Egyptische arabieren.... o.a. Orashaan & Fikri

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Egyptische arabieren.... o.a. Orashaan & Fikri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 10:22

Ik heb een leuk veulen gezien. Zuiver Egyptisch, vader IBN Orashaan (v. Orashaan) Moeder Fikria S (v. Fikri) Wie heeft er meer info over Orashaan en Fikri.

Er wordt mij trouwens van alle kanten af geraden om een Egyptenaar te kopen. Maar wat is er nou eigenlijk verkeerd aan een Egytenaar? Waarom zijn zij niet "in" en bijvoorbeeld de Russen wel?


Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:25

Nou weet ik niet mammasan. Ik heb een egyptenaar. Ook een rus gehad maar ik ben erg blij met mijn egyptenaar. Sterk, toch rank en een uithoudingsvermogen van heb ik jou daar. Vind ik van diverse russen niet.

'Paint' it 'Black'

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:30

Mm, meer info over Fikri? Ik heb Fikri wel eens in levende lijve gezien, bij de familie Smarius thuis. Erg mooie hengst, al zeg ik het zelf. Overigens staat de stamboom van Fikri ook gewoon op Del Mar. Ik zou maar eens snel gaan kijken op http://www.smaroel.com.

Smaroel was vroeger ook heel bekende om hun Welshes, met name Coed Coch Nye en Weston Maria waren twee sterren van Smaroel.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:55


knuffels van maaike en jaca

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:00

er mankeert niks aan egyptische paarden
Ze zeggen dat ze wat week op de benen staan :/
Nou ik vind dat het de mooisten onder de arabieren zijn!

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:04


knuffels van maaike en jaca

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:25

http://www.authentic-egyptian-arabians.de Kijk hier ook maar eens op ik vind daar hele beste bij, en qua bloedlijnen ook. Ik vind een egyptische arabier pure schoonheid. Als ik geen welshjes had dan wist ik het wel
Laatst bijgewerkt door greetje op 30-01-03 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 12:10

Sherif is 50%Egyptisch en 50%Spaans, hij heeft een mooie ranke bouw (exotisch) en het rustige vriendlijke karaktyer van een spanjaard.
Ik zou niks nisk liever willen heb nl zelf een rus gehad en was lang niet mooi als sherif (persoonlijke mening).
Smaken verschillen en das maar goed ook toch !!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 12:32

Zo wat een reactie's. Ik heb zelf al een Rus (die is trouwens ook niet perfect w.b.t. het lichaam) en ben op zoek naar een tweede paardje. Heb van deze Egyptenaar al een en ander opgezocht. Dus foto's etc en meer info over de pedigree heb ik al gevonden. Volgens mij zit er heel erg leuk bloed achter..

Maar omdat ik zelf (nog) niet zo in de Egyptenaren zit weet ik er helaas nog niet zo veel van. Ik vraag me vooral af wat nou de goede en minder goede punten van Orashaan en Fikri zijn.

Jullie hoeven mij niet te overtuigen dat Egyptenaren goed zijn, ik vroeg me gewoon af waarom ze een beetje een ondergeschoven kindje zijn. Wel vreemd trouwens als je ziet hoe weinig er in Nederland zijn en hoeveel er in de hoogste regionen mee doen op de shows. In bijvoorbeeld Duitsland en Belgie zijn ze wel weer gewild.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:06

kijk een op http://www.mazuna-arabians.com
daar vind je Ibn Orashaan
Als je daar gaat kijken zie je echt hele mooie arabieren staan.
Mijn merrie is ook Egyptisch.

http://www.bokt.nl/forums/profile.php?mode=viewprofile&u=4234 KLIK HIER OP !!!!
MIJN PROFIEL IS VERNIEUWD!!!!! VEEL FOTO'S

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 21:39

Wat ze nou van Egyptenaren zeggen is dat ze inderdaad slecht op de benen staan, ook hun gangen zouden niet geweldig zijn. Ze staan weer wel bekend om hun prachtige hoofd! Ik heb een heleboel Egyptenaren gezien die zeer correct waren, en neem nou de hengst Amgad van Smaroel Arabians, die kan LOPEN! Niet normaal! De Egyptenaren zijn samen met de Polen mijn favoriet, ik ben zelf bezig met de hengst El Thay Mameluk, schitterende hengst (ook SE). Verder zou je deThe Egyptian Event in de gaten moeten houden...
Nog een nakeomeling van Fikri is Azal S, er is een discussie gaande over deze hengst, zeer interessant om over te lezen, staat op het forum van straightegyptians.com.

