aankoopkeuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 18:03

Morgen wordt mijn hopelijk toekomstige ijslander klinisch gekeurd. Hoe werkt zo'n keuring nou precies en wanneer krijg je een positief koopadvies (alles helemaal goed of bijna alles helemaal goed?). Krijg ik er een document van?


Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 20:03

Hoi,

Je krijgt een formulier waarop de resultaten van de keuring staan. Een klinische keuring is niet heel ingewikkeld. De veearts gaat je niet adviseren om hem wel of niet te kopen, maar hij vertelt je of je paardje helemaal gezond is. Hij kan aanbevelen om foto's te maken als hij twijfelt over de benen.

Wat gebeurt er allemaal:
(pak even mijn rapport erbij)
algemeen en klinisch onderzoek (bouw en stand, huid en haar, ogen, mond etc)
Pols in rust en pols na arbeid. Hoesten en/of hoest opwekken, ademhaling.
Benen worden bekeken, buigproef, hoeven, stap draf galop op harde of zachte bodem.

Nou dat was het wel zo'n beetje. Ik hoop voor je dat het niet zo warm is want voor die buigproef moet je best even rennen.

Succes!

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


DubbelFun

Berichten: 88625
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 14:36

Afhankelijk van de aankoopprijs(verzekering) en wat je ermee wilt gaan doen kun je ook voor de uitgebreidere röntgonologische keuring gaan. Er worden dan foto's gemaakt van de benen en de hoeven. Hierop is natuurlijk meer te zien dan bij een keuring van alleen de buitenkant, wat een DA ook niet kan zien. Bij een paard met een aankoopprijs hoger dan 5K zeker aan te raden. Het voorkomt veel ellende (en DA-kosten) in de toekomst. Sommige verzekeringen stellen het verplicht boven een bepaalde verzekerde waarde (10K).

Belangrijker dan alleen een klinische keuring is een x-aantal weken terugbreng beding. Als de verkoper hier niet mee accoord gaat zou ik een paard niet kopen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een paard op pijnstillers staat en zodoende 'rap' loopt bij de keuring.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan, GoogleAdsense, Lauke, Trendiction, wiifke en 96 bezoekers