foute methode?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-01 22:52

Als mijn verzorgpony iets niet wil, dan wil ze het niet. Meestal gaat ze op de rem, achteruit of hard galoperen wat ik dan doe is dat ze van mij minstens 10 min MOET stilstaan of 20 meter achteruit of galopperen tot ze echt niet meer kan. Maar laatst kreeg ik daar ontzettend veel commentaar op. Dat t helemaal fout is en dat ik dan de pony zijn zin geef en dat het alleen maar slecht is Verward Wat vinden jullie hievan?


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 01:32

De meningen zullen hierover denk ik verdeeld zijn, maar hier komt de mijne...
Ik ben het absoluut eens met het feit dat je je pony niet de baas moet laten zijn. En niet overal zijn zin in moet geven. Maar ik ben het niet eens met het feit dat je 'm dan (ja hoe zal ik het zeggen) forceert en doorgaat tot hij helemaal op is. Ik kan me goed voorstellen dat een pony de volgende keer weer niets wil omdat ie misschien denkt dat ie alles weer moet doen tot ie niet meer kan. Laat 'm bijv. wel stilstaan, maar 1 minuut is naar mijn idee tijdens het rijden lang genoeg. Laat 'm wel galloperen, maar jakker 'm niet af. Gewoon een paar rondjes (bijvoorbeeld) en beloon 'm dan. Achteruitlopen... waarom 20 passen? Kan ook minder naar mijn idee. Het is niet de bedoeling dat dit verkeerd overkomt, maar ik denk dat je een pony beter laat gehoorzamen en naar je zelf kunt zetten als je een tussenweg zoekt en laat de pony weten dat je tevreden met hem bent als hij iets wel doet. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:23

mijn verzorg paard sprong eerst ook elke keer aan in galop omdat galop voor een paard minder vermoeiend is dan draf gelloof ik Verward
toen hebben ze ook gezegt na een hele tijd als ze aan springt geef je haar meteen een tik en laat je haar een uur achterelkaar galoperen en als ze er uitvalt geef je haar weer een tik het is misschien een beetje zielig geweest zou je misschien denken maar ze gheeft er wel van geleerd ze doet het namelijk niet meer ja heel af en toe maar dan doet ze het omdat je perongeluk je been ietsjes naar achterlegt..

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:29

Wat jij beschrijft wordt "negatief belonen" genoemd, en ik ben er voorstander van. Alleen mag het wat minder extreem wat mij betreft!

Grtz, Sonja

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:33

raar idee marfiek. Volgens mij wordt dat beest er alleen maar gefrustreerd van. Tenslotte is de zweep GEEN strafmiddel maar hulp middel.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:46

het is door een goed instricteur vertelt dat ze dat moest doen ... in de les die haar al een hele tijd goed les gaf dus dat zat wel goed denk ik ... ik ben er niet bij geweest

Valentina 26 jarige welsh k (valk) merrie gestopt in de sport (M dressuur tussen de paarden) nu lekker veel op de wei met vriendjes, nog lekker in beweging met rijden en longe en heerlijk naar het strand, top!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 17:58

Ik ben er ook wel een voorstander van, maar een uur achter elkaar laten galoperen vind ik wel erg...

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 18:04

volgens mij wordt er een beetje overdreven. om t wat duidelijker te maken.
vooral dat lang stillaten staan lijkt me beetje raar. paard wil niet dus maar stil laten staan. weet wel dat als ik dat bij jermy probeer dat hij dan op zn dod gemakje gaat staan die is liever lui dan moe. achteruit laten lopen zal ik me eens in verdiepen wat ikd aarvan vindt. nu zie ik t nut erniet van in omdat te doen. vooruit is vooruit en geen gezeur.
bij de galop doe ik t zelf ook. paard druk en wil graag galoperen ok is goed. maar ophouden als ik t zeg en das dus steevast een paar rondjes nadat hij zegt ik wil niet meer. hoeft niet hard maar wel door.
t ligt er natuurlijk wel aan in welke situatie je paard dit doen. uit angst is t natuurlijk iets heel anders dan als t uit onwil is

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 18:17

Als mijn paardje de trailer niet in, wil ie inderdaad ook echt niet en hij gaat dan ook achteruit lopen. Volgens mij is het wel goed dat je hem niet zijn zin geeft en hem laat doen waar ie wel zin in heeft, zoals in galop, maar dan wel lekker lang. Als mensen er commentaar op hebben, moet je vragen wat zij dan zouden doen.

Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 19:33

Dennis ging in het begin altijd liggen. De eerste 2x wist ik niet wat er gebeurde maar de 3e x dat hij het deed was ik optijd bij m'n positife en ben op z'n nek gaan zitten zodat hij niet omhoog kon. Hij vond het wel leuk maar toen we d'r 5 minuten zaten/lagen begon hij het zat te worden. Toen hij het zat was moest hij nog ongeveer 1 minuut en toen mocht hij weer over eind. Als hij het na 1 minuut zat was geweest had hij er maar 2 minuten gelegen en als hij het na een uur nog leuk gevonden had had hij er een uur gelegen. Het moet wel een beetje een straf zijn en niet alleen maar lollig dus moet hij van mij iets langer dan hij zelf wil. Maakt dus niet uit hoe lang hij wil, ik wil altijd iets langer.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 23:43

Ja, je moet het niet overdrijven maar gewoon net iets meer vragen dan zij net van plan was. Het eerste stukje zal zij nog met een zeer voldaan gezicht lopen maar als ze dan merkt dat ze nog net ff door moet, merkt ze dat het toch wat minder leuk is dan ze dacht. Als zij achterwaarts wil en zij wil stoppen is 2 passen extra nog door al genoeg.
En vooral niet nijdig worden maar gewoon rustig blijven!

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 11:14

is het niet de bedoeling om met je paard te werken op een manier die leuk is voor jullie allebei? belonen voor dingen die hij wel goed doet werkt 10 keer beter dan streng straffen voor dingen die hij verkeerd doet! en vraag je goed af waarom hij iets niet wil...vraag je soms teveel van hem? of ben je al een hele tijd met dezelfde saaie oefening bezig ofzo? misschien hinder je hem wel in z'n mond ofzo. een paard reageert altijd op wat jij doet. als jij hem geen reden geeft om te staken zal hij dat ook veel minder doen.
probeer conflicten met je paard altijd zo subtiel mogelijk op te lossen is mijn devies! daar heb je uiteindelijk veel meer aan. en belonen voor wat hij wel goed doet, vooral na een conflict is erg belangrijk.
ik hoop dat je hier even over na wilt denken en wilt proberen.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:31

Citaat:
Op 2001-07-10 17:29, schreef Sonja:
Wat jij beschrijft wordt "negatief belonen" genoemd, en ik ben er voorstander van. Alleen mag het wat minder extreem wat mij betreft!

Grtz, Sonja


Tuulijk, een paard moet weten hoe ver hij kan gaan. Maar, ik- absoluut tegenstander Haha! -denk dat het ook anders moet kunnen. Ik snap de verhouding niet als je paard WIL galoperen, en jij dwingt hem dat te doen de rest van uur.. Ik zie alleen nadelen: Je pony is doodmoe, jij bent moe, je hebt een rotgevoel (althans.. dat zou ik hebben *LOL* ). Volgende keer doet je paard het niet meer, omdat hij/zij BANG is geworden, dat ie weer wordt geslagen, tot een uur vol heeft gegalopeert. Ik leg me helemaal aan bij Yasmeen en Marjolein. Paardrijden doe je samen, toch? Anders kan je net zo goed op een scooter gaan zitten, en een paar 'voltes' rijden Haha! Maar goed, zo denk ik erover.. Even een raar voorbeeld.. maar stel dat jij je paard leert aan de teugel te gaan.. Doet ie t een keer, wordt ie beloond. Zal ie t de volgende keer weer doen, want hij weet dat ie wordt beloond (dit is dus positief belonen). Maar doet t een keertje niet, en jij gaat als een gek met je zweep/sporen enz.. te keer, en rukt in z'n mond enzo (IK ZEG DUS NIET IEMAND DAT HIER DOET! IK BESCHULDIG NIEMAND Haha! ) dan heeft ie de volgende keer zoites van: Ja daaaag, ik ga dus ech nie netjes muun hals krommen.. als ik t een keer fout doe, breekt de pleures uit.. En jij krijgt ermee te maken, dat ze niet snappen waarvoor je ze straft.. Maar goed, dat zeg ik, iemand die een dravertje heeft die nog liever 6 maanden in dr stal staat dan dat ze een uurtje Dressuur in de bak moet doen.. Haha!

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.


Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 21:02

Bedankt voor jullie reacties. Maar wat ik hier beschreef is ook extremer dan in het echt maar gewoon om het duidelijk te maken Party!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 00:21

De methode die je gebruikt is inderdaad goed, dus als je pony per se achteruit moet, oke, maar dan wel net zo lang als jij wil. Het galopperen is een andere verhaal; ik zou niet lang galopperen om haar (?) te straffen, maar het galopperen ingewikkeld maken. Waarom er niet even een volte tegenaan gooien en die vergroten en verkleinen, of een gebroken lijn of zelfs een slangenvolte met een paar bogen? Snel galopperen is namelijk niet echt vermoeiend voor een paard; hoe sneller, hoe minder hij z'n evenwicht hoeft te bewaren (gewoon schuin door de bocht). Langzaam galopperen kost echter veel meer energie omdat ze zich dan helemaal moeten uitbalanceren (rechtop door de bocht). Ik zou haar dus wel in galop houden (enkele minuten) maar die dan ook echt intensief gebruiken door figuren te rijden enzovoorts.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers