Moet even wat kwijt.

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 09:32

Graag hier laten staan ook al gaat het over paarden??

Even nog over het gedoe van de week op plaatsjes. Het ging te ver dat weet ik en dat weten we allemaal Huilen . Ik geef ook eerlijk toe dat ik ook fout ben geweest en wil dat nu ook niet ontkennen. We hebben daar mensen gekwetst wat eigenlijk iets (te veel) ver ging . Het begon een beetje als een geintje en liep verschrikkelijk uit de hand. Maar daar wil ik het verder niet meer over hebben maar even wat algemeens waarom ik eigenlijk meedeed aan dit geintje.. Verward

Ik ga hier ook verder geen discussie over opzetten maar wil dit gewoon even kwijt. Frusty
Ik ben dagelijks heel hard met mijn paard bezig omdat ik ook nog op de grote stalling sta maak ik ook een hoop dingen mee Huilen . Zie dus ook onnodige paardenleed enz. niet leuk allemaal Verdrietig . Vooral omdat er in deze periode een hoopverwaarloosde paarden en pony binnenkomen die de mensen opeens zat zijn dus van te voren niet goed hebben nagedacht Verdrietig . Of resultaten van ondeskundig fokken.
Omdat ik dit dagelijks meemaak heb ik ook moeite als mensen zo makkelijk praten over het fokken van een veulen en de gevolgen daarvan Kusje . Vooral als je jong bent is het zo leuk om een veulen te fokken maar denk aan de gevolgen. Er moet iemand zijn die de komende 20 jaar voor zo´n beest zorgt. Het zou zo sneu zijn als je hobby matig een veulen fokt en het belandt na 2 jaar bij de slacht. Sorry maar ik kan dat niet verwerken Verward . Als ik het geld en de ruimte had zou ik er wat aan doen maar helaas moet al heel hard werken om een paard te kunnen betalen *LOL* .
Dit betreft niet de mensen die selecteren op afstammeling en deskundig een hengst uitzoeken en deze voor de sport fokken Party!! .

Hoe sneu ik het ook vindt voor dat veulen met die cronische storing maar ik denk persoonlijk zelf dat een spuitje beter is. En steek dan de tijd en energie in een beestje wat helemaal gezond is en onnodige naar de slacht moet. Misschien komt het wel nog goed met dit paardje ?? Maar misschien ook niet en al die tijd heeft hij toch veel aandacht en geld nodig.
Ik heb afgelopen weekend weer een geval gezien zoals Lucky en ik kon wel janken Huilen . Die mensen hebben haar meegenomen uit een weiland met allemaal hengsten. Ze lag dus van achteren helemaal op en stonk en was heel erg ontstoken (ook haar benen lagen open Verward ). Andere mensen hadden dus een veulen gefokt en hadden later toch geen plek meer en een boer verder op wilde haar wel hebben hij had wel plek Frusty . En ja hoor ze werd in de hengstenweide gezet Frusty ??

Dus daarom dit bericht BEDENK WAAR JE AAN BEGINT Boos! . Een veulen fokken kost tijd en heel veel geld en leeft misschien 20 jaar lang. Je weet van tevoren vaak niet wat er in je prive leven gebeurt. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor paarden maar voor alle dieren die onnodige particulier gefokt worden en die geen thuis krijgen. Dit was merendeel de reden waarop het verhaal van de week begon en eigenlijk ook fout ging Scheve mond\ .

Dit is mijn mening en ik ga hier ook verder niet mee in discussie desnoods komt hier gelijk een slotje op maar ik wilde dit even kwijt Verward . Soory voor degene die ik tref maar helaas Scheve mond\ .
Ik hou heel veel van dieren en ik vind dat ieder dier een kans verdient tot een bepaalde hoogt en bij de ene is die hoger dan bij de ander *LOL*.

Pris Lovers

_________________
Ik ben NIET verslaafd aan bokt helemaal NIET hoor.
afz. Queen of Oneliners

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Prisca op 2001-07-12 10:35 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Prisca op 2001-07-13 16:27 ]</font>



Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 09:39

Zulke mensen moeten ze verbieden om dieren te mogen houden!!!
Van zulke berichten word ik des Extreme duivel s.. GRRRR..

