Western Pleasure een sport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Western Pleasure een sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 18:29

Okee ik heb even wat vraagtekens bij western pleasure. Om te beginnen vind ik het nou niet direct een erg interessant onderdeel, maar verder vraag ik me af hoeveel echt goede western pleasure paarden er zijn. Is dit nou echt een sport of is het gewoon een paard in een frame kneden en als een zombie door de baan laten sloffen? Ik was een tijdje terug op een grote stal met zogenaamde toptrainer die de paarden klaarmaakten voor de world show etc. En wat zij dus doen is de avond van te voren het paard met zijn hoofd hoog vastbinden in de stal, hooinet voor z'n neus en zo dan de hele nacht laten staan. De volgende dag in de western pleasure class wil het paard dan natuurlijk graag zijn hals lang en laag houden. Deze mensen winnen veel prijzen op de grote shows. Een meisje bij mij op stal doet aan western pleasure en wat die altijd doet is voordat ze op haar paard stapt het beest longeren met bijzet teugels aan het stangbit. Hierdoor heeft ie dus continue hefboomdruk achter de oren en houdt ie geforceerd z'n hoofd laag wat dus de bedoeling schijnt te zijn). Verder doet deze amazone niks anders dan sjokken. Ze speelt dus nooit met tempowisselingen in de jog. De lope is ronduit beroerd, het paard valt compleet uit elkaar. En dan als je op shows kijkt, ik heb echt het idee dat het er alleen maar omgaat hoe sloom het paard kan stappen, draven en galoperen en hoe laag ie zijn hoofd kan houden. Als je echt op zo'n manier prijsje kan winnen vind ik het geen sport meer.

Ik zie dit dus alleen bij western pleasure en ruiters die alleen maar in de deze classe rijden, of tenminste niet in de snellere classen rijden. Reining ruiters zijn juist wel weer echte dressuurruiters. Die zie ik op het voorterein hun paard soepel maken, inbuigen, tempowisselingen etc. Maar als zo'n soepel getraind reining paard eens een pleasure proef doet en iets actiever en daardoor iets sneller gaat dan de rest (doordat ie wel draagt en onderzet en niet sloft zoals de rest van het veld) dan eindigt ie ergens achteraan.
Any thoughts?

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:38

ik weet niet waar jij woont en kijkt.
maar dit soort dingen zullen altijd wel ergens gebeuren. niet alleen met pleasure.

maar er zijn ook pleasure ruiters die hun paarden op een normale manier trainen.
dus daar kijk ik maar naar en bij die andere doe ik Cool

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:53

Ik moest even twee keer nadenken voordat ik reageerde. Ben namelijk geen expert. Maar dus toch maar.

Voor zover mij bekend, is het in de pleasure de bedoeling dat een paard in tactzuivere gangen verzameld rond gaat met een voor dat paard natuurlijke hoofdhouding. Het is zeker niet de bedoeling dat een paard door de bak sjokt, en het is ook zeker niet de bedoeling dat het paard een afgestompte indruk maakt. Sterker nog: het is gewenst dat een paard attent (maar wel in alle rust) om zich heen kijkt. Ongeacht welke discipline je rijdt: het lijkt mij dat een paard alleen lekker kan lopen als hij een beetje soepel wordt gemaakt.

Wat mensen doen om tot een resultaat te komen wat in hun ogen hoge ogen gooit in de showring loopt kennelijk nogal uiteen. De praktijken die jij omschrijft zijn in geen enkele discipline acceptabel Misselijk . Helaas heb ik ze wel al in meerdere disciplines gezien (en sorry, zéker ook in de reining) Huilen

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:57

Het komt bij in alle disciplines voor. Engels, western, mennen, noem maar op. Gelukkig zijn er veel meer die het wel graag op een goede manier willen doen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 19:00

Dat er overal mistanden voorkomen is waar, maar ik vind het bij western pleasure wel extreem. Ik snap niet dat je op zo'n manier kunt winnen. Maar goed, ik heb trouwens alleen bij wat kleinere wedstrijden gekeken, dus niet op World shows. Hopelijk heb ik dan telkens de verkeerde voorbeelden gezien Haha!

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:26

Volgens mij woont ze in Texas Jos. Dus The Real Thing....
Het is bar en boos dat men zich van dergelijke trucs bedient om paarden iets te laten lijken, wat ze van nature dus niet zijn. De training is alleen blijkbaar niet voldoende. Het is een soort van stuk klei geworden wat gekneed wordt in een bepaalde vorm en de jury beoordeelt de "natuurlijke gangen" van het paard en plaatst de vreemdste beweging vooraan.
Het is natuurlijk ook een kunst je paard zo te laten lopen!

