Help,zou je dit veulen kopen? Raar verhaal...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Help,zou je dit veulen kopen? Raar verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 19:10

Beste allemaal,

Op 28 december is er een heel leuk andalusier hengsteveulen, Mistral, bij ons op stal gekomen. De eigenaar had hem daar speciaal voor mij heen gehaald en ik was er vanaf die dag helemaal verliefd op. Ik heb hem 3 weken verzorgd alsof hij al van mij was en het plan was ook om hem te kopen. Tot in ene de eigenaar begon te zeggen dat ik het veulen niet uit z'n stal mocht halen, niet meer mocht poetsen en nix meer met hem doen. Er ging heel kinderachtig en ook nog eens heel gevaarlijk, een slot op de deur. Lips are sealed
Ik ben daar heel verdrietig over geweest, ook omdat mijn vriend ineens vrij bot liet merken dat we het veulen niet meer gingen kopen. Het is een langer en ingewikkelder verhaal dan hier staat maar om een lang verhaal kort te maken was ik helemaal verdrietig en heb me er dan ook lange tijd flink klote over gevoeld: hem nooit meer aanraken, knuffelen, poetsen, en dat terwijl hij me elke dag na stond te kijken en naar me hinnikte. Ik begreep niet waarom ik nix meer mocht doen met een paardje dat toch wel van mij zou worden. Ik mag ten slotte met al zijn paarden doen wat ik wil.
Vandaag kwam ik erachter dat hier in Spanje de opvatting is dat het niet goed is voor te jonge dieren om ermee te wandelen, ze te poetsen enz enz. Dat paardje staat dus nu een maand OP STAL en blijft daar nog een maand, wordt haast nooit uitgemest en hij is superfris, hij is 5 maanden en wil RENNEN! Over een maand gaat hij in een kraal met een ander, wat ouder welsh k hengstje van een meter, en dan blijft hij dag en nacht buiten wat op zich superlekker voor hem is natuurlijk.
Ook zei hij vandaag tegen mij dat hij hem nog steeds dolgraag aan mij wilde verkopen (het slot was er ook alweer een paar dagen af). Hoewel hij tijdens ons vorige gesprek over de prijs had gezegd dat ik hem maandelijks kon afbetalen, zei hij nu dat ik eerst het geld moest sparen (gaat ongeveer 5 maanden duren) nl € 3600 en dan pas mag ik met hem doen wat ik wil. In de maand dat hij hier nu nog op stal staat mag ik hem wel aanraken enz maar niet poetsen of wandelen en hij mag ook niet even los in de bak.
Ik heb altijd gezegd dat ik een veulen wilde hebben vanaf zo jong mogelijk, en hem aan mij laten wennen en hem die kleine dingetjes al leren. Hij zou lekker naar buiten gaan met iig een vriendje, of meer, en ik wilde elke dag even bij hem gaan kijken enz. En dan als hij 3,5 is zelf gaan trainen en inrijden. Maar zoals de situatie nu is vind ik het dus ook nix. Hoewel ik knettergek op het paardje ben weet ik me nu even geen raad meer. Ik vind hem die €3600 ook niet waard, alhoewel hij goede papieren heeft. Ook zeggen ze dat hij zo blijft maar hij heeft al witte haren in zijn liezen en bij z'n schoft en ben ik bang dat het een schimmel wordt (wat niet erg is maar dan zou zijn waarde enorm dalen hier).

Dit is echt erg, nachten heb ik van hem gedroomd, plannen gemaakt, nachten wakker gelegen van dat slot op de deur en enorm gehuild toen ik hem eerst niet zou kunnen kopen. Het lijkt net of door alle ellende er om heen ik nu een enorme domper op mn kop heb. Wat zouden jullie doen en vinden jullie het diertje dit geld waard? In euro's lijkt het misschien niet veel maar het is wel bijna 8000 gulden waar we over praten en dan weten we nog niet eens of het diertje voorspoedig opgroeit.
Ik wil niet verder zoeken naar een ander veulen want het plan was helemaal niet om een veulen erbij te kopen, maar ik zag hem gewoon en viel er voor. De mogelijkheid was er om hem te kopen en te onderhouden, maar ik heb al een andalusierhengst en ook nog een kleine shetlander.

