Haranchement vraagjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-01 17:26

1. Hoe komt het dat goedkope hoofdstellen van dat stugge, harde leer hebben?
2. Kun je dat leer ook zo soepel krijgen als van dure hoofdstellen en hoe doe je dat?
3. waar koop je een zadel, ik bedoel, eh... Koop je die gewoon bij de ruitersportzaak, zonder te passen, of via een postorder bedrijf of 2e hands? Wat zijn jullie ervaringen?


Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:33

hmmm harder leer is goedkoper dus dan wordt het hoofdstel ook goedkoper.
door goed in te vetten kan je t wel soepeler krijgen maar niet zo soepel als bij duurder spul.
let ook op. zadels waar veel hamerslagen inzitten (dus een soort motiefje/wafels) zijn meestal ook van mindere kwaliteit leer. door de hamerslagen kan je ook de onevenheden niet meer zo goed zien en de ruw heid van t leer.

ik heb mn zadel bij hollander gekocht (in klarenbeek zie goudengids) je kon daar van alles kopen van 20 jaar oud tot gloednieuwe dressuurzadels. het is heel klein en rommelig maar een super aardige vent. ik kon t zadel (gloednieuw) zo meenemen om te passen (zelfs 2 zadels) en de volgende dag weer terugbrengen, zonder dat hij ons kende of wat dan ook. ik heb toen een compleet merovech zadel gekocht (hongaars) voor nog geen 1000 piek vondt ik redelijk meevallen, voor n mooi veelzijdigheids zadel.
echt een aanrader ook als je tuig gemaakt moet worden. ed

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:35

Op zich is er met dat stugge, harde leer niet zoveel mis, je moet het gewoon goed vetten. Dat duurdere spul hoeft niet perse geweldig te zijn hoor.


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 17:36

hmm, sorry, ik heb een hoofdstel dat me 4 jaar geleden fl 45 gekost heeft.
Het is heerlijk soepel, en niks stuk. Dus goedkoop hoeft echt niet altijd slecht te zijn

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:09

1.weet ik niet
2.voordat je het gebruikt eerst drie keer met olie en een kwast je inolieen( Verward invetten dus)
en tussen door met glyserine zeep goed schoon houden
3.zal een zadelpas service nemen die bij huis komt passen (divoza)
als je niet teveel geld wilt uitgeven kan een tweede hands zadel een begin zijn en spaar je daarna lekker verder voor een nieuwe

soms is het beter om te zwijgen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:15

Ik heb ook een goedkoop hoofdstel, nu in het gebruik wordt ie steeds soepeler. Ik vet ze niet te vaak in, maak wel regelmatig schoon met zadelzeep.
Ik heb pas een nieuw zadel gekocht bij Divoza. Dat is een Wintec zadel, kunststof, eentje met een verwisselbare boom. Mocht ie te breed of te smal zijn kun je voor 25,= een nieuwe boom erbij kopen....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:18

Ik heb eens een superstug hoofdstel in een emmertje goedkope leerolie gegooid en goed in laten trekken. Niet je teugels erin doen, niet mee te rijden!
Heel goed uitpoetsen en een paar dagen verder in laten trekken.
Isolda heeft wel een tijdje met een bruin streepje op haar bles gelopen, omdat de neusriem nog afgaf. Maar het hoofdstel was heerlijk soepel!
Nu zou ik dat nooit en te nimmer meer doen, ik zou gewoon een paar tientjes meer uit geven!

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:42

Ik zou dus zelf altijd een ruitersportzaak met een auto vol zadels laten komen.
Een zadel moet echt goed passen en daar hebben die mensen (meestal) het meeste zicht op.
Ik heb zeker 20 zadels op mijn paard gepast voordat ik er 1 had die en paste op het paard en lekker zat (ook niet onbelangrijk)

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 19:28

Als ik iets nieuws heb gekocht ga ik er altijd mee spelen om het soepel te maken.
Ik gebruik lederolie, maar dat trekt in het begin nooit is, maar zodra ik er een tijdje mee heb gespeelt wel.
Ik maak er allemaal draaiende bewegingen mee. (zit ondertussen gewoon tv te kijken)
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australië?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mirriejj en 44 bezoekers