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 19:33

texas
wat ik ben ik blij dan dat ik niet durf te vliegen en te varen.
en wachten tot die tunnel af is........... Haha!

VillaNeusjes

Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:35

ik kreeg een video te leen van een klasgenoot. ik heb toch raar staan te kijken!! een of andere malloot (en schijnt een beroemde gozer te zijn maar ben de naam kwijt) vertelde hoe je een paard voor trail trainde... let op hoor...
je zet je paard voor bijv een brug. zet hem stil (keej snap ik nog.) en dan... je paard moet geintresseert lijken in de hindernis. daarvoor moet ie zijn zhoofd omlaag doen ... en dat is heel gemakkelijk te leren. gewoon met een springzweepje slaan tussen zijn oren.. gaat ie vanzelf met zijn hoofd omlaag en let ie wel op de hindernis (of zo lijkt het dan tenminste...) blaaghhh om over je nek van te gaan.. ongelofelijk.. en dan nog op tape zetten ook.. die heeft wel lef vind ik... dus is zeker niet alleen in de pleasure zo. als ik geen tempo wisselingen met mijn paard zou oefenen valt mijn paard gewoonweg om van de slaap... dus dat is idd een beetje vaag...
grinnik....

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:47

nou ik heb les gehad van een pleasure trainer namelijk Frank Siebens Belg (14 voudig europees kampioen)
Het trainen van pleasure paarden is inderdaad niet zo paard vriendelijk tenminste wat ik gezien heb van hem! maar ik weet wel dat hij zijn paarden goed soepel maakt anders krijgt je paard alleen maar meer problemen!
Bij wedstrijden (pleasure) als je goed kijkt zie ook bijna geen paard die het echt leuk vind, er is ook niks natuurlijk aan, een paard in het wild zou nooit zo sloom lopen tenzij hij/zij wat heeft.
dat men hulpmiddelen gebruikt is meestal omdat men het paard moet trainen voor een bepaalde tijd of ze willen het zichzelf gemakkelijk maken.
tja weet niet wat ik ervan moet denken dit heb je wel bij iedere vorm van paardrijden maakt niet uit wat!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 11:34

Vaak kan je aan de foto's zien of een paard thuis gedwongen naar beneden gereden wordt. Ron Meredith schrijft hierover dat deze paarden vaak achter de loodlijn lopen. Gezien hetgeen naiomi schrijft en de foto van die ruiter zit hierin misschien wel enige vorm van waarheid. Mijn paard heeft een paar maanden met een te klein zadel gelopen. Daarna 'grapte' ik altijd dat dat dan ideaal zou zijn voor de pleasure, loopt hij mooi kort en stijf. (omdat hij zijn schouders etc niet goed kon gebruiken) Maar er zijn gelukkig ook zat pleasure ruiters die hun paarden lekker voorwaarts rijden etc, vaak gaan ze juist dan beter lopen omdat ze dan dezelfde spieren gebruiken. (stond zoiets ook niet een keer in de quarter ofzo? ) Ook zeker de pleasure vind ik een sport, het is toch moeilijk om het goed te doen. Maar ik ben wel van mening dat je niet alleen dat thuis moet oefenen, hetzelfde vind ik overigens voor reining ruiters etc. Afwisseling is heel belangrijk, ook je paard blijft dan lekker fris.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 11:51

Ik ken een westernruiter die zijn pleasurepaarden op de reiningmanier traint. Dus ook de spin meeneemt en de zijgangen, buigingen en tempowisselingen. Daar krijg je een lenig en soepel paard van...
En Western Pleasure is wel degelijk een sport. Om het echter goed te beoefenen komt er een heleboel bij kijken. En die Amerikaanse truukjes om even voor de wedstrijd zoveel bloed af te tappen dat het paard geen stap verkeerd kan zetten keurt niemand goed. Maar in Amerika gaat het wel om het winnen...helaas...

Hoe vaak hoor je niet "I didn't come for a second place? "

Solanos
Berichten: 191
Geregistreerd: 27-09-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 12:48

Natuurlijk gaat het niet alleen in Amerika om te winnen. Dat is overal en in elke sport. Hoe hoger het niveau hoe moeilijker dat het wordt. Iedereen weet dat als je hogerop wil komen, je dat niet bereikt door alleen lief en aardig te zijn voor je paard.
Dan moet er serieus gewerkt worden. Maar dat is natuulijk geen vrijbriefje om je paard, ongeacht welke (foute) methodes klaar te stomen voor dat bepaald niveau. Zeker niet. Pleasure lijkt heel gemakkelijk om te doen. Het ziet er allemaal relaxed en sloom uit. Alsof het paard dat zomaar uit zichzelf doet. Er gaat echter een lange trainingsweg vooraf. Het is absoluut moeilijk en valt niet mee. Ik heb bewondering voor een goede pleasure ruiter/paard. Het huppelgalopje, waar het paard zowat uitvalt vind ik echter verschrikkelijk. Ik zie graag mooi verzamelde en natuurlijke gangen. Hopelijk gaat dat huppelgalopje snel uit de mode, want helaas bepaalt de jury wat het paard moet leren! Het is zeker een mooie sport. Helaas worden er in elke sport onacceptabele methodes gebruikt, zeker als er veel geld mee gemoeid is.