Galactica Wadim X Gemini

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 22:48

Ik ben een polen liefhebber maar als ik heel eerlijk ben zijn de successen van Michalow mede te danken aan de hengsten sanadik el shaklan die niet helemaal egyptisch is en Laheeb. Ik moet zeggen dat de nakomelingen van beide hengsten vaak frans. koehakkig stonden en regelmatig ondegeschoven verzenen hebben. De egyptische paarden hebben een kleiner hoofdje en meer dish en zijn over het algemeen wat compacter, en wat youko zegt laat dat zich goed combineren met russen en polen.
Ik heb geen bezwaar tegen egyptisch bloed, kijk maar eens in een ander topic naar el thay mamluk prachtig typvolle hengst.
Het is maar wat je wilt in je paard, als je er een wilt die langelijnd is met een lange hals, zit je met een rus of pool wat beter. Wil je een compacter paard met een mooier hoofdje dan is egyptenaar ook goed. En een outcross geeft vaak hele mooie paarden! Knipoog

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 11:09

Ik heb dus al een Rus die is inderdaad erg lang in de rug, iets wat met de dresuur niet even handig is. Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een mooi compact paard.

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-01-03 15:07

He Max for ever.. Dat is precies waar ik deze egyptenaar vandaan heb. Mazuna arabians. Er staan inderdaad een aantal hele leuke paarden. Vooral de Fikri merrie vind ik helemaal fantastisch!

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)


carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 18:13

Tja, pools en russisch is momenteel meer de 'mode' heb ik het idee.
Egyptenaren worden momenteel 'afgezeken' omdat ze te iel, te klein en te week zouden zijn.
Ik ben het daar totaal niet mee eens, persoonlijk zie ik egyptenaren als de échte arabieren. Tegenwoordig moeten alle rassen groter worden, onzin vind ik dat. Als ik een groot paard wil koop ik wel een KWPN ofzo, maar laat de arabieren, als oudste ras ter wereld, alstjeblieft klein en origineel.
Maar ja... daar gaat het nu niet om. Ik zie iig geen reden om geen egyptenaar te kopen hoor.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:35

Wat zijn nou echte Arabieren? In principe zijn het allemaal echte Arabieren, het bloed voert allemaal terug naar de zelfde voorouders, alleen worden er verschillende Arabieren gefokt naar de maatstaven van Polen of Rusland of Spanje...
Ik heb trouwens niet een Pool uitgekozen, omdat ze 'in' is, maar de Polen hebben altijd succes gehad in zowel de showring als in de sport. Het zijn hele sterke Arabieren, die vaak wat geschikter zijn in gebruik (geldt trouwens ook voor de Russen, alleen die werden een tijdje terug in zo'n hoge mate gefokt, dat er veel slechte tussen zaten, nu zijn de Polen weer mode, helaas, wat af kan doen in de kwaliteit). En het is waar dat de Egyptenaren minder populair zijn als rijpaarden, ze zijn vaak wat kleiner, en met de stand van de benen moet je oppassen (maar moet je daar niet altijd opletten??;) ), maar ook onder de Russen heb ik veel verhalen gehoord. Ik heb hele degelijke Arabieren gezien en mee gewerkt, zowel Pools als Egyptisch als Golden Cross. Bijv. Khidar (v. Ansata Sinan), prachtige Egyptenaar, leuk onder het zadel en zeker geen ukkie. Maar back to the point..
Het is misschien handig om over de nakomelingen te lezen, hoe ze het doen (op shows of als rijpaard), bevalt de type van de nakomelingen jou, etc.
Het is ook wel moeilijk, om op basis van zijn nakomelingen te beslissen, aangezien de hengst zelf niet zo oud is.
Ik heb dacht ik wel wat info van Orashaan, zijn vader dus, moet ik even in mijn boek spitten, als mijn geheugen mij niet in de steek laat is het een hele beste hengst...
Ik wil niet de hengst El Thay Mameluk promoten, maar dat is een hele beste hengst, met een mooie hals, veel type, compact en leuk onder het zadel. Zijn nakomelingen zijn echt prachtig, hij heeft zich al aardig bewezen..