Voor foto's zie mijn profiel of [ITP] Zouden jullie dit veulen kopen?
Laatst bijgewerkt door DinkeyGirl op 24-01-03 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt


fokfanaat

Berichten: 20205
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:14

Ik vind het wel erg veel geld voor een veulen en ik denk eerlijk gezegd ook dat hij schimmel zal worden. Spaar eerst en koop dan een veul;en, dan is hij vanaf het begin van jou en kun je er alles mee doenn wat je wilt. Deze kerel heeft je gewoon in zijn macht!!

bobby

Berichten: 934
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:38

je hebt gelijk samsam
ik vind het ook wel veel geld voor een veulen en de eigenaar doet ook wel erg raar tegen je als je echt van het veulen houdt zal ik hem nemen als ik jou was anders krijg je der spijt van

ik hou van prince Lovers

sorry foto's in profiel wordt aan gewerkt

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:47

Ik vind het ook wel veel geld voor een veulen. En dan heb je natuurlijk ook 2 paarden om te onderhouden, wat ook weer extra kosten met zich meebrengt natuurlijk! Maar ik vind hem er wel leuk uit zien! (die andere hengst suevo is ook ongelooflijk mooi!!!) En als dit echt jouw droompaardje is zal ik er zeker nog even goed over nadenken, want dan moet je hem natuurlijk niet laten lopen. En ik zal zeker weten meteen het hele bedrag betalen, ipv afbetalen in termijnen. Ik hoop dat je de juiste beslissing maakt!

liefs yvette

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 19:59

Ik heb zelf al eens een geimporteerde Amdalusische hengst aangeboden gekregen.
De hengst was goedgekeurd in spanje, 6 jaar en zou alle kunstjes al moeten kunnen lopen. De vraagprijs was E3500,-............... Zo duur hoeven die paarden dus niet te zijn.

loulou

Berichten: 14805
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 20:12

ik ben het met samsam eens. en ik zou hem niet in termijnen betalen als die man nou al zo moeilijk doet. dan is je paardje dalijk voor de helf van jouw, maar je mag er helemaal nix mee.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-03 20:21

Nee ik bedoel ook niet om hem in termijnen te betalen, dat had hij eerst aangeboden maar nu is het zo: eerst spaar ik al het geld en DAN koop ik hem pas. Tot die tijd houdt hij hem wel voor me vast ookal komt er iemand anders die meer biedt oid.

Maar ik vind het veel geld voor een veulen en het gaat ook weer allemaal zo raar....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:04

Off topic: Jippie: een goedgekeurde PRE hengst uit Spanje die allemaal kunstjes kon voor 3500 EUR??? Dan moet je me wel eens zeggen waar... En of hij zonder gebreken was?? Of was hij gewoon heel erg kleintjes...

Dinkey Girl, ik weet niet wat ik in jou plaats zou doen. Emotioneel gezien zou ik het er op wagen. Als je het zo'n schatje vindt... En als je er nu niet mee mag doen wat je wil... Waarschijnlijk heeft Suevo en ook mijn kersverse Moreno (want Suevo is misschien een ander geval omdat hij wel slecht behandeld is geweest vroeger) geen handling gekend voor ze een jaar of twee à drie waren. Met hun beide is het toch goed gekomen? Ik denk niet dat je het daar van moet laten afhangen... Maar hetblijft natuurlijk jouw keuze...

En wat de prijs betreft: of hij bruin blijft kan ik uit de foto niet opmaken, maar ik denk van wel, anders was er al meer wit te zien (weet het eig echt niet hoor). Maar gaat hij groot worden? Zoals Suevo maat (want die is toch erg groot voor het ras) of kleiner? Dan gaat de prijs natuurlijk ook omhoog... En heeft hij meer dressuurmatige gangen (ruimer, rechter, minder knieactie) als de doorsnee- PRE, want ook hier schiet de prijs weer in de lucht. Normaal zou je dat al bij een veulentje al moeten kunnen zien...

Het is idd een moeilijke keuze, en veel geld, maar PRE's zijn (meestal) nu eenmaal wel heel duur. Kan je die man vertrouwen? Hoeveel vraagt hij voor andere veulens? Dan kan je misschien een vergelijking maken...

Ik hoop dat je de juiste keuze kan maken... Hou ons op de hoogte!!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 21:27

Ik denk dat ik het ga doen maar wel proberen wat van de prijs nog af te krijgen, de eigenaar vraagt zoveel omdat het later een heel mooi, breed en hoog paard gaat worden net als zijn ouders. En omdat hij bruin is (wat hij hopelijk blijft) dat speelt hier ook een hele grote rol in de prijs. Maar ja wat hij later wordt en waard zal zijn is hij nu nog niet, er gaat een hoop tijd en geld inzitten en voor hetzelfde geld krijgt hij koliek en gaat hij morgen dood. Lekker luguber maar ja bij wijze van.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 21:54

Je hebt nu een hengst....zou je er niet een merrie bijkopen? Dan kun je later eventueel een veulentje van je eigen hengst fokken. Lijkt me veel leuker dan er nog een hengst bijkopen...

En zoals ik in het andere topic al zei: Als ze echt hadden geloofd dat jij het paard zou kopen, dan hadden ze je toch kunnen laten tutten en knuffelen? Als jij je eigen paard verpest moet je dat toch zelf weten? Dus dat je er nu ineens niet meer bij mag is in mijn ogen een motie van wantrouwen. Heel erg sneu voor het diertje, maar op dat moment zou ik heb niet meer hoeven hoor!

Je suis Charlie.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 22:04

Ja dat had ik dus ook. Stond op het punt dit hen ook te vertellen maar toen mocht ik er ineens wel bij (zie ander topic). Het is allemaal zo vreemd, dan heb ik in de eerste instantie zoiets van LAAT MAAR. Maar ja na hem vandaag weer gepoetst en geknuffeld te hebben... *zucht* IK
BEEN VEEL TE SENTIMENTEEL.

God sta me bij als ik een merrie zou kopen, dan wil ikAL die veulens houden haha Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:15

DinkeyGirl schreef:
God sta me bij als ik een merrie zou kopen, dan wil ikAL die veulens houden haha Haha!


Komt heel bekend voor, daarom is het tot nog toe bij eentje gebleven. Wat niet wegneemt dat ik wel voortdurend naar mooie hengsten voor een komende dekking (weet niet of die er ooit komt) loop te kijken.

Maar als de prijzen voor niet-schimmel Andalusiers zo hoog zijn, zou ik een Niet-schimmel merrie kopen, en met Suevo gaan fokken. Dan voorzien ze zich zelf in onderhoud (of dragen daar toch een steentje aan bij)

En als je nu al zoiets hebt van: LAAT MAAR, hou dan voet bij stuk. Jij mocht er niet bij, je mag nog steeds niet alles beslissen wat er met hem gebeurt, dan toch gewoon niet? Veulentjes zijn heel schattig, maar ik geloof eerlijk gezegd helemaal niets van de verhalen van de mensen van stal, dat er onbekenden in zijn box stonden. Die zien dat jij er niet zo positief op reageert en willen een paard verkopen....

Je suis Charlie.


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-03 22:31

Cassidy: Je hebt echt gelijk. Aan jouw advies heb ik pas wat, ik had het gisteren op bokt gezet en haast niemand reageerde, ik wilde gewoon de verschillende kanten van het verhaal weten en de meningen van mensen erover. Ik heb het hele verhaal al 1000X in gedachten afgespeeld en ook alle kanten overdacht die jij net genoemd hebt. En dan denk ik dat ik gewoon WIL denken dat ze het niet zo bedoelen en dat ze me wel goedgezind zijn. En dat ik mijn gevoel WIL volgen. Maar dat is niet altijd de beste keuze. Mag ik je PBen voor het hele verhaal (wat er daarvoor nog gebeurd is en waarom, en ook waardoor ik zo aan hem gehecht ben geraakt? Wil graag je mening weten maar zeg het gerust als je er geen zin in hebt!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 22:32

Ja hoor, PB maar....

Je suis Charlie.

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:00

Ik zou het uiteindelijk toch niet doen!! Veel te veel geld en met geduld vind je vast een leuk veulentje die jij naar jouwn smaak kan maken /opvoeden!

BESCHERM DE DIEREN TEGEN DE BEESTEN!!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 23:17

DinkeyGirl schreef:
En dan denk ik dat ik gewoon WIL denken dat ze het niet zo bedoelen en dat ze me wel goedgezind zijn.


Het enige waar ze in geinteresseerd zijn is hun eigen portemonnee. Enig idee waarom hij wel ieder maand stalgeld wil van Suevo, maar niet met centen wil komen voor het werk wat hij doet? En als hij geen geld heeft, dan kan dat toch met knip dicht? Dat voer en de stro die Suevo nodig heeft kosten hem minder dan jouw huur...

En heb je er al eens over nagedacht waarom hij het bedrag voor Mistral nu ineens wil hebben terwijl je het voorheen op afbetaling mocht doen?

Je suis Charlie.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 01:26

heb je een foto van het veulen toen het een dag of 3 was? (van het hoofd)


ik zit te denken dat het niet meer kunnen/mogen poetsen als reden zou kunnen hebben dat het veulen toch schimmel wordt...
Alhoewel ik dan op 6 maand leeftijd al wel meer wit had verwacht...in ieder geval rond de bles meer stekelhaar...

het toch niet toestaan van betalen in termijnen is te verklaren.... wat als het veulen ziek wordt of zelfs zou komen te overlijden...

Over geen beweging voor het veulen heb ik geen woorden...alleen schuttingtaal....

wat betreft het niet meer mogen poetsen....ken de situatie niet maar er is nog wat over te zeggen: het is en blijft een veulen, hun mening is niet naar buiten/geen beweging kans op brokken naar jou toe groter en overbrengen van ziektes via borstels..(ken de situatie en details niet, mischien heb je wel aparte borstels voor hem en is er altijd een 2e persoon aanwezig: maar weten de eigenaren dat ook?)

