opstijgen en leren stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-07-01 18:49

Hallo, ik even een vraagje aan jullie. Heb een verzorgpaard van 1.76 die het moeilijk vind stil te staan. Weten jullie misschien tips? daarbij (ik ben zelf 1.65) heb ik moeite met opstijgen ook ivm mijn rug. Nu heb ik een opstijgbeugel besteld, heeft iemand daar ervaring in? groetjes Margaret


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 19:34

hoi
Die opstijg beugel zal best wel gemakkelijk kunnen zijn.
En met stilstaan bestaat er best een gemakkelijk trucje.
Laat in het begin iemand je paard vasthouden en stijg dan op.Zorg dat je wat brokjes oid bij je hebt en geef die dan aan je paard als je erop zit.Je paard kan nooit met zen hoofd achterstevoren om die brokjes te pakken aanlopen.In het begin geef je meteen die brokjes maar de tijd tussen opstijgen en brokjes geven kun je langzaam aan gaan verlengen en dan blijft hij keurig lang stilstaan.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 20:59

Hoi bekend probleem.
Ik rijd handelspaarden en die hebben dat oook heel erg.
Sommige lopen ellende lang rondjes te draaien en te zeiken en als je je voet over het paard heen gooit gaan ze rennen GRRR. Dus daarom zetten wij onze 'nieuwe' paarden vast als we erop gaan.(de jonge paarden trouwens ook.) WE hebben altijd brok bij ons en dat geven we als we opstappen en als we zitten. Is hij braaf belonen en er weer af en der weer op en der weer af en der weer op etc. etc. In het begin doen we het met zijn 2en want je weet nooit wat zo'n paard voor een reactie geeft maar meestal gaat het goed. Later alleen.
Steef

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 22:16

Vraag gewoon even iemand om hem vast te houden, na een tijdje zal ie het begrijpen en wordt het vanzelf beter. Succes ermee.

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-07-01 12:33

Jongens bedankt voor de tip, met die snoepjes ga ik het zeker proberen want daar is hij gek op. En Steef succes met het rijden, lijkt me een grappig gezicht als ze heel hard wegrennen. Grapje hoor Steef. Als je mij bezig ziet..... Groetjes Margaret.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 18:24

waarom gebruik je geen stoeltje terwijl iemand anders hem vasthoud en brokjes voert.
Door dat stoeltje hoef jij ook niet zo lang in je beugel te hangen, dat is voor je paard ook veel prettiger.

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 10:13

ik geef altijd van te voren een brokje, dan zijn ze even aan het kauwen, dan stijg ik op en als ze dan braaf zijn blijven staan, krijgen ze meteen weer een brokje!

Let wel: dat doe ik natuurlijk alleen als ze het niet kennen, een poaard dat het eenmaal kent, krijgt zo af en toe ook nog wel eens een brokje hoor, maar niet meer standaard iedere keer!

Er is 1 ding dat pertinent niet werkt, en dat is boos worden!

EN inderdaad Margaret: een stoel erbij lijkt mij ook nog niet zo'n gek idee!

Charmotte

Berichten: 4245
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 17:28

Charmotte blijft ook niet staan (met aansingelen en opstijgen).
Ik wordt wel altijd boos Boos! , ik weet dat 't niet goed is..... Maar ja het is eg sow irri! Vaak ben ik alleen en steeds als ze weer loopt zet ik haar stil en probeer ik het opnieuw, errug vermoeiend.... Gaaaap

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 17:31

Is het nou eigenlijk nog gelukt met stilstaan of niet?

francien
Berichten: 405
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 23:10

ik ben het eens met Manon gewoon ienmand die hen vast houd.
ik heb het ook gehad met penstacan toen ik hem net had .
voor dat ik me been over het zadel had was hij al een stuk verder.
of hij drafde aan,niet leuk.
ik heb ook aan iemand gevraagt of die hem vast wou houden .
toen dat goed ging bleef er alleen iemand bij staan . en nu kan ik op stappen waar ik wil hij begrijpt nu .

succes er mee en gewoon vol houden

_________________
een welsh-cob is een vriend voor het leven

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: francien op 2001-07-14 23:13 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot en 69 bezoekers