Korrigeren van scheve galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Korrigeren van scheve galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 14:22

Heeft iemand een suggestie hoe je een scheve galop uit je paard kan krijgen?
Het lijkt net op een gekruiste galop (zo voelt het).
De achterbenen worden links "naast" haar voorbenen gezet.
Op grote rechte stukken in het bos kan ik haar met behulp van stelling wel rechtkrijgen maar in de bak lukt dit al minder omdat je zo weer aan de overkant bent. Op een volte of in de bochten is het minder maar op de rechte stukken verschrikkelijk.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:26

Ik zou je niet zo kunnen helpen. MAar kan me herinneren dat in een van de artikelen over de clinic van Ellen Bontje en Johan Hamminga ze beiden een eigen manier hadden om dit op te lossen. Misschien dat iemand het artikel voor je kan scannen?

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 14:30

Dat zou erg mooi zijn, als iemand dat zou kunnen verzorgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:32

Dit probleem laat zich het beste corrigeren in draf, hoe raar dat dat misschien ook klinkt. Blijf vooral werken aan het sterker maken van de achterhand, en het controle krijgen over de heup van je paard. Veel zijwaarts dus.
Lekker op je diagonalen werken, goed kijken waar je naartoe gaat (!) en je oefening afmaken (!).
Verder veel schakelen in je tempo, niet te langzaam gaan rijden. Vooral ook op rechte stukken oefenen, waar het bos dus heerlijk geschikt voor is. Rechtzetten, rechtzitten, en voorwaarts marcheren. Zorg voor tact en regelmaat, achterhand eronder en schouder vrij.

Ik ben er persoonlijk dus juist geen voorstander van om dit probleem te gaan corrigeren met behulp van stelling en/of extra/andere beenhulpen. Het gaat om een rechtgericht paard, daar moet je naartoe werken. Niet proberen het probleem te verdoezelen met trucjes, maar het hele probleem wegnemen, voor het juiste resultaat.

Als je binnenkort toevallig nog bij ons op stal komt, mag je 't anders wel even op Mileen voelen. Die zet haar kont er ook uit in galop als je de achterhand er niet voldoende onder rijdt. (aanbod geldt niet voor as. zondag of de zondag erop, andere dagen no prob)

happy worker
Berichten: 213
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: neeeederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:38

contragalop links (dus rechtsom) wil goed helpen als je paard tenminste voldoende balans heeft om in de contra te kunnen blijven.

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 14:44

Dank je! Binnenkort ben ik er wel weer een keertje......
Ja die stelling was een uitprobeersel om eens te voelen.
Het is, zoals je al zegt, niet de bedoeling om een stelling te gaan vragen.

Zaterdag ga ik weer het bos in en inderdaad, de rechte lange stukken zijn heerlijk om dat te oefenen.
Ik ga mijn best doen! Haha!

Groetjes en tot snel!

Miss Quarter

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:23

Wij doen ook veel contra om deze problemen te voorkomen, verder ga ik met de methode van Sonja mee. Het helpt niet om je paard zijn heup in de galop recht te duwen, daar verdoezel je inderdaad het probleem alleen maar mee, en verhelp je het niet. Rechtrichten is een veelbesproken onderwerp, en nagenoeg iedereen heeft een andere manier om dat te doen Haha! Dus in de draf veel de heupen omzetten, goed voorwaarts (op de achterhand, alhoewel dat IMO altijd hoort) rijden, en veel wijken, waar je erop moet letten dat je paard zjin achterhand wel meeneemt. En goed opletten dat je paard zijn schouders niet naar buiten gooit.

Succes Lachen

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:46

Vraag ook eens iemand te kijken of jij zelf wel recht zit, ik had dat nl ook en toen bleek ik zelf krom te zitten.

=^.,.^=

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 16:06

Ja het zou kunnen maar dan zou ze het bij iemand anders niet moeten doen neem ik aan!
Bij iedereen die haar rijdt is het het geval.
Het is ook alleen op de rechterhand. Linkerhand niets aan de hand.
Ik heb zelf het idee dat we veel gymastiek moeten doen zodat beide kanten losser worden en de achterhand sterker.
Ze gaat binnenkort ook voor een marathonkarretje waarbij ze ook gedwongen wordt om recht te lopen.
Kortom veel werk te verzetten maar wel leuk!

cherry_oud
Berichten: 43
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:01

je moet der niet met je handen of beenen probeeren recht te maaken laat maar gewoon scheef gaan veel je oevenigen doen dan wordt de achter hand van zelf sterker vooral je paard leren op zijn eigen benen te laaten lopen en dan wordt ze van zelf weer recht zij gangen als je van hand veranderd en dan goed de achtehand meenemen sucses cherry

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 09:15

vraagje als ze scheef galopeerd zit je dan echt heel raar ?? moeilijk uit te leggen in iedergeval het zit niet lekker toch?? ik ken dat probleem bij een vriendin van mij zij heeft een kruising Highlander x conamara en hij gallopeerd ook scheef zit echt kl*te terwijl als je verzamelde gallop doet doet ie het niet Verward ze laat nu een fysiotherapeut komen misschien ligt het aan de rug dat die pijn heeft en zo gallopeerd dat het minder pijn doet laat me ff wat weten gr. Naiomi

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 10:10

Hoi Naomi,

Ja het zit inderdaad echt oliebol als ze gallopeert.
Net een gekruiste gallop.

Eerlijk gezegd heb ik het gevoel dat haar achterhand inderdaad sterker moet worden en meer moet gaan gebruiken, niet dat het perse haar rug moet zijn. Dan zou ze ook bij andere oefeningen moeten blokkeren.
Ik heb al wat oefeningen opgezocht uit het blad van de NQHA om haar soepel te maken en haar achterhand beter te werken.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-03 13:39

Wat ook goede oefeningen zijn om de achterhand te versterken zijn achterwaarts, rollbacks en meteen wegspringen, en ook vooral wijken en de heup omzetten.