Niet mee wandelen: wat als hij loskomt en brokken maakt of zelf letsel krijgt? Ik heb geen idee hoe het zit met verzekeringen in Spanje.

ik heb totaal geen weet van prijzen van die paarden en kan er derhalve ook niet over oordelen.....

Je moet doen wat je hart je ingeeft.
ik zou eerst verder kijken dan mijn neus lang is, vergelijkingen maken qua papier, geslacht, kleur en prijs...
En een derde vragen wat de prijs zou mogen zijn van dit veulen..
onthoud dat niemand iets weggeeft, je nooit iets kado krijgt en dit zonder dat je wantrouwend bent tegenover je medemens maar eerder attent en oplettend.
zie het kopen van een veulen als het als het maken van een schilderij: je koopt doek en verf, het talent om er wat moois van te maken zul je zelf in huis moeten hebben en vele schilderijen mislukken en niet iedereen zal het resultaat mooi vinden.....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 09:02

DinkeyGirl schreef:
Nee ik bedoel ook niet om hem in termijnen te betalen, dat had hij eerst aangeboden maar nu is het zo: eerst spaar ik al het geld en DAN koop ik hem pas. Tot die tijd houdt hij hem wel voor me vast ookal komt er iemand anders die meer biedt oid.

Maar ik vind het veel geld voor een veulen en het gaat ook weer allemaal zo raar....


Als ik het goed begrijp ben je dus al mondeling overeen gekomen dat je hem koopt?
Verder vind ik het hele verhaal raar overkomen. Maar die Spanjaarden hebben natuurlijk andere gebruiken en gewoonten dan wij. Zij zelf denken vast dat ze het beste doen...

* To Belg, or not to Belg *

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 18:55

Wat voor kleur zijn z'n ouders eigenlijk?

It never eats, it never sleeps, it never stops...

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-03 20:52

Voor een updat zie het topic bij ITP!

Alane schreef:
heb je een foto van het veulen toen het een dag of 3 was? (van het hoofd)


ik zit te denken dat het niet meer kunnen/mogen poetsen als reden zou kunnen hebben dat het veulen toch schimmel wordt...
Alhoewel ik dan op 6 maand leeftijd al wel meer wit had verwacht...in ieder geval rond de bles meer stekelhaar...

het toch niet toestaan van betalen in termijnen is te verklaren.... wat als het veulen ziek wordt of zelfs zou komen te overlijden...

Over geen beweging voor het veulen heb ik geen woorden...alleen schuttingtaal....

wat betreft het niet meer mogen poetsen....ken de situatie niet maar er is nog wat over te zeggen: het is en blijft een veulen, hun mening is niet naar buiten/geen beweging kans op brokken naar jou toe groter en overbrengen van ziektes via borstels..(ken de situatie en details niet, mischien heb je wel aparte borstels voor hem en is er altijd een 2e persoon aanwezig: maar weten de eigenaren dat ook?)

Niet mee wandelen: wat als hij loskomt en brokken maakt of zelf letsel krijgt? Ik heb geen idee hoe het zit met verzekeringen in Spanje.

ik heb totaal geen weet van prijzen van die paarden en kan er derhalve ook niet over oordelen.....

Je moet doen wat je hart je ingeeft.
ik zou eerst verder kijken dan mijn neus lang is, vergelijkingen maken qua papier, geslacht, kleur en prijs...
En een derde vragen wat de prijs zou mogen zijn van dit veulen..
onthoud dat niemand iets weggeeft, je nooit iets kado krijgt en dit zonder dat je wantrouwend bent tegenover je medemens maar eerder attent en oplettend.
zie het kopen van een veulen als het als het maken van een schilderij: je koopt doek en verf, het talent om er wat moois van te maken zul je zelf in huis moeten hebben en vele schilderijen mislukken en niet iedereen zal het resultaat mooi vinden.....


Kep helaas geen foto's van hem van vroeger, hij is uit Sevilla gekomen, daar is hij geboren. Ik heb aparte borstels voor hem en wil hem zelfs niet in termijnen betalen hehe, maar dat had hij aangeboden omdat ik steeds klaagde dat ik het zoveel geld vond. Zie het andere topic voor meer info over de prijs en de kleur, mijn dierenarts heeft vandaag naar hem gekeken en zij heeft al heel wat veulens gezien. Zij vond hem niet duur en een plaatje om te zien. Dus wat dat betreft ben ik wel gerustgesteld nu.

M_en_M
Berichten: 1059
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-03 21:02

ik ben het ook met samsam eens
ik vind het een heeel mooi veulen en bijna alle andalusiers worden wit (schimmel) dus zal deze denk ik ook wel wit worden maar ik wind het veel geld voor een veulen
maar hij is wel mooi


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers