Wat ziet een paard..?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Wat ziet een paard..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-03 18:33

Deze vraag wil ik hier ook even stellen, aangezien ik HEEL VERSCHRIKKELIJK nieuwsgierig ben naar wat jullie daarvan denken.

Ik start dit voorjaar een enkelspan cursus, en ik was even door het boek aan het bladeren, toen ik zag staan dat 'paarden zowel dichtbij als veraf vrij goed zien'.

Maar een tijdje terug heb ik een artikel gelezen op www.horsemanship.org ("Wat ziet een paard"), en daar stond weer iets heel anders, nl dat paarden alleen dichtbij (op graas-afstand) goed kunnen focussen, en van veraf veel minder goed zien dan een mens, niet meer dan een schim.


(De site is trouwens een aanrader..Haha!)
Ik houd mijn mening even voor me, ik ben benieuwd naar die van jullie.


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 18:32

Ik dacht zelf juist andersom. Ze kunnen ver weg beter zien en dichtbij zien ze als een schim. Een paard is een vluchtdier en moet zijn vijand van een afstand al kunnen zien, als die dichtbij is is het toch al te laat. Ik vind deze verklaring logisch, maar of het waar is.... Wel zien ze van voren minder dan van opzij-achter. Dit komt door de stand van de ogen.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 19:31

Ik weet alleen dat ze de kleuren groen,geel,rood kunnen zien.
Zwart wit kunnen ze volgens mij ook wel onderschijden.
Doei,
[naam]

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 19:44

Ze ZIEN hun vijand niet (tenminste niet helder), ze ruiken en horen hun vijand. Ze leven veel meer op hun reuk- en hoorvermogen dan wij denken.

De kleuren groen en geel zijn praktisch de enige kleuren die ze zien. Al de kleuren die ze zien zijn grauwer dan dat wij ze zien. Ze zien kleuren dus anders dan wij. Rood schijnen ze helemaal neit te kunnen onderscheiden.

www.horsemanship.org, onder het kopje 'welzijn'. Onderaan de pagina staat het artikel "wat ziet een paard?"

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:29

en ze kijken ook niet rechtvoor uit Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88657
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-03 21:58

Volgens mij kunnen ze van veraf niet goed zien en dichtbij wel.
Als ik met Sugar ergens loop en ze ziet in de verte iets wat ze niet kan plaatsen reageert ze snijvend, onzeker lopend en met haar hoofd omhoog. Als ik er dan dichterbij ben en ze herkent het dan zakt het hoofd en verliest het de aandacht. M.a.w. ze is bijziend Haha!

Puur technisch gezien zou ik het als volgt uitleggen:
het paard is van nature een vluchtdier, dus kun je bij onraad er maar beter snel bij zijn om te vluchten en niet eerst wachten tot je duidelijk ziet wat het is en dan te laat zijn met wegrennen Haha!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 22:02

Scherpstellen
Aan de University of Western Australia dan weer heeft men onderzoek gedaan naar de zogenaamde “ramp retina”. Het is je als paardeneigenaar natuurlijk niet ontgaan dat een paard z’n hoofd nu weer hoog, dan weer laag draait om een object te kunnen bestuderen. Het hoofd hoog om dingen in de verte te bekijken, en laag/gekanteld om iets van dichtbij te kunnen bekijken. Het idee van de “ramp retina” verklaarde dit door te zeggen dat het paard de juiste plaats op z’n ooglens zocht om te kunnen focussen, een beetje zoals wij met een vergrootglas over een pagina zouden gaan.
Wat bleek uit dit onderzoek? Helemaal geen “ramp retina” te vinden!
Geen “unieke” lens in dierenland, dus. Wat blijkt wel? Het paard kan nauwelijks scherper stellen - het paard heeft een min of meer “vaste” focus, die wel meer naar verziendheid evolueert bij het ouder worden.
Bij wilde zoogdieren is vastgesteld dat ze verziend zijn; blijkbaar zijn paarden al zolang gedomesticeerd dat die verziendheid waarschijnlijk is afgenomen, net zoals bij honden en katten tegenover wolven en leeuwen. Wilde paarden blijken allemaal verziend te zijn, terwijl bijna de helft van onze paarden bijziend zijn.
Wat nog niet uitgebreid genoeg onderzocht om als zekerheid te mogen poneren, maar de tendens is vastgesteld:: hoe meer (en van een jongere leeftijd) een paard gestald wordt, hoe bijziender hij wordt - hoe groter de weien hoe verziender.
Het bijzondere aan het detailzicht van een paard is bovendien dat niet de héle lens scherp ziet - slechts een klein deel. Mensen hebben één punt in het midden van de lens. Probeer dit eens: concentreer je op één punt. Probeer nu, zonder je oog te bewegen, te kijken wat er links, rechts, boven, onder te zien is. Je merkt dat je eigenlijk alleen een héle kleine cirkel recht voor je lens kan scherpzien - als je bvb naar deze tekst kijkt één of twee woorden. De rest wordt steeds vager, en vanaf een bepaalde dingen zie je de dingen niet meer - dat is je “blinde vlek”.
Het paard ziet scherp in een min of meer horizontale lijn.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 22:03

Nachtzicht
Wat paarden wél véél beter kunnen dan wij, is ‘s nachts zien - en vooral in de schemering. Als je dus ‘s in het donker van een wandeling terugkomt, is het paard veel beter in het navigeren dan wij.
Het duurt wel langer dan bij de mens voor de ogen zich kunnen aanpassen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 22:04

Detailzicht
Er bestaat een schaal voor het weergeven van detailzicht, waarbij mensen 20/20 hebben. Paarden hebben 20/40 - dat wil zeggen dat een paard op 20 meter afstand nog net scherp kan zien wat een mens nog op 40 meter afstand kan zien. Paarden zijn dus, in vergelijking met een mens, bijzonder bijziend.
Bijvoorbeeld: we staan op twee meter afstand, en kunnen de strepen links scherp zien. Het paard ziet op twee meter afstand diezelfde lijnen als de rechtse strepen. Ter vergelijking: een arend heeft 20/0,5.
Paarden gaan dus véél meer dan meestal gedacht op geluid af, en rekenen niet alleen op wat ze zien. Lichaamstaal herkennen bestaat dus eerder uit een optellen van een aantal vertrouwde patronen dan uit het zien van visuele details.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-03 22:07


Sofionna

Berichten: 7381
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 17:08

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. zoek het anders straks wel ff op Schijnheilig

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 18:37

Ik heb deze namiddag nog een tekst gelezen waarin staat dat paardachtigen een zichtsveld hebben van 350° ... ergens lijkt me dat té veel gezien 360° rond is en ze een blinde vlek hebben aan hun kont een één vlak voor hun neus. Verder stond daar ook dat ze een heel goede nachtvisie hebben.

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-03 21:07

Mrietjesueel schreef:
De kleuren groen en geel zijn praktisch de enige kleuren die ze zien. Al de kleuren die ze zien zijn grauwer dan dat wij ze zien. Ze zien kleuren dus anders dan wij. Rood schijnen ze helemaal neit te kunnen onderscheiden.


Die knol van mij springt anders over alle balken heen, maar bij rode/oranje balken.... die springt die of niet, of veel langzamer. Dus volgensmij ziet ie dat echt wel!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-03 12:21

Ze zien het wel, maar ANDERS he...