golda1

Berichten: 137
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-03 20:39

Western pleasure gangen zijn de meest natuurlijke gangen van een paard, in de natuur zie je ze niet anders lopen dan met de hoofden laag, en het tempo laag, alleen als er gevaar dreigt gaan ze hard, en de bedoeling van western pleasure is, dat wij proberen de paarden weer op deze manier te laten lopen, en dus ook met plezier, en .. als je dan eens beter kijkt op wedstrijden dan je neus lang is, zie je dat de meeste paarden heel ontspannen lopen, oren iets opzij, dat ziet er misschien sloom uit maar dat heet ONTSPANNEN lopen. En ik zal echt niet zeggen dat iedereen dat vind en doet, maar dat is wel de bedoeling van western pleasure.

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 14:29

golda1"]
Western pleasure gangen zijn de meest natuurlijke gangen van een paard, in de natuur zie je ze niet anders lopen dan met de hoofden laag, en het tempo laag,
[/quote]

Kijk ik zeker naar de verkeerde docu's ??

[quote="golda1"]
alleen als er gevaar dreigt gaan ze hard, en de bedoeling van western pleasure is, dat wij proberen de paarden weer op deze manier te laten lopen, en dus ook met plezier,
[/quote]

Dat zou dan toch niet zo moelijk moeten zijn, als het om de natuurlijke gangen gaat? Blijkbaar doen ze dat uit zichzelf.. dus opstijgen en wegrijden lijkt me?


[quote="golda1 schreef:
en .. als je dan eens beter kijkt op wedstrijden dan je neus lang is, zie je dat de meeste paarden heel ontspannen lopen, oren iets opzij, dat ziet er misschien sloom uit maar dat heet ONTSPANNEN lopen. En ik zal echt niet zeggen dat iedereen dat vind en doet, maar dat is wel de bedoeling van western pleasure.


Nou dan kijk ik ook naar de verkeerde wedstrijden, want ik zie al jaren die kreupele onregelmatig lopende bokken winnen. Vooral de galop is een viertact-ellende... Er zijn maar heeeeeel weinig zuivere sterke pleasure-paarden. En die paar die er zijn, starten niet in Nederland (of weinig).. en daarin geef ik ze geen ongelijk Haha!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:33

Op zich ben ik het wel met golda1 eens. Dat is wel de bedoeling van de pleasure. Natuurlijk zijn er idd uitzonderingen. Zoals die mensen die hun paard met het hoofd omhoog vastknopen e.d. Dat zie je trouwens in alle takken van de sport. Maar goed. Het moeilijke van de pleasure is echter dat je paard idd "natuurlijk' loopt, en regelmatig. Dus niet de ene keer harder als de andere keer. En dat is echt verrekte moeilijk! Probeer het maar eens! En wat betreft die onregelmatig lopende bokken, ik neem aan dat een goede judge zo'n "bok" direct DQ'ed!

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-03 16:36

Leo_American schreef:
En wat betreft die onregelmatig lopende bokken, ik neem aan dat een goede judge zo'n "bok" direct DQ'ed!


Mee eens, maar helaas gebeurt dat te weinig, waardoor degene met een "winnaarsmentaliteit" hun paarden zullen blijven rijden naar de smaak van de jury. Maar nou lijkt een pleasureclass me ook erg moeilijk jureren, vooral hier. Een keuze tussen te langzaam en te hard, sja wat moet je dan? In duitsland heb ik hier wel grote classes gezien, met meer varieteit.

Maar ik spreek wel een beetje in het verleden, ben benieuwd naar de komende NK's!

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-03 11:52

Ik ook. Ik wil ook wel n x naar een worldshow in amerika!k heb een x n video gezien over pleasure. Met amerikaanse paarden. Jeetje, die paarden waren gewoon dood! echt niet cool gewoon! dat lijkt me toch ook niet leuk als je zo'n paard hebt! bedoel, tis leuk als tie iets goed kan, maaruh, hij moet toch ook een keer vervelend zijn? of n x bokken of gek doen? dat zie ik bij die paarden nog niet gebeuren eigenlijk...