gevecht met mijn paard - ligt het aan mij???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 18:53

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-06 18:02 ]</font>


Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 18:57

Helaas, konden maar paarden maar denken en beredeneren als mensen. Dan had hij vast wel gewaardeerd wat je voor hem doet. Maar zo werkt het eenmaal niet in dat koppie van hen.
Misschien ga je onbewust gespannen zitten als er anderen in de bak zijn? Ik kan me zo voorstellen dat je paard supergevoelig op jouw reageert en dat meteen oppikt. En dan ff niet snapt wat jij wilt. Ik noem maar wat hoor, ik kan zo vanachter de computer dat niet beoordelen natuurlijk!

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:25

Je moet het mij maar niet kwalijk nemen, maar misschien ben je op het moment dat er mensen bij staan wel zo hard bezig om alles netjes voor mekaar te hebben, dat je vergeet te rijden. Dan gaat het vaak fout. Onbewust rijd je dan toch met spanning en dat voeld je paard.

Je rijdt voor jezelf en niet voor anderen. Bij iedereen gaat het wel eens mis, dus bij jou ook. Daar hoef je je echt niet voor te schamen. Kop op, lekker rijden en niets van anderen aantrekken. Je bent op de goede weg.
En als het nog steeds niet lekker gaat, gewoon je instructeur vragen. En om te oefenen met publiek, vraag er mensen bij die je vertrouwt of mensen die echt niet kunnen rijden om te kijken, dan wen je er vast aan publiek. Diegenene zullen juist complimenten maken over dat je dat moeilijke dier zo goed rijdt.

Succes, en ik heb er vertrouwen in dat het echt wel goed komt met jullie.

Groeten Sandra

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:52

Bij mij rijdt er ook een meisje en die heeft precies hetzelfde probleem met haar arabier, alleen weet ik bij haar waar het aan ligt. Ze is veel te klein voor het paard (ze komt met haar benen niet onder het zadel uit) en ze heeft hem dus niet onder controle. Dat lijkt me bij jou echt niet het geval. Ze zeggen altijd dat als je eenmaal het hart van een arabier hebt gewonnen, dat je dan een vriend voor het leven hebt. Ik denk dat jouw paardje een beetje zenuwachtig doet als er anderen bij zijn. Misschien moet je eens vragen of een vriend(in), waar jij vindt dat ie ook goed bij loopt, of hij/zij hem eens wil rijden en daarna jouw uitleggen wat zij doen om hem in de hand te houden. Heel veel succes ermee en ik hoop echt voor je dat ie zijn leven beterd!! *LOL*

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 19:57

nou ik vind het sneu dat je nog steeds geen band heb na 1/2 jaar
ik hoop dat je er achter komt en lig je probleem misschien eens voor aan een instructice ik denk dat die je er verder mee kan helpen dan mensen die maar vanuit hun computertje hun mening geven.

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:01

Ik heb ook een arabier, dus ik kan mij voorstellen hoe je je voelt. Toen ik hem net had gedroeg die zich ook zo ongeveer als jouw paard. Heel frustrerend. Ik ben ook zo'n persoon die te snel te lief is, maar bij mijn paard (heb het ook gezien bij andere arabieren) heb ik gemerkt dat hardheid niet de optie is. Ik ben hem op een andere manier gaan trainen, veel met de stem gewerkt (ik weet niet of je dat ook doet), als die loopt te klooien, gewoon flink de stem verheffen. Het nadeel als je (bij mijn paard dan) een tik geeft hij gelijk panisch zit te doen. Verder is veel geduld belangrijk en de gedachte dat dit in de toekomst echt beter zal gaan. Als je mijn paard nu ziet, lijkt het meer op een koele fjord dan op een opgefokte arabier. Hij is zo verandert. Gewoon een relaxede instelling helpt ook, vooral die fijngevoelige paardjes reageren heel erg op de stemming van de ruiter. In ieder geval heel veel succes en het zal in de toekomst heus wel beter gaan. Je hebt hem immers nog niet zo heel lang, dus er valt nog veel van elkaar te leren.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Sanne

Berichten: 940
Geregistreerd: 01-05-01
Woonplaats: Schenkeldijk, Hoekse Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:02

konden ze maar zeggen wat er aan de hand was, dat zou alles veel makkelijker maken!!!! Nina gaf altijd ook zo'n gevecht in het begin. Ik speel nu veel met haar en rij eerst een half uur heel rustig dus haar echt langzaam laten lopen dan geeft ze zich over en gaat ze prachtig lopen!

I love all my animals!!!! to everybody a big [MagNiet]../upload/445/kusjuh.gif[/MagNiet]

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 20:53

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-19 14:33 ]</font>

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 21:50

"The horse got your number" was wat LaNet tegen mij zei. Ik had een beetje hetzelfde probleem met Leroy. Hij was ook altijd al lastig met rijden maar het lukte toch iedere keer weer. Telkens als ik met hem in een dalletje zat kwamen we er wel weer uit en de poblemen waren er ook alleen maar tijdens het rijden. Gewoon in de omgang vond ie me volgens mij wel aardig, altijd hinniken als ik hem riep, altijd knuffelen, maar zodra ik er op zat was het oorlog Extreme duivel Maar goed, vorig jaar liep ie Z2 dressuur en L springen en hij deed best zijn best voor me....tot December 2000. Toen ontplofte de bom, om het zo maar te zeggen. Ik dacht dat na 4 jaar werken en lief en leed te hebben gedeeld we eindelijk een beetje een combinatie begonnen te vormen. Niet dus, meneer kreeg weer een terugval en niet zo`n beetje ook. Het werd echt link, hij heeft me er heel gemeen afgegooid en tijdens het rijden was het alleen nog maar vechten. Dit was dus echt DE druppel voor mij. Echt, hij zat me tot hier (wijs naar mijn strot).

Verkopen wou ik toch ook weer niet want ik ben toch wel enorm aan hem gehecht. Afijn, ik heb de perfecte oplossing gevonden, je hebt waarschijnlijk die verhalen wel gelezen hier op bokt.

Maar goed, hier heb jij eigenlijk weinig aan. Maar wat ik wou zeggen, sommige paarden zijn nou eenmaal heel moeilijk en....heel slim. 1 keertje iets van ze pikken wat eigenlijk niet kan, is soms al fataal. Ze zullen je blijven uitproberen en langzamerhand begin je zo`n paard dan zo zat te worden dat je ongemerkt heel gefrustreerd gaat rijden. Eigenlijk wil je hem niet op zijn lazer geven maar dan wordt ie alleen maar meer irri, en de keren dat je ze op hun lazer geeft, straf je vaak uit pure woede, wat zo`n paard weer doet "denken" dat je hem gaat vermoorden ofzo haha! Dan is het zoiets van "he, vrouw, je moet me voeren en vertroetelen, niet slaan!" Zo`n paard heeft je eigenlijk helemaal in de tang, zolang ze maar verwend worden zijn ze poeslief, zodra er gewerkt moet worden worden het draken.

Ik kon dus niet meer normaal op Leroy rijden, had echt de motivatie niet meer om weer een gevecht met hem te beginnen en dan waarschijnlijk wel weer te winnen (hoewel ik dat bij deze laatste keer betwijfelde) maar voor hoelang? Met tegenzin op je paard stappen, en ik vond het echt vreselijk om hem te slaan. Een van de laatste keren dat ik heb geprobeert hem te rijden was ie zo vuil, hij ging achteruit bij het prikkeldraad stijgeren. Ik ben er af gesprongen en heb hem zo`n loeier met de zweep gegeven dat mijn zweep in tweeen brak. Ik heb hem in de wei gekwakt en ben naar huis geraced THIS WAS IT voor mij. `s Avonds in bed kreeg ik zo`n spijt dat ik midden in de nacht naar hem toe ben gegaan en huilend om zijn nek heb gehangen terwijl Leroy met zijn bovenlip in mijn nek zat te kriebelen.

Het enige advies wat ik eigenlijk kan geven is, probeer dit soort paarden niet te veel met emotie te rijden. Ga er op zitten met de gedachte "ach knol, als je wilt etteren, mij heb je er niet mee hoor". Straf nooit uit woede, want dan ga je onredelijk straffen met als resultaat dat je paard doet alsof ie vermoord wordt. Wees heel consequent, meteen straffen bij iets wat niet kan, maar als ie 1 seconde daarna braaf is meteen de hemel in prijzen. Niet denken van als ie een beetje vervelend is, "ach laat maar" nee meteen afstraffen. Want als ie even later echt vervelend wordt en je geeft hem dan op zijn donder, snapt ie het niet want eerst kreeg ie toch geen straf?

Bram staat toch op een manege? Hoe vaak komt ie uit zijn stal? Toen hij vroeger nog wel braaf was met rijden, stond ie toen ergens anders? Komt ie wel genoeg uit de box? Komt ie ook op het land? Ik wens je in ieder geval veel sterkte en succes met Bram. (En ik hoop voor je dat hij niet zo erg is als Leroy was haha!)


#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-01 17:30

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-19 14:34 ]</font>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:19

Ymke ik had begrepen dat jij sinds kort ook nog een ander paard rijdt, of was jij dat niet?
Zou je toch onbewust anders zijn gaan rijden, iets meer andere zit of zo? Misschien wel beter gaan rijden, en dat daardoor het uurtje rijden met Bram zwaarder is omdat je hem 'meer laat werken'?
Ik weet het niet hoor, misschien juist weer andersom en ben je de laatste tijd juist wat 'soepeler' geweest, kan ook nog?
Wat vind je instructeur er van?
Groetjes, Dorine.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-01 18:27

>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: #Ymke# op 2001-11-19 14:34 ]</font>

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 11:16

Baal je niet onbewust een beetje dat je gestopt bent met dat andere paard rijden. Een meisje bij mij op de manege heeft een hengste met zeer zware artrose. Nu heeft ze een nieuwe ruin gekocht. Dat beest is superlief en knuffelig. Die hengst is ontzettend vervelend. Ze gaat er ook al op zitten van wat zal hij nu weer uitvreten. Die hengst heeft ook door dat haar aandacht nu verdeeld wordt. Daarom zal hij waarschijnlijk zo idioot doen. Kan het niet hetzelfde met Bram zijn??

