Mijn pony steigert steeds!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LouB
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zundert

Mijn pony steigert steeds!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 17:41

Mijn pony steigert steeds als ik hem uit de wei ga halen of als ik hem ga longeren. Hij weet dat ik dan bang ben en dat hij dan weer even langer in de wei mag blijven, want dan ga ik iemand anders halen.
Longeren heeft hij altijd goed gedaan maar nou loopt hij 1 rondje en komt dan naar mij toen en probeert mij aan te vallen en begint te steigeren!! (ik longeer hem trouwens zonder longeersingel dus alleen met zijn hoofdstel)
Weet iemand hoe dat ik dit op kan lossen? Verward Want zo word ik steeds banger van mijn pony.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 17:58

heb je een lange longeerzweep?
geef hem er dan maar iedere keer dat hij steigert een klap mee. en uit de wei halen met een logeertouw aan zijn halster. dan kun je gewoon een paar stappen naar achter gaan zonder dat je hem los hoeft te laten.....
zoals je zegt, hij weet dat je er bang van wordt en dat hij dan niets hoeft te doen. zolang dat niet verandert blijft hij het doen....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:15

Gewoon een paar flinke klappen met de zweep als hij zoiets flikt.

siesti

Berichten: 3151
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:35

Jah ik zal hem ook streng straffen. Want hij weet dat je bang bent en gaat er dus alleen maar mee door.
Alleen als je hem goed aanpakt en hem de baas bent zal hij jou als 'baas' zien en niet meer steigeren.

Ik zal hem ook steeds een tik geven met de longeerzweep als hij steigert en dan ook met je stem erbij. Dat je hem later nog kan waarschuwen met je stem als hij het later niet zo vaak meer doet.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 18:36

Wees een keer heel erg boos op hem, en sla hem hard met de zweep. Jaag hem weg, jij hebt de touwtjes in handen, niet andersom...

Nicole85

Berichten: 6697
Geregistreerd: 20-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:18

Geef hem een tik met de zweep waar je hem raken kan. Dan stopt hij er wel mee om en duur. Is geen leuk spelletje wat hij doet!

wuppie102

Berichten: 102
Geregistreerd: 07-12-02
Woonplaats: leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 19:28

laat hem inderdaad merken dat JIJ de baas bent en een zweep kan ook wel is helpen ja.

LouB
Berichten: 456
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 19:50

Ik heb jammer genoeg geen longeerzweep!! En ik haal hem ook iedere keer met een halstertouw en halster uit de wei.
Maar dan ben ik nog bang want laast beet hij mij heel hard en toen steigerde hij en kwam ik in het prikkeldraad terecht!!
Maar ik zal jullie raad binnenkort op gaan volgen en hem iedere keer een klap geven als hij weer begint en ik denk dat ik binnekort ook mar is een longeerzweep ga kope misschien dat het zal helpen bij het longeren!! Bedankt voor jullie reacties!! Haha!

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:28

Ok, misschien helpt dit wel, maar het is niet mijn manier. Begrijp me dus niet verkeerd ik zeg niet dat het fout is!
Ik heb het ook gehad, alleen steigerde Rocco niet maar hij trapte. Ik heb het met NH op gelost en hij ziet mij nu wel als leider. Als het even mogelijk is doe ik het op de 'paardvriendelijke manier'. Hoe je het het beste met NH op kan lossen kan je misschien het beste op forum Uit het zadel kijken.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 23:02

IK weet niet hoe oud je bent, maar als ik het zo lees lijkt het me een probleem wat je niet even zelf oplost. Zeker niet als je al bang vbent voor je eigen ponu ga je hem niet zomaar een paar klappen verkopen. Als je dat had gedurft had je dat meteen in het begin al gedaan.

Ik denk dat je iemand moet zoeken die hem wel op zijn plek weet te zetten en die hem wat respect voor de mens kan bijbrengen. Zij-hij kan jou wellicht begeleiden met de opvoeding van je pony.

Je moet wel heel goed weten wat je doet en heel zeker van jezelf zijn als je nu ineens streng wilt gaan optreden. Dikke kans dat hij het alsnog niet pikt!
Verder kan ik je meegeven gewoon heel streng en consequent te zijn. Jij hebt de touwtjes in handen en niet hij. Wellicht liever iets te strak en te streng zijn dan een paard te hebben die met je aan de haal gaat.

Succes!

kerstkrans
Berichten: 2918
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 16:01

heyyy
jah het is misschien wel slim om zolang iemand mee te nemen,
en anders moet je een klein zweepje meenemen (naar de wei dan)
en als hij steigert moet je hem een tik onder zijn buik geven met de zweep, paarden willen altijd hun buik beschermen, omdat dat de gevoeligste plek is.... en dus zal hij dan snel om laag gaan.
maar dan moet je wel consequent zijn en hem iedere keer straffen als hij dat doet..... maar ook belonen als hij goed meekomt uit de wei!!!
veel suc6!
xjes claudie

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 18:51

hef je stem een beetje! daar kan een paard goed op reageren, als ik dat bij tobias doe dan deinst die bij wijze van helemaal terug en weet ie dat ie normaal moet doen! hoe oud is je pony?! mijn pony vliegt me ook wel is aan in de wei, maar dat doet ie omdat ie af toe denkt dat ie nog jong is!
dan wil die spelen! staan er meerdere paarden op het land?! bij mij hielp het wel is dat ik de hele tijd(de tijd dat ik in de wei zat/stond) geen aand8 schonk aan me paard maar juist aan de andere beesten. naja paarden worden nieuwsgierig...maar als ie het flikt, flink je stem erbij en laten merken dat jij de baas bent! niet meteen weglopen maar dreig zelf is door een stap naar voren te zetten!
succes