

Berichten: 2779
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:30

Ik voer Havens, De Reform kruiden mix. Speciaal met zeer laag eiwitgehalte omdat die van mij daar erg gevoelig op reageerd.
Ze krijgt 1/4 schep per dag (weinig, ik weet het) en werkt helemaal niet.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 21:47

Havens. 0.5 kg per dag
verder geen onzin behalve als beloning

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:14

In de winter 2x daags een 1/2 kg Equiral stud en na training 1/2 kg Marstall type O concours (evt met zemelen).

In de zomer (= endurance/wedstrijdseizoen) krijgt hij 2x daags 3/4 kg Equiral stud en 1 kg Marstall type O concours (ook weer evt. met zemelen en iets anders).

Don Rico is snel te dik en valt over het algemeen moeilijk af Boos! ondanks de endurance- en dressuurtraining . Dus krijgt hij niet zo veel krachtvoer naast zijn hooi/gras.

Lightning Rose QA (alias Bliksem) en ik zijn Klasse IV/CEI 3* (160km)
Meer dan 2500 wedstrijdkm samen :D
https://poweredbylightning.net/ Over endurancerijden en trailrunnen :)


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 22:27

Polly: Pavo Stibro en Havens Muesli zonder haver. Ik heb een heel klein schepje (van het kattenvoer, ooit eens gehad in de winkel) daarvan krijgt ze 1.5 schep bix en 0.5 schep muesli (als je het bij elkaar gooit in een grote schep heb je iets minder als de helft).
Sharif krijgt Pavo veulenkorrel, 1 zo'n schepje, hij moest een beetje bijkomen nadat hij ziek was geweest, en een 0.5 schepje muesli voor de lekker.
verder heeft Sharif onbeperkt hooi en Polly krijgt 2x per dag een flink hooinet daar zit dan meestal nog wel iets in, dus ook onbeperkt.
Verder krijgen ze ook wortels, meestal 's middags als ik wegga.
Jeetje nu ik dat zo lees worden ze wel erg verwend.
Ach ze hebben het nodig, drachtige Pol en (flink) groeiende Shar

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:28

Naziri is snel schraal hij krijgt dus ook behoorlijk wat. Hij krijgt per dag 4Kg Equiral Qi, 1 Kg equiral vuur en vier plakken hooi. Shadwan mijn jaarling krijgt 2Kg pavo veulenkorrel en 2 plakken hooi.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

Mer1980

Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 15:37

Ro staat op 4 kg basisbrok van havens en aangevuld met 1 1/2 tot 2 kg merriebrok van havens.

el roy staat op 2 kg basisbrok met een 1/2 kg havens muesli zonder haver.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

toontje
Berichten: 94
Geregistreerd: 28-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:27

hoihoi,

hier de menukaart van mijn paarden:

My lord 1.70 m M2 dressuur en Z springen
maakt zich altijd erg nerveus en moet daarom errug veel eten. hji verbrandt veel energie door het nerveuse gedoe.
3 x 2 kilo pavo sportbrok pavo 1000
3 x 1 kilo muesli
's avonds wortelen
errug veel hooi hij verveelt zich nog al snel dus krijgt ook laagwaardig en hoogwaaridg hooi en dan een hele groooooote bult.
na zware wedstrijd of training 1.5 kilo pavo slobber met 1 flesje bier en een eental handjes mais. om hem dikker te maken mais, hij is elke winter vel over been. dan schaam ik mij soms als we op wedstrijd verschijnen, maar ja nerveusgedoe kost veel energie

Pierro 1.65 m Z dressuur en L springen
3 x 1 kilo pavo sportbrok (nog in de groei, staat daarom u een jaartje stil)
3 x 1 kilo muesli
's avonds wortelen
normale berg hooi
en ook slobber

Oeps 1.69 m L dressuur en L springen
3 x 2 kilo sportbrok ( is te traag met groeien)
3 x 1 kilo muesli
's avond wortelen
hele grote berg hooi
en ook slobber

alle drie de paarden komen elke dag in de paddock/wei voor ruim 5 uur in de winter in de zomer langer. de paarden worden 4 keer in de week getrained en hebben om de week wedstrijd. de dagen dat ze niet getrained worden gaan ze op buitenrit en natuurlijk 1 dag per week lekker niets. de hele dag op de wei en maar maf doen met de shetlanders. tussen zomer-winterseizoen en andersom hebben ze 3 weken rust. dan mogen ze elke dag de wei in en alleen een zadel op de rug om buiten te stappen 2 keer per week. ik heb gelukkig mijn paarden thuis staan en kan daarom zelf bepalen hoeveel van wat ik voer.

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 20:50

Rocco krijg een kilo biks van een onbekend merk en daar naast gewoon gras (weiland) en redelijk stofvrij hooi. Hij is namelijk gevoelig voor stof.
En ze krijgen ook slobber en gekookt lijnzaad maar niet elke dag. Volgens mij is de slobber van Pavo.

Ieder moment dat ruiter en paard samen zijn hoort voor beide een genoegen te zijn.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:55

Max krijgt:
S'morgens
een kilo bix, eigenmerk van Timmerhuis Veevoeders, onderhoudsbrok is t geloof ik, prima spul!
flinke berg persvoer (kuil?)
S'middags
als ie heeft gewerkt een halve kilo bix en een halve schep Subli Muesli, en een pluk persvoer
S'avonds
Weer een kilo bix, en een berg persvoer.
En af en toe tussendoor
Slobber, zemelen, appels, hooi, you name it, he gets it *LOL* [/i]

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xSCWx en 45 bezoekers