Dik been update

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Dik been update

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 11:11

Zoals de sommige wel weten (na mijn vele topics Lachen ) staat mabel nu 2 weken met een dik been. Ik was er niet gerust op en heb de dierenarts gebeld. Hij adviseert mij om te gaan rijden. Dan wordt het been belast en dan moet het dunner worden. Gaat ze kreupel lopen dan moet ik weer bellen. Dus we leggen er morgen maar weer eens een zadel op Lachen Jippie

(Om vragen te voorkomen voeg ik nog even toe dat het been onderzocht is door de dierenarts en dat er foto's zijn gemaakt en die waren goed Pling )
Laatst bijgewerkt door Diana_Mabel op 28-01-03 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:34

super diana!
succes hoor!
knuffel aan mabel

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 11:37

Nu maar hopen dat het dunner wordt en niet dat ze kreupel wordt...
ik ga proberen morgen te rijden want vanavond moet ik naar school *zucht*

Mer1980

Berichten: 18831
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:46

Nou inderdaad maar hopen dat het vocht er weer uit gaat. Succes!

Belker

Berichten: 15304
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:03

Sorry, als ik je positieve gevoel temper, maar er moet toch een reden zijn waarom dat been dik is. Is het niet beter om eerst alles goed te onderzoeken, foto's, peesscan, ipv nu gaan rijden en dan pas bij kreupelheid te gaan kijken? Dan kan als er iets fout zit dat verergeren doordat je hebt gereden.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 12:12

Er zijn al foto's gemaakt en die zijn goed Lachen dus maak je geen zorgen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:13

Heb je de dierenarts alleen telefonisch gesproken of heeft hij er echt naar gekeken?

Die van mij staat met een peesontsteking, dik been, maar niet (meer) kreupel... In beweging wordt het been dunner, maar ik laat het toch echt wel uit m'n hoofd om er al op te gaan rijden! Pezen bevatten relatief weinig zenuwen en de pijn van een peesblessure trekt vrij snel weg, waardoor ze dus al snel weer rad lopen terwijl de blessure er nog zit, je denkt te kunnen rijden, hij loopt immers rad en zo stuur je dus af op een chronische blessure...
Wees alsjeblieft voorzichtig! Ik ben echt paranoide met pezen hoor, misschien is er bij jou paard wel iets heel anders aan de hand, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2!
Vocht in 1 been terwijl de rest droog is, is toch een aanwijzing dat er iets niet klopt met dat specifieke been. Zachte weefsels zijn alleen zichtbaar op een scan, niet op een foto.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 28-01-03 12:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:13

Op foto's zijn alleen de harde structuren te beoordelen,
zegt dus niets over de staat van de pees...

Ik wens je veel succes maar ik denk dat ik persoonlijk ook even een scan zou laten maken.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 12:19

Telefonisch de dierenarts wil weten of het dunner wordt met rijden en als het niet dunner wordt dan komt hij langs. Het is een probeersel om te zien wat het is omdat we niet weten hoe het ontstaan is.
Ik ga voorzichtig rijden en zien wat er gebeurt die scan kan altijd nog als blijkt dat het rijden niet gaat.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 12:26

Jij liever dan ik...
Ik zou persoonlijk toch eerst maar eens kijken of stappen aan de hand effect heeft of desnoods aan de longe op een hele grote volte, maar zelfs dat al liever niet.
Ik weet ook niet hoe die peesontsteking bij die van mij ontstaan is, zo had ze niks, zo was ze kreupel....
Maar goed, zoals gezegd, ik ben paranoide met dikke benen! Je moet doen wat jou het beste lijkt, kan dat zo echt niet beoordelen.

MirandaB

Berichten: 3344
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Schellinkhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 14:58

Ik heb ook een ontsteking gehad bij zijn pijp.. (springen zonder bescherming) Maar toen hij niet meer kreupelde moest ik met hem gaan bewegen.. ook onder de man. Passieve massage noemde hij het. En inderdaad bij mijn paard werd het been een stuk dunner en nu zie je er bijna niets meer van..Mijn veearts vertelde dat het nog wel 4 weken dik zou kunnen blijven.. dus Rustig aan en gewoon erop..

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:28

Belker schreef:
Sorry, als ik je positieve gevoel temper, maar er moet toch een reden zijn waarom dat been dik is. Is het niet beter om eerst alles goed te onderzoeken, foto's, peesscan, ipv nu gaan rijden en dan pas bij kreupelheid te gaan kijken? Dan kan als er iets fout zit dat verergeren doordat je hebt gereden.


ik ben het helemaal met belker eens, een meisje dat ik ken had vorig jaar bij haar paard ook een dik been. volgens de da niks aan de hand... foto's gemaakt niks op te zien. na een aantal weken bleek het toch een hele zware ontsteking te zijn. nou toen die weg was is het been altijd wel een beetje dik gebleven gevolg: het dier staat nu op dit moment in een kliniek onder zware medicijnen en hij redt het misschien nog geeneens. ook hier zijn weer foto's gemaakt waar niks op te zien was maar ze vonden het toch wel zo raar dat ze maar een scan hebben gemaakt: hij heeft een zware peesontsteking aan de kapsel van de pees ( ff de naam vergeten). dit meisje heeft dus ook gewoon doorgereden en het paard heeft gewoon hele erge pijn gehad. laat hem eerst helemaal goed nakijken... want geloof me het is echt geen pretje om te zien hoe dik zo'n been kan worden. bij dit paardje was die nl bijna een rechte lijn.

ik zeg niet dat dit ook bij jou zo is... maar wees voorzichtig en laat het heel goed onderzoeken want foto's zeggen niet altijd alles....

