Wel of niet in de groep?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 20:22

Ironique staat sinds vorige week weer op haar oude stal in Drachten, na 5 maanden in Groningen op de manege 'gewoond' te hebben.
Hier kan ze dus eindelijk weer fatsoenlijk het land in Lachen
Op het moment loopt ze buiten als de andere paarden naar binnen zijn, dit was in eerste instantie om haar er even aan te laten wennen om weer buiten te lopen (wat betreft gras voornamelijk).
Nu is ze daar wel weer aan gewend, en zou ze in principe de hele dag wel weer buiten kunnen lopen met de andere paarden. Dit is een bestaande groep merries en zijn lang niet allemaal echt lieverdjes...
Ik ben gewoon een beetje bang voor blessures, zeker omdat het nu eindelijk weer echt goed gaat met Ironique.
Maar aan de andere kant is een 'social life' voor een paard ook niet onbelangrijk.

Wat vinden jullie? Wat zouden jullie voorop stellen? Ik ben benieuwd!


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:31

langzaam aan laten wennen.zet eerst de jouwe in de wei en dan 1 voor 1 de andere merries erbij,als het een heel groot stuk weiland is moet er genoeg indivivuele ruimte zijn om te kunnen vluchten mits noodzakelijk.

soms is het beter om te zwijgen

Sandra_H

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:36

Je kunt ook, als dat mag, een apart stukje voor haar afzetten, zodat ze over de afzetting heen wel contact kan maken met de anderen maar ze niet opgejaagd kan worden. Dan, na een weekje ofzo kun je haar weer voorzichtig in de groep zetten. Over het algemeen gaat het dan wel goed.
Mijn mening is dat je je paard inderdaad geen sociaal leven zou moeten ontzeggen, tenzij het echt niet anders kan. Bij ons staan de paarden ook in groepen, als er een nieuw paard komt wordt er gekeken in welke groep hij of zij het beste zou kunnen passen, en dan gaat ie er meteen tussen. Gaat het niet dan wordt de nieuwe eerst even op een apart stukje gezet, maar over het algemeen gaat het meteen wel goed.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:42

Ik zou met er niet zo druk over maken en hem er gewoon tussen zetten. Even een half uurtje aankijken en als het na dat half uurtje niet gaat, dan kan ie er altijd nog uit.

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 21:20

Polly is nu ook net verhuist en ik was ook bang dat ze niet geaccepteerd zou worden, in de eerste instantie door de andere paardjes op haar land (2 shets en een welsh) maar banger was ik voor de twee NRPSen. In het land met de shetten en de welsh (het zijn 2 verschillende landjes afgezet met schrikdraad en er is nog een 4e landje) ging alles goed en bij de groters heb ik haar niet gezet. Toen ik vanmiddag kwam stond ze dus bij de groters, ze was zelfstandig even gaan buurten en ze vonden het prima. Nu nog uitvinden hoe we haar ín het land kunnen houden *grijnz*

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 21:26

Het is inderdaad een kwestie van wennen, dat weet ik. Maar vorig jaar kwam ze altijd weer met plekken of weet ik veel uit het land.
Ik ben gewoon bang voor erger (kreupelheid bijvoorbeeld) omdat ik al zoveel gedonder met haar gehad heb en het nu eindelijk goed gaat.
Zijn er meer mensen die hun paard alleen hebben lopen? Gaat het erg ten koste van het 'sociale' van het paard?

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 22:12

In de groep zetten. De rangorde komt altijd wel goed.

Het is erg belangrijk dat een paard sociaal goed in zijn vel zit. Kans op blessures is helemaal niet zo groot als ze eenmaal aan elkaar gewend zijn.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 23:43

helemaal alleen is niks volgens mij, er is toch altijd wel een ander paard waar jouw paard het wel goed mee kan vinden, zet ze dan samen apart

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 11:03

Lekker gezellig allemaal samen zetten!
Voor hen is het in het begin allemaal even zoeken en het zal er waarschijnlijk een half uurtje wel hevig aan toe gaan, maar als de rangorde helemaal in zijn plooi valt denk ik niet dat er veel problemen zullen zijn. Tenslotte is een paard een kuddedier!
Veel succes!

