Hoe lang blijft een been gemiddeld dik?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Hoe lang blijft een been gemiddeld dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 16:28

Mabel staat sinds 15 oktober SORRY MOET ZIJN 15 JANUARI!!!! met een dik been. Het lijkt erop dat ze er een klap tegenaan heeft gehad.
Ze staat wel smiddags in de paddock en ik spuit zoveel mogelijk af. Het is verder niet warm en ze is er niet meer kreupel op. Ik gebruik nu al 3 dagen groene klei zonder resultaat.
Zal ik de dierenarts weer bellen of moet ik het nog even aankijken?ik heb namelij geen idee hoe lang het duurt voordat zoites geneest .
Laatst bijgewerkt door Diana_Mabel op 28-01-03 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


jaca
Berichten: 25
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:36

Is het niet gewoon nog dik door het stilstaan? Stalbenen?

Ik zou sowieso wel gaan stappen met hem. Houd hem in ieder geval in beweging voor de bloedsomloop. Daardoor wordt het vocht/zwelling ook beter weggevoerd met het bloed.
Ik zou het nog even aankijken, en als het niet beter gaat toch maar de dierenarts erbij halen.

knuffels van maaike en jaca

JeanPaul

Berichten: 208
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Deinze, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:36

Heb je al eens een foto gemaakt van het been? misschien is dit wel het goede moment om toch maar eens de DA te bellen

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:41

Het hangt er een beetje vanaf waar en hoe een been dik is. Maar in het algemeen moet een verzwikking met 5-7 dagen over zijn. Afspuiten (koelen) heeft alleen zin wanneer het been warm is. Groene klei heeft wel zin, maar ik zou hier wel een DA bijhalen. Liefst eentje die verstand heeft van het bewegingsapparaat.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 17:14

Er zijn al foto's gemaakt en daar was niets op te zien.
Beweging krijgt ze ik stap met haar en het weekend heb ik haar even aan de longe gehad. Bovendien staat ze de hele dag buiten ik snap er echt niets van.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 21:32

Dan zijn de botten tenminste heel. Maar ik vind het wel lang duren dat het been nog steeds dik is. Hoe zit het met de pezen en gewrichtskapsel? Heeft ze ook een wond(je)gehad aan dat been (door de klap?)

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:13

Persoonlijk gebruik ik liever antiflogfistine met een bandage eromheen...

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 09:41

Er is helemaal geen wondje echt heel raar.

Antiflogfistine (leuk woord voor galgje Lachen ) wat is dat eigenlijk?en wat doet het?

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:58

Antiphlogistine is ook een klei soort die naar mijn mening effectiever werkt bij dikke benen.
Die kan niet gebruikt worden als er wondjes aan de benen zitten maar jij zei al dat daar geen sprake van was.

Bij de paardendrogist hebben ze ook nog dingen als Sticky legs e.d., die is ook wel redelijk.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:36

Ik begin me af te vragen wat jij verstaat onder dik.
Het is gebruikelijk dat je een flinke trap op een onderbeen meer dan een jaar later nog wel vaag kunt zien zitten. Maar dan heb je het over een lichte, zeer lokale zwelling. De hele voet dik, vanwege de werking van de lympfen enzo, is hooguit een week of 3 dikker, met het dikste op ongeveer 4 dagen.

Is het paard ook enigszins onregelmatig? Want dan moet je toch echt gaan denken aan de pezen...
Afspuiten heeft na 3 maanden niet zo veel zin meer, Antiphlogistine kan nog helpen, Arnica D6 kan nog helpen, afstappen is altijd goed.

Maar als je zo aanmoddert, zoek jezelf een goede paardenarts, die verder kijkt dan het rontgenrapport. Peesscan misschien?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 15:03

Zolang je nog niet weet wat het is en het been dik blijft, zeker niet gaan rijden en zeker niet longeren.
Ik zou lekker gaan wandelen of stappen op het harde.

Omdat het bij Mabel al langer aanhoudt zou ik zeker een peesscan laten maken. Een zwelling van een stapje verkeerd of ergens tegenaan te hebben gestoot moet met 1 week toch wel weg zijn.

Ik heb met mijn paard 1,5 jaar aangemodderd met een peesprobleem, wat net als bij jou begon met een dik been (door een verstapping in mijn geval). Zij leeft helaas daardoor niet meer. Je kan niet voorzichtig genoeg zijn hoor!

Succes!

Op zoek naar de zon!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 05:35

Cheyenne had enkele weken geleden ook een dikke kogel. Waarschijnlijk een trap ertegen aan. Het is een week echt dik gebleven (DA-controle was oke), maar zelfs nu zie je lokaal nog een kleine zwelling. Maar het neemt steeds meer af. Het kan dus best een tijdje nog vaag te zien zijn!

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 11:39

laat de dierenarts er bijkomen die kan je vast wel helpen als je zo aan blijft modderen kan je het alleen maar erger maken. misschien is het wel iets blijvends

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-01-03 16:52

Ik heb hem net weer telefonisch gesproken en hij komt zondag even langs om te kijken. Tot die tijd zieken we lekker uit Lachen

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-03 06:43

Diana_Mabel schreef:
.
Zal ik de dierenarts weer bellen of moet ik het nog even aankijken?ik heb namelijk geen idee hoe lang het duurt voordat zoiets geneest .

Je moet wel altijd oppassen dat een been niet te lang dik blijft want dan zetten de lympklieren uit en heb je kans op een chronische zwelling of steeds terug kerende zwelling.
Het beste is DA in te schakelen en evt een spuit tegen de zwelling te laten geven.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers