Hoe hebben jullie de keuze voor je zadel gemaakt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 09:33

Ik ben dus aan het sparen voor een "echt" zadel. Ik ben begonnen met een goedkoop Divozaatje, want ik dacht in eerste instantie dat ik het zadel alleen voor buitenritjes zou gaan gebruiken. Maar ondertussen wil ik toch echt wel verder met western, dus moet er ook een "echt" zadel gaan komen.

Nou heb ik een paar keer in de Billy Cook van mijn instructrice gereden, en dat vond ik echt een vreselijk rotzadel. Veel te hard, en geen contact met het paard.
Nu heb ik een week een Garland op m'n pony gehad, wat 1 voordeel had: de achterkant is wat hoger dan van m'n eigen zadel, en dat voelt op zich best lekker aan; net of je in een stoeltje zit. Alleen de voorkant vind ik dus veel te steil, die van mezelf is wat minder steil en daardoor kom ik er nooit tegenaan. Bovendien heb ik veel minder contact met de rug van m'n pony; ik voel gewoon niet goed wat de achterbenen doen. Aan de andere kant heb ik wel een fijn contact met m'n benen.

Maar na een weekje Garland gooide ik gisteren m'n Divozaatje er weer op, en jee wat heb ik lekker gereden. Ik voelde alles weer lekker, stootte me niet aan de voorkant (ook niet toen ik wat joepie-bokjes uit moest zitten) etc...

Hoe hebben jullie de keuze voor jullie huidige zadels gemaakt (geleend van anderen, of alleen gereden bij het aanmeten), en hebben jullie er nooit spijt van gehad?
Als je nu een ander zadel zou moeten, waar zou je nu dan extra op letten?

Alvast bedankt,

Sonja


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:04

Ha Sonja!
Hihihi...zoals je wel weet vind ik een Billy Cook juist alles behalve een rotzadel! heerlijk...Ik zal even uitleggen hoe mijn keuze op een Billy Cook (reiner) is gevallen...voordat ik Escala had, had ik een bijrijdpaardje, ook een arabiertje. Op Gim reed ik met het zadel van de eigenaresse of soms met het zadel van degene van wie ik les had...(Dat waren 2 verschillende merken...) Op een gegeven moment ging de eigenaresse van Gim op zoek naar een ander zadel en zij kwam dus uit bij een Billy Cook...toen ik voor het eerst op dat zadel mocht rijden ging alles spontaan tig keer lekkerder! Ik zat lekkerder, paard liep lekkerder en, in tegenstelling tot jou Sonja, ik kon het paard ook vel beter voelen! Dus toen ik Escala net had gekocht heb ik eerst nog even met het zadel van de jongen bij wie ik op stal stond gereden, toen is Wen een keer met haar Billy Cook gekomen om te kijken hoe dat op Escala paste en dat was het wat mij betreft dus helemaal. Dus al mijn spaarcentjes opgenomen en een nieuwe Billy Cook gekocht. Haha! En ik moet zeggen dat ik er nog steeds heel blij mee ben. Schijnheilig

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:18

mijn oude zadel paste niet meer en toen heeft Cl@udia een Orthoflex meegenomen om eens uit te proberen. Ik was gelijk verkocht. Zat heerlijk en gaf geen drukplekken bij Lois. Ik zou geen andere meer willen. Deze zadels zijn alleen een beetje erg duur als je ze nieuw moet kopen.

Niets zo charmant als een paard in her land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:48

Uiteraard moet het goed op Mileen liggen, daarom moet het sowieso een kort zadel zijn, want het is natuurlijk maar een kleine pony. Verder heeft ze een makkelijke rug met weinig schoft.
'k Ben het boompje nog aan het opkweken, als er geoogst kan worden neem ik effe kontakt met je op om te komen kijken *LOL* !

Grtz, Sonja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:50

Citaat:
Brigitta:
Op 2001-07-09 11:48, schreef Sonja:
Uiteraard moet het goed op Mileen liggen, daarom moet het sowieso een kort zadel zijn, want het is natuurlijk maar een kleine pony. Verder heeft ze een makkelijke rug met weinig schoft.
'k Ben het boompje nog aan het opkweken, als er geoogst kan worden neem ik effe kontakt met je op om te komen kijken *LOL* !

