buitenritten zonder begeleiding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

buitenritten zonder begeleiding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 14:56

Hoi!

Ik ben op zoek naar een manege waar je paarden kunt huren voor buitenritten zonder begeleiding. Iemand een idee waar zoiets kan?

Mag rond Utrecht zijn, of Veluwe, of amsterdamse bos oid.

MVG
Frederique

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:44

Bij manege Groot in Egmond aan de Hoef.

Ligt alleen een stukje uit de buurt voor je.

Duif
Berichten: 56
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 16:21

Bij manege Meeuwenoord in Noordwijk maar weet niet helemaal zeker

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 20:57

Tja, waar ik heb gereden kun je niet zonder begeleiding buitenrijden, en ik maak voor hun ook liever geen reclame!
Maar kijk eens in paardenbladen! Staan vaak zat advertenties voor buitenritten (met en zonder begeleiding).
succes!

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 19:58

Mijn ervaring is dat de maneges waar je zonder begeleiding buiten kan rijden over het algemeen niet maneges zijn om over naar huis te schrijven.
Heb zelf bijvoorbeeld een behoorlijk slechte ervaring met manege de groot. (Kreupel paard proberen mee te geven, zadeldrukkingen en onverwachts twee beginners mee die wij dan moesten begeleiden en dat terwijl we over een behoorlijk drukke weg moesten) Alleen in Dwingeloo heb ik ooit super gereden, bij oom Tinus?? Maar die geeft geloof ik alleen paarden zonder begeleiding mee aan mensen die hij al eens heeft zien rijden..

annie
Berichten: 31
Geregistreerd: 12-12-01
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:05

Bij manege groot zal je nooit meer zomaar een paard mee krijgen als je daar niet bekent bent. En een kreupel paard zal niet express worden meegegeven.
Paarden met drukplekken zijn bijna overal te vinden.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:09

Bij de meeste maneges kun je, als je in bezit betn van het ruiterbewijs, een paard huren, die je dan ook mee mag nemen naar buiten als je dat wilt.

reina

Berichten: 638
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 16:49

Sorry annie, dat kregen wij dus wel! En die twee beginners ook (1 van hen kon niet eens lichtrijden) En voor dat kreupele paard kregen wij na lang zeuren een ander mee en die sprong na 5 minuten een sloot in omdat hij van een vogel schrok, lijkt me niet heel verantwoord als je de ruiters aan wie je hem meegeeft niet kent..
Uiteindelijk hebben we een leuke rit gehad, daar niet van, maar ik zou er niet zo gauw meer teruggaan..

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 20:30

Annetje schreef:
Bij de meeste maneges kun je, als je in bezit betn van het ruiterbewijs, een paard huren, die je dan ook mee mag nemen naar buiten als je dat wilt.


Hum Annetje, ik ken geen een manege die dat doet Haha!. Er zitten geloof ik ook nogal wat risico's aan verbonden als een manege-eigenaar zomaar wildvreemde mensen met een paard het bos in stuurt (nog even het verdwalen en het vreemde paard buiten beschouwing gelaten). Denk maar aan:
- aansprakelijkheid (manege-eigenaar blijft altijd aansprakelijk)
- vergunningen (in veel gebieden zijn vergunningen nodig die de manege-eigenaar wel heeft)
- FNRS (vanuit de FNRS wordt nu erg op de veiligheid met paardrijden gelet. Een onderdeel daarvan is de veiligheid tijdens buitenritten. Er moet altijd een begeleider aanwezig zijn).

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:00

Bij onze manege doen ze dat wel, mits je een ruiterbewijs dus hebt En met zijn tweeen bent. Ook moet je eerst een proefles hebben gedaan. Bij Bergemo hoef je volgens mij alleen maar met je ruiterbewijs te zwaaien en dan krijg je elk paar van de manege mee. en bij andere maneges hier in de buurt ook. En manege op vakantie deden dit ook!
Misschine dat ik dan net alle uitzonderingen ken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 21:04

Aha. In dat geval is het dus verstandig eerst de manege te bellen voordat je erheen gaat en hoopt dat je een paard meekrijgt (dat van die proefles is idd wel een verstandig idee).

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:38

Ik vind dit niet verstandig om zonder begeleiding te gaan als je in een onbekend gebied bent als er wat gebeurt of je verdwaalt dan zit je dus vet in de problemen!
En als ik een manege had of iets dergelijke zal ik nooit zomaar m'n paarden verhuren zonder begeleiden gewoon omdat dit veel te veel risico's met zich meebrengt! sorry misschien een beetje offtopic maar wel een goeie tip!

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:58

Ik heb ooit lang geleden samen met een vriendin, naar een manege in de buurt gegaan (die nu opgedoekt is om andere redenen) die paarden verhuurde.
We kregen 2 paarden/pony's toegewezen, we moesten voorrijden in de bak en daarna mochten we alleen erop uit.
Ik kende de weg daar een beetje, maar we reden meer op de gok, het was ook vooral het eindeloze pad heen rijden en weer terug.
Maar het ging ons om het rijden, niet de omgeving.
We hebben iig genoten.
Maar geen van ons beiden had een ruiterrijbewijs oid, ik eigen paard ervaring (maargoed, daar kan je zoveel onder verstaan) en zij alleen maar manege ervaring.

Het kan dus wel, maar je moet er maar net eentje tegen komen.
En tja, ligt er natuurlijk ook aan wat voor eisen je hebt.
Ik ben verder nooit bij die manege geweest, dus weet ook niet hoe het er verder aan toeging, maar zover ik mij kan herinneren was het daar wel aardig.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 02:19

naiomi schreef:
Ik vind dit niet verstandig om zonder begeleiding te gaan als je in een onbekend gebied bent als er wat gebeurt of je verdwaalt dan zit je dus vet in de problemen!


" Meneer, mag ik u iets vragen? Hoe komen we bij ....."

?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 10:52

En kom je er dan nog niet uit dan laat je dat handige routesysteem wat je hebt meegekregen van de manege een keuze maken Haha! (eerstvolgende kruising: teugeltje lang en de weg inslaan die het paard wil. 9 van de 10 keer kom je zo vanzelf weer thuis).

Overigens zou ik niet snel met een wildvreemd paard in een wildvreemde omgeving gaan rijden. Ik heb dan toch liever een begeleider mee. Al is het alleen maar omdat zo'n begeleider vaak een veel mooiere route weet als dat jij kunt vinden.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-03 17:26

heb er één gevonden: boshoeve in soest! ga zondag kijken, ben benieuwd!