[VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

[VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 01:21

Geen problemen hier, alleen een soort van vraag.

Mijn haf is over het algemeen behoorlijk werkwillend, springen, dressuren, los, aan de longe, alles, zolang er maar wat gevraagd wordt en daarna beloond wordt, oren naar voren, kop derop en 1 en al vrolijkheid.

En dan denk je leuk...VD....afwisseling.
Maar ze kijkt me dus aan of ik gek ben, ok ik draai een rondje (zucht steun kreun) ok ik til mijn voet op (weer?) ok ik raak je hand aan, geef kusjes en JEE wat ben ik leuk (zucht kreun steun)

Maar ze lijkt er dus geen lol uit te halen, het kan haar niks schelen, als ik haar beloon na een zogezegd kunstje blijven de oren opzij hangen, een snoepje? OW dat is lekker, waarvoor?
Even allemaal heel simpel omschreven dus, want zo denkt ze natuurlijk niet, maar ze heeft er gewoon helemaal niets van.

Als ik daarentegen de pessoa erom hang tijdens het longeren en na afloop zeg hoe verschrikkelijk braaf ze wel niet geweest is is ze helemaal blij, kijkt voldaan, sjouwt de bak door, zonder pessoa vind ze longeren dus bv weer minder, ze loopt wel, maar spettert niet zogezegd.

Ik weet niet precies of ik het nu goed uitleg, maar met echt werken merk ik dat ze er vrolijk van wordt, blij als ze beloond wordt en het dus goed gedaan heeft.
Als ik haar even uitbundig beloon met een kunstje heeft ze er gewoon niks van, ze lijkt wel niet te snappen dat ze dan ook soort van werkt.

Ze volgt me wel de hele bak door, stap en draf (galop gaat iets te snel voor mij) samen springen we over hindernisjes heen (ik ren er om heen en zij springt) achteruit op commando doet ze ook erg fanatiek, evenals het stilstaan als ik stil sta of HO roep.

Kan het zijn dat ze de kunstjes gewoon niks vind?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-06 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Juist haakjes rond tag gezet.

partje
Berichten: 17
Geregistreerd: 23-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:16

ja dat kan of je hebt het lang en te vaak gedaan.probeer eens :3 maanden niks aan vd te doen en dan 15 tot 30 min per week.
sucses

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:22

misschien vind ze die kunstejes meer spelen! als ik namelijk mijn paard kriebel ofzo verwacht ze ook geen snoepje maar als ik haar in de stal zet weer wel... ligt er net aan wat jou beestje gewend is dnek ik...

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:37

partje schreef:
ja dat kan of je hebt het lang en te vaak gedaan.probeer eens :3 maanden niks aan vd te doen en dan 15 tot 30 min per week.
sucses


Ik doe het dus maar heel erg zelden, en dan 5 minuten of 1 keer omdat de lol er nou niet bepaald van afstraalt.
Op mijn eerste stal hadden we haar rondje draaien geleerd, dus na 2 keer veranderen van stal dacht ik leuk, proberen we weer eens, kijken of ze het nog weet, klein jaartje verder
En ze wist het nog wel, ze had er alleen nog even weinig plezier in.

Het is dus niet een sinds kort iets, het is vanaf het begin dat ze het vrij snel snapt en er dan vrij slaperig bij staat

Rianneke als ik haar kriebel dan merk je wat ze wel en niet lekker vind, bij kunstjes merk ik helemaal niets.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:38

Natuurlijk kan het dat ze VD gewoon niets vindt Ik vind het wel apart als dat ècht zo is, omdat ze er toch snoep bij krijgt en ik tot nu toe nog nooit een niet-enthousiast paard ben tegengekomen, maargoed, elk paard is natuurlijk verschillend

Het kan ook dat ze misschien het hele idee van VD gewoon nog niet zo goed snapt en er misschien gewoon nog wat meer oefening nodig is om de kunstjes wat meer te bevestigen en dat ze dan ook echt gaat begrijpen wat ze moet doen om dat voer te krijgen, en dat ze dan vanzelf enthousiaster wordt.
Het kan eventueel ook dat jij perongeluk steeds net wat te laat bent met belonen of het belonen verkeerd timet waardoor Par de link niet legt met het kunstje en de beloning. (ik speculeer maar hoor, ik zeg niet dat jij een slechte VDtrainer bent oid )

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 15:45

dagami zal best kunnen hoor, ben er niet zo geweldig in als sommige hier.
Maar shetje vind het dus juist wel leuk, nog niet zo ver, kusjes geven (lebber lebber) voetje geven (snoepieeeee) en rondje draaien.