Vikki: de Billy Cook vond ik zo verdomde hard..... en op een of andere manier vond ik het rijden alsof er een telefoonboek tussen m'n paardje en mij in lag ofzo *LOL* !
Grtz, Sonja

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 11:03

Ook ik heb een Ortho-Flex en ben er weg van. Zit heerlijk, goede kwaliteit leer en past perfect op verschillende paarden. Zeker een aanrader om een bij iemand te proberen.
Tegenwoordig worden ze ook veel op Ebay aangeboden voor een stuk minder dan nieuw (rond de $1500).
EN het worden 'collector-items' sinds de fabriek gesloten is (helaas).

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 16:58

Het zadel dat ik nu heb, heb ik op het uiterlijk gekocht (wat een snob he). Het bewuste zadel had ik al een jaar daarvoor gezien en ik was en ben er nog steeds helemaal weg van. Omdat ik mijn eerste zadel te klein had gekocht moest ik iets anders hebben. Het nieuwe zadel mocht ik uitproberen en het paste goed op mijn paard dus daarom heb ik dit zadel gekocht.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:07

ook opletten of het zadel geschikt is voor de discipline die je wilt rijden. Een pleasure zadel geeft niet genoeg 'beenvrijheid' voor reining bijvoorbeeld

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:25

Voor mij was het heel simpel; $125,-... Ik heb die van mij van een oom van mijn man overgekocht. Hij kocht toch een nieuwe en ik kon dit zadel voor een prikkie kopen. Het zadel past goed en zit lekker Knipoog
groetjes.

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 20:39

Hi Sonja,
Ik moet bekennen dat ik het wel met Vikki eens ben. Ik heb zelf ook een Billy Cook (reiner) en ik zou niet anders willen. Ik heb op meerdere zadels gereden en ze hebben allemaal hun eigen vorm. Het is maar net wat jij zelf prettig vind. Persoonlijk wil ik vooral alle ruimte hebben om me goed te kunnen bewegen. Vergeleken met andere zadels vind ik mijn zadel bv smaller van boven, in de breedte bij mijn heup bedoel ik, daardoor heeft ook mijn bovenbeen goed contact met het paardelijf waardoor ik hem goed met subtiele beendruk kan sturen. Als iemand anders op mijn zadel rijd zeggen ze inderdaad vaak dat het een hard zadel is, maar ikzelf merk dat helemaal niet als ik rij....misschien genoeg vet op mijn kont? Knipoog
Neem in ieder geval de tijd om een zadel te zoeken dat zowel bij jouw lijf en je rijstijl als goed op je paard past, je moet er tenslotte bijna iedere dag opzitten en een goed zadel is dan wel zo prettig.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 15:49

Ik heb een crates. Gewoon in Utrecht op de paardenbeurs op zadels gaan zitten in mijn prijsklasse. Bij de wesetrn imoprt company werd ik het beste geholpen en die heb ik na een paar maanden gebeld(had inmiddels les enz enz). Hij had 3 zadels mee 2x crates en een circleY. Die laatste gaf inderdaad zo'n telefoonboek gevoel dus die viel gelijk af.
Die crates zaten allebei goed dus toen ben ik op het uiterlijkgevallen .
Nu ben ik al aan het denken voor een ander zadel een meer trail type voor lange buitenritten. Maar dan ga ik eerst gewoon in de winkel passen en kijken.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

banish

Berichten: 965
Geregistreerd: 09-03-01
Woonplaats: Leiderdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 21:56

Ik heb ook een crates. Ik heb eerst laten kijken welke van de zadels goed pasten en toen bleven er drie over. Daar heb ik de duurste van laten afvallen en toen heb ik van de overige 2 de mooiste uitgezocht. Daar ben ik op gaan ridjen en dat beviel meteen. Dus die is het geworden. Pling


Jac

Berichten: 874
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Mooi brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 09:45

