Studeren in buitenland

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
assie

Berichten: 9477
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Studeren in buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 20:51

Ik zit nu in de 5e voor de 2e keer en ben me al aan het oriënteren over wat ik wil gaan doen als ik later groot ben Knipoog .
De richting weet ik in ieder geval al (dat is tenminste al iets Lachen ) namelijk "dieren". Dat is heel ruim, dus om het specifieker te zeggen. Ik wil graag óf diergeneeskunde, óf dierenverzorging gaan doen. Ik wil graag echt met dieren werken, dus niet ergens boven in een hokje zitten en mensen commanderen, hoe ze de stallen moeten uitmesten bijvoorbeeld.
Aangezien ik VWO doe, wordt het waarschijnlijk diergeneeskunde, want ik vind het toch best 'zonde' van mijn VWO, als ik dan een mbo-opleiding ga doen (de HBO-variant is mij te bedrijfstechnisch/managementachtig gericht)

Het diergeneeskundig leersysteem in Nederland vind ik niet zo super geweldig, dus de oplossing: naar het buitenland.
Maar wat zijn dan goede universiteiten in het buitenland? Hoe gaat dat in zijn werk? Krijg je een speciale studiefinanciering? Heb je als buitenlandse meer kansen om op zo'n universiteit te worden toegelaten? En geeft het voordelen als je bent afgestudeerd, om dan in het buitenland afgestudeerd te zijn?
Wat zijn de voordelen? En wat de nadelen?

En mijn belangrijkste vraag: Zijn er hier ook mensen die ervaring hebben met het studeren in het buitenland?

Ik ben heel benieuwd of er hier bokkers zijn met buitenlandse studeerervaringen Lachen

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.


Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:54

Carola studeert dacht ik diergeneeskunde in Belgie, moet je haar eens vragen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 20:56

ervaring niet, ik ga wel na mijn huidige opleiding studeren in australie

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 21:37

Pfoeh, daar zeg je nog eens wat. Heb je er over nagedacht dat het best lastig is om alles in het engels(?) te leren en dat evt toe te passen in het Nederlands als je hier een baan wilt? Lijkt me best vervelend... ik weet wel dat ergens op internet een hele site is over studeren in het buitenland, studiekeus.nl ofzo?
Reken je er ook op dat je meteen intern zal moeten, of bij een gastgezin?

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

assie

Berichten: 9477
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-02-03 22:41

Ja, over dat intern gaan had ik al een beetje nagedacht, maar ik neem aan dat je in een land als bijvoorbeeld Engeland toch ook best op kamers kunt? Of tel je dat onder intern?

Over de boel in het engels leren, dat lijkt me idd wel moeilijk, maar mijn engels is zeker niet slecht en bovendien lijkt dat me juist ook een uitdaging. Over het daarna weer omschakelen naar het Nederlands maak ik me niet zo'n zorgen. Ik ben nl niet van plan om in Nederland te blijven wonen voor de rest van mijn leven. Als ik eenmaal ben afgestudeerd (in een ander land) dan blijf ik daar waarschijnlijk nog wel een paar jaartjes wonen en werken.

Ik zat trouwens als universiteit te denken aan Oxford, maar na een beetje op internet gezocht te hebben en op de site te hebben gelezen wat de eisen zijn is dat denk ik toch íets te hoog gegrepen Knipoog . Ik zou het misschien wel aankunnen, maar toegelaten worden... denk niet dat dat gaat lukken (zóveel aanmeldingen). Maar dan heb je het natuurlijk ook over Oxford, zo ongeveer de bekendste universiteit ter wereld *LOL*