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 11:56

Mijn paard is geen arabier maar wel een halfbloed en hoewel ik vaker nakomelingen heb gereden van haar vader is dit een verschrikkelijke hittepetit. altijd maar onder mij weg willen lopen als ik iets vraag en ik kan zo wel 100 dingen opnoemen. Het leerproces gaat heel traag bij dit paard, terwijl het bij haar halfbroers zo snel ging. Ik weet wel, omdat ik les krijg dat ik niet altijd consequent ben en dat realiseer ik me lang niet altijd. Ymke is dat waarschijnlijk ook niet; i.p.v. een keer heel kwaad worden op Bram omdat hij over de grens gaat. ze had al veel eerder in moeten grijpen en dan had ze alleen maar streng hoeven zijn, meer niet. Ik kan niet zeggen wat ze verkeerd doet op haar paard omdat ik ernooit bij ben, maar het zit er dik in, dat ze niet consequent genoeg is en ook niet duidelijk genoeg is naar Bram toe. Ik denk dat alleen goede instructie dat op kan lossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 15:05

hoi
heb je er al eens aan gedacht om je paard 3 maanden op rust te zetten. Daar bedoel ik dan mee niet rijden en niet longeren. Aleen veel weide gang los in de bak lekker knuffelen poetsen enz.
Heel veel paarden hebben af en toe eens vakantie nodig, net als wij.
Heel veel paarden lopen na een rust periode weer heel fijn.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 18:38

Hoi,
Ik rij ook op een arabier, hij was in het begin heel lastig. Ik moest ook altijd met een los teugeltje door de bak denderen. Dat ging niet. Ik stapte er altijd met een rotgevoel af. Nu hij op een andere stal staat, krijg ik 2 keer in de week priveles van een hele goede instructrice (leerlinge van Seth Boschman). Ik moest hem van haar anders rijden. Ik moest juist contact houden met zijn mondje en echt gaan eisen dat hij moest luisteren. Ik moet zeggen dat dit een veel betere methode is, hij staat nu al een maand of 4 op deze stal en ik ben er NOOIT meer met een rotgevoel van afgestapt. Het klopt dat arabieren heel gevoelig zijn en het klopt ook dat je hun moet winnen...maar dat betekent niet dat ze niet aangepakt mogen worden. Ik was ook veel te lief voor hem, nu ben ik nog steeds lief, maar dan ook streng en consequent tijdens het rijden en buiten. (vandaar dat ik hier zit met een gekneusde arm en blauwe been Frusty ). Misschien heb je dit ook al geprobeerd, en werk het niet...

Galactica Wadim X Gemini

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 06:02

Hoooooi, ik weet precies hoe het voelt hoor. Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde [zie rijtechnische problemen] Bij mij eindigt iedere rit in een "wat moet ik met hem". Twee weken geleden was het zo erg dat we tijdens een steigersessie in de sloot belandden... de schrik zit er nog steeds in.. ik kan je niet helpen, maar wil je wel heel veel sterkte wensen!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 09:25

Ik denk ook dat het een cirkeltje is.. en zo'n arabier voelt meteen aan in wat voor stemming je bent.. (andere paarden doen dat ook, maar arabiertjes zijn daar HEEEEEL gevoelig in...) Probeer elke keer die knop om te zetten en positief op je paard stappen... dat scheelt misschien al een heleboel!
En inderdaad.. zoals hierboven al ergens geschreven is.. als er iemand aan de kant staat, probeer om dan niet anders te gaan rijden.. trek je er niets van aan... en laat ze maar denken wat ze denken willen.. (al is dat soms heel moeilijk weet ik uit eigen ervaring!)
Succes!!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:06

Moeilijk om iets te zeggen zonder iets te hebben gezien, maar ik vermoed dat je je veel te druk overaal om maakt: maak je niet bij voorbaat al zorgen over of het slecht zal gaan of niet, maak je ook VOORAL geen zorgen over wat andere mensen wel niet denken, dat is al helemaal niet belangrijk! Het gaat om ju en Bram!!!
Probeer onder het zadel net zoveel van hem te houden en net zo onbevangen te zijn als in de overige omgang met hem. Hou van je paardje, voel je 1 met hem, en de rest komt vanzelf wel! Niet teveel stressen en al helemaal niet teveel vechten!

En wat iemand anders ook al zei: niet emotioneel worden, want dat werkt helemaal niet! Ik heb met Woody vaak slechte momenten gehad en als het niet ging (dat merk je vaak na 5 minuten al), dan kapte ik gewoon. ECht waar hoor! ik zadelde af en deed hem zo weer het land in! Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dit een optie vind!

Liefde liefde liefde en geduld!
(en consequent zijn, dat ook! EChter zonder boos te worden!)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: genja, jazzejam en 32 bezoekers