Toen ik het idee had van goh dat is leuk heb ik hulp gevraagd aan een meisje van stal (de eerste stal dus) die allerlei VD met haar fjord doet, buigingen etc. en ook shows.
Maar bij Par zei ze in het begin ze snapt het niet en daarna ze lijkt er niets aan te vinden.

Moet wel zeggen dat Par snoep wel ok vind, maar er niet echt wild van is, als je penen in haar bak gooit gebeurd het ook net zo makkelijk dat ze na 2 penen denkt ok, en dan de rest laat staan.

Gekke pony Maar ok ze heeft wel een heleboel lol in dressuren, springen en dat soort dingen, had er alleen wat aan toe willen voegen.

dagami

Berichten: 2323
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 15:50

Zeker dat het een echte Haf is? Welke Haf is nou niet wild van eten

Het is op zich jammer als VD echt niet gaat, maar het moet leuk blijven voor paard + baas En volgens mij doe je al genoeg andere dingen als afwisseling dus dat is geen probleem toch

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 20:38

We twijfelen er aan Dagami
Toen ik haar kocht werd mij verteld dat hafjes dol op eten zijn, rustig en cool, supereigenwijs en knuffelig...tot nu toe is ze alleen nog maar supereigenwijs, het coole, rustige, knuffelige en vreterige zitten we nog op te wachten

Maar we springen wel samen en dat is ook wel een beetje VD toch? *wil ook gewoon erbij horen *

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:07

Misschien werkt het als je ergens anders mee gaat belonen?
Dus bijvoorbeeld in plaats van een stukje wortel een stukje appel, mandarijn of iets dergelijks.

Of misschien moet je eerst terug naar de basis, en daarnaast wat meer gaan spelen met je paard. Dus een beetje drijven, laten volgen, naar je toe laten komen en dan weer van je weg, de richting bepalen waarin je paard gaat en dergelijke dingen.
Misschien vindt ze de oefeningen te statisch, en wil ze liever wat meer actie en beweging in de vrijheidsdressuur voordat je haar weer enthousiast kunt krijgen voor de kunstjes.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:14

Odin dat doet ze dus allemaal al, volgen, mee rennen, stilstaan, opzij wijken, om je heen draaien, alleen de kunstjes niet.
Weglopen, naar je toe komen, om laten draaien tijdens het lopen....we kunnen leuk samenwerken in de bak zogezegd, alleen dit ene lijkt haar niet te bekoren.

Ik beloonde altijd met van alles, snoepjes, fruit etc. biksjes vind ze nog wel het lekkerst, maar na 1 hap ligt haar aandacht alweer 10 meter verder bij een rondvliegende vogel en lagen de biksjes op de grond een goed zo meissie werkt tot nu toe het beste.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:17

Als ze zo snel afgeleid is, denk ik toch dat er in de basis iets niet helemaal solide bevestigd is.
Je kunt dan misschien ook proberen de prikkels van buitenaf nog meer te verminderen, indien dat waar jij staat mogelijk is natuurlijk.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:22

Als ik het zo lees zou ik zeggen, lekker wat anders gaan doen! Je wil neem ik aan leuk met je paard bezig zijn en als je paard er zo duidelijk geen plezier aan beleeft is de motivatie vlug weg. Je zou misschien wel vanuit het voetje spaanse pas kunnen aanleren, misschien dat ze daarbij meer het gevoel heeft werkelijk iets te doen. Maar ik kan me ook best voorstellen dat er paarden zijn die er gewoon niets aan vinden!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-06 21:26

Hihihihihi wij hebben alleen een buitenbak.
Met dressuur, springen, vrijwerken en alle andere dingen let ze wel gewoon op, alleen bij het punt kunstjes dus niet.
En ik vroeg me af of als dat het enige is waarbij ze dus de andere kant op kijkt, niet leuk mee doet iets is wat haar gewoon niet ligt.

Amable dat idee had ik zelf ook, dus dacht vraag het eens hier.
Spaanse pas zou ze idd misschien wel leuk vinden.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:45

Tsja, dan is het inderdaad misschien beter om het gewoon niet meer te doen, als ze niet te motiveren is of afgeleid blijft. Dan zal ze het echt niet leuk vinden misschien.
Maar er zijn zo te lezen zat andere dingen die ze wel leuk vindt om de training en het dagelijkse werk mee af te wisselen.