Ik heb vorig jaar ook een Crates gekocht. Op de ranch hadden ze een crates leszadel en dat ding zat heerlijk. Ik had toen nog de goedkoopse Billy Cook, overigens een prima zadel, maar ik wilde een Crates. Ik heb toen de mensen van de oregon Trail Tack Store laten komen met een aantal zadels, en de mooiste eruit gezocht. Ik moet zeggen, prima zadel, zeker als het lekker ingereden is. Ik wil geen ander meer. Mijn nichtje heeft een Billy cook pro reiner gekocht, ziet er mooi uit, maar ik vind het niet zo lekker zitten.
Je moet natuurlijk ook het zadel uitzoeken voor de discipline (reining, pleasure enz)die je wilt gaan doen. Plus de omvang van je kont! Knipoog (15, 16, 17 inch)
Groetjes, jac

Adrienne

Berichten: 1535
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:26

Ha Sonja

Als jij je stoot aan de voorkant van dat garland zadel wil dat zeggen dat jij er niet in past. Zelf heb ik al een jaar of 9 een circle Y en daar ben ik reuze tevreden over. Wat je het beste kunt doen als je een zadel gaat uitzoeken is een afspraak maken bij een winkel zoals bv Arthur´s westernstore, in elk geval een winkel waar je met je paard naar toe kunt. Of een winkel die naar je toe komt met zadels. Het belangrijkste is dat jij en je paard comfortabel zijn met het zadel. Dan pas komt, hoe ziet het er uit. Mijn zadel heb ik bij Arthur gekocht. Het begon met een hele "zadel dans". Welke zadels vond ik lekker zitten en waar paste mijn "behind" fatsoenlijk in was de vraag. Met die zadels zijn we naar mijn paard gelopen en aan het passen geslagen. Dat zadel wat toen ook goed op de rug van mijn paardje lag is het geworden. Je moet dus niet af gaan op zadels die door anderen voor je worden mee gebracht of van iemand anders zijn geleend. Je kunt ze wel proberen maar de kans is natuurlijk vrij groot dat het zadel voor jou niet de goede maat heeft en dan vervolgens ook niet echt lekker zit.
Precies het zelfde verhaal geld voor een tweede handsje. Ze zijn vaak nog gewoon erg goed te gebruiken. Maar ga naar een goede winkel of neem iemand mee die echt weet hoe een zadel moet liggen. Dan heb je het minste kans dat je een onding koopt waar je later helemaal niet tevreden over bent.

Succes er mee.

Adrienne

"We can't actually drop it off at an orphanage, they might get upset when it turns Asian." Dean Winchester.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:54

Hartstikke bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik Steco ga vragen een goed zadel aan te meten bij Milena en mij, ik word daar altijd hartstikke leuk en goed geholpen. Thanks!

Sonja

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:02

o ik wil nog ff wat zeggen. Hierboven zegt iemand dat je een winkel moet zoeken waar je met je paard naar toe kunt. Toen ik mijn zadel ging kopen werd dat me afgeraden, waarom? .Omdat je paard toch enigzins gestresst is als hij moet reizen.
Dan ben je daar met een iet wat gespannen paard en dan moet er vanalles gebeuren in een vreemde omgeving. Dan kun je nooit lekker rustig je zadel uitproberen.
Dus probeer ze thuis te laten komen.
Of je moet natuurlijk net toevallig op wedstrijd zijn.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:41

Jaaaaa, Steco, daar heb ik laatst mijn zoveelste hands Billy Cook ook gekocht. Errug aardige mensen maar ze hebben er niet zoveel verstand van. Van hoe een zadel nou moeten liggen op je paard. Ik zou je aandraden om een kenner in je omgeving te vragen om erbij te zijn als Steco bij je langs komt!

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:45

Ik wou dat dus niet zeggen, maar gelukkig deed jij dat wel, Marianne.
Toen Steco bij ons langskwam om een zadel aan te meten vroeg hij om hulp van iemand van de stal?
Das best jammer, verder hele aardige mensen idd. Maar niet om te vertellen of je zadel wel of niet past Haha!

Moosie

Berichten: 341
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 17:45

Dubbel SOLLIE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moosie op 2001-07-11 18:46 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers