Kennen jullie dat..je paard als...een echt paard!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Kennen jullie dat..je paard als...een echt paard!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 19:29

Ik bedoel hiermee, kennen jullie je paard als hij zich echt gedraagt als een paard?? Op de manege krijg je daar niet echt een goed beeld van omdat ze op stal staan en onder het zadel rijden of longeren etc.
Ze hebben natuurlijk wel hun "paardenmanieren"maar ik vind dat je, wanneer ze op de wei staan met meerdere paarden, hun karakter veel beter naar voren komt Knipoog
Mijn hoefsmid zegt altijd: met paarden heb je grofweg maar 2 types n.l. leiders en volgers..... :
Toen Pepsi nog op de manege stond merkte ik wel dat hij best dominant was, maar wanneer hij in de zomer 3 maanden op de wei stond, kwam dat nog beter naar voren..de andere paardjes stoorden hem niet bij het eten, hij eet altijd eerst en "pikt"ook alle merries in (met een favoriete die de hele tijd bij hem loopt, en o wee de ruin die dan ook met die merrie wil kroelen..

Maar nu hij dus een eigen weitje met uitloopstal (en daarnaast de grote wei) heeft en wij ook twee shetlandveulens erbij hebben, is het zo leuk om te zien hoe pepsi zich gedraagt!!!! Lachen Ik kan daar uren naar kijken.... Nerd
Hij duwt ze echt met zijn snuit naar voren dat ze mee moeten, zodra er een ander paard bijkomt (er staan van andere mensen nog 2 paarden op de grote wei) dan vliegt Peps erop af met zijn oren plat in zijn nek, niemand mag aan zijn "kudde"komen, hij beschermt de shetjes echt.
En die Jut en Jul (ze heten Stef en Snowy) sjokken netjes met hem mee....
De shetjes zijn ook de enige die Pepsi toelaat in zijn stal met het hooi eten, zodra er een ander paard over het hek komt kijken jaagt hij die ook weg.........
Het is echt onzettend leuk om je paard nu eens echt te zien handelen naar zijn karakter, dus niet gehoorzaam zijn aan de mensen , nee lekker zichzelf zijn, dus in het geval van pepsi een leider zijn....... Ik kan daar echt van genieten om dat schouwspel te zien!! ........
Kennen jullie dat ook van je paardje?????

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 19:59

Ja, ik ken mijn haflinger erg goed, zoals hij echt is. Dat komt omdat hij altijd in de wei staat met een andere pony, en ik veel aan NH doe, daar handelen paarden ook naar hun echte 'ik' als je het goed doet. Ik vind het alleen niet altijd leuk om te zien hoe hij is, normaal gesproken wel, maar als er eten in de buurt is... }> Extreme duivel

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 20:25

Ja klopt vind ik ook mooi om te zien. Mijn paardje is dus ook echt de baas. Wil als eerste eten en als hij het hooi op heeft gaat hij gewoon naar de volgende pluk en jaagt de rest weg. Extreme duivel En hij heeft 2 grote vriendinnen, maar het maakt hem ook weinig uit als die ff gaan wieberen en soms als ik nog in de wei ben jaagt hij ze weg, want stel je voor dat je baasje nog wat lekkers heeft Frusty
Maar het is wel de saaiste van het stel, als iedereen loopt te rennen en te dollen staat hij alleen maar chagie te kijken en doet zijn oren in zijn nek als ze in zijn buurt komen. Ja ja leuk tinker heb ik he!? *LOL*

mate
Berichten: 188
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:03

ik heb een echt buitenbeentje.
geen leider maar ze is ook niet echt bepaald een volger. wel in deze termen is zij een volger. meestal doet ze gewoon waar ze zin in heeft. (heeft daarom ook altijd ruzie in de paddock). ze maakt regelamatig ruzie met de leiders (en mij) en pest wel de gene onder haar. verder begint zij wel altijd met rennen en bokken en stookt daarmee de hele groep op.
tja wat heb ik dan???
(een eigenwijs)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:13

jamaica kan niet met en niet zonder.
Ze zoekt een paard uit waar ze vriendjes mee wil zijn, snuffel snuffel *gil* omdraaien, slaan, bijten...
En ze zoekt weer het zelfde paard uit waar ze vriendjes mee wil zijn, zelfde verhaal Haha!
Jamaica lijkt op mij, ze weet niet wat ze wil Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:30

