De medische aankoopkeuring, met name de buigproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

De medische aankoopkeuring, met name de buigproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 14:06

Mede door het topic over de Spaanse schone en andere topics in het verleden is het me opgevallen dat er zo verschillend gedacht wordt over de waarde van de aankoopkeuring.

Soms denk ik wel eens dat mensen een schijnzekerheid proberen te krijgen. Een aankoopkeuring is geen garantie voor een medisch gezien probleemloos leven van een paard. Wel kan je sommige gebreken op het moment van aankoop uitsluiten.
Toch vind ik vooral de buigproef een beetje discutabel. Veel hangt af van hoe de veearts de buigproef uitvoert. Te ver doorbuigen kan een valse uitslag geven. Een paard kan zich ook kort daarvoor verstapt hebben. Als je dan besluit de koop niet te laten doorgaan heb je misschien wel een geweldig paard laten schieten voor niets.

Aan de andere kant loop je op zo'n moment wel een risico. Zelf zou ik er in zo'n geval voor kiezen om met de eigenaar, in overleg met de veearts, af te spreken de buigproef twee weken later te herhalen en het paard gedurende die tijd bij de verkoper te laten staan. Eventueel kan er ook nog voor gekozen worden om foto's te laten maken van het betreffende been. N.a.v. van die uitkomst zou ik dan de definitieve keuze maken.

Maar ook foto's kunnen nog wel eens verkeerd beoordeeld worden. Ik ken zelf een geval waar op de foto 3tjes en 4tjes te zien waren door de veearts. De foto's zijn toen ter beoordeling naar een andere kliniek gegaan en werden daar beoordeeld als 1tjes.

Zekerheid is helaas niet te koop maar gaan jullie voor een second opinion in zo'n situatie of is de verkoop dan helemaal van de baan?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:39


Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 14:45

Ik vind die buigproef ook niet helemaal gaaf. Zo werd er bij mijn paard spat ontdekt op de foto. Ze vertelde mij dat hij op een buigproef nooit helemaal rat zo lopen. Tot mijn stomme verbazing was mijn paard helemaal rat op de buigproef. Vreemd

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 14:48

Die had ik niet gezien maar het gaat mij ook niet alleen om de buigproef. Ook foto's worden soms verkeerd beoordeeld en hoe ver ga je dan? Als ik jouw topic doorlees zie ik allemaal reactie's waarin geschreven wordt dat een buigproef weinig zegt. In het topic over het Spaanse paard zijn een aantal mensen het hier weer absoluut niet mee eens. Door dat topic werd deze vraag voor mij weer actueel.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:05

nou... ik vind het een moment opname. Het enige wat ik wel belangrijk vind is de controle van hart en longen. Dat is vind ik dan, niet echt een moment opname...

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 15:13

Ik heb de andere topic ook gelezen. Het vreemde vind ik dat veel mensen zweren bij foto's. Ook hier hebt je geen volledige zekerheid. Bij mij op stal werd een paard volledig gekeurd incl foto's Paard was met allemaal 1tjes goedgekeurd. Nou wat denk je: Paard is na 3 maanden stok en stok kreupel en kon helaas niet geholpen worden.
Je hebt gewoon nooit zekerheid.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:32

Een leraar bij mij op school vertelde een keer: als ik het paard zou kennen (en dus zijn ziektegeschiedenis zou kennen) en hij zou nooit wat gehad hebben, dan vind ik de buigproeven en foto's waardeloos. Maar aangezien dat meestal niet het geval is (dat je het paard kent), is het een goede hulpmethode.
Dit naar aanleiding van mijn paard. Z dressuur, nooit kreupel geweest, ruime gangen. Maar toch stokkreupel op de buigproeven...

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:25

Toch kan je daar ook op verkijken.
Ik heb mijn paard gekocht zonder keuren, omdat ik er al 4 jaar op reed en mijn paard had nog nooit iets gehad. NIet kreupel en niet ziek.
Nadat ik hem gekocht heb heb ik alleen maar pech en is hij alleen maar kreupel geweest.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:48

Naar mijn mening, maar die staat ook in dat andere topic, moet een 4-jarig amper belast paard gewoon goed door een buigproef heenkomen. Pijn komt altijd ergens vandaan. Op foto's zien ze alleen de hardere structuren, dus goede foto's hoeven niet te betekenen dat een paard goede benen heeft.
Over de 'Spaanse schone', daarvan snap ik het verhaal niet helemaal. De eerste buigproef was niet goed, daarna werd er na 5 minuten beweging nog eentje gedaan. Die was nog veel slechter. Daarna is het paard door de handelaar nog een keer gekeurd en toen was hij wel goed. Dan ga ik me toch afvragen of dit niet een typisch geval van oplichting is, vooral als het de handelaar is waar enkele anderen ook over schrijven.
Als dit paard door beweging slechter wordt, en de buigproef wordt zonder beweging gedaan door een partijdige dierenarts, zou die inderdaad best een goegekeurd kunnen worden. Verder vraag ik me ook af wat haar contract voorsteld, maar daar gaf ze geen antwoord op.

