Tips gevraagd voor lastig te rijden pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Tips gevraagd voor lastig te rijden pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 15:51

Heeft er toevallig iemand advies voor het volgende probleem:

Sinds een maand of 3 hebben we een nieuwe pony op de manege… een bruin merrietje, leuk dingetje om te zien (iets overbouwd), 5 jaar, 1.45 m hoog. Komt bij een handelaar vandaan en is in principe netjes ingereden (kent de hulpen voor stap, draf en galop en kan ook wel wijken). De eerste paar weken was het in de lessen vaak raak…uit het niets vol in de remmen en bokken als een wilde. Resultaat… veel kids hapten zand. We dachten toen nog dat het kwam doordat veel kinderen niet van die stille handjes hebben…
Mij werd toen gevraagd dit beestje 3 dagen in de week bij te rijden. Dat ging best goed. In haar eentje in de bak vond ze het wel wat eng, maar je benen eraan en dan kon je er best leuk mee rijden. Soms wat schrikken en opzij schieten, maar niet bokken.
Sinds vorige week is het bokken in de lessen weer helemaal terug (ze deed het daarvoor nog maar af en toe). Vier benen van de grond, bokken, steigeren en omdraaien. Daar is bijna niemand tegen bestand dus elke les lag er kinderen meermalen af. Ikzelf vorige week ook voor het eerst.
Nu zijn we ongeveer 1,5 week verder en er is nog weinig veranderd. Bijna elke les ligt er wel iemand af. De teugels zijn wel van het bit naar de neusriem gegaan, maar dat heeft op het bokken weinig effect. Ze is met de teugels aan de neusriem wel aardig te rijden; ze gaat niet met je aan de hol ofzo.
Nu dacht ik zelf nog dat het probleem ligt in het voorwaarts rijden, dus heb ik haar pas erg naar voren geprobeerd te rijden (ze liep toen over d'r tempo maar dat boeide me op dat moment niet zoveel). Maar ze ging nog uit het niets ineens in de stop. Een knal geven met de zweep als ze begint met bokken, lukt haast niet omdat je al krachten en aandacht nodig hebt om erop te blijven zitten. Als je wel een knal kunt geven, dan gaat ze daar nog eens heftig bokkend op in. Het is gewoon de pest dat je er bijna niet op kan blijven zitten, want ze krijgt het grapje zo natuurlijk door. Maar er moet toch een reden zijn voor dit probleem; ponies/paarden doen toch niet zomaar zo.
Aan een lichamelijk probleem heb ik ook nog gedacht, maar ik krijg niet het idee dat het daar aan kan liggen. Op dit moment denk ik dat het gewoon etteren is.
Ik longeer haar soms ook (met en zonder zandel). Dan is ze vrij braaf, gaat af en toe heel hard rennen maar niet bokken.

Ik ben benieuwd of iemand tips voor me heeft om dit probleem aan te pakken!


Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 16:08

Misschien heeft ze wel gewoon pijn in dr rug... Misschien heeft ze voordat de manege m kocht nog bijna nix gedaan en nu loopt ze ineens veel manege lessen. Ik weet niet wat voor lessen ze loopt maar in veel lage lessen worden die ponys echt verracht door al die kindjes. En als zij niet gewend is elke dag te lopen en nu ineens door verschillende mensen bereden word dan is t niet zo gek dat ze in protest komt toch? Misschien helpt t als ze niet elke dag de les in hoeft en af en toe los word gelaten ofzo...
Succes er mee!

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 16:27

Ze komt bij een handelaar vandaan en dan weet je natuurlijk nooit de achtergrond van zo'n beessie. Omdat ze best goed aan de hulpen staat, moet ze al een tijdje gereden zijn (denk ik). Ik denk ook dat ze voorheen door 1 iemand is gereden en nu de schrik van d'r leven krijgt met allemaal verschillende mensen op d'r rug.
Op onze manege loopt ze 2 uurtjes per dag. Ik ben het met je eens dat manegeponies snel verragt worden, maar ze letten bij deze pony er wel op wie ze erop zetten. Toch de iets handigere ruiters.
Met poetsen is er zo niets te merken aan d'r rug. Kweet niet of dat een maatstaf is...
Ze wordt naast het rijden, af en toe door mij gelongeerd (zonder iets eraan, hooguit een zadel erop) en ze gaat ook regelmatig los met andere ponies om even uit te razen...

RoCKyLoVE

Berichten: 1766
Geregistreerd: 02-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 17:14

Als het zonder bit beter gaat... rijd haar dan zonder bit.. Als ze er vandoor gaat dan neem je der terug en doet net alsof er nix aan hand is.. Ja dat bokken en steigeren.. Als jij erop zit dan laat je iemand anders een mep geven.. en dan kan jij je vasthouden.. Ik denk eigenlijk ook dat het gewoon wennen is aan ineens zoveel mensen op je rug!

