Heeft het voor mij zin om knoflook ed te geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 13:17

Al lezend ben ik al heel veel over knoflook tegengekomen, en er was nog iets waar ik de naam zo niet meer van weet.
Wat ik er nu van begrepen heb is dat bijna iedereen zijn pony knoflook ed geeft en het schijnt te helpen voor de algehele weerstand, tegen vliegen, en verder?
Is dit alleen goed voor pony's/paarden die veel moeten werken of kun je het sowieso beter geven? Graag advies hierover... Verward

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:08

voor elk paard is knoflook gezond:algehele weerstand,tegen vliegen,zuivering vh bloed ,en bij luchtwegproblemen.
of je nu een sportpaard,een pony of veulen hebt,naar mijn idee is het altijd wel goed bij te geven.maar das mijn persoonlijke mening.tinkerbell krijgt al vanaf dat ik haar heb, 11 maanden oud,knoflookolie bijgevoerd,elke dag ook in de winter.
maar daarover kan niemand beslissen of het daadwerkelijk MOET,nee je kunt het doen,als je zelf denkt dat je pony er baat bij heeft.

soms is het beter om te zwijgen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 14:16

Ik heb van de week al bij de welkoop (acm) met een pot pilletjes in mijn handen gestaan, ook knoflook en je moest per dag geloof ik iets van 10 of 20 pilletjes geven..
Het was een hele grote pot, stel dat ze het niet wil eten? DOe je het gewoon op haar voer? Mika krijgt maar iets van 200 gr biks ofzo, dan heb ik waarschijnlijk meer pillen dan biks in de bak! *LOL*

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:18

Ik weet niet of dit hier wel bij hoort maar 1 ding, knoflook helpt minder goed tegen dazen.

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:26

tinkerbell lust al die poeders,snippers en pillen niet.ik heb maar 1 middel wat ze eet:carr,day&martin-garlic for horses.
is een olie.ik doe een half schepje zemelen in een emmer,dat nat maken en dan de olie erdoor mixen,zo eet ze het ,want over de biks hoef ik het niet te doen hoor.zemelen geven weinig voedingswaarde dus is niet erg om daar wat van te geven.nu tinkerbell echt elke dag een halfuurtje werkt krijgt ze slobber,daar zit meer voedingswaarde in.meestal mix ik dat ook nog wat met zemelen,wil haar niet te dik hebben

soms is het beter om te zwijgen

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:36

Ik ben al heel lang op zoek naar Carr day&martin knoflook poeder 1 vraagje waar haal jij dat
Verward Verward Verward Verward Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 14:40

het is geen poeder maar olie,zit in een witte fles met gele etiket.ik haal het bij onze ruitersportzaak in kilder,maar je kunt het als het goed is bij iedere zaak die horselover-producten verkoopt ook krijgen.je kunt anders vragen of je eigen ruitersportzaak het wil bestellen en opnemen in het assortiment(heb ik ook gedaan)vrieling in apeldoorn verkoopt het ook

soms is het beter om te zwijgen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 14:57

Sanderijn,

Hoe maak ik goeie slobber? En is het zo dat slobber qua caloriƫn beter is dan biks?
mika krijgt nu een heel klein bodempje biks per dag, een bodem van zo'n gele schep, en een beetje hooi. Ondanks dat haar buik dikker is geworden voel ik wel heel goed de ribben maar ik zie ze niet..Af en toe weet ik ook niet meer wat wel en niet goed is.
Iedereen zegt dat je op moet passen ivm hoefbevangenheid en niet te veel mag voeren.
Maar het is nu echt net of ik de ribben duidelijker voel dan in het begin maar ze ziet er dikker uit... Verward Verward Verward
Snap jij het nog???