LittleKathy

Berichten: 3262
Geregistreerd: 05-11-03
Woonplaats: Weert-Roermond

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:15

Tsja, het is natuurlijk niet echte arbeid voor een paard. Als je verder weinig doet en alleen dit kan ik me voorstellen dat sommige paarden zoiets hebben van zucht...Ik wil mijn energie kwijt. Maar mijn pony vindt het altijd wel leuk, vooral omdat ze er iets mee verdient

Lacuna

Berichten: 957
Geregistreerd: 05-07-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 13:29

Nou, hier heb ik er nog zoeen...
geen haf, maar een shettie deze keer. En hij ziet het nut er ook écht niet van in. Ik had hem geleerd pootjes te geven en op blok te staan, en hij doet het wel, maar echt met zo'n uitstraling van "oww man, mag ik alsjeblieft stoppen? Ik sta écht voor joker zo!"
Diezelfde uitstraling heeft hij trouwens ook altijd als ik zn manen wil invlechten

Ik heb de hoop op een kunstjespaard maar opgegeven, en ben lekker alle andere dingen gaan doen. Hij doet eigenlijk alles met heel veel plezier, alleen VD, dat vind hij gewoon niet leuk.
Dat is trouwens ook sinds ik ben gaan werken met een clicker, uit respect voor mijn vingers... mn pony had namelijk als hoger doel om de brokjes met mijn vingers erbij op te eten, en werd er heel happig van. Toen ik de clicker had geintroduceerd had hij zelfs de lol van het in de vingers van je baasje bijten niet meer, en sindsdien ziet hij er écht de lol niet meer van in

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-06 15:21

manonnetjoe schreef:
Tsja, het is natuurlijk niet echte arbeid voor een paard. Als je verder weinig doet en alleen dit kan ik me voorstellen dat sommige paarden zoiets hebben van zucht...Ik wil mijn energie kwijt. Maar mijn pony vindt het altijd wel leuk, vooral omdat ze er iets mee verdient


Verder doen we wel een heleboel, en dat is allemaal wel actiever dan VD idd
Vondt het wel leuk ook iets minder werkerig te doen maar ja, ze is altijd wel van het lekker hard werken geweest.

Lacuna onthou je hem ook nog zijn enigste pleziertje in de VD wereld
Ben blij dat hafje niet de enige is, tinkje vind het trouwens wel leuk kwam ik achter, maar die is dan ook meer van het stilstaan dan van het laten we eens hard aan het werk gaan, shetje vind gewoon alles leuk zolang hij er maar aandacht bij krijgt, behalve de heofsmid, dat is net iets teveel aandacht

Bentuh

Berichten: 3431
Geregistreerd: 27-09-03
Woonplaats: HILLEGOM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 20:03

zat alles zo een beetje te lezen ja kan toch ook doen achter je aan lopen dan gelijk stil staan kusje en dan weer veder.
en dan ook met die andere dingen doen

super_chant
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-06 23:39

dat heb ik dus ook met mijn haf het gaat allemaal zuchtend en kreunend . hij is wel blij met het snoepje maar als ik dan voetje naar vore vraag draait hij eerst een paar keer met zijn hoofd zucht schud even met zijn hoofd en tilt vervolgens geiriteerd zijn voetje de lucht in . en die van mij is verzot op eten:S

Signe

Berichten: 5812
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-06 20:20

Ja dat kan! Die van mij vindt knielen niets aan, na 1 keer hefet hij het wel bekeken. Maar op blok staan en zwaaien vindt hij GEWELDIG! Dat kan hij wel eeuwig blijven doen. Spaanse pas boeit hem ook niet echt. Soms vindt hj NHS en wat renspelletje wel leuk en soms niet.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-06 23:13

Buddy vind er ook niets aan, hij neemt ook niet eens zoveel moeite voor wat lekkers

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Re: [VD] paard ziet het nut er niet zo van in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-06 16:19

Een van de kwaliteiten van een succesvol VD paard is dan ook...gulzigheid

En er zijn ook echt paarden die dat gedoe met kunstjes niets vinden... zoals je ook mensen hebt die liever hardlopen dan gymnasiek doen of denkspelletjes. Niets mis mee, toch?