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 15:30

Kan zo'n pees scan gewoon thuis?of moet je naar de dierenarts?
Jullie maken me behoorlijk aan het schrikken!
Is een dierenarts dan zo laconiek?

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:42

Diana_Mabel schreef:
Kan zo'n pees scan gewoon thuis?of moet je naar de dierenarts?
Jullie maken me behoorlijk aan het schrikken!
Is een dierenarts dan zo laconiek?



dat zeg ik niet dat een dierenarts laconiek is maar een pees/ been wordt niet voor niks dik dus er moet gewoon iets zijn....
in dit geval is de peesontsteking op een kliniek gemaakt en het paardje staat daar nu nog te vechten voor zijn leven....
wees heel voorzichtig met een dik been, want in dit geval heeft de da er niet genoeg op gelet en is het paaard bijna fataal geworden

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:46

Dierenartsen weten ook niet altijd alles. De mijne had foto's gemaakt ivm een gekanteld hoefbeen en kwam met de mededeling dat ik mijn paard beter naar de slager kon brengen. Ik ben eens wat gaan rondbellen en heb advies van iemand opgevolgd waar ik vertrouwen in had en na 3 weken was mijn paard niet kreupel meer en nu, na 5 maanden ziet niemand meer iets aan hem, ook de hoefsmid en de DA niet die zeer verbaasd is dat er niks met hem aan de hand is!
Heb je trouwens al eens heel goed gezocht of je paard niet ergens een wondje of korstje op zijn been heeft? Zelfs een minuuscul wondje kan al een dik been veroorzaken. Bij die van mij had ik het korstje door de lange winterharen in eerste instantie niet gezien, maar na goed zoeken en voelen vond ik het probleem pas.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:48

Dierenartsen weten ook niet altijd alles. De mijne had foto's gemaakt ivm een gekanteld hoefbeen en kwam met de mededeling dat ik mijn paard beter naar de slager kon brengen. Ik ben eens wat gaan rondbellen en heb advies van iemand opgevolgd waar ik vertrouwen in had en na 3 weken was mijn paard niet kreupel meer en nu, na 5 maanden ziet niemand meer iets aan hem, ook de hoefsmid en de DA niet die zeer verbaasd is dat er niks met hem aan de hand is!
Heb je trouwens al eens heel goed gezocht of je paard niet ergens een wondje of korstje op zijn been heeft? Zelfs een minuuscul wondje kan al een dik been veroorzaken. Bij die van mij had ik het korstje door de lange winterharen in eerste instantie niet gezien, maar na goed zoeken en voelen vond ik het probleem pas.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:48

oeps, iets te hard op de knop gedouwd, sorry!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:51

Er bestaan wel mobiele apparaten voor scans dacht ik, maar er zijn maar weinig dierenartsen die er een hebben, zijn erg kostbaar. Wil je een scan laten maken, dan kom je dus waarschijnlijk in een kliniek uit. Ik heb zelf goede ervaringen met Emmeloord, daar is Gips nu ook onder behandeling.

Maar er zijn maar weinig dierenartsen hier op bokt en niemand heeft jouw paardje zelf bekeken, dus niet gelijk in de paniek hoor! Er zijn zoveel mogelijkheden wat het kan zijn! Vind het alleen een beetje typisch dat een DA zo'n advies geeft zonder zelf gekeken te hebben naar hoe het er nu voorstaat, dat staat mij een beetje tegen. Maar nogmaals: ik ken de situatie niet.
Laatst bijgewerkt door Margreet op 28-01-03 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-03 16:23

Lastig in elk geval heel erg bedabnkt voor jullie reacties!
Ik ga er maar eens even rustig een nachtje over slapen ik hou jullie op de hoogte.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 14:31

Ik sluit mij toch ook bij Margreet aan. Er is moet een reden zijn waarom dat been dik blijft zelfs ondanks de vrije beweging in de paddock. Ik zou er ook niet op gaan zitten hoor. Zou eerder kiezen voor wandelen. Als 't daarmee niet dunner wordt wordt 't met rijden ook echt niet dunner.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 15:06

Diana, je kent mijn standpunt inmiddels wel inzake dikke voet Mabel, ik zou als ik jou was de zinnige woorden van Margreet en Alvaron zeker nog een keer lezen!

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 16:55

wel zuinig doen hè op je paadje maar wel leiuk dat je er al mee kan rijdem