In de auto van de week, zag ik een wolk die op arafat leek

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-03 17:22

Ik probeerde eigelijk te zeggen dat het rijden op de neusriem wel goed gaat (ze reageert er net zo goed op als ze op het bit deed), maar dat ze het bokken enzo nog steeds doet. Aan 'getrek in d'r bek' ligt het dus niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 17:59

Er zijn ook paarden die gewoon letterlijk gek worden van steeds andere ruiters.
Niet elk paard is natuurlijk geschikt voor manege paard.

En ik weet niet wat voor zadels jullie daar hebben, maar kijk eens of het zadel wel goed ligt.
Voel zijn rug eens goed na.
Probeer anders ook eens een ander.


angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 19:46

Zet Steef er eens op (nee grapje Knipoog).
Maar ik denk dat die gewoon niet echt geschikt is als manegepaardje. Ik heb 2 maanden een pony moeten rijden die alleen maar steigerde, maar je kon wel 'weten' dat ze ooit een goede manegepony ging zijn, dat voelde je gewoon, dus blijven doorwerken, en nu is ze de braafste manegepony.
Ik denk dat je haar gewoon even wat tijd moet gunnen, proberen om één ruiter te vinden, die niet voor het 'aan de teugel' gaat, maar voor de perfecte gehoorzaamheid, dus been is vooruit, terug is terug. En als dat helemaal in orde is, er langzaamaan andere ruiters opzetten.



[edit typo]

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 16:30

past haar zadel wel goed?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 18:13

geef het dier wat tijd! wie weet wat maakte ze allemaal al mee, hoeveel eigenaars kende ze al, hoe is ze behandeld,... probeer correct maar vriendelijk met haar te zijn, het komt heus wel goed!

Zandra

Berichten: 21
Geregistreerd: 13-11-02
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-03 19:36

Tja... het beessie wat tijd geven..dat dacht ik ook! Rustig met d'r bezig zijn, haar vertrouwen proberen te winnen (want dat heeft ze gewoon totaal niet). Als je d'r zo in de lessen ziet, oogt ze trouwens niet gestresst ofzo.
Ik ben juist gevraagd om haar te rijden voor het 'niet aan de teugel gaan'. Inderdaad voorwaarts en ho is ho. Maar zelfs zonder druk aan de voorkant en naar voren rijden knalt ze uit het niets af en toe helemaal uit d'r pan. Vandaag nog haar rug goed gevoeld en nergens rare dingen tegengekomen. Ook naar het zadel gekeken en samen met mijn instructrice zijn we er over uit dat het goed ligt. Voorheen is het betreft zadels wel een geklooi geweest want er lag maar weinig goed op. Ze heeft een vrij hoge schoft. Nu heeft ze dan een goed zadel (al een tijdje) en dan krijg je sinds 1,5 week dus dit. Ik kan het allemaal niet echt rijmen..
En hoe ver moet je gaan met zo'n pony die wel ingezet wordt in de manegelessen? Elke dag als ik kom, hoor ik weer dat er aantal af hebben gelegen. Dit lijkt me ondertussen niet echt verantwoord meer... (Ik ben vandaag ook weer twee keer gelanceerd en terecht komen op je nek voelt nou niet bepaald fijn...morgen zeker niet!
Ik denk dat er maar iemand anders op moet die een soort superglue aan z'n kont heeft en die er echt niet afgegooid kan worden! Maar ik geloof dat er niemand echt staat te springen...

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:08

denkend als een manege-eigenaar zou ik toch echt die pony wegdoen (vervelend maar ik zie niet echt een andere oplossing), voordat er echt iets ernstigs gebeurt!
"rijden op eigen risico" wordt voor de wet -terecht- toch opeens een vrij rekbaar begrip, als iemand zn nek breekt omdat die knol gek in zn hoofd is en de eigenaar weet ervan.

of toch een volledig onderzoek aanvragen door een DA (soms kun je zelf niks zien/voelen maar een DA wel of kan een rontgenfoto iets uitwijzen), maar dat kost waarschijnlijk meer dan dat de manege-eigenaar het waard zal vinden. Scheve mond

in ieder geval sterkte...

ps: sommige paarden zijn ook gewoon knettergek hoor, die heb je ook nog!
wij hebben een soortgelijk geval op stal staan (een privepaard van een bijzonder goede ruiter en die is ook min of meer de enige die erop zit dus daar heeft het ook niks mee te maken), en daar valt ook gewoon echt geen land mee te bezeilen...
heel jammer, want het is een onwijs gaaf beest om te zien Kwijl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers