..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 22:09

..
Laatst bijgewerkt door haike op 27-12-23 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:32

Misschien kun je iemand hebben die erachter staat met een longeerzweep daar hebben ze meestal wel ontzag voor.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 22:51

Helaas, dat werkt ook niet. Longeerlijn ook niet trouwens, dan gaat haike gewoon zitten. Maar toch bedankt voor het reageren!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:55

Heel eerlijk antwoord???
Met veel rust en geduld. Ik kan begrijpen dat je soms je geduld verliest maar laat haar dan gaan en ga de strijd niet aan.
Naar mijn mening bereik je misschien op korte termijn sneller resultaat door met een zweep erachter te staan, maar mijn ervaring is nog steeds dat je met geduld het meeste bereikt.

Druk op haar halster of hoofdstel houden net zolang totdat ze een pas naar voren doet. Dan loslaten. Gaat ze weer trekken of zo, wer de druk opvoeren. Hiermee bedoel ik niet dat je een trekwedstrijdje moet gaan maken. Mara puur de druk op het halster of teugels vasthouden zodra ze niet mee wilt. Loslaten en druk verminderen zodra ze met je mee wilt.

Niet alleen vergroot je hiermee de band tussen jullie, ik denk dat je er langer plezier van hebt dan dat je haar meemept of zo!

Succes

Mocht het je nu niet alleen lukken, vraag dan hulp van iemand die er wel mee kan omgaan!!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 23:10

..
Laatst bijgewerkt door haike op 27-12-23 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

brechje

Berichten: 1648
Geregistreerd: 09-10-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:23

Wij hebben het probleem dus ook gehad en eigenlijk nog steeds een klein beetje met het paard van mijn zusje (ze heeft een trauma na bevalling en erg mensenhater, behlave bepaalde mensen), ze durft op 1 of andere manier dus niet de box uit en je hoeft het ook niet te proberen om haar te pakken, want dan werkt ze je haar stal uit op een niet zo lieve manier.
Mijn zusje heeft dus geen problemen, maar als ik haar uit de stal wil krijgen doe ik dat door haar te negeren........
ik doe het halster om en vraag of ze mee gaat......dat doet ze dus niet en loop ik een stukje van haar af, ik sta dan met mijn rug naar haar toe (maar houd haar in de gaten), ze komt dan steeds kleinere stukjes naar me toe....maar ik negeer haar voorkomen, ze vind het dan wel interesant en komt steeds meer mijn kant uit. Als ze naar mij toe komt, neem ik weer afstand en zo gaat het door tot ze volledig buiten staat........ in dit geval wil het paard wel aandacht, maar krijgt dat pas wanneer ze echt werkelijk buiten staat op de poetsplaats en vanaf dat punt blijft ze heel erg braaf.
Als je paard ergens bang voor is (net als mijn paard, met haar traumatische ervaringen) en je gaat het straffen , geef je vaak toe dat het eng of vervelend was en dat maakt het dier alleen maar nog banger. Als je het probeert met negeren en belonen gaat het misschien beter. Zo is het bij ons ook goed gekomen, misschien dat het bij jou ook helpt?

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:48

Vind ze de deur misschien te smal? Kasmier wilde ook niet door smalle deuren, hij was bang de zijkanten te raken...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:59

die van mij heeft dit ook een tijd gedaan, zomaar van de ene op de andere dag! nix werkte en hij ging ook omhoog of sloeg me de stal uit.

toen de oude eigenaar gebeld, die zou wel ff komen helpen, die heeft een houten plank gepakt(bij gebrek aan longeerzweep) en die ging achter in de stal staan ik moest mn paard bij t halstertouw vastpakken en de stal uitlopen, op t moment dat mn paard stil ging staan en niet verder wilde mepte Cees met die plank op zn kont(en dat is een grote sterke man dus je kan wel voorstellen dat het niet bepaald zachtjes ging)
dus hij liep netjes de stal uit, maar hij wilde ook nooit de wei in/uit stal niet in/ui trailer niet op/af dus dat hebben we die dag allemaal geoefend(met die plank!) en vanaf toen gaat het perfect!

maar je zegt dat je bang bent dat ze haar hoofd stoot, laat haar maar omhoog gaan en dr hoofd stoten! zij doet zelf zo stom!je vraagt nix anders van haar dan gewoon de stal uitlopen, als ze wil gaan lieren moet ze dat vooral doen maar als ze dr hoofd stoot, ja lekker jammer dan voor haar!

is er sinds kort iets veranderd bij jullie stal of heeft ze zich gestoten toen ze via die kant de stal uit liep?want als ze het altijd gewoon deed dan moet ze nu ook gewoon door die deur de stal uitgaan.

mocht nou echt helemaal nix helpen, dan kan je altijd nog het volgende proberen(heb ik zelf nooit geprobeerd, clubgenoot van me wel, met succes!)

als je gaat voeren, dan haar hooi&brokken buiten de stal geveb, dus dan moet ze eerst door die deur heen, waar ze dus eigenlijk niet doorheen wil, dan krijgt ze waarje normaal haar opzadelt, daar ergens in de buurt, haar brokjes, heeft ze die op dan krijgt ze dr hooi, gewoon in dr stal.

wil ze zelfs voor dr brokken de stal niet uit, jammer pech gehad, geen brokjes die dag! geef maar n beetje hooi in de stal en blijf proberen of ze voor dr brokken de stal uitwil!

met snoepjes lokken werkte niet zei je, maar als ze haar normale eten niet krijgt, behalve als ze uit dr stal is, dan krijgt ze vanzelf honger, en voor hun eten doen paarden(bijna)alles!

dus dat kan je ook nog proberen, als je tenminste zeker weet dat er geen andere duidelijke oorzaak is waarom ze dr stal niet uit wil, dan is het dus gewoon klieren en moet ze maar gewoon de stal uitkomen voor haar eten en anders heeft ze pech! uiteindelijk geeft ze echt wel op hoor!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 00:01

wat brechje zegt kan idd ook goed werken, gewoon proberen, kijk maar wat er het beste werkt!

maar als het echt aanstellerij is, zal je haar toch aan moeten pakken, is ze bang voor iets dan heeft straffen geen zin en wordt ze nog banger, maar als er niets engs op die plek is gebeurt, moet ze niet flauw doen en gewoon de stal uitkomen!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:19

Zoals Mayo al zegt, is de deur niet te smal of heeft ze er een keer tegen aan gezeten?

Ik heb een stal met 2 deuren, een vrij smalle die op de ren uitkomt, met daarachter de paardenwei, en eentje die wat minder smal is en op het erf uitkomt.
Mijn vorige pony heeft zich een keer of meerdere keren gestoten tegen de erfdeur (om die zo maar ff te noemen) door gehaastigheid en wou via die kant niet naar binnen, buiten was niet zo'n probleem.
De rendeur was nog smaller, maar daar wou ze wel in (en uit) maar niet als je erbij liep, alleen uit zich zelf.
We deden dan gewoon de wei dicht en zette haar los in de ren en lokte haar dan vanuit de stal, de stal in.

Mijn paard van nu is groter en breder, maar die loopt via beide deuren in en uit.
Ik gebruik eigenlijk alleen de erfdeur, ook als ze de paardenwei in moet (gewoon deur uit, ren in en dan de wei in, omdat als ik de rendeur open wil doen toch via de ren moet), maar ze kan ook via de andere deur, die zet ik dan gewoon los en dan loopt ze er vanzelf in of uit, dit vooral in de zomer.

Zij heeft een heel klein tijdje gehad dat ze via de erfdeur er niet meer in wou (toen de rendeur voor haar nog niet bekend was en ze dat dus ook niet wou), mijn opa heeft toen een keer haar via het gangpad waar normaal geen dier komt en dan het hek van haar stal open, haar de stal ingeloosd.
Is haast niet mogelijk (smal gangpad, wenden/omdraaien dus haast niet mogelijk, net als overdwars staan en er is een ophoging tussen het gangpad en de stal, ook daar waar het hek inzit dat open kan, normaal gebruik alleen ik die, en dit is dan buiten naar binnen, laten we het niet over van binnen naar buiten hebben ) en eigenlijk ook niet voor herhaling vatbaar, maar ze stond in de stal .
De andere keren gewoon met veel geduld zelf in de stal gestaan met het halstertouw in de ene hand en brokjes oid in de andere, en ze is gek op brokjes, dus soms stapje voor stapje tot ze dicht bij de stal was en dan gaf ze het op en ging weer terug.
Niet boos worden, maar voor ieder stapje in de goede richting belonen.
Soms heb ik ook gewoon druk op het touw gehad en bij ieder stapje vooruit wat meer vrijheid, maar zodra ze zich van stal verwijderde, weer meer druk.
Dus niet hangen, trekken of wat dan ook, gewoon druk, zodat ze weet dat als ze een pas naar voren doet, de druk verminderd.

Nu heeft ze er totaal geen problemen mee, ook niet met de rendeur sinds van de zomer (eerder ook niet geoefend).

Succes, ik weet wat het is.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 08:43

IK zie dit als een dominantieprobleem. Zo weigert mijn paard de stal in te gaan als iemand anders dan ik haar op stal wil zetten. Trekken aan een touw heeft geen zin. je wint het nooit van je paard. Wij krijgen haar altijd de stal in door vanuit ACHTER haar schouder haar op te drijven. dus als je in je eentje bent een lange zweep in je hand, net achter haar schouder gaan staan en met de zweep achter je op de flank of kont een tik geven.
Verder veel oefenen met bijvoorbeeld met grondoefeningen, want ik denk dat ze je in de maling neemt!

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:37

Volgens mij heeft jouw paard gewoon geen zin om te werken en als je haar door die deur haalt ga je rijden. Voor haar staat die deur doorgaan synoniem aan werken.

Zorg dat je haar een paar keer de stal uit krijgt zonder dat je gaat rijden, voer haar zo vaak mogelijk in de schuur i.p.v. in haar stal, poets haar een keer alleen etc. etc.
Op die manier wordt het voor haar weer aantrekkelijk om die deur door te gaan. Voer, als het even kan, voorlopig altijd in de schuur. Zo doorbreek je het patroon wat nu ontstaan is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:13

Ik denk dat jouw pony gewoon een beetje slim is, en feilloos weet dat de ene deur vrijheid en vreten betekent, en de andere werken.....
Oftewel: paar keer door de weide-deur om te gaan rijden, en een paar keer voeren ACHTER de werken-deur.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:42

Mijn verzorgpaardje wilde vroeger ook der stal niet uit, maar vooral niet in. Dit komt door angst. Wij doen het nu zo:
Uit stal: halster gewoon omdoen, dan met halstertouw losjes in je hand aan de linkerkant vander staldeur gaan staan buiten op een grote afstand. Zo komt de mijne dan vanzelf.
In stal: touwtje over der hals dan haar eerst laten gaan dus k loop of helemaal achter haar of bij der flank (we moeten een stalpad een stukkie door) nu gaat ze meestal wel naar binnen en anders duw k zachtjes tegen haar kont of kriebel op haar schoft.

Nu loop ze meestal op deze manier wle gewoon door, maar vroeger hebben wel eens een paar uur zo gestaan hoor! En dat was echt geen in de zeik nemen ofzo.
Ik zou het met veel geduld proberen, voordat die van jou ook bang wordt.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 14:43

Sonja schreef:
Ik denk dat jouw pony gewoon een beetje slim is, en feilloos weet dat de ene deur vrijheid en vreten betekent, en de andere werken.....
Oftewel: paar keer door de weide-deur om te gaan rijden, en een paar keer voeren ACHTER de werken-deur.


Haha, sorry Sonja, je bedoelt het goed, dit is gemeen van mij. Maar haike is echt alles behalve slim!!! Maar het idee is erg goed, thanx! Zal het proberen!

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 14:48

Nou, bedankt voor al jullie reacties!!!!

Even, de deur is niet verandert en net zo smal, of breed, als de deur naar de wei en daar gaat ze ook gewoon door.

Gisteren had ik weer les en ben weer door de wei-deur gegaan via de wei van die andere pony. Aan het einde van de wei moet je door een poortje om bij een zandpad te komen wat naar huis leidt. Toen weigerde ze door het poortje te gaan, en dat is erg breed, kan een auto met trailer door!!! Na wat boze woorden ging ze mee, gelukkig.
De les ging wederom super maar na de les had ze een tijdje gestaan toen we aan het kletsen waren. Heb haar toen wel gewoon aandacht gegeven. Toen ik de manege uitwilde weigerde ze weer!!!! Ik werd verschrikkelijk kwaad en heb met de zweep achter op haar benen geslagen, Behoorlijk hard. Lees hier dat geduld belangrijker is maar dat had ik niet meer. gelukkig ging ze toen wel mee, maar zo begon het bij de stal ook!!!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 15:03

Blinddoek Haike, zorg maar dat ze niets ziet.

Misschien is de deur groot genoeg om op haar rug te zitten en haar eruit rijdt?

