Het moet niet gekker worden (politiek)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Het moet niet gekker worden (politiek)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 17:38

Infomateur Donner heeft 3 mogelijke kabinetten aangegeven die hij wil gaan onderzoeken.
Het gaat om CDA-PvdA, CDA-VVD-LPF en...... *tromgeroffel*

PvdA-VVD-D66, paars 3 dus.

Hoe verzint hij het? Verward

Ik gok dat het toch de eerste optie gaat worden, helemaal omdat Balkenende nu geeft aangegeven er toch wel over open te staan.


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:41

Sja... ze waren al een halve week niet meer zo vaak op tv, er werd niet veel meer over gepraat dus dan roep je maar iets geks zonder bij na te denken.
Dan krijg je gelijk weer topics en geroddel Knipoog

Sja... ik geloof niet dat ik het echt wat vind... paars 3.

Maar... hoe zit het dan met de premier. CDA doet dan helemaal niet mee...

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 17:44

DAT zie ik dus wel weer zitten }>

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 17:45

Kayla schreef:
DAT zie ik dus wel weer zitten }>

Dat heb ik dus ook.
Maar ik heb geen idee of dat dan iemand van CDA blijft of dat het toch iemand van de PvdA wordt. (Cohen als die nog wil).

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 17:47

Cohen gok ik Verward
Maar volgens mij is het gebruikelijk dat de grootste partij sowieso in het kabinet komt en de premier levert.

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:00

Nou, Paars begint ondertussen een vies woord te worden, terwijl ze ook heel veel goed gedaan hebben. Maar goed daar gaat het hier niet over.

Wat mij wel een leuk kabinet lijkt is PVDA, Groenlinks en SP, maar dan moet er volgens mij nog wel bij, want dit is geen meerderheid.
En dan die bolle Marijnissen als premier!! *LOL*


Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:03

Please... geen Marijnissen met zijn ideeën alsof we nog in de 17e eeuw leven!!!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 18:06

Ik ga met Kinta mee En Cohen vind ik ook wel goed als premier.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:07

Dat laatste is HORROR! DAt kan hij niet maken! D66 is niet gekozen want deze heeft verloren i.p.v. gewonnen. dat is niet wat de kiezer wil!

De hond is de betere mens

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-03 18:08

*Kayla vindt Scream enger*

D66 wil ook niet.

astridastrid

Berichten: 5792
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Warmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:21

Nou, ik Haha! vind Jan Peter echt een slimmert, dus ik hoop dat hij ook zo slim is om met de PvdA te gaan regeren...

:* Astrid Alida - fashion & beautyblog: astridalida.com
/3 Haflingersdressuur (Subtop): Happy Haflingers (Instagram)

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 18:54

Kayla schreef:
Ik ga met Kinta mee En Cohen vind ik ook wel goed als premier.


heeej mede-rooie! Party!! *LOL*

Volgens mij wordt Balkenellende sowieso premier, omdat hij de grootste is maar dat weet ik niet zeker.
Als het maar niet weer LPF wordt. Het land is nou al zowat een jaar niet geregeerd en als ze weer met de LPF gaan dan komt daar nog een jaar bovenop denk ik.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:10

Ik zou het voor zowel het CDA als voor de PvdA belachelijk vinden als een van beide er niet bij zit.
De kiezers stemmen er toch niet voor niets massaal op??

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 19:40

Ik heb begrepen dat Mat Herben ook niet stond te trappelen om in het kabinet te komen *LOL* Hij wilde liever oppositie voeren en weer een 'goede' naam proberen op te bouwen...Haha!
Ik denk trouwens dat ze nu binnen de LPF de zaken redelijk op orde hebben hoor, alle interne problemen zijn grotendeels opgelost voor zover ik weet. Eigenlijk waren die problemen ook wel te verwachten, ze hebben in mei behoorlijk wat over zich heen gekregen en helemaal geen tijd gehad om de partij te structureren...

En ik begin nu dus aardig te vrezen voor een centrumlinks-kabinet, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dat woensdag al aan zag komen *LOL*

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:12

Er zijn natuurlijk meerdere manieren om de verkiezingsuitslag te verstaan. Er zijn vier winnaars, dit feit op zich geeft al te denken. Twee regeringspartijen winnen, de laatste keer dat dat gebeurde leverde dat paars II op waarbij niemand zich tijdens de onderhandelingen afvroeg of een vervolg van het succesvolle paars I gerechtvaardigd was.
In het verleden werd er veelal gekeken naar de electorale bewegingen van partijen ten opzichte van eerder behaalde resultaten. Slaat eigenlijk nergens op want elke partij begint bij de verkiezing weer bij 0 stemmen. Aan de andere kant zijn er twee partijen duidelijk groter dan de anderen. CDA en PvdA zijn de twee grootsten en lijken daarmee het primaat te hebben van regeringsdeelname. Lijken, want in een tijd waarin de polemiek van het politieke debat wordt gewaardeerd is het helemaal niet denkbeeldig dat de opgezochte polemiek tussen juist deze partijen een samenwerking in de weg zal blijken te staan.
Naast het vormen van een twee-partijen kabinet kan ook voor, het minder wenselijk geachte, drie-partijen kabinet worden gekozen. Hierbij verdwijnen de politieke tegenstellingen meer naar de achtergrond (polemiek met 3 partijen is minder polemisch dan met 2 partijen). De draagkracht van 3 partijen is groter dan van 2 partijen. In eerste instantie wordt dan gedacht aan de vorming van een coalitie van CDA VVD en D66, inmiddels afgeschoten door de zich profilerende (of goed onderhandelende?) Boris Diettrich. Een andere mogelijkheid is natuurlijk de voortzetting van de huidige coalitie. Hoewel moeilijk te verkopen lijkt het, zeker met een veel kleinere LPF, wel makkelijker om te regeren dan een coalitie van alleen CDA en PvdA of een minderheidsregering van CDA en VVD.
Een andere mogelijkheid is die van een nationaal kabinet met daarin zowel CDA als VVD en PvdA. Alle partijen geven aan dat de problemen van het land zo groot zijn dat haast geboden is. Wanneer deze problemen zo groot zijn is het wellicht goed om deze gezamelijk aan te pakken en om allen zich te laten conformeren aan een regeringsakkoord. Wie loopt er weg voor de verantwoordelijkheid van de macht?