Naar mijn mening is de buigproef een redelijk betrouwbare manier om te beoordelen hoe de benen van een paard zijn en zou ik een paard niet kopen als hij daarop (maar ook op andere punten) wordt afgekeurd. Klinische keuringen van een handelaar vertrouw ik ook niet, ik wil er zelf bij zijn en niet laten keuren door de dierenarts van de verkoper. Bij Sheril heb ik de verkoper gevraagd wie zijn dierenarts was en heb een andere uit die regio gebeld.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:30

Een klinische geeft volgens mij een hele goede indicatie. Alleen ik ben toch iets veeleisender en maak daarbij ook altijd foto's. Het liefst bij mijn vaste kliniek. Als dat niet mogelijk is , neem ik de foto's mee en laat ze alsnog zien aan mijn eigen dierenarts. Ook wil ik bij het keuren altijd zelf aanwezig zijn.
Als ik bij de eerste keuring al tegen 3 aanloop, bijvoorbeeld van het straalbeen, is de verkoop van de baan. Ga dan niet voor second opinion.

lente_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 21-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 15:54

Ik heb een tijd geleden een kwpn verkocht, zelf beleerd en 3 jaar gereden.
Echt nooit iets aan haar benen gehad, kreupel ofzo, zelfs nooit een paar stappen.
Toen ze verkocht moest worden lieten de mensen een dierenarts komen om haar te laten keuren. Toen was ze kreupel op 1 been en zou ze ook weer 2 weken later gekeurd moeten worden.
Die mensen hebben haar toen gewoon gekocht omdat ze het vermoeden hadden dat de buigproef te sterk was uitgevoerd en ze bij mij nooit wat had gehad. Die mensen rijden er nu nog mee zonder problemen.

Ik denk dat als je met een paard lekker recreatief gaat rijden en er nooit wat is terwijl de buigproef anders doet vermoeden dat je rustig dat risico kan nemem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 18:48

Buigproeven kun je makkelijk onderuit komen als je dat graag wil. Laat je dier een paar dagen stilstaan, en dan de buigproef en flink opjagen. Loopt hij van frissigheid er zo doorheen.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:15

Ik geloof niet echt meer in buigproeven. Het kan wel een indicatie geven maar of het betrouwbaar is.

Mijn vorige pony kwam niet door de buigproef heen toen we haar wilden verkopen, maar we hebben haar 4 jaar gehad nooit kreupel geweest.
Nu hebben we Magic, kwam super door de buigproef heen, is in de 5 jaar dat we haar hebben al meerdere keren kreupel geweest.

Plus speelt spierpijn er een hele grote rol in.
En wat Pipo zegt. Toen Magic geblesseerd was en we een week alleen gestapt hadden kwam de DA weer en ze kwam zo door de buigproef heen. Na 2 dagen 15 min aan een lijntje stap en drag was ze weer stokkreupel.
Maar gelukkig is ze nu weer helemaal goed

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:22

Percy schreef:
Die had ik niet gezien maar het gaat mij ook niet alleen om de buigproef. Ook foto's worden soms verkeerd beoordeeld en hoe ver ga je dan? Als ik jouw topic doorlees zie ik allemaal reactie's waarin geschreven wordt dat een buigproef weinig zegt.


Nou ik heb zo'n paard waar de foto's niet goed van zijn beoordeeld. maar dan de andere kant op: rooskleurige interpretatie, en minder positief bij de controlefoto's. De dierenkliniek waar de aankoopkeuring is gedaan gaf allemaal tweetjes, maar had de ijzers bij de aankoopkeuring er nog onder zitten, en de foto's waren overbelicht. De foto's die een jaar later zijn gemaakt waren drietjes en zelfs tegen de vier aan. Twee jaar lang heb ik foto's laten maken en het werd niet slechter. Volgens de dierenarts die de controlefoto's heeft gemaakt was de situatie al zo dat ik haar kocht.
Had ik mijn paard gekocht als ik had geweten dat het drietjes waren? Nee, waarschijnlijk niet. Heeft ze er in de vier jaar dat ik haar heb last van gehad? Ook niet. Geen stap kreupel, al die tijd niet.