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:24

Ik heb eerst rechten in Nederland gestudeerd en heb daarna nog een jaar in Londen gestudeerd (University College). Oxford en Cambridge daar kom je echt niet in. Veel te hoge toelatingseisen en veel te duur. Ik zou ook niet aanraden om heel je studie in het buitenland te doen. De opzet van een universitare opleiding in Engeland verschilt gigantisch van die in Nederland. Ik weet ook niet of je zo met een Engels papiertje in Nederland aan de slag kan. Als jurist in ieder geval niet. Verder is het is gigantisch duur in Engeland. Ik had een beurs van 15.000 gulden gekregen voor 1 jaar. Daar redde ik het bij lange na niet mee. Het collegegeld was toen (1996) al ruim 7500 gulden per jaar. Daar komt dan nog huisvesting, eten etc allemaal bij. Londen is echt niet betaalbaar. Ik heb geluk dat ik familie in Engeland heb wonen en ben na 3 maanden bij hun gaan wonen.
Het is wel een super belevenis om in het buitenland te studeren hoor. Maar ik vond een jaartje echt wel lang genoeg.

Astrid

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 23:33

Ik zit nu in Wales, als exchangestudent Haha!
Ik zit zelf op het HBO in leeuwarden, en voor mijn studie moet ik verplicht drie maanden naar een engelastalig land. Ik heb een beurs gekregen van Socrates, via Erasmus. Die regelen meer beurzen voor studenten in het buitenland. Is het niet handiger om gewoon in Nederland te gaan studeren en een deel van je studie in het buitenland te doen? bijvoorbeeld een stage die je via een universiteit in het buitenland volgt. Op die manier is er vaker makkelijker iets te regelen dan wanneer je dat zelf allemaal moet regelen. De scholen zelf hebben contacten met het buitenland, dus die hoef je allemaal niet meer te regelen. Mijn Nederlandse studiefinanciering vande IBG loopt trouwens gewoon door. Mijn ov heb ik ingeleverd, daar krijg je ook geld voor.
Als je verder nog iets wil weten zeg het maar. Haha! Misschien kan ik vragen of ze hier ook iets met diergeneeskunde doen.. Ik zit nu aangesloten bij de University of Wales College in Newport, en ik zit voor drie maanden op de campus.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 10:59

Same here.
Ik heb mij georienteerd, wilde in Portugal gaan studeren. Kwalitatief is dat dus echt helemaal niks. Toch wel een halfjaartje naar PT en dan zien of ik in NL ben ingeloot.
Je loopt alleen altijd tegen een hele grote muur op: de Nederlandse diergeneeskunde opleiding is gewoon top of the bill. In Nederland kunnen ze je met de verkeerde opleiding 3 jaar over laten doen. Zuid-Europa valt daar ook onder, ondanks dat het EU is. Er is wel sprake van dat ze je bachelor (alles wordt bachelor/master) gedeelte niet mogen weigeren, je master echter wel. Dus oplossing zou zijn bachelor doen in het buitenland en naar NL terugkomen voor je master. Doe je dat niet dan heb je een niet-geaccepteerde opleiding en kom je in Nederland niet aan de bak, tenzij je je master / laatste 3 jaar over doet. Hiervoor hoef je op dit moment NIET te loten, dat is weer een voordeel, maar toch...
Binnen de EU blijft idd je IBG-beurs lopen, daarbuiten kun je extra funds krijgen, maar dat is ook onwijs moeilijk. Het is niet goedkoop en het is ook zeker niet makkelijk (ik ben het aan het opgeven, ik doe wel Gent denk ik nu, terwijl ik eerst dacht: ik doe NOOIT Gent). Ook handig is dat je aanvullende beurzen kunt krijgen die elkaar niet uitsluiten (had ik een site van, moet ik mijn zus eens vragen, die gaat misschien een paar maanden in de VS studeren).
De allerbeste europese opleiding is natuurlijk Cambridge, daarvoor moet je echt supergoed zijn. Dan heb je nog Liverpool ook goed aangeschreven, Edinburgh en wat scandinavische landen. Het kan allemaal wel, maar het is niet dat je zegt simpel. Je moet nl. ook nog eten en een dak boven je hoofd hebben en hoewel buitenlandse uni's geilen op buitenlandse studenten (zoals elke uni), krijg je echt geen geld toe! Engeland lijkt op dit moment voor mij simpelweg te duur. Daarbij komt ook nog dat in NL mijn kansen erg laag zijn omdat ik een 6,9 gemiddeld als eindcijfer heb gehaald Verdrietig , maar ik ga er gewoon voor en word ik geen DA, dan heb ik toch nog wel leut.
Ik zou nu iig beginnen met regelen / orienteren, schijnt dat je er zo'n 1,5 jaar voor uit moet trekken om alles geregeld te krijgen, helemaal als je je hele studie in het buitenland wil gaan doen.
Ik zou zeggen: informeer eens bij de faculteit, die kunnen flink wat voor je betekenen, ook IBG kan een aantal vragen beantwoorden (het behouden van beurs bijv.), zoek contact met buitenlandse universiteiten en vind uit welke unis b/m opleidingen hebben, en maak dan ook zeker dat je bachelor in NL geaccepteerd wordt, altijd makkelijk!
NL is echt dg-mekka, hier een opleiding betekent dat je bijna overal aan de bak komt. En in het buitenland studeren is echt geen probleem, onze DA heeft in Cambridge gestudeerd (gepromoveerd, was daarvoor in NL student) en dat maakt echt niets uit. Tuurlijk zijn diagnoses en vaktermen anders, maar dat went echt wel. Heb je een cambridge papiertje, dan gaat echt iedereen kwijlen en kun je bijna direct in NL bij de Uni binnenlopen voor een baan. Maar dan moet je wel dat papiertje hebben Knipoog

