Waarom een KWPN veulen fokken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Waarom een KWPN veulen fokken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 22:20

In heel veel topics komt de voorkeur voor een bepaald stamboek naar voren. Maar de praktijk is voor de meeste Nederlanders die een sportpaard fokken dat ze lid zijn van de vereniging het KWPN en hun veulens ook bij dat stamboek inschrijven. Nu kan je van alles tegen hebben op de bestuurders en andere beleidsbepalers binnen die vereniging, maar feit is dat veel mensen toch veel moeite doen om een KWPN papier bij hun fokproducten (sorry voor het woord) te krijgen. En afgezien van al die onvrede mogen we ook best trots zijn op ons Nederlandse paard dat het internationaal gezien erg goed doet. En genieten we met zijn allen weer op de hengstenkeuring. Maar waarom toch zo'n aversie tegen het fokken van een paard met een KWPN papier????

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 22:39

Ik heb geen aversie tegen het kwpn paard alleen ik ben opz oek naar bepaalde bloedvoering waardoor ik sneller bij Duits gefokte paarden terechtkom als kwpn gefokte hengsten. Knipoog

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-03 22:46

Maar welke bloedvoering zit dan niet binnen het KWPN bestand???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:09

Tja, het Gelders paard valt nu eenmaal onder het KWPN, als het niet zo was geweest had ik dat ook niet erg gevonden.
Vooral op evenementen als de hengstenkeuring merk je dat het er gewoon een beetje bij aan bungeld en dat vind ik wel eens jammer, het gelders paard verdiend beter.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 00:15

Ja maar Ilindra je hebt toch geen klagen jullie hebben je eigen keuringsdag in Hengelo en eigen avonden en zo, die keuringen binnen KWPN verband zijn voor jullie eigenlijk toch gewoon dubbele show??? Behalve de hengstenkeuring dan. Maar jullie hebben zelfs een jongehengstenkeuring en fok geld premies, dus eigenlijk niks te klagen toch.

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:17

Ilindra schreef:
Tja, het Gelders paard valt nu eenmaal onder het KWPN, als het niet zo was geweest had ik dat ook niet erg gevonden.
Vooral op evenementen als de hengstenkeuring merk je dat het er gewoon een beetje bij aan bungeld en dat vind ik wel eens jammer, het gelders paard verdiend beter.


Daar is 1 oplossing voor, die M L van Parcival af schoppen en hem laten rijden door een ECHTE africhter, hopla gelijk een gelder in the picture en de gelderse afdeling doet weer mee!!!

sorry voor het offtopic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:43

Ga ik nog even offtopic door Haha!
Ik denk dat het te maken heeft met geld, het dekgeld en het aantal dekkingen van een gelderse hengst zijn natuurlijk een behoorlijk stuk lager.
Ik denk dat er na aftrek van het salaris van een echte proffesionele ruiter weinig winst over blijft voor de eigenaar.
Weet niet zeker of dit de reden is maar denk het wel.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:47

Waarom niet?!

VIVALDI

Berichten: 18
Geregistreerd: 08-01-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen - Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 00:49

Het is geen kwestie van aversie tegen één of ander stamboek. Zoals in andere topics al vermeld heeft ieder stamboek wel zijn "walls" ingebouwd om hun leden te ontmoedigen om hengsten uit een ander stamboek te nemen.

Ik spreek nu als Belg die "tot het BWP zou moeten behoren..."
Persoonlijk is de keuze om dressuurmatig te fokken binnen het BWP zeer beperkt. Ik volg het fokkerijgebeuren in de buurlanden.

Bij de hengstenkeuze, heb je altijd een zekere voorkeur, voor mij is het dan afwegen van verschillende zaken - wat kost de hengst - op welk station staat hij - kan ik gemakkelijk aan sperma geraken - wat zijn de kosten voor verzending.....

Eén van mijn minste zorgen is.....kan ik mijn "fokproduct" laten inschrijven in het BWP. Als ik de hengst wil, en het is praktisch realiseerbaar (dekgeld, afstand, kosten,...), dan houdt het BWP mij niet tegen om mijn merrie te dekken van die hengst. Ik laat het veulen dan wel inschrijven in het stamboek van "de vader" - over het algemeen geeft dit weinig problemen. Zo heb ik als Belgisch fokker veulens ingeschreven in het BWP - KWPN - NRW en OLDENBURG.