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens


Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 19:05

Nou, ik herken me hierin helemaal Naz.
Fitz staat nu ook sinds 2 weken op het land en ik sta doodsangsten uit!!
Iedereen dag heeft hij wel weer plekken en wondjes en als de telefoon gaat denk ik, o jee, hij zal zijn been wel gebroken hebben.

Maar goed, het paard heeft het geweldig naar zijn zin, ik wat minder maar ja, dat blijft doorbijten.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 12:17

Barbiano staat ook met een hele groep in de wei. Ik heb liever dat hij met een groep de wei in gaat en een keer een wondje heeft dan altijd alleen te staan. Die sociale contacten zijn heel belangrijk voor een paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 13:12

Ik vind het ook eigenlijk doodeng maar Pablo geniet er van om in een groep te staan. Alleen vind hij vreselijk, hij heeft echt het liefst een hele kudde om zich heen want als hij met maar 1 paard samen staat gaat hij zich vervelen.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 13:14

Kaminka werd ook altijd in elkaar getimmerd en had gemiddeld elke drie weken een redelijk serieuze blessure en in ieder geval altijd en overal wondjes en bulten van bijten en klappen.

Een van de blessures had zelfs een operatie tot gevolg (botsplinter uit knie verwijderen), kosten: 3000 gulden en een half jaar uitgeschakeld. Frusty

De periode dat ik haar gehad heb (voordat ik haar in april dit jaar terugkocht) was anderhalf jaar, daarvan is ze meer dan een jaar uitgeschakeld geweest door blessures veroorzaakt door andere paarden.

Probleem met Kaminka is dat als ze niet werkt door bijv. een blessure, ze gruwelijk dik wordt (ze leeft namelijk van de lucht) en ontzettend moeilijk in de omgang (over je heen denderen).

Uit eigen belang en die van haar heb ik haar sinds ik haar terug heb in een apart weitje staan. Ze heeft contact met andere paarden die in de weitjes naast haar staan. Ze kan dus over het draadje heen "neuzen" met andere paarden. Bij ons op stal worden de meeste paarden zo geweid omdat iedereen geloof ik een paard heeft met een blessureverleden.

In principe vind ik het beter om paarden in een groepje te weiden, maar Kaminka heeft voor geen enkel paard respect en laat zich keer op keer in elkaar timmeren zonder dat ze er iets van leert. Dan houdt het toch echt op.

Toon staat nu samen met Isard (van Christa) en Felix (van Cowgirl) in een weitje en dat gaat prima. Blessures kunnen altijd nog komen, maar voorlopig gaat dit prima. Misschien dat ik Toon nog bij Kaminka ga zetten (allebei mogen ze weinig gras: veel te dik...), Toon is namelijk geen slaander, dus dat vertrouw ik wel samen.

Probleem is alleen dat Kaminka erg snel kleeft aan weigenootjes en dan compleet onuitstaanbaar wordt als ze gescheiden wordt van haar vriendje. Dat houdt me eerlijk gezegd een beetje tegen, want ze is gewoon al moeilijk genoeg... Verward .

Groetjes Mieke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 16:14

hoi
Als je Kawa alleen in de bak of wei zet ontsnapt hij en gaat bij de andere in de wei staan.
Dat zegt geloof ik al genoeg.
Waar ik hem eerst had staan was een paard dat zen staart helemaal kort had gevreten in 1 dag dus wilde ik hem een tijdje apart zetten.Maar dat ging dus niet.
Dus toen maar een hoop anti bijt troep in zijn staart gesmeerd zodat hij toch gezellie samen kon staan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Facebook en 83 bezoekers