een veulen en dan....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

een veulen en dan....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 18:18

Ik heb het idee om mijn merrie te laten dekken.
Stel dat het doorgaat en volgend jaar staat er een veulen.....na een half jaar ofzo moet dan het veulen in de opfok.

Ik wil graag weten hoe dat allemaal gaat, kan je een veulen daar een paar jaar laten en rustig beginnen met beleren??
Wat zijn de kosten??
etc, etc???


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:49

Paard, pony????

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 18:55

sarabande schreef:
Paard, pony????

paard

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:04

Hey poohtje ik zou lekker met Kalista gaan rijden en want het ging zo lekker! Een veulen is naast een hoop vreugde een enorme zorg. Je zou kunnen denken het in opfok te laten nemen als je het niet meteen wilt verkopen maar prijzen van 1000e in het buitenland oplopend tot meer in nederland brengt een hoop exytra kosten met zich mee!
Stel jezelf ook een doel wat wil ik met het veulen, ga ik het verkopen houd ik hem/haar voor mezelf. Heb je een goed principe voor ogen zeg ik ga ervoor maar denk er wel goed over na. Knipoog

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 00:15

Ik betaalde, maar dat is wel 5 jaar geleden, 500 gld per kwartaal. Dat was incl inenten, ontwormen en bekappen.
Fokken is voor niet veel mensen rendabel, dus als je het wil doen om winst te maken moet je misschien nog een keer nadenken. Er zijn wel veel andere redenen waarom je toch een veulen wil fokken.

De meeste opfokbedrijven hebben een periode waarin je een veulen kan inscharen. Hoe lang je hem daar laat is redelijk je eigen keuze, in overleg natuurlijk. Ik heb mijn merrie als 2-jarige weer terug gehaald. Je kan 'm ook laten staan tot hij 3 is en dan weer ophalen.

Als je niet eerder gefokt hebt, heeft het ook zin om na te denken of je stal en weide ook geschikt zijn om een veulen in te krijgen en te houden.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 02:00

Ik wil een veulen als soort van toekomstplan, als Kalista straks oud is en gaat genieten van haar rust, dan wil ik iets van haar hebben voor later Lachen
Maar het moet wel gewoon een beetje te doen zijn, anders ben ik gek bezig.

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 02:18

Poohbeer schreef:
Ik wil een veulen als soort van toekomstplan, als Kalista straks oud is en gaat genieten van haar rust, dan wil ik iets van haar hebben voor later Lachen
Maar het moet wel gewoon een beetje te doen zijn, anders ben ik gek bezig.


aan wat voor een hengst zat je te denken? dressuur springen?

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 10:17

Ik heb momenteel een 2 jarige hengst op de Burd in Frieland in de opfok staan.
Hij is daar heen gegaan toen hij 7 maanden oud was.
Ik betaal 260 euro per 4 maanden en dat is incl. voer, ontwormen, bekappen en inenten.
Wil je extra dingen zoals bijv. Cri-box in de staart tegen het afvreten kost dat extra.
Afgelopen week kregen we een brief dat hem ook via hen in april konden laten castreren (doen we niet).
Ze staan okt/mei in grote loopstallen en mei/okt in het land.
Hij kan daar blijven tot hij 3 jaar oud is.

In m´n profiel kun je foto´s zien van Ustinov op het opfokbedrijf.
Ondertussen staan daar al meerdere bokkers met jonge paarden.

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 12:19

Ilindra schreef:
Ik heb momenteel een 2 jarige hengst op de Burd in Frieland in de opfok staan.
Hij is daar heen gegaan toen hij 7 maanden oud was.
Ik betaal 260 euro per 4 maanden en dat is incl. voer, ontwormen, bekappen en inenten.
Wil je extra dingen zoals bijv. Cri-box in de staart tegen het afvreten kost dat extra.
Afgelopen week kregen we een brief dat hem ook via hen in april konden laten castreren (doen we niet).
Ze staan okt/mei in grote loopstallen en mei/okt in het land.
Hij kan daar blijven tot hij 3 jaar oud is.


Ja, er staat ook een veulen van iemand bij ons op stal bij deze opfokbedrijf en ze zeggen echt een aanrader!

Ik kreeg een veulen aangeboden dus vandaar dat ik ook aan het informeren was.
Persoonlijk vindt ik het een leuk investering voor de toekomst als een 2e paard. Knipoog

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!


Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-03 19:44

gabrycha"]
[quote="Poohbeer schreef:
Ik wil een veulen als soort van toekomstplan, als Kalista straks oud is en gaat genieten van haar rust, dan wil ik iets van haar hebben voor later Lachen
Maar het moet wel gewoon een beetje te doen zijn, anders ben ik gek bezig.


aan wat voor een hengst zat je te denken? dressuur springen?
[/quote]

Gewoon recreatie, heb niet zulke hoge ambities.
Een ander idee is om over een jaar of 2 een fries veulen te kopen, is veiliger voor Kalista en een fries blijft toch altijd nog wel een droom.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 bezoekers