fokvraagje

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-01 09:43

als je een NRPS pony meriie met papieren, laat dekken door een goedgekeurde Welsh K of een welsh Cob. Kan het veulen dan in een stamboek? en zo ja, welke?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: stef op 2001-03-08 09:43 ]</font>


Mark
Berichten: 47
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Langeweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 14:19

Bij het New Forest stamboek waar wij aangesloten zijn is het zo dat als jij je NRPS merrie laat dekken door een New Forest goedgekeurde hengst, het veulen dat daar van komt, wordt opgenomen in het veulenboek van het New Forest stamboek, na 3 jaar kan het veulen dan opgenomen in het stamboek. Maar bij het Welsh stamboek zou ik niet weten wat gebruikelijk is. Als ik jou was zou ik het even navragen bij het secretariaat van het stamboek Succes! Afz: Mark.

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 15:15

In ieder geval in het NRPS stamboek, het veulen van mijn vroegere huurpony (Welsh K X Welsh K)is bij het NRPS ingeschreven (vond de eigenaar fijner ofzo) De pony zelf is toen ook overgeschreven naar het NRPS. Of NRPS X Welsh in het Welsh stamboek mag weet ik niet zkere, is denk ik wel moeilijker. Je zit dan denk ik met een bepaald percentage Welsh wat de pony moet hebben. Misschien weet Heike dit?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 16:11

Het welsh Stamboek kent twee verschillende secties waarbij kruisingen zijn toegestaan. De sectie K en de sectie HBW. Dit is dus geen ras. Net zoiets als het KWPN.

De welsh HBW is eigenlijk hetzelfde als de welsh K. Een Nederlandse rijpony met duidelijke welsh uitstraling. Maar bij de welsh HBW zijn alle kruisingen met alle Welsh pony's toegestaan. Bij de welsh K is alleen A & B Bloed toegestaan. Verder is alleen Engels volbloed, volbloed arabier of anglo-arabier toegedstaan.

Welsh HBW moet dus minstens 25% welsh bloed in zich hebben. Dit mag ook Cob bloed zijn, en hoeft niet van een ouder af te komen. Een grootvader en een grootmoeder is dus voldoende (hoeft niet eens van dezelfde zijde te zijn) of van andere combinaties van voorouders als het maar bij elkaar opgesteld minstens 25% is.

Voor registratie in het basisboek van de sectie K komen pony's in aanmerking, die qua bloedvoering aan de eisen voldoen en die:
-Verwekt zijn door NWPCS-stamboekhengsten
-In Nederland geïmporteerd zijn en voor inspectie en inschrijving worden aangeboden.
-Als veulen in de moeder zijn ingevoerd en in Nederland zijn geboren.
- Verwekt zijn door 2-jarige hengsten, waarvan zowel de hengst als de merrie van dezelfde eigenaar is.
- Verwekt zijn door in Nederland ter dekking staande K-hengsten met een deklicentie van een ander erkend Stamboek 'waarvan de juistheid van' de afstamming is gecontroleerd d.m.v. DNA onderzoek en die een vergelijkbaar verrichtingsonderzoek, zoals gehanteerd bij het NWPCS met een positief resultaat hebben afgelegd.
- Verwekt zijn door Engels volbloed, Arabische of Anglo-Arabische volbloedhenqsten die in een voor die rassen erkend stamboek is ingeschreven.


Een boel info. Waar het om draait is dat je de pony dus wel kan laten inschrijven bij de HBW. Trouwens er zijn veel mensen die hun hengst niet goedgekeurd kregen en daarom overstapte naar het NRPS. Het welsh stamboek is best streng en keurt d.m.v een 32 dagen test. De afvallers melden zich daarna vaak aan bij het NRPS. Ik zeg niet dat het NRPD minder is daardoor. En ik zeg ook niet dat dat nu het geval was. maar het komt wel heel vaak voor.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 18:56

Als de merrie minimaal 50% Arabisch bloed heeft dan kan het veulen NRPS papieren krijgen.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-01 19:01

Het stamboek is geënt op de inbreng van Arabisch bloed. Omdat het NRPS graag prestatiepaarden en prestatiepony’s fokt, ziet zij graag de goede eigenschappen van het Arabisch bloed in de fokkerij verankerd. Innerlijke kenmerken als hardheid, karakter, uithoudingsvermogen, bereidheid tot werken en uiterlijke kenmerken als adel, expressie en rijtypische lichtvoetige bewegingen voor de NRPS fokkerij belangrijke factoren. De inbreng van Arabisch bloed loopt daarom als een gouden draad door de NRPS-prestatiefokkerij.

Alle hierboven genoemde uitgangspunten zijn erop gericht sportpaarden en sportpony’s te fokken die aan de hoge eisen van de rijsport kunnen voldoen. Het NRPS is een prestatiegerichte fokkerij en stelt daarom hoge eisen aan het selectiesysteem. Dit systeem is erop gericht hoogwaardig genetisch materiaal te selecteren, dat kan bogen op een verankerde prestatieaanleg en rijkwaliteiten.

Het NRPS kent 3 registers te weten:

1.Nederlands Rijpony met Arabisch bloed (NPA).
2.Pony’s moeten minimaal 25% Arabisch bloed voeren.
3.Nederlands Rijpaard met Arabisch bloed (NRA).
4.Paarden moeten minimaal 12,5% Arabisch of Anglo Arabisch bloed voeren.
5.Anglo-Arabische volbloedpaarden (AA)

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Claudia1993_, CynThier, djinnie, Miiej, Miran, Vagabondo en 42 bezoekers