Dus ik durf zelfs verder te gaan. Niet alleen de buigproef is heel onzeker, maar de foto's ook. En ik weet heel zeker dat ik een superpaard mis was gelopen als ik haar daarom niet had gekocht.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-03 01:56

Een keuring blijft altijd een momentopname, ik vergelijk het liever met een APK dan met een ANWB-keuring.
Het is niet zo dat ik geen vertrouwen heb in de dierenartsen maar niet alles is uit te sluiten en de ene dierenarts is gewoon beter in het beoordelen van foto's dan de andere. Ook zal de ene dierenarts een grotere veiligheidsmarge inbouwen dan de andere bij het bepalen van de cijfertjes.

Soms lijkt het alsof mensen verwachten dat een rondom goedgekeurd paard oud kan worden zonder problemen. Niets is minder waar.

Voor mij is een keuring een leidraad. Ik bepaal n.a.v. de uitslag of ik het risico wil nemen maar ik ga er niet van uit dat het zaligmakend is.

Mijn eerste paard werd volledig goedgekeurd. Goed 1 jaar later kon ik haar laten inslapen vanwege een ernstig beengebrek wat achteraf erfelijk bleek te zijn.
Mijn derde paard werd alleen goedgekeurd voor licht recreatief werk. Tien jaar lang hebben we behoorlijk intensief gewerkt en hij is overleden door een stomme ziekte, niet door de beenproblemen die hij volgens de veearts had (en die later, toen hij een griffelbeenfractuur had, door de dierenarts in Utrecht ontkend werden).
Als ik hem had laten schieten, had ik de liefde van mijn leven laten schieten.

Maar ook zonder deze emotionele ervaring blijf ik bij mijn standpunt dat een medische aankoopkeuring niet alleszeggend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:58

Daarom altijd klinisch EN rontgenologisch keuren! bij een gerenomeerde veeartsenkliniek.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 10:33

Pipo schreef:
Daarom altijd klinisch EN rontgenologisch keuren! bij een gerenomeerde veeartsenkliniek.


En zelf dan kun je bij een nieuwe aankoop je hart laten spreken, want beide keuringen zeggen nog niet alles......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 11:24

Ik ken helaas ook de verhalen dat hij rontgenologisch op de ene plaats 3en haalt en als second opinion op een andere plaats 1en

Dan staan er bij mij ook erg grote vraagtekens.

Ik ken ook paarden die rontgenologisch helemaal goed waren.
Maar zelfs een paar maanden later al stokkreupel waren zonder enige aanwijsbare reden.

Andersom ken ik het ook.
Paarden met 3en die al jaren op hoog nivo springen zonder problemen.

Dus een echte goede methode vind ik het nog steeds niet.

Maar ik geef toe als ik een paard zou kopen wat ik niet ken en hij heeft op de keuring een 3, laat ik hem wel staan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 11:27

Het probleem is dat je ze met een drie al niet meer in de verzekering krijgt...en ik zou het persoonlijk van het aankoopbedrag af laten hangen of ik het zou doen of niet....
En een volgende keer zou ik - moet ik eerlijk toegeven - ook twee keer nadenken voordat ik het weer zou doen.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:27

Ik heb Gammon gekocht zonder wat voor proefjes dan ook, maar ja, hij is een recreatiepaard voor mij welke ik ook niet zou verkopen mocht hij blessures krijgen waardoor ik er niet meer op rijden kan. Hij hoort gewoon bij mijn schare huisdieren.

boemel

Berichten: 8389
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 13:27

Natuurlijk is een aankoopkeuring geen garantie. Maar je doet het wel om enig inzicht en enige zekerheid te krijgen. Als er door de dierenarts een negatief aankoopadvies gegeven wordt (bijv. op een positieve buigproef) begin ik er gewoon niet aan. (op dat moment)

Bij 2 afgekeurde paarden, heb ik wel afgesproken dat we ze na 2 weken opnieuw zouden laten keuren, als het paard er nog was. Dit om een eventuele blessure de kans te geven om te herstellen. Deze 2 paarden waren na die 2 weken beide al verkocht, dus ik weet niet hoe ze anders op de buigproef geweest waren.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 23:02

Een aankoopkeuring hoort een onafhankelijke beoordeling van het paard te zijn. Helaas is er idd veel verschil tussen DA's wat betreft kwaliteit van keuren en foto's.
Als DA probeer je te beoordelen, volgens een standaard procedure, of er op het moment van aankoop gebreken zijn die bij de volgende eigenaar voor problemen kunnen zorgen. Het is dus niet een garantie dat je paard nooit ergens last van krijgt, maar wel of je nu een gezond dier koopt. Het blijft levende have waar dus altijd wat mee kan gebeuren.

Het belang dat ik zelf aan een aankoopkeuring hecht, hangt voor mij nogal af van doel, aankoopbedrag en leeftijd van het paard.