[/quote]

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 01:59

sarabande schreef:
Maar welke bloedvoering zit dan niet binnen het KWPN bestand???


ik ben op zoek naar een goede Ramiro zoon die geen franse moederlijn heeft (Damiro valt af, Zeoliet valt af (abgar) en karlstad sprak me niet aan) dus wordt t bij de oosterburen kijken naar Ramiro bloed aan vaderszijde Knipoog

maar de bloedveoring is er wel alleen hoe en op welke manier met een moederstam vebonden is vaak niet naar mijn idee... Scheve mond

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 04:35

Citaat:
En afgezien van al die onvrede mogen we ook
Citaat:
best trots
zijn op ons Nederlandse paard dat het internationaal gezien erg goed doet. En genieten we met zijn allen weer op de hengstenkeuring. Maar waarom toch zo'n aversie tegen het fokken van een paard met een KWPN papier????


Dit bovenstaande is kul.


Citaat:
En genieten we met zijn allen weer op de hengstenkeuring.

Nog een grotere onzin. Als je voor iedereen denkt te moeten gaan denken en praten.
Zeker over een happening van zien en gezien worden.
en waar het over grote deel" lucht" is.
Alleen al als je kijkt wie zijn eigen koffie en broodjes meeneemt.
Het komt me allemaal over als nostalgie en heimwee van immigranten.
Zo'n onzin praten Hollanders ook in Canada.
Is de tophit ook nog :Toen wij uit Rotterdam vertrokken

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 09:39

Je gaat uit vrije wil naar de hengstenkeuring hoor en je vraagt ook uit vrije wil een KWPN papier aan. Hoe doe je dat bij 10.000 man controleren wat ze bij zich hebben, verkoop jij soms de koffie op de tribune???

Het topic gaat over een KWPN papier, en Vivaldi bij jou komt dan het probleem dat je van al die stamboeken lid moet zijn wil je veulen er een papier bij hebben. Overigens denk ik niet dat Duitsers in Duitsland die met een Nederlands gefokte hengst dekken een Nederlands papier aanvragen. Bij de meeste Duitse stamboeken moet zo'n Nederlandse hengst ook erkend zijn door het betreffende Duitse stamboek.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 09:52

Toch, Vivaldi is een van de personen die het er voor over heeft, zo'n groot probleem is het ook niet.
Trouwens, heb ik ooit gezegd: ik heb een aversie tegen het KWPN? Nee, ik geloof het niet en ja, ik zit ook tussen al die mensen tijdens de HK, laat me lekker en dan nog wel op de meest commerciële, de zaterdag. Fijn dan, ik wil een aantal nakomelingen van hengsten zien die mijn interesse hebben gewekt en ik vind het ook wel eens leuk om eens iets anders te doen dan stallen uit te mesten.
Btw, als een paard een KWPN papier heeft en ik ben daar helemaal weg van dan zit ik daar ook niet mee.
Over smaak valt niet te twisten en bij paarden is dat idem dito, ieder zijn smaak en respecteer dat toch eens.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 10:07

chantal1 schreef:
Over smaak valt niet te twisten en bij paarden is dat idem dito, ieder zijn smaak en respecteer dat toch eens.


Respect komt van twee kanten.
Ja Chantal ik ga voor mijn plezier en voor de hengsten drie dagen naar de hengstenkeuring, dat doe ik al jaren.
Ik kom bijna niet van mijn plaats anders mis ik misschien een hengst.
Als ik mensen wil zien ga ik wel naar de Kalvestraat.
Maar dat was een ander topic he Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:37

nOu, ik heb een SBS-merrie. Uit Belgie dus. En dat is best lastig als je in Friesland zit. Ik heb eens gebeld om wat meer over vaders te weten te komen (Eros Platiere), maar dan krijg je zo'n juffer aan de lijn die maar half nederlands spreekt en wel frans. En ik ben de franse taal niet machtig. Resultaat, ik weet eigenlijk niets van die hengst of zijn nafok, en mijn merrie zal nooit verder komen dan sBs-veulenboek, want ik ga echt niet naar Brussel afreizen met een paard in de trailer voor een stamboekkeuring.

Ik fok dus maar bij het KWPN, want dan zijn de keuringen vlakbij, de hengsthouders en overige informatie is Nederlandstalig. Dat is gewoon veel makkelijker dan een hengst uit het buitenland kiezen en hopen dat het goedkomt met de papieren.

Ik had ook NPRS kunnen fokken. Ik vind zelf de sfeer bij NRPS keuringen veel leuker dan die van die KWPN, waar toch meer een soort 'kak'-sfeertje hangt van afgunst en 'baas-boven-baas'. Tenminste, hier in mijn regio.

Mocht ik ooit met die sBs-merrie gaan fokken, zal ik niet perse kwpn kiezen. Mijn andere merrie is wel KWPN, dus waarom zou ik niet KWPN fokken? Ik krijg er een net papier bij, wat toch handig is als ik ooit een veulen wil verkopen. De markt vraagt gewoon om een papier waarop namen staan die ze kennen. Daar houd ik wel rekening mee. Ik ben te commercieel ingesteld daar geen rekening mee te houden.

Ik heb wel een zwak voor die duitse paarden met die hele mooie hoofd-halsverbinding, waarbij het lijkt dat de hoofdaanzet echt OP de hals staat (bij het kwnp lijkt het vaak of de oren op de hals staan en de kop eronder, snappez-vous?) Dat vind ik helemaal wauw, maar wil ik zo'n paard, dan koop ik het wel. Het is helemaal niet gezegd dat je zo'n mooie hals immers eraan fokt.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 10:39

Citaat:
Het topic gaat over een KWPN papier, en Vivaldi bij jou komt dan het probleem dat je van al die stamboeken lid moet zijn wil je veulen er een papier bij hebben. Overigens denk ik niet dat Duitsers in Duitsland die met een Nederlands gefokte hengst dekken een Nederlands papier aanvragen. Bij de meeste Duitse stamboeken moet zo'n Nederlandse hengst ook erkend zijn door het betreffende Duitse stamboek.


Nee jouw opening ging over de godsverheerlijking door jouw van het kwpn.
Jij denkt dat iedereen problemen heeft. met bovenstaande opmerking dat het voor Vivaldi een probleem moet zijn.
Ik ben al jaren ook nog lid van het NRW.-geen probleem.
En die Duitsers zijn wel gek om een Ned. Hengst te erkennen het is hoogsten hun hengst terug halen.
En duitsers met een Ned. papier wat moeten die er mee.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 10:49

[quote="Troef
Nee jouw opening ging over de godsverheerlijking door jouw van het kwpn.
Jij denkt dat iedereen problemen heeft. met bovenstaande opmerking dat het voor Vivaldi een probleem moet zijn.
Ik ben al jaren ook nog lid van het NRW.-geen probleem.
En die Duitsers zijn wel gek om een Ned. Hengst te erkennen het is hoogsten hun hengst terug halen.
En duitsers met een Ned. papier wat moeten die er mee.[/quote]


Nee ik heb het over de fokker als je goed leest.
Ik stel niet dat het voor Vivaldi een probleem is, het is alleen vaak omslachtig, zoals Dees ook aangeeft, en het is duur om lid te zijn van al die stamboeken.
Er zijn meerdere Nederlands gefokte hengsten goedgekeurd in Duitsland.
En ik stelde de zin omgekeerd, Een Nederlander met een Duits papier wat moeten die ermee in Nederland dus.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:12

Citaat:
en het is duur om lid te zijn van al die stamboeken.
Er zijn meerdere Nederlands gefokte hengsten goedgekeurd in Duitsland.
En ik stelde de zin omgekeerd, Een Nederlander met een Duits papier wat moeten die ermee in Nederland dus.


Wie bepaald wat duur is.? Vrijheid kost eenmaal geld.

Citaat:
Er zijn meerdere Nederlands gefokte hengsten goedgekeurd in Duitsland.


Ja dan zie je dat we in de EU wonen.

Citaat:
Een Nederlander met een Duits papier wat moeten die ermee in Nederland dus


Je afzet is groter.
Verder vergroot het ook je kontakten.
Zeker net als wij die aan de grens zitten.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:24

Vergroting afzet:

Citaat:
dan zit je bij Cantos goed

[FA] Welke hengst? HELP kom er niet uit!!!

Kun je twee kanten mee op: NRPS goedgekeurd,KWPN erkent.
en met Rubels kun je zefs 3 kanten mee op:
Oldenburg stamboek herkomst,NRPS goedgekeurd en KWPN erkend

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:28

Het gaat niet meer om de paarden maar om het systeem dat het KWPN opwerpt om Buitenlandse dieren buiten te sluiten. Als ik morgen een Franse {voor deze keer} topmerrie op haal die ver boven het gemiddelde van alle KWPN merries staat, dan worden mij allerlei versperringen in de weg gelegd en dat is wat mij aan het KWPN niet aan staat. Zij zijn degene die de HOKJESPOLITIEK naar voren schuiven. In de EU regels staat dat ook het KWPN alle paarden moet erkennen, ze mogen drempels opwerpen maar zoals al eerder vermeld is, geen barrieres opwerpen. Buitendien erkend het KWPN ook niet alle stamboeken van paarden, de voorouders van het KWPN, waar wij zeer serieus mee bezig zijn worden als OUD VUIL op de schroothoop gegooit, en dit geld ook voor hen die de Gelderse richting op willen, die kunnen ook geen kant meer uit, hun ideeen worden door KWPN omgebogen naar KWPN ideeen. Getuige de percentages klassiek bloed dat steeds maar daalt. Dus wij hebben niets tegen alle KWPN hengsten, maar meer tegen de hierarchie die het KWPN over alle Nederlandse stamboeken probeert uit te stralen. Het gaat om de MACHTSPOSITIE in EU, niet voor niets heeft J.W.Rosie enige tijd geleden verkondigt; Het KWPN is de MERCEDES onder de paarden. Toch een Duits merk, meen ik Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 11:36

Wat ik me dan afvraag,
als er zoveel is wat je tegenstaat aan het KWPN, waarom dan nog wel (zoals o.a. Troef) je halfbloedjes via EPTM testen het KWPN binnen te krijgen?

Iedereen moet het voorzichzelf weten, ik ben erg tevreden over het KWPN maar ik ben ook geen echte fokker.
Maar als ik niet tevreden zou zijn over het KWPN bestuur en ik toch met Duits bloed verder wil, waarom zou ik dan nog dat KWPN papiertje erbij willen hebben?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 12:01

Greet je hebt het weer over mensen ik heb het over paarden en ik stel dat ik trots wil kunnen zijn op het door mij gefokte veulen, zelfs al heeft het een KWPN papier. Wat betreft DW Rosie zie mijn inleiding!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:11

gabrycha schreef:
Ik heb geen aversie tegen het kwpn paard alleen ik ben opz oek naar bepaalde bloedvoering waardoor ik sneller bij Duits gefokte paarden terechtkom als kwpn gefokte hengsten. Knipoog

ik vind ze vaak te zwaar.
ik heb liever wat lichtere paarden. bijvoorbeeld door arabisch bloed toe tevoegen en dat is taboe bij het kwpn.
je moest eens weten wat ik naar mijn hoofd geslingerd kreeg toen ik exel kruisde met een arab
het was zonde en ik was niet goed in mijn hoofd.
nu is het resultaat aanwezig en ik hoor niemand meer Haha!

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:15

Sjuimpje

Citaat:
Wat ik me dan afvraag,
als er zoveel is wat je tegenstaat aan het KWPN, waarom dan nog wel (zoals o.a. Troef) je halfbloedjes via EPTM testen het KWPN binnen te krijgen?


Je zegt het al : Je weet niks van fokken.

En dat ik ze een EPTM test laat lopen doe je, gewoon net als een PROK cert behalen. Om te laten zien dat mijn eigen "Halfbloedjes" makkelijk kunnen concureren met veel KWPN -rommel. Dus dat heeft met kwaliteit te maken.en later met afzet.
Citaat:
Sommige proberen het via de sport (geldt niet voor "buitenlanders") en als zo'n bok oud genoeg is zal zij door het vele starten best een keer aan de punten komen.

Als zo'n dier dan ook nog in aanmerking kan komen voor het KWPN stamboek (waar regels voor opgesteld zijn die het KWPN niet nakomt) laat dit alleen maar zien dat het dier ver uitstijgt boven "de KWPN-ers" .Toevallig van de twee hebben we er een !! En de andere staat nog boven de gemiddelde stermerries Tong uitsteken

Hier op bokt is iemand die heeft ook een buitenlander als stammoeder en een veulen van een buitenlander. En doet net of ze midden tussen het KWPN-materiaal staat.
Trouwens iets anders SJUIMPJE.
Er zijn inmiddels paarden bekend die door vriendjes politiek zo met hun "buitenlander" het stamboek het laatste jaar binnen wandelde.
Wordt nog lachen dit jaar Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-03 12:18

Het heeft volgens mij niets met mijn verstand van fokken te maken dat ik jou niet begrijp Troef.
Je zet je altijd enorm af tegen het KWPN en de kwaliteit binnen dit stamboek, als je een goed paard hebt raak je dat zowiezo wel kwijt, met KWPN of Duits papier.