Toscar is een macho man, en zo is hij altijd...
koppig, zal niet snel iets toegeven...
Van de zomer met Sjefke, was zo'n mooi gezicht...
Nelly (Tos zijn weidemaatje) kreeg een veulen, en dat veulen (Sjefke) en Tos waren onafscheidelijk... Op een gegeven moment moesten Nelly en Tos (die altijd beste maatjes waren) gescheiden worden, omdat het constant "gevecht"was....
Tos speelde ect moedertje (of vadertje Knipoog over Sjefke...
Kon ik uren naar kijken...
Na een maand dat Sjefke weg was, waren Nelly en Tos pas weer vrienden... en stonden ze weer aan een kant te grazen Knipoog
Koppig die 2!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 22:50

Sher is heel dominant. Toen ze nog in de wei stond waren stonden alleen de oudere merries boven haar. Nu staat ze vaak los met 2 paardjes die allebei groter zijn dan haar; maar toch is zij de baas
Dominant kreng..................Haha!
Maar op zich kan ze het wel goed met andere paarden vinden, ze zal ze niet zomaar gaan slaan ofzo, ze komt alleen heel goed voor zichzelf op.

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:01

Lex is niet zo heel sociaal, hoewel dat wel verschilt per seizoen. In de winter is hij best aggressief tegen andere paarden, vooral tegen etenstijd. Hij heeft zomerexceem --> in de zomer heeft hij heel veel jeuk. Dan wordt hij opeens supersociaal, en met iedereen de beste vrienden en krabt met alle paardjes Lachen

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 00:49

Dikke is een echte volger *LOL* ! Nu heeft hij wel een enorm dominante doos als vriendinnetje uitgezocht en tja, dan krijg je dat Knipoog !
Toen we Beer erbij kregen -en hem bij die andere 2 op de wei zetten- had ´ie in de gaten dat ´ie ook een beetje leider kon zijn! (al was het "maar" bij Beer Schijnheilig !)
Was altijd wel een grappig gezicht hoor; Dikke onderdanig naar Helania toe, maar owee als Beer dan in de buurt kwam: dan begon ´ie met z´n "haantjes" gedrag *LOL* ! Beer interesseerde het eigenlijk weinig; als hij Dikke z´n gedoe zat was, draaide hij zich om en verkocht Dikke gewoon een knal !
Van de week gebeurde er trouwens iets, wat we tot-dan-toe nog nooit hadden gezien; We hadden Dikke en Helania vrij in de bak laten lopen. Ze hadden blijkbaar allebei wat energie te veel en renden en bokten er behoorlijk op los. Dikke bleef voor Helania uit lopen (draven/galoperen, normaal is het altijd andersom: zij voorop, hij er achteraan!!) en als zij te dichtbij kwam, keilde hij zo naar achteren Verward !! Helania beviel dit natuurlijk niet echt en draaide dan in een blits d´r kont naar hem toe en "dreigde" om hem een mep terug te verkopen!!
Toen ze eindelijk uitgeraasd waren, kwam hij wel weer "onderdanig" naar haar toe Schijnheilig !
Omdat Helania in Dec. 4 weken in training was, heeft Dikke die tijd alleen met Beer gestaan. Ik denk dat hij in die tijd een stuk "zelfbewuster" is geworden en nu gewoon eens wilde kijken hoever hij bij Helania kon gaan Scheve mond ... Gekke Dikke Pling !!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 09:43

Ik heb geen idee wat de mijne is bij het paard waar hij nu staat, maar ze zijn iig dikke vrienden.
Maar hij wil graag de baas zijn, ook van mensen, en hij knokt er dan ook hard voor.