Sorry hoor...

Fitzroy

Berichten: 25043
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 09:42

Hoi Pris, hier valt eigenlijk helemaal niets aan toe te voegen...

Je hebt gewoon gelijk, er wordt teveel gefokt met slechte/middelmatige paarden waardoor er geen toekomst is voor de veulentjes daarvan!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 09:44

Dank je. Dat was dus ook mij reden ik was/ben des Extreme duivel s.

Ga maar eens rustig afkoelen. Volgende week vrij dus weinig bokken Huilen .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 09:48

Ik begrijp ook niet dat mensen altijd maar zo nodig moeten fokken. Ik zal Kaminka misschien ooit ook laten dekken, maar pas als zeker is dat of Christa of ikzelf het veulen kan houden. Anders doe ik het niet. Om redenen dat ik waarschijnlijk toch geen afstand kan doen van zo'n dier en als ik dat door omstandigheden dan toch zou moeten doen ik niet weet wat er van zo'n dier terecht komt en daar niet blij van zal worden, mezelf kennende....

Fokken moet je doen met goede merries en een zeer bewuste keuze maken voor de hengsten die je kiest.

Wat is er toch een paardenleed... Huilen

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 09:52

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt, er worden veels te vaak paarden verkeerd behandeld, verwaarloosd of mishandeld en worden zonder reden naar de slacht gebracht Verdrietig

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 10:27

Ik sluit me hier helemaal bij aan...

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41634
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 11:11

We krijgen nu toch zeker niet van een paar honderd mensen te horen dat ze het er mee eens zijn he?

Pfff, ik moet echt eens zo'n nettiquette, of ja, boktiquette ding in elkaar zetten. Pfff..

Dit valt trouwens in de categorie 'METOO'..

ƃuılıǝɔ ǝɥʇ uo ƃuıɔuɐp ǝɹ,ǝʍ uǝɥʍ 'ƃuılǝǝɟ ɐ ʇɐɥʍ ɥo
"Als je niets te verbergen hebt, ben je een Ozosnelle paashaas" - Loesje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 11:17

Citaat:
Op 2001-07-12 11:27, schreef Sjuimpje:
Ik sluit me hier helemaal bij aan...




Dit heb ik hier neergezet omdat ik me nogal aangesproken voelde met name door de 1e alinea, ik had hier ook een groot aandeel in Huilen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 11:28

Ik heb de hele discussie nog niet gelezen maar ben het wel erg met je eens. Er wordt teveel gefokt,, dat is opzich niet erg, maar de meeste paardjes worden toch weer verkocht, als ze goed terecht komen, prima, maar jammergenoeg gebeurt dat niet altijd...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 12:15

Ergens voel ik me een beetje aangesproken...
Klein beetje maar hoor, valt best mee. Ik weet niet of je zo ook zou denken over mijn veulentje? Vraag ik me wel af, of je denkt dat ik daar ook onder zou vallen.
Ik bedoel mijn Isolda heeft alleen hulpstamboekpapieren. Zij is zelf gefokt uit een merrie en een hengst die niet gekeurd zijn. Bazuin is een gelderse hengst, wel met zorg uit gekozen, maar ja, geen flemmingh oid.

Nu vraag ik me af, doel je dan alleen op fokken met paarden met hoge afstammingen of heb ik het verkeerd begrepen en doel je voornamelijk op mensen die er niet over nadenken?

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 12:22

Nee hoor niet alleen hoge afstammelingen maar goedgekeurde hengsten. Maar als jij een merrie hebt die geen stamboek heeft maar daar heeeeeel bewust een hengst bij zoekt geen probleem Haha! .
Want je bent er mee bezig en je denkt erover na en als je niets vind naar je eisen ga ik ervan uit dat je haar dus niet laat dekkken totdat je hem wel vindt. Party!!

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 12:42

Prima Prisca, heel goed van je, deze topic!!! Ben het er helemaal mee eens...sorrie BART!!!! Maarre...ik kan gelukkig mijn veulen houden zometeen en ben daar erg blij mee. Anders had ik het ook nooit gedaan, mijn paardje laten dekken.Ilo.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 16:55

Ja oke, ik had het niet helemaal begrepen. In zoverre heb je wel gelijk. Of je nou een duur paard (goed) fokt of een goedkoop paard fokt, je moet er wel mee bezig zijn.
Erover na denken en bewust zijn van de gevolgen die het zou kunnen hebben.
Maar dat heb ik, dus ik val er niet onder.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 17:17

heb het half gelezen maar weet waar het om gaat
ik vind dat dit nogal voor de hand ligt, weet waar je aan begint en bezorg dat beest geen toekomst die er niet is, door de moeder.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 17:31

Zo voor de hand lijkt het toch niet te zijn.
We kennen ze toch allemaal wel?
En niet alleen de paarden. Ook de hondjes en de katjes.
er wordt niet overnagedacht, dat mag duidelijk zijn!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 17:58

Ik ben het hier absoluut mee eens en wilde er nog eens aan toevoegen dat sommige mensen ook niet stilstaan bij de eventuele problemen en gevaren een dracht voor de merrie mee brengt. Het is niet voor niets dat Barbria alleen bij draagmerries gefokt word. Ik heb ook nu ervaren wat er kan gebeuren tijdens en na een dracht. Daarbij moeten mensen ook de kosten kunnen dragen voor de onderzoeken door de DA.
Het is niet zo simpel als merrie+hengst=veulen er komt heel wat meer bij kijken ook qua kosten.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 18:35

Goed zo Pris! Knap dat je dit zo neerzet en je excuses aanbied. Dat vind ik best lef hebben. Nu maar hopen dat ze aanvaard worden door de mensen wie het betreft. Jou kant is er, nu de andere kant nog.

Go Pris!!!!!!!

Dikke knuf Mayo

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 19:13

Een paar maanden geleden stond een 2 pagina lang artikel in Paard en Sport. Dat ging ook over fokken. Dat er meer aanbod is aan veulens dan vraag. Dus heel veel (ponie) veulens belanden gewoon in Salamieland.
En maar doorfokken want zo'n veulentje in het voorjaar is zo leuk..... Daar kan ik dus ook echt van Misselijk .
Ik heb 1 keer een dragende merrie gekocht.
6 weken na de bevalling overleed ze aan koliek. Oorzaak van de koliek: De buik was niet genoeg ingetrokken na de bevalling waardoor de darmen vrij spel kregen om te draaien. Wat die darmen dus ook deden met als gevolg die fatale koliek....
Een merrie van een stalgenoot van mij kreeg baarmoederontsteking en raakte daardoor hoefbevangen. Moest afgemaakt worden....
Ik wil niemand angst aanjagen maar ik heb van zeer dichtbij meegemaakt dan het krijgen van veulens niet altijd goed afloopt helaas.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:57

wacht ff ho stop.prisca kun je me uitleggen over welke topics dat dan ging waarom je nu je verontschuldigingen aanbiedt??

mis ik nou echt zoveel?? Verward

soms is het beter om te zwijgen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 06:37

Dat topic ging in eerste instantie over een gek springende pony,
vervolgens zijn Pris, ik en nog 3 of 4 mensen een beetje dat topic aan het verkrachten geweest.

Dat topic is dan ook helemaal verwijderd...

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 07:22

oke bedankt sjuimpje!

soms is het beter om te zwijgen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 07:29

Hé San,

Ik mis je elfje!!! Ik zie nu pas dat jij het bent!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 11:11

Aaaaha, daar is tie weer!

Gelukkig, vin het irritant als mensen hun icon wisselen, ben ik iedere keer kwijt wie het ook al weer is!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Amber_anne, claudtje, Cloud, Diddykong, Duhelo, Ellen_ov, evita2, gerlindie, HELder, Jorex, JoyenUnory, Maanon_, Melanie_D, MiVita, Mondy, r0bijn, rien10, SentiBot, Slmt9, stella92, Steppe, Switch2016, Zoe_85 en 82 bezoekers