Galactica Wadim X Gemini

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:45

carola schreef:
Tja, pools en russisch is momenteel meer de 'mode' heb ik het idee.
Egyptenaren worden momenteel 'afgezeken' omdat ze te iel, te klein en te week zouden zijn.
Ik ben het daar totaal niet mee eens, persoonlijk zie ik egyptenaren als de échte arabieren. Tegenwoordig moeten alle rassen groter worden, onzin vind ik dat. Als ik een groot paard wil koop ik wel een KWPN ofzo, maar laat de arabieren, als oudste ras ter wereld, alstjeblieft klein en origineel.
Maar ja... daar gaat het nu niet om. Ik zie iig geen reden om geen egyptenaar te kopen hoor.


ben het niet helemaal met je eens dat polen mode paarden zijn. Een goede pool moet je aardig voor in de buidel tasten en daarom een lange tijd niet toegankelijk geweest voor de nederlandse markt. Nu er top hengsten gehuurd kunnen worden zijn er mogelijkheden gekomen voor de pools gefokte arabier. Wist je dat polen al meer dan 200 raszuiver fokken en de poolse arabier (net zoals youko al zei) de egyptische bloedlijnen saqlavi, kuhaylan en muniqi bloed in zich hebben? Uiteindelijk komen ze daar vandaan alleen vanwege het gebruiksfactor, ze werden ingezet in oorlogen is het compacte er een beetje uitgefokt.
Neemt niet weg dat de succes paarden van oa Michalow, zoals El dorada v Sanadik el Shaklan, Emira v Laheeb, Wieza Babel v Laheeb allemaal outcross producten zijn en allemaal een egyptisch of egyptisch related vader hebben. Lachen

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 22:55

Orashaan komt uit de DS-lijn (Dahman Shahwan) en komt uit Maysoun en Orasha v. Malik.
Maysoun komt zelf weer uit de hengst Ansata Halim Shah, wat je als Arabierenfan zeker van gehoord moet hebben. Hij heeft de SE-fokkerij zeker beïnvloed. Als het goed is moet de hengst in Duitsland staan, gefokt en in bezit van Maiworm stoeterij
Afbeelding
Afbeelding

Zijn vader Maysoun staat ook op stoeterij Maiworm
Afbeelding
Afbeelding
Deze hengst heeft een succesvol showcarriere achter de rug gehad en heeft zich ook bewezen in de fokkerij.
Ik vind IBN Orashaan trouwens niet zo erg mooi, zijn rug en zijn hals, maar ik heb zijn nakomelingen nog niet gezien...

Galactica Wadim X Gemini

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:04

Tsja...pools, egyptisch, russisch......het zegt mij allemaal niet zoveel. Ik vind het gewoon per arabier afhangen of die wel of niet mooi of correct is.
Ikzelf heb een poolse rus....of een russische pool.....(vader is pools, moeder rus) maar zou niet weten waarin zij dan verschilt van bv een egyptenaar.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 01:17

Youko schreef:
De Egyptenaren zijn samen met de Polen mijn favoriet, ik ben zelf bezig met de hengst El Thay Mameluk, schitterende hengst (ook SE).


Ja, die vind ik ook super! Die foto van z'n hoofd waarbij hij zijn neus uitsteekt (ik weet niet of je die kent Haha!) is super!

Als iemand trouwens nog meer foto's en ouders van (niet te oude) Egyptische hengsten zoekt: vraag 't ff, dan kijk ik ff in m'n boek Knipoog

It never eats, it never sleeps, it never stops...

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 15:07

Kais, kun je volgende foto`s voor mij opzoeken:
- Aber
- Anter
- Iridos
- Hamdan
- Morafic
- Irex
- Indian Gold

zijn de voorouders van mijn lieverd, heb alleen nog nooit gezien hoe ze eruit zien, ben benieuwd !!!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:24

Laatst bijgewerkt door Youko op 02-02-03 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Galactica Wadim X Gemini

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:40

sherif schreef:
Kais, kun je volgende foto`s voor mij opzoeken:
- Aber
- Anter
- Iridos
- Hamdan
- Morafic
- Irex
- Indian Gold

zijn de voorouders van mijn lieverd, heb alleen nog nooit gezien hoe ze eruit zien, ben benieuwd !!!


Helaas, ze staan er niet in. In 't boek staan voornamelijk Duitse Egyptenaren, volgens mij staan er ook merrie's, maar het is 'n beetje vaag. Er staan nl. 3 talen in 't boek: Engels, Duits en Arabisch Haha!

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 20:49

Ik heb trouwens wel een foto van Hamdan Idres, is dat het paard wat je zoekt?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 22:40

Sherif:
Indian Gold (crabbet gefokt)
Afbeelding

Morafic (gefokt door El Zahraa)
Afbeelding

Ik heb wel Skowronek en Raffles voor je (geen Hamdan)
Afbeelding

en Skowronek..
Afbeelding

Anter
Afbeelding

Irex
Afbeelding

Galactica Wadim X Gemini


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Linde_C, SentiBot, Ubermetrics en 99 bezoekers