Vooralsnog lijkt niemand zich aan de macht te willen branden en is de vraag die nu beantwoord moet worden slechts hoe de wil te gaan regeren niet zodanig groot wordt dat de onderhandelingspositie wordt ondermijnd.
Laten we hopen dat Balkenende eens de moeite neemt om naar zijn achterban te luisteren.

Het kan misschien dienen als troost dat, in al onze rampspoed en onheil, hij die iets verliest en er wijsheid uit put, een winnaar is.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:38

In principe levert de grootste partij de premier, maar als hij er echt niet uitkomt. Ik vind het jammer dat wouter bos niet wil (en PvdA niet de g rootste is:) ) want dat lijkt me wel ..uhm..leuk.

Tja, het fijnst lijkt me ook een links kabinet, met dus oa groenlinks en SP (is alleen niet genoeg met zijn drieen). Maar balkenende wordt verweten dat hij niet luistert naar het volk, door te zoeken een rechtse regering, als PvdA dus de grootste zou zijn geworden, had hij het ook niet kunnen maken om een linkse regering op te zetten....

Ik denk niet dat paars -3 doorgaat, omdat sowieso JP zich niet aan de kant zal laten zetten. Verder blijf ik hopen op PvdA/CDA...waarbij hopelijks JP meer toegeeft wb het regeer akkoord dan Bos }>

Tiko is BOKTTINKER 2003!!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 23:43

Balkenende kan sowieso niet om de PvdA heen, dat moge duidelijk zijn.
Verder ben ik hem meer dan zat, ik heb hem nog niet veel intellegente opmerkingen horen maken.
Ik ben heel benieuwd hoe het overleg verder gaat verlopen.....! (en heel links lijkt mij ook wel wat, hoewel dat natuurlijk ook weer nadelen heeft - qua financiering van alle plannen enzo, ik noem maar wat)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 00:48

Ik heb geen idee of Donner echt zo uitgekookt is, maar ik heb het idee dat hij deze optie er expres bij heeft gezet om de aandacht af te leiden van het belachelijke idee om de huidige coalitie (CDA/VVD/LPF) toch voort te kunnen zetten, door er dus een nog belachelijker idee bij te zetten (paars 3)

זכור

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 01:02

Hahaha Lis doorziet Donner Cool

lies

Berichten: 9624
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:27

Kayla schreef:
Hahaha Lis doorziet Donner Cool


Ik zit niet voor niks bij de EF.BIE.AI

זכור

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-03 01:34

Wauw, het is dat ik daar ook bij zit, anders kon ik echt niet ontcijferen dat dat de fbi is

ruiterinrust
Berichten: 1012
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 01:48

Ik sluit me volledig aan bij eenieder die zegt dat een cda pvda kabinet het meest logisch is, gezien de verkiezingsuitslag. Het is zeker niet zo dat het verplicht is! Ook paars 3 alsmede alle andere coalities die een meerderheid opleveren doen op die manier recht aan de verkiezingsuitslag. Het zal het vertrouwen van de burger in de politiek niet bevorderen, maar het mag WEL. Ook een minderheidskabinet met gedoogsteun van een partij uit de kamer is mogelijk.......

"Idealisten houden het oog op de toekomst gericht: als zij één blik in het verleden sloegen waren zij geen idealisten meer."
- Eric van der Steen

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 09:27

Ik vind een paars III nog logischer dan opnieuw een cda/vvd/lpf regering.
als dat eruitkomt dan kun je wel zien hoe zorgvuldig er met het belastingsgeld wordt omgesprongen!
Dan hadden ze beter direct kunnen lijmen ipv van eerst dure verkiezingen organiseren om vervolgens weer verder te regeren.
Pvda heeft niet voor niets weer veel stemmen gekregen deze keer!
Als ze dan toch kiezen voor opnieuw een cda/vvd/lpf dan hadden we net zo goed niet kunnen gaan stemmen. Had wel een hoop geld gescheeld...

En Lis ik denk dat je gelijk hebt Knipoog

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 10:49

Nou, als we binnen een jaar weer naar de stembus mogen, blijf ik thuis.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook, Tigerboy en 124 bezoekers