*ingevalen pony!> niet dikker :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

*ingevalen pony!> niet dikker :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 21:29

Onze pony's willen niet dikker worden en ze zijn een beetje ingevallen! dat vind ik dus egt niet leuk Boos! Verdrietig en we geven ze heel veel hooi! 2 plakken sávonds en sóchtends ook 2 plakken!wat moet ik doen om ze DIK te krijgen? Verward alvast bedankt


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:00

Weeg de plakken eens, dan weet je in kilo's hoeveel ze krijgen. Een plak zegt niet zo veel. Ook maakt het uit hoe de kwaliteit hooi is. In de ene partij zitten veel meer voedingsstoffen dan in de andere.
Zijn de pony's goed ontwormd? Wanneer ze last hebben van een worminfectie kunnen ze ook gewicht verliezen. Vraag dat na en ontworm ze anders.
Dan zal er verder meer voer in moeten.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 09-02-03 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:07

Krijgen ze alleen hooi?


shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 02:10

Ontwormen!!!!! Maakt niet uit als je het pas gedaan heb, doe het eens met equest of met droncit. Lucerne voeren schijnt ook te helpen tegen ingevallen paarden. Maar doe eerst het ontwormen maar eens extra goed, het zal je verbazen hoe goed dat kan werken.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-02-03 16:44

Allebij onze pony's zijn laats nog ontwormt dus ze kunnen geen wormen hebben en ze krijgen ook nog onderhoudsbrokken.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 23:23

Ja ze kunnen dus best wel wormen hebben hoor. Ik zou het voor de zekerheid toch nog maar een keer doen. Ik heb het net uitgelegd gekregen op school maar kan het niet zo geod uitleggen (heb ik een tekenblok bij nodig)
En anders idd even kijken wat voor hooi het is en of ze misschien toch wel wat meer moeten hebben.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-03 18:00

oke! thx iedereen!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:06

Ennuh.. zoals ze vroeger zeiden... je krijgt een mager varken niet in een keer vet! Het gaat niet binnen een week ofzo maar er gaan maanden over heen. Al geef je em nog zo veel te eten!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

boyke
Berichten: 55
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 21:17

volgens onze dierenarts is lucerne heel goed voor een paard. dat nemen ze beter op dan gewoon hooi. je mag het daarom ook niet te veel geven, want dat is ook weer niet goed. en natuurlijk rustig opbouwen.

Palomino's are the best!

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-03 23:28

Idd,wormenkuur,eerste waar ik aan dacht.
En eten ze alle hooi wel op?Of laten ze de helft staan?
Misschien ook dat ze niet genoeg water krijgen,daarvan worden paarden opgetrokken in de flank en kunnen ze ook gaan invallen...
Conroleer de waterbak/emmer.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 11:23

Vraag ook even na of het graszaadhooi is of gewoon weidehooi. In graszaadhooi zit een veel lager gehalte aan energie in vergelijking met weidehooi.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:32

hoi nog even een vraag, waar is je paard mager aan de voorkant of achterkant(flank)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:40

En hoe zit 't met het gebit?

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

live
Berichten: 36
Geregistreerd: 16-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 18:46

Hoi jantien je bent me voor, er zijn een paar dingen waar aan je kan zien dat het gebit waarschijnlijk een tandartsbezoek moet krijgen als het paard een soort bal van zijn hooi maakt bevoorbeeld (dit vindt je terug in zijn stal of als er veel hooi buiten zijn stal ligt.
Ik vroeg me ook al af waar het paard mager is. want ik weet namelijk nog wat dingen hoe je iets kan oplossen. maar dan moet ik wel weten hoe hij er uit ziet

janedoe

Berichten: 693
Geregistreerd: 04-09-02
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 18:07

Een dierenarts kan ook aan mest en bloed zien of er iets mis is met je paard. Heeft hij geen lintwormen? Sommige wormen gaan nl niet weg met een gewoon wormmiddel.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 01:12

1e
mijn paardje ( fjord) en een haf.(van vriendin) krijgen een baal hooi per dag. dit hooi is niet zo goed van kwaliteit dus mochten ze er meer van hebben en ook bij deze hoeveel heid vielen ze af. nu hebben ze gelukkig beter hooi en je ziet ze bijtrekken. ik kan de hoeveelheid nu terug brengen naar 3/4 baal.
In de winter en zeker als ze buitenstaan moeten ze zo veel ruwvoer ter beschikking hebben wat ze maar willen. ze hebben het echt nodig om de kou door te komen.
dus die van jouw mogen best wat meer hebben.

2e
in mijn geval rij ik beduidend minder in de wintermaanden en vallen de spieren weg waardoor ze ook dunner lijken. Ik ben nu weer aan het opbouwen en je ziet meteen het verschil.

3e geef eens een kuur tegen lintwormen als de 1e 2 niet helpen. Ik was zelf ook bang voor wormen, terwijl we ze altijd regelmatig ontwormen. maar besloot eerst eens een maandje meer en beter hooi te geven voor er nog een wormekuur in te stoppen. en dat hielp.

Ik ga nu over een week wel een wormenkuur tegen lintwormen geven. schijnt wel vaker voor te komen rond deze periode.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 bezoekers