Schijnovergangen? Tikje achter de kuit?<====Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Schijnovergangen? Tikje achter de kuit?<====Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 11:10

Omdat mijn pony ook niet zo voor het been is en dus vrij sloom heb ik net al die topics zitten doorspitten . Ik ben meerdere bruikbare tips tegen gekomen die ik dan ook vanmiddag wel ga uitproberen denk ik. Maar nu stuitte ik op 2 begrippen waar ik echt niets van snap!

Schijnovergangen? Wat is dat? Hoe doe je dat? Is het hetzelfde als een tempowisseling (geen overgang!)?

Een tik achter de kuit. Hoe weet je in vredesnaam dat je achter je kuit "slaat"? Ik heb nu gewoon een dressuurzweepje van ong. 110cm maar ik kom daar volgens mij echt niet bij?

Wie kan mij helpen??

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)


Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:24

Schijnovergangen zijn inderdaad tempowisselingen. Het paard denkt heee we gaan een overgang naar stap maken, maar jij houd hem dan nog in draf met je been. Ik zou hierna dan ook altijd een duidelijke overgang voorwaarts maken, niet te lang in rustig tempo doordraven. Daarna dus weer vooruit. Zo kun je dit constant herhalen. Uiteraard kun je ook een keer een echte overgang maken.
Ik ben persoonlijk geen voorstander van een tikje achter de kuit. Vind dat het paard zo moet reageren, maar als je paard niet goed voorwaarts is (en ontzag heeft voor de zweep) kan het werken. Volgens mij moet je er net bij kunnen...

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:25

als de zweep schuin over je dijbeen ligt en je tikt dan aan tik je op zn flank als het goed is. door je hand iets rechter op te houden, komt je tik dichter achter je kuit terecht.
een paar kleine irritante tikjes achter je kuit is een goed alternatief voor een "mep op z'n reet", aangezien veel paarden dan alleen maar naar je zweep gaan trappen en niet per se meer voorwaarts worden.
en schijnovergangen zijn idd tempowisselingen.
succes ermee!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 17:48

Als het niet lukt kun je een springzweep gebruiken

Ook bekend als Kim20!

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 15:24

uhhhmmm, zal ik je eens een schijnovergang laten zien. Ik ken een paard dat heel vaak denkt: zoooo, we zijn klaar, ik ga stappen. Wie zou dat nou toch zijn.........

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 16:38

HEt antwoord is al gegeven, maar toch nog even mijn complimenten.....je hebt niet weer een topic geplaats maar alles goed doorgespit en je vragen geformuleerd...geweldig!

Tiko is BOKTTINKER 2003!!


eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 16:45

Een schijnovergang maak ik voornamelijk van draf naar stap. We gaan dan van draf naar bijna stap en dan draaf ik weer weg. Hierdoor wordt je paard beter op de hulpen en sneller in het achterbeen. Ik combineer het met normale overgangen.

Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:04

amen, tiko!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Room_Soesje en 9 bezoekers