*Vruchtbare hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 15:39

Op welke leeftijd wordt een hengst vruchtbaar.
De eigenaar van de pony's heeft namelijk 2 merries en 1 hengstje erbij lopen.
Vandaag zag ik dat er 1 merrie hengstig was, en dat hengstje van 1,5 spong erop!!
Het is allemaal familie van elkaar, dus dat zou niet zo fijn zijn.
(de hengstige merrie is een grote zus van het hengstje)
Ik heb het al aan de eigenaar gezegt dat hij moet oppassen daarmee, maar hij wil hem pas volgend jaar apart zetten!
-Alice-

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 15:45

Vanaf 1 jaar kan een hengst al dekken.
Ach dit soort 'ongelukjes' gebeuren vaker, meestal gaat het goed. Bij erg goede bloedlijnen wordt er vaker aan 'inteelt' gedaan. Linebreeding wordt het dan ineens genoemd.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 17:09

Ja, maar Margot heeft al 3 veulens achter elkaar gehad, en nu mag ze toch wel even bijkomen.
Bovendien heeft de eigenaar geen bak en heeft hij de pony's altijd van september tot april/mei (ligt eraan wanneer de veulen geboren worden) binnen staan, en dan komen ze ook geen ene dag buiten.
Margot heeft dan nog geluk dat ik met haar wel naar buiten mag zodat zij in de winter toch nog beweging krijgt.
Stel nou dat hij ze nu zou dekken, dan blijven ze binnen tot volgend jaar juni!!
Hij heeft 2 weken geleden een hengst laten komen omdat hij dacht dat de merries hengstig waren, maar dat waren ze gelukkig niet!
Nu slaat hij het(hopelijk) misschien een jaartje over.
-Alice-

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 20:21

vanaf 1 jaar kan een hengst al vruchtbaar zijn.........

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 20:47

Dat heb ik ook tegen hem gezegt, en toen zij die:
ooh, maar ik hou hem wel in de gaten,...
Oooeeeeehh, die vent moest eens weten!!
Hij is best aardig hoor, en ik ben heel lij dat ik met Margot naar buiten mag, maar soms,..........GGGGGGRRRRR!!!!!!!!!!!!!

seleentje
Berichten: 76
Geregistreerd: 11-03-01
Woonplaats: Lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 22:30

ik weet hoe je je voelt!! Ik huur een wei bij een boer, en mijn hengstje (nu 15 maanden) staat daar met een shet merrie!! Nu kan die merrie wel onder zijn buik door, maar als ik ze soms bezig zie!! Vorige keer ook stond de merrie hengstig, en toen kroep hij er echt wel OP... Nu heb ik tot nu toe geluk dat zijn ding niet recht stond. Nu de laatste tijd is ze weer heel bokkigg! Nu zou de dez week weer hengstig staan. Als ik dat nu tegen den boer ga zeggen, lacht diene dat zo eens weg!! Pf, daar is hij nog te jong voor!! Nou ja, we zien wel
Groetjes Seleentje

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 08:36

een hengst is vruchtbaar vanaf z'n 11de maand ongeveer het is dus niet zo gek dat hij erop springt de ene pony is sneller daarmee dan de ander ik kende een hengstje van dik 1.5 jaar en liep tussen de merries die wist niet eens dat hij hengst was kijk dat soort paardjes heb je ook greetz suus