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 15:04

een pony word dik van gras en kuilgras.
niet van biks(en al helemaal niet van 200gr)
dus mocht je haar te dik vinden dan moet ze gewoon minder lang op de wei.hooi is goed,moet je haar niet ontnemen(=ruwvoer-spijsvertering)en de biks is noodzakelijk voor haar vitaminen en bouwstenen.
slobber kun je niet als vervangend middel zien,alleen ter aanvulling.
mijn pony krijgt na het werk altijd een beetje slobber en op rustdagen een beetje zemelen.
goeie slobber kun je zo kopen(pavo mash) of zelf maken(kruidenmuesli en zemelen mixen)je maakt met warm water de slobber en zemelen aan,doe steeds een klein beetje water erbij,roeren,net zo lang tot het een papje is maar niet te dik en ook niet te waterig,is een beetje uitproberen in het begin.wacht een paar minuten tot het is afgekoeld en dan kun je het voeren.
ik doe er ook tink haar medicijnen altijd door(tegen zomerexceem)en slobber lust ze altijd,dus ideaal als ik iets extra's aan olie,of poeders ofzo wil voeren?gewoon door de slobber mixen en dan eet ze het wel op Knipoog

soms is het beter om te zwijgen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 15:10

Ik heb gezien dat er preventieve medicijnen zijn tegen zomerexceem..Ik heb er al veel over gehoord en het schijnt een ramp te zien als je pony het erg heeft want dan schuren ze alles stuk toch?
Zoals ik jou begrijp kan ik Mika 's avonds rustig haar kleine beetje biks geven, 'smorgens krijgt ze een beetje hooi, haar land is nagenoeg kaal dus daar haalt ze niet echt veel vanaf, maar in principe na een eind te hebben gewandelt of gefietst mag ze wel een beetje slobber met daar door heen knoflook.
Moet ze nog extra vitamines hebben omdat ze drachtig is of komt dat pas later tijdens de dracht aan de orde?

Mijn lerares Sanderijn.. *LOL* *LOL* *LOL*

Het is allemaal al zo lang geleden voor me,ik ben weer net zo'n beginner! En het is net alsof ik vroeger overal veel minder over nadacht dan dat ik nu doe, toen deed ik het allemaal gewoon en nu moet alles tot in de puntjes goed zijn en ben ik bang om fouten te maken... Verward Vreemd...

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 15:22

ik zou haar sochtends een beetje biks met hooi geven en savonds een beetje biks met hooi(verdelen)
en na het fietsen mag ze idd wat slobber hebben met knoflook.
naarmate de dracht vordert (de laatste drie maanden van de dracht)kan je bijv. een extra vitaminen supplement geven(ook door de slobber),maar je moet dan ook het biks verhogen,hoe verder in de dracht hoe meer biks.ik denk dat je vanaf die laatste drie maanden gaat ophogen in een langzaam tempo naar 400-600 gram biks per dag.
in die laatste drie maanden zijn behalve eiwitten ook kalk,fosfor en vit. A en D noodzakelijk voor de botontwikkeling van het veulen.aan te bevelen is van de paardendrogist:mare plus van farnam,om die 3 maanden bij te voeren.heb je een catalogus van paardendrogist?anders niet stuur ff je adres in een pb laat ik je er 1tje opsturen

soms is het beter om te zwijgen

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-01 15:32

Dus het hele kleine beetje biks dat ze nu krijgt verdelen in 2x??
Dan heeft ze het helemaal in 1 hap op..Je kent die gele maatscheppen toch wel? Daar krijgt ze echt maar een bodempje van per dag, dus als dat door de helft moet... Verward
die kant en klare slobber kan ik ook bij de welkoop kopen? Van pavo zei je? Ik zal eens kijken van de week.
Misschien dat ik deze week nog bij divosa ga kijken met dat buurmeisje van me, ben ik best wel nieuwsgierig naar, en vanaf hier is het maar ongeveer 30 minuten rijden. Misschien zie ik daar nog wel een mooi tuig, gewoon eens even rondkijken dan loop ik er vanzelf wel tegenaan.. Haha!

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-01 15:44

bij de welkoop hebben ze alleen het merk subli,maar daar heb je ook muesli van(subli meal)maar geen pavo.divoza heeft wel pavo.

tja biks verelen in twee porties is toch wel beter,en het hooi ook.een paard kan beter op verschillende tijdstippen op de dag kleine beetjes eten dan in 1 keer een hele boel,daar kunnen ze koliek van krijgen omdat het spijsverteringssysteem van een paard gebaseerd is op kleine hoeveelheden per keer te verwerken(in het wild 16 uur per dag grazen)en niet zoals bij mensen grote maaltijden in 1 keer.verdelen is altijd beter.

soms is het beter om te zwijgen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: jasmijn16, Pastis, Trendiction, Ubermetrics en 127 bezoekers