Ik denk dat het een dominantie probleem is en dat je haar iig goed moet aanpakken. En ik ga met sonja mee die pony kan nog wel eens slimmer zijn dan jij dnekt.

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 15:15

Ik kan er niet opzitten, dak te laag. Heb haar al wel een keer opgezadeld en hoofdstel aan gedaan, hielp niet.
Slimmer? ik heb haike nu drie jaar en ze is nog nooit slim geweest!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:36

Volgens mij kent je paardje de routine te goed, weet ze dat langsvoor buiten werken betekend wat ze niet zo ziet zitten, en dat langsachter eten betekend en dat zal ze met alle plezier doen. Oplossing? Voorste deur open, en eten aanbieden voor de deur ... hou dat even vol tot ze niet deze kant als alleen werken ziet. Als ze honger genoeg heeft komt ze er wel uit hoor!!!!!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:42

Ik ga met Sonja mee, en haike...onderschat nooit een paard. Ze zijn slimmer dan je denkt hoor. Het is nu eenmaal zo dat ze als ze door de ene deur gaat vrijheid krijgt, en door de andere deur moet ze werken. Wat zou jij kiezen? Verward

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 19:40

haike schreef:
Dimple; zodra ik maar wat van druk vraag komt ze voor al omhoog en ben ik bang dat ze haar hoofd stoot aan het dak. En dan zijn we waarschijnlijk verder van huis.


Laat r een keer haar hoofd stoten, dan zal ze ook niet zo snel meer omhoog komen. Wat dimple zegt heeft tot nu toe bij elk stakend paard gewerkt waar ik mee overhoop lag....
Als ze omhoog gaat, ga dan gewoon mee, maar wel de druk op het touw blijven houden. Het komt erop neer dat ze de druk vervelend vind, en daar vanaf wil. Maar ze komt er pas vanaf als ze doet wat jij wil. En ze weet heel goed wat jij wil!!! Dit is een heel vriendelijke manier (NH is dat eigenlijk), en het werkt praktisch even snel als met de zweep.

En dat ze niet door die deur wil omdat ze weet dat ze dan moet werken, daar moet je weinig om geven. Ze heeft te luisteren naar jou, ze mag best een keer geen zin hebben, maar ze moet r geen potje van maken.

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:47

Nou ken het probleem!!
Mijn paard heeft precies het zelfde!! Komt omdat ie zn heup gestoten heeft. Vervolgens rende die de stal in en dan stoot ie ook zn heup of zn been en nu durft ie dus nie meer. Het is een bonk spanning. Het enig wat helpt is met een jas over zijn kop heen de stal uit lopen. Zorg wel dat je met zn 2en bent dat ie niet weer ergens tegen aan knalt. En desnoods jas over de kop en er achterwaarts uit.
Word vooral niet boos, bereik je dus echt niks mee.
Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 20:56

haike schreef:
Haha, sorry Sonja, je bedoelt het goed, dit is gemeen van mij. Maar haike is echt alles behalve slim!!! Maar het idee is erg goed, thanx! Zal het proberen!


Ik denk dat jij je pony onderschat Haha! en dat Haike daar dikke pret om heeft *LOL*

biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:17

wat een vervelende situatie en erg ver moeiend bovendien.
sorry moest een beetje lachen toen ik je verhaal las, maar ik begrijp dat het voor jouw anders niet zo leuk is.
ik weet niet of je dit al geprobeerd heb, zet de deur die naar de tuin gaat open en zorg er voor dat ze niet de tuin uit kan lopen , de deur naar de wei helemaal dicht ook bovenluik en hier komt het moeilijkste pak een stoel ga in de tuin zitten zorg dat ze jouw kan zien en doe als of je haar negeerd , neem wat te eten voorjezelf (koekje of zoiets als zij maar kan zien) heb ook wat voor haar.
nu maar wachten , het kan dan wel ff duren dus neem de tijd maar over het al gemeen wint de nieuwschierigheid het.
lukt het dan belonen .
zoniet of als je het al geprobeerd heb, tja dan heb je hier ook niets aan.
dus dan mischien een andere deur of uitrit van de wei naar de tuin!
heel veel succes en hopelijk krijg je een oplossing die werkt.

biri
Berichten: 54
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 21:21

ps. dit lukt het beste rond voertijd , dan natuurlijk niet laten in de stal.
maar een beetje honger hebben is ook altijd een goede motivatie.
nou succes