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Marjolein

Berichten: 11629
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:31

http://netvet.wustl.edu/vschool.htm#eu
heb me ooit toen ik nog VWO leerling was ook georienteerd op buitenlandse DG opleidingen, uiteindelijk kwam het erbij mij opneer dat Gent of Engeland het meest voor de hand lagen (maarja toen stopte ik met school en hield het weer eens op Haha!)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:42

Ik woon dus in het buitenland en studeer er als wel. Ik ben college begonnen voor dierenarts. Ieder semester kun je financial Aid krijgen. Daarbij komt nog dat je lening kunt krijgen door school. Ik ben hartstikke blij weer begonnen te zijn met school en ik heb tot nu toe nog geen financiele problemen gehad.

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:50

Ik heb een tijdje aan de universiteit van Stockholm gestudeerd, maar ik kan zeggen: in één woord geweldig. Het was wel maar voor paar maandjes, ivm de taalbarriere. Maar een super leerzame ervaring. Waar wil jij dan precies heen? Perse naar Engeland??

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

assie

Berichten: 9477
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-02-03 12:03

Misja schreef:
Ik heb een tijdje aan de universiteit van Stockholm gestudeerd, maar ik kan zeggen: in één woord geweldig. Het was wel maar voor paar maandjes, ivm de taalbarriere. Maar een super leerzame ervaring. Waar wil jij dan precies heen? Perse naar Engeland??

Engeland lijkt me wel handig, aangezien ik redelijk goed ben in Engels (heb al van jongs af aan af en toe een week engels gepraat omdat wij Engelse vrienden hebben die minstens 2 keer paar jaar op bezoek komen)

Maar een ander land lijkt me ook wel heel gaaf hoor! Alleen dan zit ik denk ik met die taalbarrière. Frans zou ook nog wel gaan, maar Engeland lijkt me het "makkelijkste"

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:34

Tja, daar ben ik.
Ik studeer nu Diergeneeskunde in Gent, Belgie. Het is zwaar, het is moeilijk en je moet gigantisch veel doorzettingsvermogen hebben. Maar als je het zeker wilt, is het zeker de moeite waard.
Het slagingspercentage is echt heel klein, en er zijn gigantisch veel afvallers.
Het is dan ook niet voor niets de zwaarste studie van europa! (in nederland is het veeeeeel makkelijker, schijnt het). Je wordt doodgegooid met Fysica en Chemie het eerste jaar, en je ziet letterlijk nog geen hond. Maar als het je roeping is, dan is het de moeite waard.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:41

Jah, de taal kan inderdaad een probleem opleveren. Maar meestal leer je m vrij snel als je in een gastgezin woont. Ik woonde op mezelf in Zweden, in een studentenhuis met allemaal Italianen en Amerikanen. Het was dus een probleem voor mij om vloeiend Zweeds te leren spreken. Ikzelf zou Engeland niet echt een uitdaging vinden, maar das persoonlijk. Frankrijk lijkt me trouwens ook super!!!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:46

Dan nog even wat: hou er rekening mee dat het gigantisch zwaar kan zijn om in het buitenland te leven. Vooral als je niet 1,2,3 naar Nederland kan.
Dat is mij ook heel erg tegengevallen. Eerst dacht ik: 'avontuur! Daar ga ik voor! Dat doe ik wel!'. Maar nu.... Het is echt heel zwaar om je aan te passen aan een andere cultuur, om je 'buitenlander' te voelen, om niet zo vaak je familie/vrienden/vriend te kunnen zien. Ik zie ze gelukkig elk weekend, maar ik zou er niet aan moeten denken om echt maanden niet naar huis te kunnen.
Het is een uitdaging, maar het is ook een hele beproeving voor jezelf. Het is niet altijd even makkelijk.
Voordeel van gent is dat 1/4de van de DGK studenten Nederlander is.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:46

De methoden in NL en België verschillen nogal. Dat is wat het moeilijk maakt. Mijn nichtje heeft een paar jaar in België geneeskunde gedaan en is in NL verder gegaan.

Misschien is scandinavië een idee? Als je een beetje taalgevoel hebt is dat ook nog wel te doen (fins daar buiten gelaten). Ik heb alleen geen idee hoe het zit met toelating en erkenning van je uiteindelijke diploma. Ik ken ook wel mensen uit Zweden en Noorwegen die hier naar toe zijn gekomen waar het redelijk mee valt met de taalbarriere. Wel moet je vaak een soort talentest doen voordat je op een uni wordt toegelaten.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 12:53

Wat jantien zegt klopt ook helemaal.
In utrecht is het veel meer gericht op de praktijk, en minder theorie. Als je daar je papiertje behaalt, dan ben je ook écht dierenarts. Dan kun je het ook allemaal.
In gent mag je blij zijn als je na 6 jaar weet hoe je een injectie moet toedienen. Naar mijn idee is dat dus echt heel slecht. Maar ja... helaas had ik niet het geluk meteen naar Utrecht te mogen.
Maar wie weet heb ik dit jaar meer geluk!

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 14:54

En hoe zit het met overstappen? In Gent beginnen, daar de eerste paar jaar doen en dan in Utrecht verder? Is dat nog mogelijk, dan kan je wat beter combineren, en misschien kom je dan makkelijker in Utrecht binnen.

Maar op zich, ik zou altijd meeloten in NL. Nee heb je, ja kan je krijgen.
En hoe zit het met buiten de loting om binnenkomen? Daar hebben ze ook een hele toelatingscommissie opzitten. En dat je dan persé richting groot of RVV moet gaan doen, daar loopt ook nog een rechtzaak over. Dat zou ik dus wel even goed uitzoeken als ik jou was.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:11

Nee, Jantien, overstappen gaat helaas niet zo makkelijk. Gent en Utrecht verschillen zo veel, dat dat niet kan. Als ik nu nog in Utrecht zou komen, zou ik weer in het eerste jaar moeten beginnen. Wel kun je bepaalde vrijstellingen voor sommige vakken krijgen.
Toch ga ik dit jaar aan de decentrale selectie meedoen, omdat ik graag terug wil naar Nederland.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, Amanda_T, amco, Googlebot, idion, loowny, Moonfight, nicole_floor, Renee en 56 bezoekers