wie heeft tips: vertrouwen winnen van je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

wie heeft tips: vertrouwen winnen van je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-03 15:15

Ik ga vanmiddag kijken bij mijn evenuele nieuwe verzorg paarden. Over ongeveer 3 kwartier gaan we.
Maar stel dat ik die paarden mag gaan verzorgen, zou ik heel erg graag zo snel mogelijk hun vertrouwen proberen te winnen.

Nu snap ik natuurlijk dat het dan belangrijk is altijd zacht aardig en eerlijk te zijn tegenover het dier. Maar weten jullie misschien handelingen, of leuke spelletjes, die je met het paard kan doen, waardoor het vertrouwen van jou in het paard, en van het paard in jou groter word. ??

Alle tips zijn welkom...

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 17:50

Fluisteren... Kweet alleen niet of je het kent!
Ook wel bekent als Natural Horsemanship!!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:56

Shiloh schreef:
Nu snap ik natuurlijk dat het dan belangrijk is altijd zacht aardig en eerlijk te zijn tegenover het dier.


Je hoeft niet altijd zacht aardig tegen over het paard te zijn, als je maar eerlijk en consequent bent.
Verder wisselt het denk ik ook heel erg per paard, waarmee je snel hun vertrouwen wint.
Wandelen en veel poetsen, versterkt de band tussen jullie natuurlijk altijd!

Succes!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:14

Het klinkt misschien gek, maar je moet ook duidelijk de baas zijn. Want in het wild moet een paard ook vertrouwen op de kuddeleider, en die moet jij nu zijn.

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 19:52

Gewoon lekker bezig met hem zijn en een video die ik heb zeggen ze ook van dat je ze bijvoorbeeld dan een keer hun eten in een emmer moet geven die jij vast houdt. Lekker poetsen moet je gewoon dan wen je ook aan elkaar en komt het vertrouwen vanzelf.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 00:45

Als het paard daar genoeg voor te vertrouwen is, dan je misschien even in de weide ofzo gaan zitten en wachten tot het paard naar je toe komt, het zal aan je gaan snuffelen enzo, en beseft dat je geen gevaar voor hem bent. Je laat ook zien dat je zelf vertrouwen hebt in het paard omdat je zo laag bij de grond gaat zitten en in feite gewoon kleiner bent als het paard. Maar desondanks, laat merken dat jij de baas bent!
Wat ik ook wel met een haflinger heb gedaan die ik verzorgde is HEEL VEEL mee wandelen en veel belonen, veel aanraken, niet alleen bij het poetsen, maar als hij bijv. aan het grazen is tegen het paard aan gaan staan, aaien enz. Ik kan dat paard nu gewoon los laten lopen op een grasland (die niet volledig afgesloten is) hij zou nooit van me weglopen en loopt altijd trouw achter me aan, zelfs zonder halster. (tenzij er natuurlijk eten is, maar dan loopt ie er gewoon rustig naar toe, en als je het er niet mee eens bent, nouja, ook best Haha! dan loopt ie gewoon door.

Groetjes Tessa en heel veel succes he!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:52

Wandelen. Uren lang, aan een touwtje, naast het paard. Wandelen.
en je paard een snoepje geven als hij braaf is, als hij op je toekomt terwijl hij iegenlijk bang is, of als ie iets anders doet war die eigenlijk bang voor is. Alle goede dingen enorm belonen, zonder daarbij druk te gaan doen of luid te worden.
Blijf rustig en consequent. Van een snoepje kunnen ze brutaal en happerig worden, dat moet je dan wel corrigeren.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 10:59

NH is een goede methode, mits je weet waar je mee bezig bent....Haha!
en verder is clickeren ook zeer geschikt....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-03 12:13

Vertrouwen krijg je niet zomaar even, da's een relatie die je moet bouwen over de tijd. Je moet het verdienen en telkens opnieuw terug bevestigen dat je inderdaad de leider bent en blijft waar je paardje altijd op kan vertrouwen ... het is echt niet zo makkelijk als het lijkt, vooral met een jong dier of eentje die niet vaak in de hand is of eenkennig is. Met m'n vorige pony heb ik UREN in de wei gezeten zonder iets te vragen ... gewoon erbij zijn tot ze mij als "gewoon" ging beschouwen ... en tot ze na een tijd wel 's wou weten wat die rare tweevoeter daar steeds zat te doen ...